از دیرباز شاهان و رجال سیاسی و فرهنگی کشورمان علاقه داشتند که پس از مرگ در کنار ضریح اباعبدالله و کربلا دفن شوند
به گزارش راک نیوز، پارسینه به نقل از یک منبع عراقی، نام تعدادی از رجال و شاهان ایرانی را که در کربلا و کنار حرم مطهر اباعبدالله مدفون هستند را مشخص کرده است هر چند به نظر میرسد سیاههی رجال ایرانی مدفون در کربلا بسیار بیشتر از این نامها باشد
پارسینه نوشته است: کربلای معلی در طول تاریخ، مدفن بسیاری از مشاهیر، پادشاهان و رجال سیاسی ایرانی بوده است، در مطلب زیر به بررسی این افراد میپردازیم:
پادشاهان آلبویه
پادشاهان آلبویه قدیمیترین پادشاهان دفن شده در حائر حسین هستند. بسیاری از این امیران شیعه در توسعه، بازسازی و تزیین حرم امام حسین(علیهالسلام) و دیگر امامان شیعه نقش مؤثری داشتند. چند تن از آنان در داخل بقعهای در صحن کوچک خاک شدهاند. در زمان های پیشین، بقعهای بر فراز قبر آنان وجود داشت که در میان مردم به بقعه آل بویه شهرت داشت. در 1268 ه.ق عبدالرسول خالصی به دستور رییس اوقاف وقت عراق این بقعه و آثار تاریخی آن را تخریب کرد.
پادشاهان و رجال قاجار
مظفرالدین شاه قاجار
وی از پادشاهان قاجار است که فرمان مشروطیت را در 1324 ه.ق صادر کرد و در همان سال از دنیا رفت. بر اساس وصیتاش او را در کربلا به خاک سپردند. قبر مظفرالدین شاه داخل رواق فقیهان یا رواق پادشاهان است و روی آن با موزائیک فرش شده است.
محمد علی شاه
محمد علی شاه فرزند مظفرالدین شاه از پادشاهان دوره قاجار و از مخالفان مشروطه است که به سبب به توپ بستن مجلس شورای ملی شهرت دارد. وی در 1341 ه.ق از دنیا رفت و در کنار قبر پدرش دفن شد. این قبر نیز با موزائیک فرش شده و اثری از خود قبر نیست.
احمد شاه
احمد شاه فرزند محمدعلی شاه و آخرین پادشاه سلسله قاجار است که در دوران وی کودتای 1299 رضاخان به وقوع پیوست. او در 1348 ه.ق از دنیا رفت و در کنار قبر پدرش به خاک سپرده شد. روی قبر وی را با موزائیک فرش کردهاند.
امیر کبیر
میرزا تقیخان هزاوهای مشهور به امیرکبیر، صدر اعظم معروف و شهیر عصر ناصرالدین شاه است که به دستور وی در 1298 ه.ق در حمام فین کاشان به قتل رسید و در رواق پادشاهان به خاک سپرده شد. در کنار قبر وی فرزندش ساعدالملک و برادرش میزا حسین خان دفن شدهاند.
سلطان حمزه میرزا صفوی
حمزه میرزا فرزند شاه اسماعیل صفوی از شاعران و ادیبان عصر صفوی بود. وی در 997 ه.ق در اردبیل از دنیا رفت و در داخل حرم امام و در رواق پادشاهان به خاک سپرده شد. حمزه میرزا دیوان شعر و کتابی در سلسله انساب و شرح حال شاعران و عالمان از خود به یادگار گذاشت.
میرزا شفیع خان مازندرانی صدر اعظم
وی از صدر اعظمهای عصر قاجار است که در 1224 ق درگذشت و در رواق پادشاهان دفن شد.
میرزا موسی وزیر
میرزا موسیخان وزیر طهران از حکمرانان عصر ناصری در ایوانی در سمت جنوبی صحن به خاک سپرده شده است.
معیر الممالک
دوستعلی خان معیر الممالک، رییس ضرابخانه و امور دارایی عصر ناصری، در داخل رواق دفن است. قبر او در اتاقی کوچک و آینه کاری شده قرار دارد.
حاجی میرزا آغاسی
از وزیران عصر محمد شاه قاجار است. او را در رواق پادشاهان به خاک سپردند.
ظل السلطان
ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه و حاکم اصفهان در عصر ناصری و مظفری است. قبر وی در رواق پادشاهان قرار دارد.
زاهدالدین شاه
شاهزاده هندی، برادر محمد نجف میرزا، به همراه چند تن از شاهزاده های هندی معاصر هند در رواق جنوبی دفن شده و مقبره کوچک آنان با آینه تذهیب شده است. معروفترین آن شاهزاده ها، غیر از زاهدالدین شاه، سلطان برهان نظام شاه پسر سلطان احمد هندی است که در 961 ق در هند از دنیا رفت
ادامه خبر...راک نیوز : مسوول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این فیلم مستند با همکاری دفتر نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج و با حضور نویسنده و کارگردان آن پخش شد.
وی هدف از پخش این فیلم مستند را معرفی شخصیت و حفظ یاد و خاطره ˈهدایت الله طیبˈ به عنوان دانشجوی شهید کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد.
آیین بیان کرد: پخش فیلم هایی با مضامین انقلاب، دفاع مقدس و امور معنوی و فرهنگی در دانشگاه ها و مدارس کهگیلویه و بویراحمد از برنامه های واحد هنرهای تصویری حوزه هنری تبلیغات اسلامی این استان است.
وی با اشاره به اینکه فیلم مستند شهید ˈهدایت الله طیبˈ از سوی حوزه هنری تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تولید شده، اظهار کرد: این فیلم به زندگی شهید ˈطیبˈ پرداخته که قبل از پیروزی انقلاب در شهر ˈفلوریدای آمریکاˈ مشغول تحصیل بود و با آغاز جنگ تحمیلی با رها کردن تحصیلات عازم جبهه های جنگ شد و به شهادت رسید.
در حالی که دیوید کامرون بهدنبال افزایش همکاری با امارات است، برنامههای انگلیس و آمریکا برای افزایش نیروهای مسلحشان در خليجفارس ممکن است، بخشی از یک اقدام ژئوپولتیک برای احاطه بر ایران باشد.به گزارش ایسنا، پاتریک هنینگسن، تحلیلگر مسائل ژئوپولتیک گفت: یکی از دلایل افزایش حضور اخیر آمریکا و انگلیس در خليجفارس میتواند انجام حملات هوایی علیه سوریه و در نهایت ایران باشد.وی با اشاره به سخنان دیوید کامرون گفت که احاطه کردن ایران مطمئنا در مقیاس ژئوپولتیک اولویت اول خواهد بود.این در حالی است که دیوید کامرون، نخستوزیر انگلیس در آستانه سفر به عمان گفت که ممکن است توافقی 2.5 میلیارد دلاری را با این کشور برای فروش 12 جت جنگنده تایفون منعقد کند. این تحلیلگر گفت در حالی که آمریکا و انگلیس از استقرار نیروهای مسلح خود در منطقه خليجفارس خرسند و مشتاق به فروش سلاح به کشورهای عربی حاشیه خليجفارس هستند، همچنان درباره نقض حقوق بشر در بحرین و کویت خاموشاند.
ادامه خبر...
انتخاب نوشت: عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالي درباره علت حمايت از احمدينژاد در انتخابات سال 84 گفت: شما ببينيد ما در مقابل چه كسي از احمدينژاد حمايت كرديم. ما هشت سال در دوران سازندگي تجربه آن شخص را داشتيم. وي همچنين درباره حمايت از احمدينژاد در انتخابات سال 88 گفت: باز هم بايد ببينيد ما در مقابل چه كسي از احمدينژاد حمايت كرديم؛ كساني كه ادعاي قانونگرايي داشتند اما پيش از شمارش آرا بهدنبال قانونشكني بودند. آيا ما بايد بهدنبال سراب ميرفتيم؟
حبیب الله عسکراولادی گفت: رژیم صهیونیستی همان وقت که مشایی گفت ما با مردم اسرائیل دوست هستیم، در واکنش به این موضوع ضمن تقدیر از آقای مشایی به او لقب دوست اسرائیل داده بود. ما میگوییم دوست اسرائیل نباید در کنار رئیس جمهور باشد چون این انحراف جلوه داشت .
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان«انحراف چیست؟» نوشت: متاسفانه در اوج محبوبیت آقای احمدی نژاد درخصوص آمریکا ستیزی و موضعگیری اصولی در برابر رژیم صهیونیستی یک باره آقای مشایی بحث دوستی ملت ایران با مردم اسرائیل را آنهم از موضع معاون رئیس جمهور مطرح کرده و تصریح میکند:" ما مردم آمریکا را از برترین ملتهای دنیا میدانیم، ایران با مردم آمریکا و اسرائیل دوست است!"
رهبری معظم انقلاب در نامهای رسما فرمودند: " انتصاب مشایی برخلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف وسرخوردگی میان علاقهمندان شماست." قاعدتا اگر ایشان روی قول خود مبنی بر رضایت رهبری در مورد تصمیمگیریها ایستاده است، نباید اینقدر اصرار داشته باشد که مشایی همچنان نزدیک ترین عنصر به او در مدیریت کشور باشد. آقای احمدی نژاد با حکم اخیری که به مشایی داده و او را درحد اولیای الهی توصیف کرده است و اگر وفادار به این بیان خود که گفته بود؛" ما موظف به پیروی از ولایت فقیه هستیم" و " راه درست اطاعت از رهبری است"، است چگونه این دو موضع با هم سازگاری خواهد داشت؟!
ادامه خبر...دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد سیاستگذاری های این شورا از جمله اعمال حداقلی فیلترینگ در شبکه اینترنت و نیز موضوع عضویت مقام معظم رهبری در شبکه اجتماعی فیس بوک توضیح داد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان اینکه شبکه های اجتماعی در دنیا با اهداف مختلف توسط تیم های مختلف راه اندازی می شود که در برخی مواقع نظرات قابل توجهی دارند، خاطر نشان کرد: با اخذ شبکه های اجتماعی موافق هستیم و عضویت در شبکه های اجتماعی، جرم نیست، اما دور زدن سامانه فیلترینگ برای دسترسی به این شبکه ها در کشور جرم محسوب می شود.
وی با بیان اینکه فیس بوک نیز به عنوان یکی از شبکه های اجتماعی فعال با دیگر شبکه ها تفاوتی ندارد، اظهار داشت: به صورت کلی راجع به شبکه اجتماعی و نظام پالایش کشور باید بررسی و کار دقیقی صورت گیرد تا در مورد این موضوع به صورت عملیاتی تصمیمگیری شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوالی در مورد عضویت دفتر مقام معظم رهبری در شبکه اجتماعی فیس بوک خاطر نشان کرد: بنده اطلاعیه ای از دفتر رهبری مبنی بر تایید این موضوع ندیده ام، اما معمولا این حرکات در کشور به صورت خودجوش انجام می شود که به قصد دفاع از رهبری و یا اهداف مشابه است اما با این حال تجزیه ای مبنی بر اینکه حاکمیت، فیس بوک را به رسمیت بشناسد تاکنون ارائه نشده است.
اخوان تصریح کرد: در شبکه های اجتماعی فعالیت های مفید زیادی اتفاق می افتد که قسمتی از جامعه مجبور می شوند از روش های دور زدن فیلترینگ برای دریافت این خدمات استفاده کنند.
اعمال حداقل فیلترینگ در اینترنت
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور تاکید کرد: باید اعمالی بوجود آید که فیلترینگ با حداقل موضوع و رفع اشکالات و آسیب های فضای مجازی صورت گیرد به این معنی که فیلترینگی باشد که اجازه دسترسی به محتوای آسیب زا را ندهد اما دسترسی به محتوای سالم را به راحتی میسر کند.
وی با بیان اینکه فیلترینگ فعلی ایده آل نیست، گفت: در حوزه سیاستگذاری خدشه ای به این فیلترینگ وارد نیست اما فیلم اجرایی باعث ایجاد نارضایتی هایی در این حوزه شده است که در این راستا یک کارگروه خاص برای حوزه پالایش فضای مجازی در مرکز ملی فضای مجازی کشور ایجاد شده است تا راهکارهای عملیاتی و فنی در این زمینه را اجرایی کند.
اخوان در پاسخ به اینکه ممکن است با اعمال سیاست های حداقلی در زمینه فیلترینگ شاهد عضویت آزاد در شبکه ای اجتماعی مانند فیس بوک باشیم، ادامه داد: شاید بتوان این مشکل را حل کرد.
ادامه خبر...
'شهید جلال رییسی' كه در سال 1364 در منطقه تنگ ابوغریب به درجه رفیع شهادت نایل آمد، پس از 26 سال دوباره به آغوش مادر باز گشت.
مادر این شهید كه اكنون 80 سال سن دارد و از دوری فرزند قامت نحیفش خمیده، چند روزی است كه آغوش گرم مادرانه خود را پذیرای پیكر بی جان فرزندش 'جلال' كرده است.
مادر شهید رییسی پس از 26 سال فراق فرزند، این روزها با دردانه خود به خلوت نشسته و با صدایی آهسته و شكسته، لالایی بغض آلودی را در وجود دلبندش نجوا می كند.
'هی بخواب جانم، بخواب رودكم' اینها نجواهای مادری است كه سال ها در حنجره بغض آلودش نهفته بود.
امروز كه مادر، فرزندش را در آغوش گرم خود فشرده، احساس غریبی نداشت. اما سخت می نالید و اشك می ریخت. آخر بعد از این همه سال فردا بار دیگر پسر نیامده، مادر را با دنیایی پر از حسرت تنها می گذارد و به آغوش خاك باز می گردد.
آری اینجا بود كه اشك همه درآمد و هق هق بستگان و میهمانان این ضیافت مادر و فرزند، در ناله های مادری رنجور گم شد.
كمی آن طرفتر یك نفر زانوی غم را بر كشید. آری او نیز یادگاری از دوران خاطرات قمقمه و كوله پشتی بود كه با خود زیر لب چنین نجوا می كرد:
باز دیشب دل هوای یار كرد/ آرزوی حجله سومار كرد/ خواب دیدم سجده را بر مهردشت/ فتح فاو و ساقی والفجر هشت/ باز محورهای بوكان زنده شد/ برف و سرمای مریوان زنده شد/ از دوكوهه تا بلندای سهیل/ برنمی خیزد مناجات كمیل/ یاد كرخه رفت و رنج ماند/ قلب من در كربلای پنج ماند/ كاش تا اوج سحر پر می زدم/ بار دیگر سر به سنگر می زدم/
این دل نوشته ها لحظه های ماندگاری است كه خبرنگار ایرنا در آخرین روز وداع مادری با پیكر پاك فرزند شهیدش و از تبار روزهای عشق و ایثار به تصویر كشیده بود.
به گزارش ایرنا، شهید سرباز وظیفه 'جلال رییس' در سال 64 در منطقه تنگ ابوغریب به درجه رفیع شهادت نایل آمد و پس از 26 سال بار دیگر پیكر مطهر او به زادگاهش شهرستان جیرفت باز گشت.
پیكر شهید جلال رییسی قرار است فردا سه شنبه در شهرستان جیرفت تشییع و به خاك سپرده شود.
ادامه خبر...مجید محتشمی سخنگوی جبهه اصلاحطلبان در گفتوگو ، درباره جزئیات جلسه امشب این جبهه اظهار داشت: جلسه امشب با حضور تمام اعضا تشکیل و برای ورود مقتدرانه به انتخابات تصمیمهایی گرفته شد.
محتشمی بر همین اساس خاطرنشان کرد: در جلسه امشب اعضا تصویب کردند که دو ستاد انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها تشکیل شود.
سخنگوی جبهه اصلاحطلبان ادامه داد: در این جلسه همچنین تشکیل چندین کمیته این ستادها که شامل کمیتههای اطلاعرسانی، پشتیبانی، جوانان، بانوان و اقوام است به تصویب رسید.
وی همچنین از تعیین رؤسای ستادهای انتخاباتی در جلسه هفته آینده این جبهه خبر داد و گفت که ستادها و کمیتهها پس از تعیین رؤسای خود شروع به فعالیت خواهند کرد.
ادامه خبر...روزنامه مردمسالاری نوشت: دکتر مصطفي کواکبيان دبير کل حزب «مردمسالاري» و حجتالاسلام مجتبي ذوالنوري مشاور ويژه نمايندگي وليفقيه در سپاه در مناظرهاي داغ، به بررسي ديدگاههاي مربوط به مشروعيت و مقبوليت ولايت فقيه پرداختند. به گزارش پايگاه خبري فريادگر، در اين مناظره که با حضور تعداد زيادي از دانشجويان در دانشگاه صنعتي قم برگزار شد، ابتدا کواکبيان، نظام ولايت فقيه را ميراث گرانقدر امام راحل(ره) توصيف کرد و گفت: نظام ولايت فقيه با الگوي مردمسالاري ديني شکل گرفته و ميتواند به عنوان الگويي براي بسياري از افراد بشري، زمينه ايجاد حکومتي مبتني بر ارزشهاي ديني و همچنين برآمده از راي مردم و جمهوريت و مردمسالاري را فراهم سازد. وي با بيان اين نکته که بنا نيست در اين جلسه به اثبات اصل ولايت فقيه بپردازيم گفت: به تعبير امام راحل اگر حکومتي بخواهد ديني باشد بايد در راس آن يک کارشناس ديني قرار داشته باشد و به تعبير امام(ره) تصور ولايت فقيه موجب تصديق است. اما بحث اساسي در مناظره فعلي اين است که آيا ولايت فقيه مشروعيت خود را از مردم ميگيرد يا از خدا يا از هر دو؟ عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينکه در مورد مشروعيت وليفقيه سه نظريه وجود دارد گفت، دسته اول معتقدند وليفقيه هيچ تفاوتي با امامان معصوم ندارد و چون در عصر غيبت، نايب امام زمان(عج) است همه آنچه در مورد امامان معصوم صادق است در مورد وليفقيه هم وجود دارد. براساس اين نظر، مشروعيت وليفقيه، صرفا از جانب خدا است و مردم فقط در مقبوليت نظام نقش دارند و نه بيشتر. در نقطه مقابل اين نظر، برخي معتقدند بايد بحث امامان معصوم را از عصر غيبت تفکيک کرد چرا که امامان به دليل عصمت بايد حتما از جانب خدا منصوب شده باشند ولي در عصر غيبت چنين موضوعي وجود ندارد و حق حاکميت الهي به مردم داده شده و مردم، اين حق را به ولي فقيه ميدهند؛ لذا بحث مشروعيت مردمي مطرح ميشود و حاميان اين نظريه، راي مردم را شرط اساسي براي شکلگيري ولايت و مشروعيت قانوني آن ميدانند. کواکبيان با بيان اينکه بر هر دو نظريه اشکالاتي دارد گفت: اشکال نظر اول اين است که اگر قرار باشد مشروعيت وليفقيه از جانب خداوند شکل بگيرد. اگر چند نفر فقيه واجد شرايط داشتيم، کداميک نايب امام زمان هستند؟ ميگويند هر کدام که اعلم باشند ميگوييم اما چه کسي تشخيص ميدهد کداميک اعلم هستند و ملاک اعلميت چيست؟ اگر بگويند بايد ببينيم اکثريت علما چه کسي را اعلم ميدانند، همان حرف ما ميشود که نظر اکثريت مبناي عمل و مشروعيت بخشي است. اشکال نظر دوم هم اين است که اگر قرار باشد فقط مردم، مشروعيت بخش باشند چه کسي گفته ضرورت دارد مردم، حتما يک فقيه را انتخاب کنند و چرا مردم نميتوانند به غير فقيه راي بدهند؟ لذا چون شرايط را شريعت تعيين ميکند بخشي از مشروعيت فقيه، مربوط به مردم نيست. بنابراين نظر سوم که وليفقيه مشروعيت خود را هم از خدا و هم از مردم ميگيرد بهترين نظريه و مبناي صحيح براي تداوم حکومت است.
در ادامه اين مناظره حجتالاسلام مجتبي ذوالنور بحث مشروعيت را حاصل يک دعواي لفظي يا دو چيز انگاشتن ماهيت مشروعيت و مقبوليت دانست و گفت: اگر منظور از مشروعيت، چيزي باشد که در زبان و عرف متشرعه مطرح است و غير آن خلاف شرع است يک جنبه پيدا ميکند و اگر منظور از مشروعيت، همان چيزي است که در فرهنگ اصطلاحات سياسي دنيا مطرح است، مترادف با مقبوليت است. اما اگر منظور اين است که اگر مردم قبولش نداشته باشند مشروعيت پيدا نميکند اين بحث ديگري است.
وي گفت: اگر منظور اين باشد که اگر وليفقيه راي مردم را نداشته باشد ولايتش مشروعيت ندارد و در کنار چند شرط وليفقيه، راي مردم هم يک شرط است، يک جنبه دارد و اگر منظور اين است که وليفقيه،ولايت دارد و ولايتش هم الهي است اين هم بحث ديگري است. ابتدا بايد ببينيم از چه منظري به ولايت فقيه نگاه ميکنيم. مشاور ويژه نمايندگي وليفقيه در سپاه با اشاره به اينکه زماني نظري ميتواند مقبول باشد که ببينيم بستر و جايگاه اين بحث کجا است گفت: در دين ما هر کسي مجاز به حکومت نيست و ملاک اين نيست که مردم به چه کسي راي ميدهند. تکليف دوران امامان معصوم(ع) و پيامبر(ص) معلوم است و در دوران غيبت هم توصيف داريم. مبناي ولايت فقيه را اين ميدانيم که کسي جز وليفقيه حق تصرف در امور مردم را ندارد. مردم به وليفقيه مشروعيت نميبخشند و تنها مقبوليت ميدهند يعني اگر مردم پشت سر ولايت نباشند، تنها ولايتش اجرايي نميشود.
مناظره با سخنان کواکبيان در مورد اظهارات ذوالنور ادامه يافت. کواکبيان با بيان اينکه در علوم سياسي معناي مشروعيت مشخص است گفت: هر پاسخي به سوال چرايي اطاعت مردم از حاکمان بدهيم، به معناي مشروعيت است. اگر بگوييم دليل اطاعت مردم از حاکمان، صرفا فقهي و شرعي است جاي اشکال دارد و مشروعيت به مفهوم legitimacy را ناديده ميگيريم. وي تصريح کرد: قطعا جنبه قانونيت مشروعيت با حقانيت مشروعيت دو بحث است. در حاليکه ما اعتقاد داريم ديانت ما عين سياست ما و سياست ما عين ديانت ماست لذا مشروعيتي که ما از آن بحث ميکنيم هم فقهي و هم سياسي است.
نويسنده کتاب مباني مشروعيت در نظام ولايت فقيه گفت: چرا وقتي بحث تشکيل حکومت مطرح ميشود صرفا پاي مردم به ميان ميآيد؟ اينکه بگوييم ولايت در جنبه اجرايي و مقبوليت به مردم وابسته است اين که معلوم است؛ وقتي مردم نباشند اساسا حکومت شکل نميگيرد مگر حکومت براي چه کسي تشکيل ميشود؟ پس بحث ما نقش مردم در مشروعيت است، نه صرفا مقبوليت و بحث هم شرعي است و هم سياسي. وي با بيان اينکه در عصر غيبت آقا امام زمان (عج) به هر فقيهي ولايت سپرده نميشود کما اينکه براي فرد غير فقيه هم ولايت وجود ندارد بلکه به فقيه منتخب مردم، ولايت داده ميشود، به نامه امام خميني(ره) به آيتالله مشکيني اشاره کرد و گفت: اين نامه مربوط به 20 روز قبلاز ارتحال امام خميني(ره) است و از آخرين ديدگاههاي امام خميني(ره) محسوب ميشود. آيتالله مشکيني از امام درباره موضوعات مجلس بازنگري قانون اساسي سوال کرد و امامخميني(ره) فرمود: وقتي مردم، خبرگان را انتخاب کردند و خبرگان هم فقيهي را براي حکومت انتخاب کردند. او به صورت قهري ولي منتخب مردم و صاحب همه اختيارات است. در کتاب کشفالمراد اين بحث مطرح شده «العصمه تقتضي النص» که امامان معصوم چون معصومند منصوبند و چون منصوبند منصوصند. کواکبيان گفت: در عصر غيبت يا بايد بگوييم ولي فقيه معصوم است، يا اگر معتقديم معصوم نيست و فقط شرايط ولي فقيه از سوي شريعت مشخص شده، پس حتما مصداق را بايد مردم انتخاب کنند؛ در حقيقت، شرايط را شريعت ميگويد و مصداق را مردم انتخاب ميکنند. وي با بيان اينکه هر سه نظريه در مورد مباني مشروعيت ولي فقيه در بسياري از موارد با هم اشتراک دارند گفت: اما در بعضي جاها اختلافات اساسي دارند. اگر بگوييم مردم در انتخاب رهبري نقش مشروعيت بخش ندارند پس مردم، نقشي هم در عزل رهبر نخواهند داشت. به همين دليل است که برخي ميگويند اين اصل 111 را در قانون اساسي که ميگويد خبرگان حق عزل رهبري را دارند در قانون اساسي اشکال دارد يا در بحث نظارت، استفاده از عبارت نظارت بر ولي فقيه را توهين ميدانند چرا که از نظر آنها مردم نقشي در مشروعيت بخشي به ولي فقيه ندارند. کما اينکه از نظر طرفداران نظريه مشروعيت مردمي در قلمرو اعمال ولايت، اگر راي دادن و رضايت مردم ملاک باشد، ولي فقيه فقط به مردمي که به او راي دادهاند ميتواند اعمال ولايت کند و لذا اين بحث پيش ميآيد که او چگونه ميتواند ولي امر مسلمين جهان شود؟
مدير مسوول روزنامه مردمسالاري با طرح اين سوال که آيا ولي فقيه مافوق قانون اساسي است يا برعکس گفت: اگر گفتيد در عصر غيبت مردم در مشروعيت بخشي به ولايت فقيه، هيچ نقشي ندارند، آنگاه قانون اساسي هم ديگر ميثاق ملي نخواهد بود زيرا مشروعيت خود را از مردم نميگيرد. وي با قرائت روايت مقبوله عمرابنحنظله «ينظران الي ممن کان منکم من قد روي حديثنا و نظر في حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا، فليوضوا به حکما، فاني قد جعلته عليکم حاکما» خطاب به ذوالنور گفت: آيا منظور از ضمير قد جعلته در اين روايت، غير از فقيهي است که مردم به او رضايت دادهاند؟ در اينجا ضمير بر ميگردد به فقيه مورد قبول و مورد انتخاب و مورد رضايت مردم. ذوالنور با پذيرش سخن کواکبيان گفت: مرجع ضمير درست است و من آن را قبول دارم به فقيه مورد رضايت مردم بر ميگردد اما اينکه ميگوييم ولي فقيه مقبول مردم باشد ملاک چيست؟ مگر در دوران امام صادق(ع) چند نفر او را قبول داشتند؟ اگر بگوييم مردم به هر چيزي رضايت دادند حق است، پس ملاکي نداريم. وي با طرح اين ادعا که در نظامهاي ليبرال دموکراسي راي اکثريت بيمعناست و وجود خارجي ندارد گفت: در جامعهاي با 100 ميليون جمعيت، بستگي به قانون انتخابات و سن رايدهندگان، 50 درصد از واجدان شرايط در برش اول حق راي دادن ندارند. در برش دوم بستگي به شرايط هر کشور، به طور ميانگين 50 درصد از واجدان شرايط پاي صندوقهاي راي حاضر ميشوند که 25 درصد از کل جمعيت است. از آن تعداد هم 50 درصد به کانديداي پيروز راي ميدهند که 5/12 درصد از کل مردم ميشود. مثل انتخاباتي که در آمريکا برگزار ميشود و بوش و اوباما همينطور بر سرکار ميآيند. اين کجا اکثريت است؟
ذوالنور ادامه داد: ما ولي فقيه و نظام اسلامي داريم، اگر با تلاش رسانههاي بيگانه و فضاسازي بيگانگان، فضايي در جامعه ايجاد شد که بخش عظيمي از جامعه عليه ولي فقيه تظاهرات کردند و اکثريت مردم از حاکميت رهبري ابراز نارضايتي کردند، ولي فقيه حق دارد حکم الهي را اجرا کند. اگر اکثريت مردم هم نخواستند او بايد حکم الهي را جاري کند در حالي که براساس نظر آقاي کواکبيان، اين ميشود غيرمشروع و بر اين مبنا، تصرفش غيرشرعي است. وي افزود: براساس ديدگاهي که من عرض ميکنم مشروعيت ولي فقيه حاکم، الهي است و مردم اين مشروعيت را به حاکم ندادهاند و اگر مقابلش ايستادند مشروعيت او سر جاي خودش است. حضرت علي(ع) هم 25 سال به همين دليل خانهنشين بود. البته آقاي هاشمي در دوران فتنه گفتند حاکم اسلامي را اگر مردم نخواستند بايد کنار بکشد و از پيامبر اکرم(ص) وحضرت علي(ع) مثال آورد که من همان زمان گفتم اين حرف، مغالطه است. پيامبر اکرم(ص) در اصل ولايت آن موضوع را مطرح کرده بود. مشاور ويژه نمايندگي ولي فقيه در سپاه گفت: تا وقتي ولايت فقيه، حکومت تشکيل نداده، خود را تحميل نميکند اما وقتي اجرايي شد، بايد بايستد، اگر هم نتوانست اجرا کند و مقبوليت را از دست داد. ولي فقيه مشروعيت دارد.
در ادامه اين مناظره، کواکبيان موضوع مقبوليت را در هر سه نظريه مشترک ارزيابي کرد و در عين حال گفت: اينکه اوباما را مثال ميزنيد خلط مبحث است چرا که ما درباره واجدان شرايط حکومت ديني بحث ميکنيم. ما هم نميگوييم نظر اکثريت در همه جا حتما درست است اما آيا غير از انتخابات و راي اکثريت راهحلي وجود دارد؟ وي تاکيد کرد: نظر مبناي مشروعيت صرفا الهي را خيلي از علماي امروز قبول دارند. حتي امثال جناب آقاي مصباح هم آن را به امام خميني(ره) نسبت ميدهند ولي امام خميني(ره) گفتند ميزان راي ملت است. اين جمله صرفا يک شعار سياسي نيست بلکه شعور فقهي است.
امام خميني(ره) در حکم خود به مهندس بازرگان اعلام کردند که به موجب حق شرعي و حق قانوني ناشي از آراي اکثريت مردم، که در طول راهپيماييها و تظاهرات از سوي ملت ابراز شده است شما را به عنوان نخستوزير انتخاب ميکنم. اين حکم امام خميني(ره) به اولين کارگزار نظام جمهوري اسلامي است. يا امام خميني(ره) در بهشتزهرا گفتند من به پشتوانه اين ملت توي دهن اين دولت ميزنم. حتي رهبر معظم انقلاب اول فروردين ماه 89 در مشهد مقدس صحن حضرت عليبنموسي الرضا(ع) گفتند که ما در جمهوري اسلامي علاوه بر آنکه مشروعيت الهي داريم، مشروعيت مردمي هم داريم، پس اگر قرار باشد مشروعيت مردمي مشکل داشته باشد رهبري هم نبايد از اين عبارت استفاده کنند.
نويسنده کتاب مباني دموکراسي در نظام ولايت فقيه گفت: اين اتفاق نيفتاده که اکثريت مردم به تحريک رسانههاي خارجي به خيابانها بيايند و با رهبري مخالفت کنند، برعکس در خرداد 88 بيش از 85 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند که بيانگر افزايش مشروعيت نظام بود اما اگر هم زماني اين اتفاق افتاد تکليف حکومت از دوش رهبري ساقط ميشود. وي با تاکيد بر اينکه در هيچ کجاي شريعت ديني نداريم با «تغلب» حکومت شرعي ميشود يعني به زور نميشود حکومت کرد گفت: اگر رهبري توانست، مردم را ارشاد و سفارش ميکند ولي اگر نشد اساسا تکليف حکومت از رهبري ساقط است چرا که حتي يک ساعت حکومت بر مردم بدون رضايت آنان و با زور، شرعا نادرست است. کواکبيان با اشاره به مباحث مطرح شده توسط ذوالنور گفت: هر چند آقا امام زمان(عج) ظهور ندارد ولي از سوي خداوند سبحان منصوب است و حضور دارد. ولي فقيه هم به نيابت از امام زمان(عج) حضور دارد و براساس اصول قانون اساسي چون اگر خبرگان نبودند، رهبر هم نبود و اگر مردم نبودند خبرگان ايجاد نميشد، پس اگر مردم نباشند رهبري هم نخواهد بود.
ادامه خبر...شنیده شد که اقدام عجیب اخیر یکی از کاندیدای احتمالی شورای شهر ساری گلایه مردم را برانگیخت
انتخاب نوشت؛ این اقدام نادر از سوی یکی از کاندیدای احتمالی شورای شهر ساری در شب یلدا که اقدام به توزیع انار با برچسب تبلیغات خود کرده است، موجب نگرانی مردم ساری شد. این اقدام درحالی انجام شده است که فردی که در کارت از وی نام برده میشود، بارها در ساری از روشهای مختلف برای اعلام کاندیداتوری شورای شهر ساری استفاده کرده است. توزیع کارت پستال بهمناسبت شب یلدا نیز از همین فرد در ساری انجام شده است.
ادامه خبر...