» فورد فیستای جدید در هر صد کیلومتر تنها ۳.۳ لیتر سوخت میسوزاند+عکس
شرکت خودروسازی فورد تصمیم گرفته با ورود فیستای جدید این شرکت به بازار با یک تیر دو نشان بزند، هم سهم قیمت روزافزون سوخت از بودجه خانوادهها را کاهش دهد و هم میزان آلایندگی محیطزیست را به کمک فناوری جدید ECOnetic به حداقل ممکن برساند. مصرف فیستای تازه این شرکت که از فناوری ECOnetic بهره میبرد و کمترین اتلاف انرژی را در میان خودروهای فورد دارد، تنها 3.3 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود.
به گزارش گیزمگ، موتور دیزلی Duratorq TDCi این فیستا به حجم 1.6 لیتر، گشتاور نیرویی معادل 205 نیوتنمتر تولید میکند. مصرف گازوئیل آن بسیار اقتصادی و در هر 100 کیلومتر 3.3 لیتر است و در هر کیلومتر تنها 87 گرم دیاکسیدکربن تولید خواهد کرد.
در این خودرو علاوه بر اینکه یک موتور اختصاصی با بالاترین بهرهوری سوخت ممکن به کار گرفته شده، استفاده از فناوری ECOnetic در سایر بخشها نیز به کاهش مصرف آن کمک کرده است. به عنوان مثال میتوان به فناوری روشن/خاموش خودکار این خودرو اشاره کرد که در هنگام توقف خودرو، موتور آن را خاموش میکند یا سیستم بازیافت هوشمند انرژی که انرژی حاصل از ترمز گرفتن راننده را دریافت کرده و به باتریها انتقال میدهد. در کنار این فناوریها راننده میتواند با انتخاب حالت Eco بازخورد شیوه رانندگی خود را از خودرو دریافت کند یا از نشانگر تعویض دنده که بهترین زمان برای تغییر آن را نشان میدهد، برای صرفهجویی بیشتر در مصرف سوخت استفاده کند.
موتور این خودرو در انگلستان ساخته میشود اما خط تولید آن در کارخانه فورد در کلن آلمان قرار دارد. این خودرو در دو نمونه 3 و 5 در وارد بازار خواهد شد و با توجه به نیاز بازار امکانات متعددی به آن اضافه خواهد شد. متخصصان فورد میگویند نیمی از خودروهای این شرکت که در سال 2012 در قاره اروپا به فروش میروند از فناوری ECOnetic برخوردار خواهند بود و سهم این خودروها از بازار این شرکت در سال آینده میلادی به دوسوم افزایش خواهد یافت.
خریداران فورد فیستای جدید در لندن معاف از مالیات هستند اما وضعیت در آمریکای شمالی چندان مطلوب فورد نیست. نرخ مبادله ارز امکان فروش ارزان و فراوان این خودرو را از فورد میگیرد، از سوی دیگر ارتقای کارخانه این شرکت در مکزیک برای تولید موتورهای دیزلی بیش از 350 میلیون دلار هزینه خواهد داشت و کارشناسان فورد میگویند با توجه به عدماستقبال از خودروهای گازوئیلی در آمریکای شمالی و جنوبی هزینه این مبلغ چندان توجیهپذیر به نظر نمیرسد.