مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از فعال شدن پروژه محور یاسوج–سیسخت پس از یک وقفه یک ساله خبر داد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از فعال شدن پروژه محور یاسوج–سیسخت پس از یک وقفه یک ساله خبر داد.
به گزارش راک نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کهگیلویه و بویراحمد)، علی پارسایی درباره وضعیت پروژه محور یاسوج–سیسخت گفت: این پروژه تا یک سال گذشته عملاً راکد بود، اما خوشبختانه با تزریق اعتبار و پیگیریهای انجامشده، پیشرفت قابلتوجهی داشته است.
پارسایی افزود: بر اساس ماده ۵۶ قانون، ظرفیتی معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان برای پروژههای راهسازی در کشور پیشبینی شده و ما توانستیم چند پروژه از استان، از جمله پل کُلو و دو تونل این محور را در این ظرفیت بگنجانیم.
وی ادامه داد: این دو تونل نیز با تغییراتی همراه شدند؛ به دلیل ملاحظات زیستمحیطی و تغییر مسیر، یکی از تونلها بازگشایی شد و تونل دیگر در حال حفاری است.
پارسایی تصریح کرد: به علت ممنوعیت جابهجایی مواد منفجره در سطح کشور پس از جنگ تحمیلی، پیشرفت کار کند بوده است. اخیراً مجوز محدود جابهجایی مواد منفجره صادر شده و انبارهای مخصوص آماده گردیده است. به محض دریافت مجوز نهایی، استفاده از مواد منفجره برای تسریع کار آغاز خواهد شد، زیرا حفاری با بیل مکانیکی روند بسیار کندی دارد.
پارسایی اولویت اصلی این پروژه را تمرکز بر تکمیل یکی از تونلها اعلام کرد و گفت: تحکیمات تونلی با طول حدود ۷۵۰ تا ۷۹۰ متر انجام شده و عملیات لاینینگ آن در حال اجراست.
وی عنوان کرد: پیشبینی ما تکمیل این تونل تا شهریور ۱۴۰۵ است، اما تلاش داریم این زمان را کاهش دهیم. البته تکمیل تونل به تنهایی کافی نیست و باید جاده دسترسی به دهانه آن نیز ساخته شود تا در زمان بهرهبرداری مسیر آماده باشد.
به گفته وی، برآوردهای لازم برای این مسیر دسترسی تقریباً تکمیل و طی یک هفته آینده نهایی خواهد شد.
پارسایی افزود: حدود ۶۱ میلیارد تومان اعتبار مازاد بر پیوست قانون برای محور یاسوج–سیسخت اختصاص یافته است و به محض ابلاغ این اعتبار، مناقصه مسیر دسترسی به تونل برگزار میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان به چالشهای اعتباری پروژه اشاره کرد و گفت: این محور با بدهیهای انباشته و آرای قضایی روبهرو بوده است. بهعنوان نمونه، یکی از شرکتهای پیمانکار حدود ۶۰ میلیارد تومان رأی قضایی علیه راه و شهرسازی داشت که میتوانست تمام اعتبارات پروژه را جذب کند، اما با همکاری و تفاهم، مقرر شد مطالبات این شرکت بهصورت درصدی آزاد شود تا پروژه متوقف نگردد.
پارسایی اظهار داشت: در زمان آغاز مسئولیت، حجم زیادی از بدهیهای جاری و مطالبات پیمانکاران وجود داشت. با حمایت مسئولان کشوری و استانی و پیگیریهای مجموعه، بخش زیادی از این بدهیها کاهش یافته است.
وی خاطر نشان کرد:اکنون به پیمانکاران اعلام کردهایم که در صورت تسریع عملیات اجرایی، مطالباتشان بهروز پرداخت خواهد شد. برای نمونه، در سیسخت پیمانکار تونل (شرکت شمس عمران) با وجود مطالبه ۷ تا ۸ میلیارد تومانی، با تفاهمنامهای ۱۰ میلیارد تومانی، تسویهحساب در حال انجام است. خوشبختانه از نظر تأمین اعتبار در وضعیت مطلوبی هستیم.
» اخبار مرتبط:
» اشتراک گزاری خبر