بلوط این کهن درخت دو هزارساله، یار دیرین بشری بوده است که همیشه او را همراهی می کرده است. در حقیقت حیات بشر در بخشی از جهان و در کشور عزیز ما ایران در زاگرس به حیات این گیاه بستگی داشته است. قوت انسان و دام او، مداوا کننده دردهای او، محکم کننده مشک آب او، بنا و استحکامات خانه او، خنک کننده هوای او و منبع عظیم اکسیژن او، در بغل گیرنده خاک زیر پایش و...، منبع ذخیر آبش از این کهن گیاه بوده است و اینک:
به گزارش راک نیوز؛ جلال یوسفی از فعالان محیط زیستی ممسنی ورستم یادداشتی در بزرگداشت روزدرختکاری ومنابع طبیعی در اختیار راک نیوز قرار دادکه دراین مطلب آمده است:
بلوط این کهن درخت دو هزارساله، یار دیرین بشری بوده است که همیشه او را همراهی می کرده است. در حقیقت حیات بشر در بخشی از جهان و در کشور عزیز ما ایران در زاگرس به حیات این گیاه بستگی داشته است. قوت انسان و دام او، مداوا کننده دردهای او، محکم کننده مشک آب او، بنا و استحکامات خانه او، خنک کننده هوای او و منبع عظیم اکسیژن او، در بغل گیرنده خاک زیر پایش و...، منبع ذخیر آبش از این کهن گیاه بوده است و اینک:
این کهن گیاه در زاگرس ایستاده می میرد و فرزندان دوست داران قدیم این درخت تنومند، امروز پیکرش را سوزانده و زغال می کنند و به کمترین بها می فروسند.... بگذریم.
مخلص و کنه و ذات سخنم این است که این گیاه بی ارزش نشده است، بلکه این ما هستیم که بی ارزش شده و منبع هوا و اکسیژن خود و زنده نگهدارنده نسل های قدیمی خود را از بین می بربم.
بلوط، در فرهنگ، در سیاست، در مذهب، در اقتتصاد و...، جهان دارای جایگاه ویژه است.
بلوط ای یار دیرین من، ای همره دوران کودکی و ای هم سخن شب های تنهایی ام در شهر غربت، تو را هرگز فراموش نخواهم کرد. تا هستم با تو هستم.
به گزارش راک نیوز ؛ هم چنین دومین جشنواره بلوط از امروز 16 اسفندماه تا 18 در شهرستان ممسنی جشنواره بلوط برگزار میگردد.گفتنی است گروه میراث زاگرس از فعالان دراین عرصه هستند که برای اعتلای فرهنگ قولم لرخصوصا ممسنی ورستم تاکنون تلاش های زیادی را با حضور در نمایشگاه های مختلف و برگزاری نمایشگاه و جشنواره انجام داده اند.
» اخبار مرتبط:
» اشتراک گزاری خبر