مدیرعامل ایرانخودرو از تولید سمند سورن دیزلی در سال ۹۲ خبر داد. این محصول به منظور كاهش ميانگين سهم سبد سوختي محصولات و جايگزيني بخشي از سهم بنزين با گازوئيل و توسعه بازارهاي صادراتي برخی محصولات ايران خودرو با قواي محرکه ديزل ملي عرضه خواهد شد.
![]() |
جواد نجمالدين در این رابطه گفت: موتور ملي ديزل که فرآيند طراحي و ساخت آن در پروژهاي به نام EFD از سال 1389 آغاز شد، گامي در اجراي راهبرد پنج ساله قواي محركه ايران خودرو به شمار ميرود. وي در ادامه گفت: با توجه به ابلاغيه استراتژي قواي محركه تا سال 1395 حدود 10درصد از سبد سوختي ايران خودرو به اين موتور اختصاص خواهد يافت. او موتور ملي ديزل را به دليل داشتن قطعات مشترك با موتور EF7 و قابليت انطباق با استانداردهاي آلايندگي يورو 5 از نظر اقتصادي و زيست محيطي داراي اهميت ويژهاي دانست و گفت: موتور ملي ديزل از 120 اسب بخار توان و 256 نيوتن متر گشتاور برخوردار و گنجايش آن 1500 سيسي است.
مديرعامل ايران خودرو مصرف سوخت موتور ديزل را 5/5 ليتر در 100 کيلومتر در چرخه ترکيبي عنوان کرد و گفت: از سال 1392 تا سال 1395 تعداد توليد اين موتور به مرز 100هزار دستگاه خواهد رسيد.
وي با اشاره به طراحي خط مونتاژ موتور ملي ديزل توسط متخصصان ايران خودرو، انطباق خودرو با موتور و آمادهسازي خط مونتاژ سواري سازي براي مونتاژ اين موتور را از اهم فعاليتهاي انجام شده و در دست انجام براي طراحي و توليد موتور ديزل ذکر کرد.
نجمالدين دستيابي به مالكيت دانش طراحي و ساخت قواي محرکه ديزل از راه به کارگيري خلاقيت و نوآوري متخصصان ايران خودرو، طراحي چيدمان خط و ماشينآلات، توسعه بازارهاي صادراتي و كاهش ارزبري بنزين را از مهمترين دستاوردهاي طراحي و ساخت موتور ملي ديزل ذکر کرد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو افزود: اين موتور روي سورن نصب خواهد شد و برنامه نصب آن روي پلتفرم سمند نيز در دستور كار قرار دارد. به منظور انطباق اين موتور با پلتفرمهاي مختلف، قطعات جانبي موتور و گيربکس تغيير مييابد و طراحي اين قطعات در معاونت طراحي و توسعه محصول شركت ايران خودرو در حال انجام است.
» اخبار مرتبط:
» اشتراک گزاری خبر