راک نیوز :ارزش معاملات بازارهای فرابورس ایران، با جابجایی 13 میلیون اوراق بهادار، به 129 میلیارد ریال رسید که بیشترین حجم معاملات را در بازارهای اول و دوم فرابورس سرمایه گذاری خوارزمی و کمترین حجم معاملات را مهندسی صنعتی روان فن آور در بازار اول به خود اختصاص داد.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره مپنا در اختیار دارد.
امروز بلوک 19.87 درصدی شرکت پتروشیمی فسا در بازار پایه فرابورس عرضه شد ولی به دلیل عدم متقاضی به فروش نرسید.این شرکت در زمینه احداث، راه اندازی و بهرهبرداری مجتمعهای پتروشیمی و کارخانههای صنعتی به منظور تولید، بازاریابی مجاز، فروش و صدور محصولات پتروشیمی، صادرات و واردات و تبدیل مواد شیمیایی و پتروشیمیایی و فراوردههای فرعی و مشتقات آنها فعالیت دارد.
قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل توجهی نداشت و در مرز 59 هزار تومان مبادله شدند
ادامه خبر...راک نیوز : نامجو با بیان اینکه نیروگاه نجف را برای تأمین برق زائران ایرانی میسازیم، گفت: بخشی از هزینههای این نیروگاه از محل کمکهای مردمی برای بازسازی عتبات عالیات تأمین میشود.
مجید نامجو در گفتوگو با خانه ملت، با یادآوری ساخت نیروگاهی بزرگ در عراق به دست مهندسان ومتخصصان ایرانی، گفت: نیروگاه نجف برای راحتی زائران ایرانی عتبات ساخته میشود.
وزیر نیرو با ابراز تعجب از سروصدای رسانهها برای ساخت نیروگاهی در نجف، افزود: ایرانیهای زیادی تا به حال به عتبات عالیات سفر کردهاند و از نزدیک با مشکلات کمبود برق در عراق آشنا هستند، ما برای حل مشکل کمبود برق زائران، قصد داریم نیروگاه نجف را بسازیم.
نامجو تصریح کرد: نیروگاه نجف، نیروگاه گازی بسیار بزرگی است که یکی از واحدهای آن برای ایجاد روشنایی در حرم مطهر امام علی (ع) استفاده میشود. هزینه این واحد، از محل کمکهای مردمی برای بازسازی عتبات عالیات تأمین میشود.
وی ادامه داد: سایر واحدهای این نیروگاه را با هزینه دولت عراق راهاندازی خواهیم کرد که برای ساخت آنها، با وزارت انرژی این کشور قرارداد امضا کردهایم.
وزیر نیرو تصریح کرد: این نیروگاه صرفا برای تأمین برق شهر نجف ساخته خواهد شد و فعلا برنامهای برای ساخت نیروگاه در کربلا و تأمین برق حرمهای مطهر این شهر نداریم./
ادامه خبر...راک نیوز : ماشین عروسی در اصفهان که کرایه آن شبی ۸ میلیون تومان است.
روزگار نو:
بنظر شما این مبلغ برای یک شب واقعا منصفانه است . لطفا نظر بدهید . . . . . .
راک نیوز : معاون وزیر از کاهش شدید بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی و تجاری در سالجاری خبر داد و یادآور شد: در آخرین صورت حساب صادر شده برای مشترکان خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده بار مالی 98 درصد قبوض کمتر از 10 هزار تومان بوده است. این مقام مسئول با یادآوری اینکه در حال حاضر تنها برای یک درصد مشترکان خانگی و تجاری قبوض قرمز صادر شده است، اظهار داشت: همچنین در این مدت تنها یک درصد مشترکان با دریافت قبوض گاز زرد رنگ در مرز هشدار قرار گرفته اند. به گزارش مهر، اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه ها، بر اساس فرمول جدید قیمت گذاری گاز خانگی 12 ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شد که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوتهایی با یکدیگر دارند.
مطابق با تعرفه گاز زمستانی مشترکان خانگی (از ابتدای آبان ماه اعمال شده است) محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به چهار اقیلم (سرد یک، دو، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و 12 دامنه مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.
با توجه به اجرای سیاست شهرستانی - منطقه ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در بیش از 360 شهر ایران مطابق با چهار اقلیم آب و هوایی تعیین شده که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.
راک نیوز : وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه موضوع یک ضامن برای وام های زیر 10 میلیون تومان ، مصوبه شورای پول و اعتبار است، گفت: این مصوبه لازم الاجراست و رعایت نشدن آن تخلف محسوب می شود.
سید شمس الدین حسینی در مصاحبه با رادیو اقتصاد ، با بیان اینکه بانک مرکزی
نهاد ناظر بر بانکها و موسسه های ملی و اعتباری است ، افزود: شهروندان مواردی را که رعایت نمی شود ، حتما اطلاع دهند.
وی گفت : در خصوص بانک های دولتی ما هم پیگیری می کنیم.
حسینی اظهار داشت : بانک مرکزی این موضوع را در موسسه های مالی و اعتباری و بانک های خصوصی هم نظارت و کنترل می کند.
حسینی به بانک ها توصیه کرد: حتما این یک ضامن برای وام زیر 10 میلیون تومان ،را رعایت کنند.
-واحدمرکزی خبر
راک نیوز : قیمت خودروهای صادراتی موضوعی است که همیشه سوالهای زیادی در رابطه با آنها مطرح است، سوالاتی درباره میزان قیمت صادراتیها و به دنبال آن اظهار نظرهایی در مورد ارزان بودن این خودروها نسبت به بازار داخل.
براساس آماری که از میزان صادرات خودروسازان در دست است، میانگین قیمت خودروهای صادراتی در انتهای سال 90 حدود 5 و نیم میلیون تومان بوده است و به دنبال همین رقم است که یک علامت سوال بزرگ در ذهن مشتری ایرانی ایجاد میشود. قیمت 5 و نیم میلیون تومان برای خودروهای صادراتی در حالی است که قیمت ارزانترین خودرو کشور که پراید باشد هم اکنون 9 میلیون و 800 هزار تومان است.
با این وجود سوالاتی از این دست که چرا قیمت خودروهای صادراتی در بسیاری موارد حتی به یک دوم قیمتهای داخلی هم میرسد؟ و اینکه اگر این خودروها با این قیمتها قابل عرضه هستند پس چرا مشتری ایرانی از این قیمتها بینصیب است و باید برای پرتیراژترین خودرو کشور بهایی زیاد نسبت به کشورهای صادراتی بپردازد؟ همیشه مطرح است.
اما تفاوت قیمت صادراتیها تا پیش از افزایش قیمت دلار با قیمتهای بازار داخلی زیاد بود این در حالی است که در شرایط کنونی و با افزایش قیمت دلار، قیمت خودروهای صادراتی حتی گرانتر از قیمتهای داخلی نیز شدهاند.
از آنجایی که بیشترین خودروهای صادراتی را محصولات سایپا شامل میشوند به سراغ مدیر بخش صادرات سایپا رفتیم. از احمد اسماعیلی در رابطه با اینکه چرا قیمت صادراتیها از خودروهای داخلی کمتر است سوال کردیم. او در پاسخ به سوال ما توضیح داد که قیمت صادراتیهای سایپا کمتر از بازار داخل نیست و به این ترتیب در حق مشتریان داخلی اجحاف نشده است.
او در ادامه به قیمت فعلی دلار اشاره کرد و گفت که اگر قیمت خودرویی مثل سایپا 131 را که با میانگین قیمتی 5 هزار و 200 دلار صادر میشود با نرخ فعلی دلار البته در بازار آزاد، یعنی 1900 تومان، ضرب کنیم رقمی نزدیک به 9 میلیون و 880 هزار تومان به دست میآید. این قیمت هم اکنون به قیمت فعلی این خودرو در داخل کشور بسیار نزدیک است.
اسماعیلی بر این عقیده است که نباید مصرفکننده ایرانی محصولات سایپا را با مصرفکنندگان سوری، اوکراینی، ونزوئلایی و یا عراقی مقایسه كرد، زیرا در این کشورها قیمت مصرفکننده خیلی بالاتر از بازار ایران است.
اما اسماعیلی در کنار محاسباتش برای اثبات این نکته که خودروهای صادراتی از خودروهای داخلی ارزانتر نیستند به یک نکته دیگر هم اشاره میکند. گویا گروه سایپا طی مطالعاتی که در زمینه قیمت خودروهای صادراتی در ژاپن، کره و چند کشور اروپایی انجام داده است به این نتیجه رسیده است که این خودروسازان تمام محصولات صادراتی خود را تا 30 درصد کمتر از قیمت بازار داخلی به خارجیها میفروشند.
دلیل اصلی ارزانتر فروختن صادراتیها هم به بحث رقابت در بازار برمیگردد. البته کارشناسان اقتصادی هم این موضوع را تایید میکنند.
فرید زاوه، کارشناس حوزه خودرو در این رابطه میگوید اصولا خودروسازان در دنیا محصولات صادراتی خود را حتی تا 50 درصد پایینتر از قیمت بازار داخلی کشورشان میفروشند. زیرا هر تولیدکنندهای بازار هدفش بازار داخلی است و بازارهای صادراتی بیشتر برای فروش مازاد تولید در نظر گرفته میشود.
به همین دلیل (مازاد تولید بودن خودروهایی که صادر میشوند) هم هست که خودروسازان محصولات خود را با قیمتهای رقابتی در بازارهای صادراتی ارائه میکنند. اسماعیلی هم در این رابطه میگوید که اگر ظرفیت تولید در سایپا 100 هزار دستگاه در سال باشد و نیاز داخلی 80 هزار دستگاه، کارخانه با 20 هزار ظرفیت خالی مواجه میشود که تولید برای صادرات میتواند بهترین اقدام برای تکمیل این ظرفیت باشد.
وی ادامه میدهد: این حجم از تولید علاوه بر اینکه ظرفیت خالی را پر میکند به درآمدزایی برای کارخانه و سرشکن شدن هزینههای سربار مجموعه هم منجر میشود.
با تمام این اوصاف این سوال هنوز برای مشتریان مطرح است که چرا با وجود این اصل که معمولا خودروهای صادراتی ارزانتر از خودروهای داخلی خودروسازان است آنها همچنان تاکید دارند که قیمت صادراتیهایشان ارزانتر از داخلیها نیست؟
زاوه در این مورد تاکید میکند که صادرات خودرو به صورت قطعات سی.کی.دی هم میتواند در کاهش هزینهها و در نتیجه پایین آمدن قیمت تمام شده خودرو تاثیرگذار باشد. زیرا خودرو کالایی حجیم است و در بسیاری مواقع حملونقل آن به صرفه نیست، مخصوصا در مواردی که قرار است تعداد زیادی خودرو صادر شود. وی ادامه میدهد: در این مواقع خودرو به صورت قطعات CKD صادر میشود که در این صورت هم هزینه صادرات کاهش پیدا میکند و هم حملونقل راحتتر انجام میشود. از طرفی مطابق قوانین گمرک ارزش قطعات وارداتی که به تولید محصول منجر شوند هنگام صادرات به صادرکننده پرداخت میشود. این اتفاقی است که در رابطه با خودروهای صادراتی ایران هم اتفاق میافتد.
دلایل خودروسازان برای اینکه اذهان عمومی را نسبت به این مساله روشن کنند به همینخا ختم نمیشود. اسماعیلی بر این نکته تاکید میکند که با حذف هزینههایی مانند بیمه، شمارهگذاری، پست مدارک، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، هزینههای امدادرسانی و سودنمایندگیها از خودروهای صادراتی، قیمت آنها در حدود یک میلیون و 200 هزار تومان کاهش پیدا میکند.
اما آیا با این اوصاف، صادرات برای خودروسازان سود دارد؟ یا صرفا بر پایه روابط سیاسی با چند کشوری که به آنها صادرات داریم استوار است؟ زیرا خودروهای ایرانی در بازار کشورهای مقصد و در کنار رقبای دیگر از جمله خودروهای ارزانقیمت محسوب میشوند.
البته یکیدیگر از دلایل این ارزان بودن صادراتیهای ایرانی میتواند همین رقبای قدر خارجیتر باشد. زیرا اسماعیلی خودروهای ایرانی را جزو خودروهای قیمت مناسب در بازار کشورهای دیگر میداند که قیمت آنها از کرهایها پایینتر است و از چینیها بالاتر. بنابراین کم بودن قیمت یک خودرو میتواند مدرن نبودن آن را نيز جبران کند و مشتریهای خودش را داشته باشد. اما اسماعیلی در رابطه با سود و زیان صادرات میگوید: از همان 10 سال قبل که صادرات سایپا آغاز شد یک خط قرمز برای واحد صادرات گذاشته شد که با توجه به آن واحد صادرات سایپا موظف شد که حتی با حاشیه سود اندک هم به کار خود ادامه دهد و هیچگاه فعالیت اقتصادی زیانده نداشته باشد.
وی تصریح میکند: ما در سالهای اخیر در بازارهای جدی خود سود خوبی را کسب کردیم. حتی بازاری مانند اوکراین هم که تازه در آن شروع به فعالیت کردهایم در حاشیه سود ما قرار دارد.
نرخ ارز و رونق صادرات
مدیر صادرات سایپا معتقد است اگر نرخ ارز آزاد به عنوان نرخ ارز رسمی در نظر گرفته شود همه خودروسازان و صادركنندگان سود خواهند برد. او از طرفی معتقد است که هر دلاری که به واسطه صادرات به دست میآید به ثروت ملی کشور اضافه میشود.
اما با وجود اینکه خودروسازان عقیده دارند هر یک دلاری که از صادرات به دست میآید به ثروت ملی افزوده میشود گویا برخی از آنها ترجیح میدهند ارزهای به دست آمده از صادراتشان را در همان سوی مرزها تهاتر کنند.
زیرا به نظر میرسد مشکلات تبدیل ارز در داخل کشور زیاد است، به همین دلیل هم خودروسازان ترجیح میدهند ارزی را که به دست میآورند وارد کشور نکنند و از همانجا به حساب طرفهای خارجی واریز کنند.
خودروسازان جایزه صادراتی ندارند
دریافت نکردن جایزه صادراتی یکی از گلایههای همیشگی خودروسازان بوده است. مدیر بخش صادرات سایپا در صحبتهایش به طلبی که بابت جوایز صادراتی از سازمان توسعه تجارت دارد اشاره میکند و میگوید این جوایز سالها است که به خودروسازان پرداخت نشده است و رقم آن دیگر میلیاردی شده است.
اما سازمان توسعه تجارت به هیچ وجه خود را بابت جوایز صادراتی به خودروسازان بدهکار نمیداند. معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت در این رابطه به خبرنگار ما گفت: جوایز صادراتی به دلیل محدود بودن بودجهها و اعتبارات فقط به بخش خصوصی داده میشود. چنانچه اگر حتی یک درصد از سهام یک شرکت خصوصی به دولت اختصاص داشته باشد، آن شرکت از جایزه صادراتی محروم میشود. از آنجایی هم که بخش قابل توجهی از خودروسازان متعلق به دولت است جایزه صادراتی به خودروسازان تعلق نمیگیرد.
کیومرث کرمانشاهی در صحبتهایش به مصوبهای که در زمان وزارت محرابیان تصویب شد، اشاره میکند و میگوید: طبق مصوبهای که در آن سال تصویب شد شرکتهای دولتی هم میتوانند در صورت تامین اعتبار تا 80 درصد جوایز صادراتیشان را دریافت کنند. اما تا کنون هیچ اعتباری تامین نشده است که ما بخواهیم پرداخت کنیم.
کرمانشاهی همچنین در رابطه با چرایی ارزانتر بودن محصولات صادراتی نسبت به بازار داخل گفت: کمیته نرخگذاری بر اساس اسناد و مدارکی که خودروسازان به این کمیته ارائه میدهند و همچنین بررسیهایی که کمیته از قیمتهای جهانی دارد قیمتها را تعیین میکند. از طرفی از جانب ما الزامی ندارد که خودروسازان مطابق قیمت کمیته محصولاتشان را به فروش برسانند. اگر بتوانند گرانتر بفروشند بهتر هم هست زیرا به نفع کشور است.
منبع دنیای اقتصاد
راک نیوز : مکی یازع امروز در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی فارس در آبادان اظهار کرد: ستاد عتبات عالیات استان خوزستان تعهد دارد در پروسه زمانی دو ساله ایوان حرم امام اول شیعیان را بازسازی کند.
وی افزود: 12 هزار و 500 خشت طلا در ایوان حرم مطهر امام علی(ع) به کار رفته که حدود دو هزار و 500 سال پیش توسط ایرانیان ساخته شده و امروز نیز مردم ولایتمدار ایران اسلامی نیز آن را بازسازی میکنند.
مسئول ستاد عتبات عالیات آبادان ادامه داد: سهم مردم آبادان 821 خشت است که تا کنون 150 خشت از این تعداد توسط شهروندان آبادانی اهدا شده که مبلغ هر خشت در حال حاضر یک میلیون تومان برآورد شده است.
وی با اشاره به سهم خانوادههای شهدای آبادان در بازسازی ایوان بارگاه امام علی(ع) گفت: 68 خانواده شهید گرانقدر شهرستان آبادان، بیشترین سهمآورد را به خود اختصاص دادهاند.
یازع افزود: هر خانواده میتواند با داشتن یک سند و ثبت شماره درون سند به نام خود یا دیگر اعضای خانوادهاش و حک شماره سند بر روی خشتهای طلا نام خود را در میان دوستداران امیر المؤمنان ثبت کند.
وی در پایان گفت: همه محبان و عاشقان امام علی(ع) و ولایت در شهرستان آبادان میتوانند با اهدای سه هزار تومان به همه بانکهای سطح شهر به شماره حساب عتبات عالیات و یا برداخت به صورت اقساط سهمآورد خود را در تکمیل این پروژه پرداخت کنند
ادامه خبر...به گزارش راک نیوز از خانه ملت، ارسلان فتحی پور در جمع خبرنگاران گفت: علل گرانی در کالاهای اساسی و نابسامانی های بازار باید شناخته شده و افرادی که در این زمینه سهل انگاری کرده اند، می بایست شناسایی شده و بازخواست شوند.
نماینده مردم هوراند،کلیبر،آبش احمد و خدا آفرین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم برطرف کردن ضعف مدیریتی در نظام تامین و توزیع کالاهای اساسی ادامه داد: در صورتی که این کار مدیریت شده پیش برود میتوانیم با ظرفیت هایی که داریم اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم.
وی در ادامه سخنانش تحریم ها را نوعی فرصت و پلی برای رسیدن به موفقیت های بیشتر در آینده دانست و تأکید کرد: ما امروز باید نفت را استخراج و تبدیل به سرمایه کنیم تا صادرات غیرنفتی را بیشتر افزایش دهیم این موضوع به نفع کشور است و سودش چند برابر خواهد بود و باعث ایجاد اشتغال و رقابت میشودقطعا تولید و رقابت بیشتر نیز کاهش تورم را در پی خواهد داشت.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح طرح ۹ مادهای اقتصاد مقاومتی با محوریت ساماندهی ارز و حمایت از تولید و نحوه توزیع آن اظهارداشت: این طرح با نظر فعالان اقتصادی و بخش خصوصی و اساتید دانشگاه در مرکز پژوهشها بررسی شده و به کمیسیون اقتصادی نیز ارائه شده است.
این نماینده مجلس نهم با اشاره به پیشنهاد تشکیل شورای عالی اقتصاد که در این طرح ۹ ماده ای عنوان شده، گفت: در این شورا بحث ساماندهی ارز، تخفیف کد ارز به کالاهای اساسی و مواد اولیه، افزایش توان تولید، افزایش سرعت ترخیص کالا از گمرکات، بازرسی کالا، تسریع در ارائه گواهی به کالاها و بحثهای دیگر میتواند انجام شود.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در این طرح پیشبینی شده که وزارتخانههای مرتبط آمارهایشان را در خصوص میزان ذخیره سازی کالاها در سه ماه گذشته به مجلس ارائه کنند که آیا ظرف سه ماه این ذخیرهسازی انجام شده و اینکه تولید و واردات چقدر بوده است.
نماینده مردم هوراند،کلیبر،آبش احمد و خدا آفرین در مجلس درباره ادغام موسسات مالی و اعتباری نیز که در ماه های اخیر مطرح شده ، تصریح کرد: قرار بود تمام موسسات و صندوقهای قرضالحسنه با جلب رضایت سهامداران ظرف یک ماه ادغام شوند، زیرا در کشور محدودیت بانکی داریم و نباید بیش از بانک ایجاد کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان یادآور با تاکید بر اینکه ادغام موسسات سهامی عام با دستور و بدون رضایت سهامداران خلاف است،افزود: این موضوع با توجه به تاثیراتی که در ذهن مردم و بازار سرمایه می گذارد باید با رعایت همه شرایط و جهات و البته با تفاهم باشد تا خللی در بازار سرمایه و اطمینان مردم به وجود نیاید
ادامه خبر...در دولت دوم اصلاحات ارایه بنهای سالانه که در سال اول ۶۰ هزار تومان و در سالهای بعد ۸۰ هزار تومان بود به تصویب رسید و به معلمان پرداخت میشد، اما با شروع دولت نهم پرداخت آن قطع شد .
:راک نیوز: عضو کانون صنفی معلمان گفت: از سبد کالای ماه رمضان فرهنگیان که پیش از این وعده داده شده بود، خبری نیست.
محمدرضا نیکنژاد در گفتوگو باخبرنگار ایلنا گفت: تا این لحظه هیچ یک از مناطق تهران سبد کالای ماه رمضان را دریافت نکرده اند.
وی افزود: به دلیل تعطیلات، معلمان نیز در این زمینه پرس جو نمیکنند و مدیران مدارس و ادارات آموزش و پرورش نیز دغدغهای در این زمینه ندارند.
عضو کانون صنفی معلمان خاطرنشان کرد: از زمان وزارت آقای حاجی بابایی جز یک میهمانی افطاری که درسال اول وزارت ایشان برپا شد دیگر هیچ چیزی از این ایشان در ماه رمضان ندیده ایم.
نیکنژاد یادآور شد: یادم هست که این میهمانی افطاری هم با تبلیغات گسترده و بسیار پرطمطراق برپا شد، به طوری که مدارس موظف بودند از این میهمانی فیلم و عکس تهیه کرده و برای اداره آموزش و پرورش ارسال کند.
عضو کانون صنفی معلمان با بیان اینکه به نظر می رسد سبد کالای فرهنگیان نیز سرنوشت سبد کالای عید نوروز را پیدا کند، افزود: همانطوری که توزیع سبدکالای عید نوروز را به تاخیر میانداختند و سرانجام نیز توزیع آن به محاق فراموشی سپرده شد سبد کالای ماه رمضان فرهنگیان نیز همین طور خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بنهای سالانه معلمان نیز از دولت نهم به این طرف قطع شد، افزود: با توجه به اعتراضات معلمان در دولت دوم اصلاحات ارایه بنهای سالانه که در سال اول ۶۰ هزار تومان و در سالهای بعد ۸۰ هزار تومان بود به تصویب رسید و به معلمان پرداخت میشد.
نیکنژاد تصریح کرد: اما با شروع دولت نهم پرداخت آن قطع شد و این طور اعلام کردند که این میزان مساعدت نیز به شیوه دیگری پرداخت می شود که این موضوع نیز به فراموشی سپرده شد.
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از برگزاري جلسه اي با وزير آموزش و پرورش در مورد استخدامهاي سفارشي در اين وزارتخانه خبرداد.
به گزارش راک نیوز به نقل ازخبرگزاري آريا ، موسيالرضا ثروتي با اشاره به استخدام غير قانوني 20 هزار نفر در آموزش و پرورش، تصريح کرد: وزارت آموزش وپرورش بر اين ادعا است که براي استخدام اين نيروها از دولت مجوز گرفته و به همين دليل نيازي به برگزاري آزمون براي اين استخدام آنها نيست.
نماينده مردم بجنورد، سلمقان و جاجرم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: براي بررسي اين مساله و موضوع استخدامهاي سفارشي در وزارت آموزش و پرورش، جلسهاي در روز شنبه 14 مرداد ماه با حضور حميدرضا حاجيبابايي وزير آموزش وپرورش برگزار خواهيم کرد.
وي با تاکيد بر محتوي اين جلسه، افزود: البته در اين جلسه ساير مسائل در وزارت آموزش و پرورش مانند، استخدام معلمان پيش دبستاني، شرکتيها، حقالتدريسيها و آموزشياران نهضتسواد آموزي نيز مطرح خواهد شد.
ثروتي در ادامه به نامهاي که در اين زمينه به علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نوشته اشاره کرد و گفت: در اين نامه مراتب اعتراض خود را در مورد عملکرد آموزش و پرورش اعلام کردهام و براين نکته تاکيد شده که اگر وزيرآموزش و پرورش رويه خود را تغيير ندهد استيضاحش مي شود.
اين نماينده مجلس نهم اعلام کرد: رئيس کميسيون آموزش وتحقيقات به من گفتند که نامه از سوي رئيس مجلس به کميسيون ارجاع شده و در جلسه اين هفته، موضوع مورد بررسي قرار مي گيرد.
متاسفانه دريک سال پاياني دولت دهم برخي از مسئولان دولتي به صورت غيرقانوني به جذب و استخدام افراد سفارش شده از سوي جرياني خاص در وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي اقدام مي کنند.
سال گذشته نيز عملکرد غير قانوني وزير راه و شهرسازي در استخدام يکي از نزديکان رئيس جمهور در اين وزارتخانه باعث تذکر نمايندگان ملت به نيکزاد و معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور شد.