مشروح اخبار


بالاخره قلعه رئیسی شهرستان می شود؟

30 مرداد 1391, 23:16

بالاخره قلعه رئیسی شهرستان می شود؟

 

ده سال ميگذرد و همچنان شايعات شهرستان شدن قلعه ريسي مركز بخش چاروسا داغتر مي شود و هر روز خبر جديدي به گوش مي رسد و روز بعد تكذيب....

بايد صبر داشته باشيم و به راي و نظر مسؤلين امر و قانون تقسيمات كشوري احترام بگذاريم  اما بخش چاروسا به محوريت شهر قلعه ريسي از حيث وسيع بودن بعد جغرافيايي و جمعيت شناسي - افزايش تعداد تحصيل كردهاي دانشگاهي و كسب رتبه هاي ممتاز كنكور - سطح بالاي فرهنگي - ظرفيت و پتانسيل بالاي شهرنشيني-حضور پرشور و خالص مردم در انتخابات و سرنوشت ملت- برگزاري تمام مناسبتهاي مذهبي و انقلابي و حضور در تمام راهپيمايي هاي ملي -نقطه مركز در منطقه-داراي راههاي ارتباطي با استانهاي خوزستان و اصفهان و چهار محال بختياري - مستقل شدن اين بخش جلوتر از خيلي از مناطق استان-دارا بودن تعداد زياد ادارات مستقل-داراي تعداد زيادي روستاهاي پرجمعيت وابسته-آب و هواي ايده آل - جذب گردشگر در مناطق ديدني در تمام فصول سال-مكانهاي زيارتي و زائر از اكثر استانهاي كشور-استعدادهاي ورزشي شاغل در ليگ هاي استان و كشوري-قانع بودن مردم به زندگي -دلاوري ها و ايثارگري هاي رزمندگان و جانبازان و تعداد بالاي شهداي چاروسا در جنگ تحميلي - همكاري و كمكهاي  مردمي جهت ساخت پروژه هاي فرهنگي -و مهمتر از همه اتحاد و يكدلي مردم در روابط اجتماعي و ايجاد فضاي صلح - منش و رسم و رسومات مردان و زنان ايل طيبي جاروسايي در تعصبات قومي و قبيله اي -و عدم سوئ پيشينه وعدم  اعتياد جوانان اين ديار و .... ملاكهاي كافي و مناسبي براي تبديل شدن شهر قلعه ريس مركز بخش چاروسا به شهرستان  مي باشد .

دست مريزاد به همه مسولان امر........به اميد آن روز

 

 

 

سید حسن آرمند خبرنگار بخش چاروسا

ادامه خبر...


منزلت عيد سيعد فطر

28 مرداد 1391, 00:48

منزلت عيد سيعد فطر

نويسنده : سيدرضا اکرمي     

 1- ماه رمضان با همه حوادث و دستاوردهاي آن سپري شد، يادش بخير، که فرمود «لويعلم العبد ما في‌رمضان، لودان يکون رمضان السنه» اگر بنده فهيم و هشيار و زيرک و فرصت‌شناس و غنيمت‌شناس، مي‌دانست که رمضان چه دستاوردهاي متفاوت و متنوع دارد «که در هيچ عبادت ديگري آن را نداريم» دوست مي‌داشت که رمضان طول سال باشد و صد البته مي‌دانيم پايان ماه رمضان و آغاز شوال با دو روز تعطيل حال و هواي خاص دارد، تا چگونه آن را بشناسيم و قدر بدانيم و عظمت آن را براي ديگري و ديگران توضيح دهيم.

2- وقتي اين ماه امساک و رشد اخلاقيات و معنويات و طهارات و عبادات قرآني و احياي چند شبه، به عيد فطر «الذي جعلته للمسلمين عيدا» ختم مي‌شود و سرور و شادماني با نماز شکوهمند عيد فطر و دادن «فطره»آغاز مي‌گردد، جلوه نويني از برکات و درجات معنوي و رحمت خداوندي شامل حال همه مسلمانان مي گردد و براي آورنده اسلام جهاني، پيامبر خاتم شرافت و کرامت «ولمحمد صلي‌الله عليه و آله، ذخرا و شرفا و کرامه و مزيدا» معرفي مي‌گردد. راستي چه آغازي و چه پاياني، چه عبادتي و چه جشني، چه احيائي و چه انابه‌اي، خدايا اين عبادت ناقابل را از همگان بپذير و اين ماه رمضان را آخرين ماه رمضان ما قرار مده:

3- در قرآن مجيد موضوع تزکيه «خودسازي و پاک‌سازي» جايگاه ويژه دارد، تا آنجا که در انگيزه دعوت پيامبران، يک اصل محسوب مي‌گردد. «يتلوا عليهم آياته و يزکيهم و يعلمهم الکتاب و الحکمه، جمعه آيه 2» و در سوره شمس، پس از يازده سوگند «والشمس و ضحيها» مي‌خوانيم «قدا فلح من زکاها و قدخاب من دساها» پيروز و موفق آن انسان و آن جان و روحي است که خود را بسازد و تزکيه نمايد و شکست خورده، آن فردي است که خود را رها نمايد و واگذارد و در او «انفعال و وادادگي» باشد، يک ماه در اردوگاه روزه قرار گرفتن و قرآن و دعا و شب زنده‌داري و افطاري دادن و اشک ريختن و توبه کردن را همراه نمودن، اگر دستاوردي چون تزکيه و خودسازي نداشته باشد، سراسر زيان و خسران را با خود خواهد داشت که گرسنگي کشيده و تشنگي چشيده، و بيدار خوابي و خستگي ديده و برنامه عادي 11 ماه سال را بهم ريخته است و از فيوضات گران‌شان، تقوي و هدايت و تکبير و تعظيم خداوند و رشد و تعالي و سپاسگزاري خداوند، «لعلکم تتقون لتکبر والله علي ما هداکم، لعلهم يرشدون، لعلکم تشکرون» محروم مانده است و البته اين خسارت ساده‌اي نيست.

4- امام علي عليه السلام در نهج‌البلاغه سخن کوتاهي دارد که منزلت و جايگاه عيد فطر را يادآور مي‌گردد «انما هو عيد لمن قبل الله صيامه و شکر قيامه» عيد براي آن کس است که روزه وي و شب زنده‌داري وي مورد قبول خداوند قرار گيرد و نمره سپاس دريافت نمايد، وگرنه خوشا به حال آن کس که خورد و براي ماه رمضان برنامه نداشت و عادي و بي‌تفاوت از کنار آن گذشت. «حبذا نوم الاکياسو افطارهم» و تشنگي و گرسنگي را نديد. بنابراين عيد چون عزا براي خود ضابطه و قاعده دارد و مشروط به شروط مي‌باشد.

5- آخرين سخن درباره عيد فطر و نماز آن، يکي موضوع پرداخت زکوه فطره است که در قرآن مجيد آمده «قد افلح من تزکي و ذکر اسم و به فصلي»پيروز و شادمان آن کس است که پرداخت زکوه را پذيرا شود و سپس به نماز روي آورد و آن را برگزار کند. پرداخت زکوه فطره، گشايش بسياري براي جامعه اسلامي خواهد داشت و چاره‌‌ساز دردهاي محرومين و مرهم بر زخم‌هاي فقر و تهيدستي مي‌باشد. با پرداخت زکوه فطره پس از ماه رمضان و افطاري دادن در ماه رمضان، قرابت بين متمکنان و محرومان پديد مي‌آيد و فاصله طبقاتي کاهش مي‌يابد و دل‌ها نزديک‌تر مي‌گردد. موضوع ديگر نماز عيد فطر است که در قرآن و سنت جايگاه والا دارد، نماز کوتاه دو رکعتي، اما به شيوه خاص در قنوت و رکوع و دعاي مخصوص نماز «اللهم اهل الکبرياء و العظمه» که در اين دعاي تکراري در چند رکوع در دو رکعت، خداوند تجليل مي شود و معرفي مي‌گردد و صفات «کبريايي و عظمت، جود وجبروت، عفو و مغفرت» خداوند با صداي بلند و رسا در آسمان جهان اسلام طنين‌انداز مي‌گردد و به وسيله رسانه‌هاي جهاني به گوش بسياري مي‌رسد. آن گاه به صورت شفاف اعلام مي‌شود که اين روز، براي مسلمانان روز شکوهمند و شرافت افزا است و براي پيامبر مسلمانان، سربلندي و افتخار و کرامت را با خود دارد. انصافا روز زيبايي است و روز شکوهمندي مي‌باشد. خداوند آن را قبول فرمايد.

ادامه خبر...


مقوله آزادی در سند تحول بنیادین(۳)

24 مرداد 1391, 10:48

مقوله آزادی در سند تحول بنیادین(۳)

 

  آزادی از جمله مقولاتی است که در طول تاریخ بشر همیشه مورد بحث صاحب نظران و مکاتب بوده، مقولاتی چون حد و اندازه آزادی، محدودیت های آزادی، انواع آزادی، آزادی از چه؟ موانع آزادی و ...

آزادی از طبیعی ترین حقوق انسانی است که خالق آن را همزاد مخلوق متولد نموده و رشد و کمال انسان را در سایه آزادی و انتخاب محقق نموده و لذا در تعریف آن گفته اند: «آزادی، وضع حال و رفتاری است که در آن شرایط تحمیلی در کار نباشد یا حداقل فشارها محسوس نباشد و حرکت ذاتی و جوهر طبیعی و اجتماعی آدمی مختل نگردد و توان بالقوه نفس و روان انسان بستر مناسب و حقیقی برای بالفعل شدن را بیابد، از نوعی سازواری لازم برخوردار شود. (1)

آزادی ودیعه الهی است که جوامع انسانی در پرتوی آن سرنوشت دنیا و آخرت خود را رقم می زنند. موهبت آزادی، انسان ها را در جوامع گوناگون را به کار و تلاش و عشق ورزی و حفظ مملکت وامی دارد و فقدان آزادی سرنوشتی است که سلطه گران و زورگویان حاکم اعمال می کنند تا دنیای خود را بسازند؛ و چون در آزادی شکوفایی استعداد ممکن می شود لذا همه به دنبال استفاده مطلوب از این موهبت بر می آیند.

در جهان بینی اسلام، حق آزادی، ، حق تعیین سرنوشت، حق انتخاب شغل ،همسر ، کار و سکونت و ... همه به رسمیت شناخته شده و اختیار در همه حال برای فرد مجاز شناخته شده تا بتواند اراده و توانایی خود را بروز دهد. اما نکته مهم این است که در جهان بینی اسلام ترکیب روح و روان، با هم دیده شده و لذا  ترکیب اندیشه ها، عاطفه ها، اراده ها و فرهنگ ها با سرمایه ای فطری و اکتسابی زندگی اجتماعی را شکل می دهد و هیچگاه  برای تکوین زندگی اجتماعی، هویت فردی سرکوب نمی شود.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر مسئله آزادی و آزاداندیشی توجه شده از جمله در اصول 23 و 24 و 26 بر این مهم تأکید شده و لذا آموزش و پرورش به عنوان دستگاه متولی تعلیم و تربیت باید هم در عمل و هم در تئوری بستر مناسب آزاداندیشی را در کودک و نوجوان و جوان پرورش دهد تا ملکه ذهن او شود که اگر نسل آزادباور و آزاداندیش را پرورش دهد آن نسل هیچگاه:

_ تن به تسلیم و سازش با دشمنان دین و مملکت نمی دهد.

_ حق و حقیقت و عدالت را طالب است و در گسترش آن کوشش می کند.

_ اسلام به افراد پویا،  جستجوگر، خلاق، پرنشاط و مبتکر احتیاج دارد زیرا آنها پذیرای فضائل انسانی هستند.

  شخصیت متعالی انسان به عنوان موجودی متمایز و دارای حق انتخاب ایجاب می کند که هیچ مقامی،نتواند عقیده یا طرز تفکر خاصی را به او اجباراً بقبولانند. صراحت قانون بر عدم تحمیل فکر است حتی دین(2). رشد و خروج انسان از تاریکی و جهل را در آزادی انتخاب می داند. پس مدرسه محل بروز و جلوه آزادگرایی و آزاداندیشی است تا در سایه این امر، هویت فطری و ذاتی بشر پدیدار شود و تحول در آموزش و پرورش با ایجاد بستر مناسب دستیابی این مهم می تواند اهداف بزرگ و الهی داشته باشد.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که بر اساس منطق متعالی اسلام و آموزه های حضرت امام (ره) و امام خامنه ای (مدظله العالی) و آرمان بلند شهدا تهیه شده در تمام موارد به صراحت و اشاره بر این مسیر تأکید نموده زیرا وقتی مؤسس این نظام در مورد جوانان معتقد است که :«آنان را تا مرز رسیدن به بهترین ارزش ها و نوآوری ها همراهی کنید و روح استقلال و خودکفایی را در آنها زنده نگهدارید.»(3) لازم و ضروری است که برای  دستیابی به ارزش ها و نوآوری ها باید این سند ، مسیر را تعیین کرده باشد:

1- در فصل اول (کلیات) مسئولیت آماده سازی دانش آموزان برای تحقق مرتبه ای از حیات طیبه در همه ابعاد مورد دقت واقع شده که آزادی خود جلوه ای عینی از حیات طیبه است و حفظ هویت مشترک اسلامی_ایرانی و اعتلای مداوم جامعه اسلامی در سایه این مهم پدید می آید و لذا در ادامه بر آمادگی برای تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه به عنوان مهم ترین وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت و نظام معیار اسلامی بر مبنای شایستگی ها و هویت تکوین یافته نقش آفرین می شود.

2- در فصل دوم (بیانیه ارزش ها) پس از بیان گزاره های ارزشی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در بند چهارم این فرآیند را در تمام ساحت ها و از جمله مهم ترین آن ها ساحت اعتقادی بیان داشته که آزادی محور آن  است و مبانی اعتقادی اسلامی بر این پایه استوار است و در بند 8 بر بصیرت و تعالی تکیه می نماید که بصیرت چراغ راه و نشانه معرفت و کمال است که انسان را از مسیر پر پیچ و خم راههای انحرافی با آزاداندیشی بسوی علم نافع ، هدایت گر و توانمندساز رهنمون مینماید.

لذا بیان موارد دیگری چون وطن دوستی ، توجه به مصالح فردی و اجتماعی ، صیانت از وحدت ملی و تلاش بر استمرار فرهنگ اسلامی_ایرانی از طریق ارزیابی آگاهانه آن و تعامل نقادانه با سایر فرهنگ ها بر اساس نظام معیار اسلامی همه توجه به هویت یابی و شخصیت پذیری دانش آموزان در سایه آزاداندیشی و استفاده از ثمرات این محور تعیین کننده است.

3- در مبحث مدرسه در افق چشم انداز 1404 وقتی موضوع اصلاح موقعیت توسط دانش آموزان مطرح می شود مسئولیت شناسی، امانت داری، خودباوری، کارآمدی و کارآفرینی، همدلی و احترام و اعتماد و وقت شناسی و مهمتر از همه نقادی و نوآوری مطرح می شود؛ کاملاً محرز است که دستیابی به این ویژگی ها با برخورداری از  آزادی و شکوفایی استعداد امکان پذیر است. در فضای آزاد و سالم جسارت به نقادی و یا تبلور روح نوآوری شکل می گیرد. بخصوص اینکه در محور چهارم همین بحث نقش آفرین در انتخاب آگاهانه، عقلانی، مسئولانه و اختیاری برای شکل گیری فرآیند زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی دانش آموزان مد نظر می باشد. یعنی بستر نظام آموزشی ما بر اساس این سند بر انتخاب آگاهانه، مسئولانه و اختیاری وضع شده است. زیرا یک یادگیرنده کمال جو بر طبق  این سند خواستار تعالی مستمر فرصت های تربیتی، تسهیل کننده هدایت، یادگیری و تدارک بیننده خودجوش حاصل می گردد و البته طبق همین سند باید دستگاه تعلیم و تربیت برخوردار از مربیان دارای فضائل اخلاقی و شایستگی های حرفه ای با هویت یکپارچه توحیدی بر اساس نظام معیار اسلامی باشد تا توانایی خلق چنین انسان آزاداندیش، خلاق و متفکر و مبتکری را داشته باشد.

4- در فصل پنجم (هدف های کلان) گسترش و تأمین همه جانبه عدالت آموزشی و تربیتی و برقراری یک نظام اثربخش و کارآمد مدیریت منابع انسانی و افزایش مشارکت و اثربخشی همگانی و تحول و بهسازی در نظام برنامه ریزی آموزشی مدارس پیش بینی شده است و راهبردها بر اساس این اهداف پیشنهاد شده اند.

با این توجه لازم است:

_ استقرار نظام مدیریت اثربخش، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخ گو و بسترسازی در دستور کار تمام برنامه ریزان مجری این سند باشد.

_  نهادینه سازی مشارکت اثربخش و تقویت مدیریت یکپارچه (خانواده، نهادهای اقتصادی، مدیریت شهری و ...) به طوری که هیچ کدام از این عوامل مؤثر به صورت  جدا از یکدیگر عمل نکنند.

_ توسعه ظرفیت ها و توانمندی های آموزش و پرورش (توسعه مستمر بر پایه توانمندی های اعتقادی، تربیتی، علمی، حرفه ای )

 وظایف همه فرهنگیان در سراسر کشور بر اساس سند چشم انداز و سیاست های کلی نظام تعریف و تبیین شوند.

_ طبق راهکارهای این سند پرورش دانش آموختگانی که در عین برخورداری از دانش های پایه و عمومی با درک مفاهیم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و روانی حداقل برخوردار از یک مهارت مفید توانسته باشد با قدرشناسی و درک زیباشناسانه آفرینش الهی ٰ حافظ میراث فرهنگی، تمدنی و هنری در عرصه ملی و جهانی تبدیل شود.

محصول نظام آموزش آزاداندیشانه ،خلق انسان متفکر را دنبال دارد که تعالی و کمال خود، خانواده و جامعه اش را متحول می نماید و این میوه شیرین سند تحول بنیادین خواهد بود. انشاالله.

                                               یدالله مرادی - مرداد 1391

ادامه خبر...


آیا شفیعی به مردم گچساران پشت خواهد کرد؟

14 مرداد 1391, 22:15

آیا شفیعی به مردم گچساران پشت خواهد کرد؟

راک نیوز : آیا شفیعی به مردم شریف گچساران پشت خواهدکرد؟
ازانجاکه فرماندارفعلی گچساران آقای محمدشفیعی جایگزین مهندس علیزاده ای شدکه خدمات بسیارارزنده ای رابرای مردم فهیم وشریف گچساران انجام داده بودولی به تشخیص استاندارمحترم درجایی مهمترازتوان مدیریتی ایشان استفاده میشودتاگچساران ازتوان مدیریتی چنین مردی(علیزاده) بی بهره بماند اقای شفیعی که نیز چندصباحی مدیرکل ورزش وجوانان استان بودوعملکردبسیارضعیفی ازخود به یادگارگذاشته بودولی بعدازتودیع با کمال تعجب و... ایشان رابرمسند فرمانداری گچساران دیدیم. ای کاش ازمجموعه وزارت کشور میبودندومیدیدند که درزمان مدیریت ایشان در اداره ورزش وجوانان استان وقتی ارباب رجوع وارداتاق مدیر میشدندفقط میتوانستند پشت ایشان را ببینند نه رو وصورت ایشان را.واین خودبزرگترین توهین به مهمان است.اگراین توهین به شعورمردم وپشت کردن به مردم نیست پس چی بایداسمش را گذاشت؟درزمان مدیریت ایشان کهنه صداقتی که ازمدیران بومی استان برجای مانده بودجایش را باوعده وعیدهای ، توخالی و سرخرمن دادتاجایی که باور روز درساعات روز برایمان باورکردنی نبود.آفرین برشمااقای شفیعی که ازابتدای ورودت به استان دائم صحبت ازنماندن را بوق وکرنا میکردی ولی به محض کوچکترین لغزشی فوری دست به دامان این وان میشدی .آفرین برشماآقای شفیعی که فقط وفقط وعده سرخرمنی به نبض ورزش یعنی هیئت های ورزشی وورزشکاران میدادی ولی کسی نبودشمارا واخواهی کند.آفرین برشمااقای شفیعی که تور بین المللی دوچرخه سواری باهزینه ای بالغ بر سیصدمیلیون تومان برگزار نمودی ولی دوچرخه سوران تیم استان خودمان را ازسایر استانهاتزریق مینمود ی ودرمسابقات شرکت میدادی .آفرین برشما که میزبان مسابقات بوکس شدی وهزینه های هنگفت برجای گذاشتی وتنها دستاوردی که برای استانمان دراین دومورد میزبانی داشتی مضحکه شدن در اخبار تلویزیون سراسری 20:30 بود.وهزاران آفرین دیگربرشما که مجال بیان آن نیست.اگربه مدیران قبل از شما وبعدازشما یعنی آقایان حاج دامیده وحاج آقا خاضع بنگریم میبینیم هردو هم ارزشی بودندوهم ورزشی.ولی شما چی برادر؟هرچی بودگذشت ولی ازما به شما نصیحت که قدرمردم فهیم گچساران رابدان وانگونه که بامردم درمرکزاستان رفتار نمودی بااین مردم رفتارنکن.ازوقتی جایگزین مرد ارزشمندوولایی چون آقای علیزاده شدی بایدبدانی استاندارمحترم چقدرارزش برایت قایل شده که شما راجایگزین ایشان نموده پس به حرمت استاندار عزیزمان هم که شده حرمت نگه دار وصداقت درگفتارت ومتانت دررفتارت را رعایت کن .تاشایدبه مرورزمان اینگونه رفتارهای شما به دست فراموشی سپرده شود.وسلام.حمیدکرمی

راک نیوز :مطلب فوق نظرشخصی نویسنده میباشد. چنانجه جناب آقای شفیعی پاسخی داشته باشند این پایگاه خبری امادگی انتشار آن را دارد 

ادامه خبر...


چالشهای مدیریتی شهری دهدشت

13 مرداد 1391, 13:47

چالشهای مدیریتی شهری دهدشت

چالشهای مدیریتی شهری دهدشت که از مشکلات عدیده مردم این شهر تاریخی با اصالت به شمار می آید بحثی است که این حقیر مورد بررسی قرار داده ام.
دهدشت که قدمتی بالغ برچندین سال دارد متاسفانه از امکانات دست پایین شهری هم حتی برخوردار نیست این شهر که در جنوب استان واقع هست بافت قدمی و نسبتا فرسوده خود را حفظ کرده و همچنان با بی اعتنایی برخی مسئولین شهری پیشرفتی ندارد و اگر این چنین پیش برود مطمئنا پسرفت های بالایی را شاهد خواهیم بود برایش و مشکلات زیاد و بی شماری را برایش پیش بینی خواهیم کرد.
پارک های قدیمی و بی روحی در این شهر واقع می باشد که چهره قدیمی و چندیدن ساله ی این پارک ها یاد آور سالهای1375 بیشتر نمی باشد.
آسفالت های خیابان ها و کوچه های این شهر متاسفانه بسیار ضعیف و غیره قابل استفاده می باشند اما هر چهار سال یکبار کاندیدای محترم شورای شهر وعده های آنچنانی داده اند و این وعده های تو خالی جامه عمل کی بپوشاند خدا می داند و ...
حدود 6ماه و اندی از کنده کاری های ورودی سوق به دهدشت میگذرد ولی این ورودی کی و با ورود کدام شهردار به بهره برداری می رسد خدا داند
شنیده ها حاکی از این است که در تخریب این ورودی نزدیکای گردنه رواق گنجی نهفته بود که سد راه شهرداری شده است و مانع از ادامه فعالیت به مدت طولانی گشته است صحت این شنیدهها چقدر باشد به من و مخاطبین محترم راک نیوز و مردم شهر ارتباطی ندارد !!!؟؟؟؟
جدول کشی های جانبازان و احداث کمربندی که از جاده سوق به آموزش پرورش و از آموزش پرورش به شاهد و به جانبازان و 180دستگاه نیز بسایر کند می باشد که باعث ترافیک شهری و تصادفات زیادی شده است.
عوارض بسیار بالا و قیمت های نجومی آن خرج چه کاری شده و می شود و به کجا روان و سرگردان می باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کارمندان و کارگران شهرداری هم از حقوق ناچیز و چند ماه یکبارش می نالن،قطعا وزارت محترم کشور هم بصورت مدام و مرتب هزینه ای مربوط به انجام امور شهری را به شهرداری محترم دهدشت واریز می نماید .
اما در حیرتیم که کجا می روند این هزینه های کلان و به کدامین جوب سرازیر می باشند که نه من و تو شهروند نمی بینیم و نه کارمند و کارگر زحمت کش شهرداری
ادامه مطالبم را به زمانی موکول میکنم که تا اینجا جواب مستندی از شهرداری محترم دهدشت و شورای شهر به شهرونداد عزیز در همین سایت ارائه شده باشد.
حمید حسینی نسب


راک نیوز :پاسخگویی به این مطلب حق قانونی شهردار ی دهدشت ودرج جوابیه آن وظیفه این پایگاه خبری میباشد

ادامه خبر...


سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و کرامت انسان(۲)

11 مرداد 1391, 16:16

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و کرامت انسان(۲)

 راک نیوز : امروز آموزش و پرورش یک سند مکتوبی در دست دارد که شیوه  تحول در آموزش و پرورش را تعیین کرده است (امام خامنه ای)

سیاست محوری و راهبرد سال تحصیلی 91-92 وزارت آموزش و پرورش عملیاتی نمودن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در آذر ماه 90 بعد از 7 سال کار پژوهشی مطالعاتی و میدانی توسط رئیس جمهور رونمایی شد. فلسفه آموزش و پرورش در همه مکاتب و ادیان برپایه کیفی بخشی به تعلیم و تربیت و عالم و توسعه دانش و شکوفایی استعدادهای ذاتی بشر و انسان سازی و تربیت نیروی انسانی ماهر و کاردان بنا شده است که در اسلام اهمیت و شان این موضوع از سه جهت ارجحیت بیشتری نسبت به سایر مکاتب دارد:

1- بجهت جایگاه انسان و مقام خلیفه الهی او بر زمین

2- دیدگاه دین خاتم به علم و دانش و معرفت

3- نقش آموزش و پرورش که باید آنرا کارخانه انسان سازی دانست و قلب این کارخانه معلم است که ذیروح می باشد

   جمهوری اسلامی نظامی برخاسته از مطالبه و خواست انسان از یکطرف و پشتوانه فکری و مبنایی اسلام و قرآن از طرف دیگر است لذا هر طرح و برنامه ای باید بر محور این دو جهت شکل گیرد و خروجی و دورنمای آن دستیابی به مدینه فاضله ای باشد که در اهداف دین خاتم و پیامبر(ص) آن وضع و نازل و ابلاغ شده است.

در این راستا چون تهیه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را بعد از گذشت بیش از 30 سال از عمر پر برکت نظام جمهوری اسلامی باید خواست ، برنامه اهداف و طراحی این نظام برای اجرای اهداف بلند مدت اسلام و نظام جمهوری اسلامی بدانیم. و از نظر دیگر با استقرار نظام جمهوری اسلامی تحول بنیادین در بخشهای متعدد سیاسی ،اقتصادی ، اجتماعی و علمی شکل گرفت و بر این باور بود که با آموزش نیروی انسانی و تغییرات متون کتاب های درسی و تغییرات سطحی می تواند ساختار، فضا و محتوا را با اهداف وآرمانهای یزرگ انقلاب اسلامی تطبیق دهد لذا سیاست چسب و وصله را سالها دنبال نمود ولی چون مبنای اجرائی نظام آموزشی با مبنای فکری متاثر از انقلاب اسلامی آن منطبق نبود لذا خروجی آموزش و پرورش با همه ایثارگریها و تلاشهای صادقانه و دلسوزانه فرهنگیان با مطالبه بر حق نظام و شان انسان کمال جو و تعالی خواه مدنظر اسلام فاصله ایجاد شده بوذ.

حال که با روشن شدن کلید واژه تحول بنیادین در سال 83 توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار با معلمین منتخب و نمونه کشوری  سرانجام این مطالبه اقا بعد از سالها تهیه و عملیاتی شده باید محور آن کرامت بخشیدن ،عزتمند نمودن، و اقتدار بخشیدن به انسان و تعریف جامعی از بستر مناسب حیات طیبه آن باشد که  با عنایت به مفاد این سند و بخصوص محور زیربنایی فصل دوم چهارم و پنجم و ششم (بیانیه ارزش ها ،چشم انداز هدفهای کلان ،راهبردهای کلان) بر انسان و انسانیت ،عامل حیات و بقای آن ،زیبا شناسی و زیبا شناختی ٰتکوین و تعالی ،بصیرت و تعالی، کرامت ذاتی و اکتسابی و کسب فضائل اخلاقی ٰشجاعت و عفت و حکمت، عدالت و صداقت و ایثار و دهها کلام و لغت عمیق و زیربنایی اشاره کرده که همه موارد در جهت گرامیداشت، حفظ و رعایت کرامت انسانی و پرورش و ایجاد بستر محیطی برای تسریع و جهت یابی شکوفایی چنین انسانی است.

مسیر و جاده ای که در این سند برای عبور جامعه به توسعه و توسعه یافتگی ترسیم و طراحی نموده شکوفایی استعدادهای الهی یک انسان در شان و مقام اشرف مخلوقات است زیرا انسان را جلوه ای از خدا دانسته و به همین جهت تمام ساز و کارهای پیش بینی شده حفظ و تقویت این احساس است که با انسان تحقیر شده همه انحرافات و مشکلات پدید می آید و با رشد و تعالی جامعه بر محور انسان سازی احساس عزتمندی و عظمت و اعتبار انسانی است که میتواند لیاقت خلیفه الهی را داشته باشد وقتی انسانی عزت نفس کرد و شخصیت ذاتی و درونی خود را یافت تسلیم غیرخدا نمی شود شان انسان کامل را می یابد که حتی ارزش حکومت نزد او از آب بینی بز هم کم ارزش تر است.رسالت و هدف بزرگ و نهایی آموزش و پرورش خلق انسانی با ماهیت جدید نیست بلکه پرورش و شکوفایی انسانی است که فطرت الله التی فطر الناس علیهاست .انسانی که یومن بالله ست انسانی که کل قربان تقی ست .

 بر این مبنا بوده که این سند در بند اول  فصل چهارم (چشم انداز)بدنبال تحقق چنین رسالتی است و مهمترین ویژگی آنرا تجلی بخش فرهنگی غنی اسلامی و انقلابی در روابط و مناسبات با خالق ،جهان خلقت با خود و دیگران بویژه تکلیف گرایی ،مسئولیت پذیری ،کرامت نفس ،امانت داری،خود باوری،کارآمدی،کارآفرینی ، پرهیز از اسراف و وابستگی به دنیا ،همدلی احترام اعتماد،وقت شناسی نظم ،جدیت و ایثارگری،قانون گرایی،نقادی و نوآوری،استکبار ستیزی،دفاع از محرومان و مستعضفان و ارزشهای انقلاب اسلامی را ارائه داده که  تمام ابعاد وجودی ذاتی و قوای انسان در آن مدنظر قرار گرفته است.

مسیر در فصل پنجم هدفهای کلان در قالب 8 محور تعریف و در فصل ششم بعنوان راهبردهای کلان با 14 راهبرد و راهکار را در طول زمان ترسیم تا توسعه مسیر شایستگی ها و توانمندی ها تسهیل و تسریع و تسطیح و تدبیر شده باشد.

یک توصیه به همکاران فرهنگی :

این سند حکم قانون اساسی ٰچراغ راهنما ،جهت یاب مسیر ،افق دور دست و رمز و راز موضوع و اهداف بلند آموزش و پرورش دانسته و لذا بند به بند ،کلمه به کلمه،سطر به سطر،موضوع به موضوع مطالعه و تعمق و تامل داشته باشیم تا در اجرای آن با سربلندی پیش رویم و بسنده به تغییرات شکلی ننمائیم که این یک تحول است برای احساس کرامت انسان و انسان سازی بر پایه خودباوری و خود اتکایی که هم پیام شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی بوده و هم عصاره فضائل اندیشه های متعالی حضرت امام(ره) و رهبر فرزانه انقلاب و دغدغه های دینی شهیدان رجائی ، باهنر، آوینی و... .

ولایتمداری و قانونگرایی و پایداری خون شهدا یعنی حسن اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بدست من و شما در راستای ماموریت شغلی و رسالت دینی ما که در این صورت شاهد تولد جامعه ای با انسان های عالم ،فاضل و مهذب خواهیم بود که این میشود سرمایه های اجتماعی.
یدالله مرادی- ناز سحر

ادامه خبر...


افطار به صرف سیاست با طعم انتخابات !!!!

9 مرداد 1391, 21:26

افطار به صرف سیاست با طعم انتخابات !!!!

همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان فرصت و مجال تازه ای پیدا می شود تا گروه های مختلف سیاسی کشور گرد هم جمع شوند و به تبیین و تشریح دیدگاه های خود در یک فضای صمیمی بپردازند .اما ماه رمضان امسال با توجه به نزدیک بودنش به انتخابات ریاست جمهوری ، رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته و جلسات همه ساله سیاسیون این بار با جدیت بیشتری دنبال می شود .


البته افطاری دادن سیاسی پدیده تازه ای نیست که فقط برای انتخابات سال 92 به آن توجه خاصی شده باشد ، بلکه حتی با خروج اصلاح طلبان از قدرت نیز ، سفره های افطاری آنان جمع نشده بود و عبدالله نوری وزیرکشور دولت اصلاحات پس از سال ها دوری از قدرت همچنان افطاری سیاسی می دهد .قدرت الله علیخانی، احمد پورنجاتی، مصطفی کواکبیان و علی اکبرمحتشمی سیاسیون دیگری از جناح اصلاحات هستند که هنوز سفرههای افطار سیاسی را در برنامه ماه مبارک رمضان خود دارند . البته امسال فعلا سید حسن خمینی و سید محمد خاتمی همفکران سیاسی خود را به افطار دعوت کرده اند .

در میان اصولگرایان نیز رسم افطارهای سیاسی محبوبیت بسیاری دارد و شهرت افطار برخی چهره های اصولگرا بیش از دیگران است که به سنت سال های قبل امسال هم سفره آنان پهن است . در ماه رمضان امسال تا کنون از میان چهره های مطرح اصولگرا محمد رضا باهنر، علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد سفره های افطار خود را با سیاسیون برگزار کرده اند .

به نظر می رسد اصولگرایان به افطار های امسال با نگاه عمیقی تری نگاه می کنند و آن را فرصت طلایی برای انسجام بیشتر میان این طیف برای ورود به فضای انتخابات به حساب می آورند و با توجه به اینکه انتخابات مجلس بیشتر صحنه یک رقابت درون گفتمانی بود بر پایی این گردهمایی های صمیمی ، فرصتی ناب در اختیار آنان برای انسجام بیشتر در رقابت با اصلاح طلبان قرار می دهد .اصلاح طلبان نیز ، که به نظر می رسد تمام عزم خود را برای معرفی یک کاندیدای واحد به مردم جمع کرده اند ، سعی می کنند با حضور در این افطاری های سیاسی ، برنامه های خود را برای انتخابات تدوین کنند و تا حدودی با کنار گذاشتن گسست ها و اختلافات درونی ، به کاندیدای واحد و مورد نظر خود برسند .


اما سوالی که در این میان مطرح می شود این است که هزینه این گردهمایی های رنگین سیاسیون در ماه مبارک رمضان از کجا تامین می شود ؟ متاسفانه همه ساله مشاهده می شود که بازرا پر رونق افطاری های سیاسی با وجود سفره های رنگین و گران قیمت ، داغ تر از سال های گذشته برپا می شود و صرف بودجه بیت المال در این مراسمات که بعضا هم با اهداف شخصی برگزار می شود سال هاست که مورد سوال بسیاری از دلسوزان نظام اسلامی و حتی مردم عادی جامعه است قرار گرفته است .
بدون تردید افطاری دادن یکی از سنت های حسنه و سفارش شده در دین مبین اسلام است به گونه ای که روایات بسیاری در این خصوص وجود دارد اما سفره هایی که با سفارشات دینی در خصوص ساده زیستی و فلسفه اصلی روزه داری که همان درک افراد فقیر و بی نوا در جامعه است هیچگونه سنخیتی ندارد و آنچنان رنگارنگ و پر زرق و برق است که هر بیننده را به یاد ضیافت های شاهانه می اندازد اساساٌ چرا باید برگزار شود؟

ادامه خبر...


سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عدالت(۱)

7 مرداد 1391, 13:13

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عدالت(۱)

  راک نیوز _آموزش و پرورش در تمام نظامها و مکاتب از زیرساخت های اساسی و محوری محسوب می گردد و در دینی چون اسلام رکن و اساس و تنها زیرساخت اولیه جامعه را آموزش و پرورش و علم و علم محوری و عالم قرار داده زیرا وقتی آغاز نبوت پیامبرش با خواندن شروع می شود (1) و یا جوهر قلم از خون شهیدان ارجحیت دارد(2) و یا طلب علم را فریضه (3)و مدت زمان علم آموزی محدود به زمان(4) و مکان(5)نمی داند و در عصری که غریبان آن را به عصر دانایی تشبیه کردند در حالیکه 1400 سال پیش قرآن بعنوان کلام خالق عدم تساوی بین دانا و نادان را بصورت استفها می طرح کرد.(6)

حال که بعد از سالها نظام جمهوری اسلامی ایران درصدد برآمد تا آموزش و پرورشی بالنده، جوشنده،کمالجوٰتعالی خواه و ایرانی -اسلامی را تدوین و طراحی و بعنوان نقشه راه ارائه نماید که الحمدلله  هر چند دیر اما این گام اساسی و سرنوشت ساز و تحول آفرین با رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آذر ماه 90 برداشته شد و انشالله شاهد دگرگونی اساسی و تحقق جامعه ای دین محور و توسعه یافته و ایجاد قدرت برتر اسلامی در جامعه جهانی کنونی با اجرای مفاد این سند باشیم.

طبیعی است ارزش ،اعتبار و ترازنامه این سند زمانی قابل ارزیابی است که با مبناهای اسلامی و قرآنی گره خورده باشد و چون این سند نتیجه سالها مطالعه و بررسی بوسیله ی صدها پژوهشگر روحانی ،حوزوی، دانشگاهی و صاحب نظر اسلامی تدوین یافته و لذا باید همانطور که از بررسی متن بر می آید تبلور جلوه ای عینی از نگرش دین اسلام و قرآن در خصوص تعلیم و تربیت باشد و چون مبنا و ارزش و نشان اسلام محوریت عدالت و عدالت خواهی و عدالت گرایی است و آنچه عظمت و شکوه و باور قرآن را برتری داده همین توجه بوده که پذیرش و شیفتگی مردم را برای این دین خاتم تسهیل نمود .

عدالت حافظ حکومت و حافظ منافع بر حق مردم و استحکام دهنده ی بنیانهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی جامعه است.

 

عدالت آموزشی و تربیتی محور انسان سازی و ضامن سلامت فکری و پایداری جامعه و روند توسعه همه جانبه یک کشور است که تاکنون نظام آموزشی کشور از این نقیصه برخوردار بوده که عدالت آموزشی متناسب و متوازن و همه جانبه در عمل یا دیده نشد یا اجرا نگردید .

مشکلات جغرافیایی و قومیتی نارسایی های اقتصادی ، عدم آمایش سرزمینی ، عدم وجود برنامه های دراز مدت و چشم اندازهای آینده محور و عدم دخالت عدالت بر محور دین در برنامه های آموزشی ضایعات بزرگی بر پیکر جامعه وارد ساخت. یکی از محورهای گمشده در ساختار آموزشی فرهنگی کشور همین عدم رعایت عدالت آموزشی بوده که در سند تحول بنیادین این موضوع بعنوان مهمترین شاخصه این سند است. وقتی در سند مباحثی چون شکوفایی استعدادهای نهفته ی فطری و درونی انسانهاست همه اقشار، همه مکانها ٰ همه زمانها و همه نسل ها برای کسب حیات طیبه دیده شده و استعداد های نهفته ،و این مهم فقط و فقط در سایه عدالت آنهم عدالت آموزشی امکانپذیر است و خوشبختانه در این قانون اساسی و و درس نامه ملی و نقشه جامع این مهم در حال تحقق است. عدالت آموزشی آرزوی دیرین فرهنگیان دلسوز و تلاشگر بوده و آرمان بلند انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) بوده و مطالبه برحق رهبر اندیشمند انقلاب و توصیه و تاکید شهدای اسلام و انقلاب و جنگ تحمیلی است که در این سند محور تمام تصمیم گیریها و برنامه ها و درس نامه قرار گرفته از جمله :

الف-در همان فصل اول (کلیات) بر ضرورت حیات طیبه برای عموم افراد جامعه لازم و شایسته دانسته و بر این مرتبه از آمادگی برای تکوین و تعالی دانش آموزان را مورد تاکید قرار داده و در تلقی این سند در بررسی جامعه اسلامی بر تسلیم و رضای خداوندی استوار نموده و این برروابط نژادی ، خویشاوندی یا قبیله ای و یا روابط انتغاعی و ستمگرانه و یا روابط قرارداد ارجحیت دارد که این خود مصداق عینی بر رعایت عدالت است چرا که دوری از روابط ظالمانه و تعصبات نژاد پرستانه و طرد این نگرش محور امور است .

ب- در فصل چهارم (چشم انداز) در بیان و شکل گیری هویت یکپارچه ایرانی - اسلامی دانش آموزان ،عدالت محوری و مشارکت جوئی مورد تاکید واقع شده و لذا مدرسه در افق 1404 ابر این پایه دیده شده است.

ج- در فصل پنجم (هدفهای کلان) ،تربیت شایسته انسان موحد عدالت خواه بودن و صلح جو بودن بمنظور تحقق حکومت عدل جهانی مهدوی(عج) مدنظر قرار گرفته و در بند3 هم در بحث تمدن سازی مکرر مطرح گردیده است .

د- در بند 4 فصل ششم ( راهبردهای کلان) توسعه و نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی در مناطق مختلف کشور و توانمند سازی معلمان و دانش آموزان سراسر کشور بعنوان یک مسیر اساسی تعیین شده

و- هدفهای عملیاتی و راهکارهای اجرائی این سند که در فصل هفتم مشروح تدوین یافته محور پنجم را در 8 راهکار به تامین وبسط عدالت در برخورداری از فرصتهای تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب با توجه به تفاوتها و ویژگی های دختران و پسران و مناطق مختلف کشور با نگاهی عمیق ملاحظه شده است که این نوید بخش رقع کمبودها و همانند سازی سیستم آموزشی برای همه ی فرزندان این سرزمین افتخار آفرین می باشد.

انشالله تعالی تحقق هدف متعالی نظام پر برکت اسلامی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شاهد برپائی جامعه ای عدالت محور و عدالت خواه با انسانهای مهذب و فاضل و عالم باشند تا زمینه ساز بر پائی حکومت عدل جهانی مهدوی (عج) گردند.

 
  یدالله مرادی - -  (ناز سحر)

ادامه خبر...


همچنان بازار لودگی گرم است!

6 مرداد 1391, 13:11

همچنان بازار لودگی گرم است!

 راک نیوز :اینکه برنامه «خنده بازار» چیزی از عناصر و مولفه های طنز را در خود ندارد، نکته پوشیده‌ای نیست؛ اما سوال اینجاست که این روند بناست در برنامه سازی های تلویزیون ما به کجا منتهی شود؟ و ...
بساط لودگی به راه است! برنامه ای شبه فکاهی به جهت فرح بخشی به مردم منتها با سطحی ترین قلقلک های روحی -و البته جسمی- که بدون متن و بدون کاراکتر و بدون ریزبینی و بدون فیلمنامه و بدون سوژه های ناب و بدون دقت کافی و وافی و البته با کلی رقص و لودگی و مزه‌پرانی مهوع همراه است و نه از آسیب شناسی اجتماعی در آن خبری هست و نه از طنز فاخر در آن نشانی!
اینکه برنامه «خنده بازار» چیزی از عناصر و مولفه های طنز را در خود ندارد، نکته پوشیده و پیچیده ای نیست و از سر و روي برنامه همین طور می بارد که باسمه‌ای بودن و سنبل شدن، عنصر اصلی آن است؛ اما سوال اینجاست که این روند بناست در برنامه سازی های تلویزیون ما به کجا منتهی شود؟ به قول طلبه ها، حدّ یقف این برنامه ها کجاست و چیست؟
اینکه یک عده نابازیگر و بازیگر دست چندم دور هم جمع شوند و صرفا به تکرار یک سری هجویات سطحی و نازل بپردازند، به چه درد مردم می خورد؟ آخر خنداندن مردم به هر قیمتی که دلیل نمی شود برای مجوز هر کاری.
اینکه یک سری آیتم سرسری و بی معنا و تکراری صرفا بر اساس تمسخر برنامه های تلویزیونی دیگر یا مقولات اجتماعی و اخلاقیات عرفی ساخته شود و به خورد مردم داده شود که نامش برنامه طنز و فکاهه نمی شود؛ آن هم از نوعی ادعایی حضرات یعنی فاخر!
نمایش چنین برنامه هایی تنها دو پیامد دارد: یکی شکستن قبح حرکات سبک و تابو در رسانه ملی و فراگیر و دیگری کمک به هرچه پایین تر آوردن سطح تربیت بصری و خواستة رسانه ایِ بیننده.
برنامه ای که نه از جدیت شکننده و استادانه و اصیل طنز -به عنوان یکی از جدی ترین ژانرهای نمایشی و ادبی- در آن خبری هست و نه از متانت و ارزش‌مداری برنامه سازی در فراگیرترین رسانه کشور که قطعا باید ملاحظه بینندگان متنوع و متکثرش را در طیف ها و قشرها و سلیقه ها و سطوح سنی و فکری گوناگون بکند.
به راستی چرا و به چه قیمتی، مدیران و برنامه سازان تلویزیونی حاضر می شوند با روح و روان و تربیت بصری مخاطبانشان چنین معامله ای بکنند و چنین معجون های مهوعی را به خوردشان بدهند؛ آنهم در شب های عزیز و پرفضیلت ماه مبارک رمضان!  
خبردانشجو

ادامه خبر...


وعده‌هاي بر زمين مانده دولت

4 مرداد 1391, 02:10

وعده‌هاي بر زمين مانده دولت

 

 «وعده‌هاي بر زمين مانده» را مي‌توان يکي از مهمترين ميراث دولت احمدي‌نژاد پس از پايان زمان رياست جمهوري دانست. وعده‌هايي که سطح توقعات را فقط بالا برده و هنوز راه‌هاي اجرايي آن طي نشده است. اولين گام‌ها در راستاي اين «وعده‌سازي‌ها» در سفرهاي استاني رخ داد . حجم گسترده‌اي از مصوبات که پشتوانه مالي و اجرايي آنها پيش بيني نشده بود، همواره يکي از دستاوردهاي اين سفرها به حساب مي‌آمد . چند ساعت جلسه هيات دولت با چند صد مصوبه به پايان مي‌رسيد و پس از مدتي گلايه‌هاي نمايندگان حوزه‌هاي مختلف از عملي نشدن اين مصوبات بلند مي‌شد.

به هر حال ازاين دست وعده‌ها بسيار شنيده شد. وعده‌هايي که در حد مصوبه و حرف باقي مانده و دولت بعد بايد ميراث دار وعده‌هايي باشد که ميزان اجرايي بودن آنها جاي سوال دارد.

اما وعده ريشه کن شدن بيکاري تا پايان دولت دهم، يکي ديگر از حرف‌هاي محمود احمدي نژاد بوده که اجرايي شدن آن، با نظر به ميزان اشتغال زايي صورت گرفته در اين مدت، با اما و اگر‌هاي بسيار همراه است. گزارش اين هفته وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي به نمايندگان و گلايه‌ها و اعتراض‌هاي مجلس نهمي‌ها به وضعيت اشتغال کشور نيز علتي شد تا باز به موضوع «وعده دولت براي اشتغالزايي» به صورت ويژه پرداخته شود .بدين ترتيب اين سوال اساسي قابل طرح است که با وجود آن‌که حدود يک سال تا پايان عمر دولت دهم باقي‌مانده، آيا وعده‌هاي مكرر رئيس‌جمهور و معاون اولش درباره ريشه‌كن كردن بيكاري محقق خواهد شد؟

طبيعي است در اين فرصت کوتاه يک ساله، نبايد منتظر اتفاق خارق العاده اي بود . چراکه آمارهاي دولت براي اشتغال‌زايي 2 سال گذشته نيز با واکنش‌هاي جدي روبرو شده است. وقتي دولت اعلام کرد که در سال 89، بيش از يک ميليون و ششصد هزار فرصت شغلي ايجاد کرده، صداي بسياري از نمايندگان مجلس بلند شد که چگونه امکان دارد چنين اقدامي صورت گرفته باشد، آن هم در حالي که بررسي ديگر شاخص‌هاي اقتصادي چنين امري را تاييد نمي‌کند . حتي اگر از شاخص‌هاي اقتصادي نيز عبور کنيم، بارها از دولت خواسته شد براي راستي آزمايي اين آمار، حداقل به نمايندگان مجلس ميزان اشتغالزايي دولت در هر حوزه انتخابيه را اعلام کنند که اين امر هم اتفاق نيفتاد تا شک و ترديد نسبت به اين آمار بيشتر شود.

يک آمارگيري ميداني ساده هم از خيل عظيم بيکاران در خانواده‌ها حکايت دارد . جوانان بيکار با تحصيلات مختلف که ديگر فقط جوياي کار با هر شان اجتماعي هستند و فکر شغل مناسب را از سر بيرون کرده‌اند.

اما اي کاش، دولت پيش از پايان عمرش، پاسخي حداقل به افکار عمومي درباره اين وعده‌هاي عملي نشده، مي‌داد . به طور نمونه به چند اظهار نظر محمود احمدي‌‌نژاد درباره بحران بيکاري و وعده‌هاي اعلام شده براي رفع آن توجه کنيد:

«ظرف دو سه سال مشكل بيكاري را از اين كشور ريشه كن مي‌کنيم.» (پنج‌شنبه 22 تير 1385)، « بايد نرخ بيكاري به صفر نزديك شود و در كشور اين ظرفيت وجود دارد كه ظرف يك سال، 2.5 ميليون شغل ايجاد كنيم. « (يکشنبه 23 مرداد 1390)، «در پايان سال 1391 مشكل بيكاري از سرزمين ايران ريشه كن مي‌شود.» (پنج‌شنبه 24 شهريور 1390)، «دولت مصمم است در سال‌جاري 5/2 ميليون شغل ايجاد كند و با ايجاد همين ميزان شغل در سال آينده نيز مشكل بيكاري در كشور را ريشه‌كن نمايد.» (پنج‌شنبه 3 آذر 1390)، » ريشه بيكاري از ايران عزيز كنده خواهد شد.» (پنج‌شنبه 24 آذر 1390)، «جشن ريشه‌كن كردن بيكاري را بر پا خواهيم كرد.» (چهارشنبه 23 فروردين 1391) .

حال آيا در دولت کسي پيدا مي‌شود که پاسخ دهد بر چه اساسي به مردم وعده داده شده که تا پايان سال 91، مشکل بيکاري در ايران ريشه کن خواهد شد چه کسي پاسخگوي اين وعده بر زمين مانده خواهد بود؟

قطعا نمي‌توان از دولتي که هنوز راه حلي براي کنترل قيمت مرغ پيدا نکرده، انتظار داشت براي بحران بزرگي چون بيکاري، پاسخ مناسبي بدهد.


 نویسنده :مهدی عباسی

ادامه خبر...


در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟