پروژه واریانت تنگ پیرزال، اگرچه با تأخیر و دشواریهای فراوان آغاز شد، اما امروز به نمادی از اراده جمعی برای پایان دادن به حوادث تلخ در دل کوهستان تبدیل شده است.
به گزارش راک نیوز، تنگ پیرزال، یکی از صعبالعبورترین نقاط جادهای در محور چرام–سرفاریاب، سالهاست که به کابوس رانندگان و خانوادههای داغدار تبدیل شده است.
مسیر مرگ؛ روایت خطر در دل کوهستان
مسیر این تنگه با شیبهای تند، صخرههای سنگی، عرض کم جاده و پیچهای تند و کور و نبود ایمنی بارها منجر به سقوط خودروها به دره و وقوع تصادفات مرگبار شده و خانوادههایی را داغدار کرده است. نبود دید کافی در پیچها، عدم وجود حفاظ ایمنی و شرایط جوی نامساعد در فصول سرد، خطرات این مسیر را دوچندان کرده است.
آغاز پروژه واریانت؛ گامی برای پایان حوادث تلخ
در پاسخ به این بحران ایمنی، اجرای واریانت و حذف پیچهای خطرناک در دستور کار قرار گرفته تا با اصلاح هندسی مسیر و ایمنسازی اصولی، پایانی بر حوادث تلخ این نقطه حادثهخیز رقم بخورد.
پروژه واریانت تنگ پیرزال از سال ۱۴۰۲ آغاز شده و شامل اصلاح هندسی مسیر و حذف پیچهای حادثهخیز، خاکبرداری و خاکریزی گسترده برای ایجاد مسیر جدید با شیب مناسب، احداث دیوارهای حائل و حفاظهای ایمنی، زیرسازی و آسفالتریزی مسیر است.
اما با توجه به عبور خط لوله گاز فشار قوی و سراسری و انتقال آن به سطح کشور از محدوده تنگ پیرزال، عملیات راهسازی با مشکلات متعددی روبهرو شده که موجب کندی روند پروژه و تأخیر در بهرهبرداری این واریانت شده است.
اکنون با اجرای پروژه واریانت و حذف پیچهای حادثهخیز، امید تازهای برای ایمنسازی این مسیر و پایان دادن به حوادث تلخ در دل کوهستان شکل گرفته است.
این پروژه باهدف حذف نقطه حادثهخیز، ارتقای ایمنی تردد، کاهش تصادفات و تسهیل عبور و مرور درحال اجراست و تاپایان مهر1404 حدود 65درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
واریانت تنگ پیرزال؛ مهندسی نجات در دل کوهستان
پروژه واریانت تنگ پیرزال، پاسخی دیرهنگام اما ضروری به مطالبه مردمی برای حذف یکی از خطرناکترین نقاط جادهای استان است. با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه، اجرای این پروژه نیازمند تجهیزات سنگین، مهندسی دقیق و تخصیص مستمر اعتبار است. در صورت تکمیل، این مسیر نهتنها ایمنتر خواهد شد، بلکه میتواند به توسعه گردشگری منطقه نیز کمک کند.
موحد: این پروژه یک ضرورت انسانی و اجتماعی است
نماینده مردم کهگیلویه در مجلس در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر اینکه «پروژه واریانت تنگ پیرزال یکی از مطالبات جدی مردم منطقه بوده است. نگاه شما به این پروژه چیست؟» اظهار کرد: تنگ پیرزال سالهاست که به یکی از نقاط پرخطر جادهای در حوزه انتخابیه ما تبدیل شده و متأسفانه بارها شاهد حوادث تلخ و از دست رفتن جان هموطنانمان در این مسیر بودهایم. این پروژه نهتنها یک طرح عمرانی، بلکه یک ضرورت انسانی و اجتماعی است.
سید محمد موحد با اشاره به شرایط سخت توپوگرافی منطقه، اجرای پروژه را با چالشها مواجه خواند وگفت: مسیر تنگ پیرزال کوهستانی، کمعرض و دارای پیچهای خطرناک است. اجرای واریانت در چنین شرایطی نیازمند مهندسی دقیق، تجهیزات سنگین و تخصیص مستمر اعتبار است. خوشبختانه با پیگیریهای انجامشده، بخشی از اعتبار تأمین شده و پروژه به پیشرفت خوبی رسیده است، اما هنوز تا تکمیل راه زیادی در پیش داریم.
واریانت تنگ پیرزال؛ مهندسی نجات در دل کوهستان
وی بااشاره به اقدامات انجام گرفته برای تسریع در تکمیل پروژه، افزود: در جلسات متعدد با وزارت راه، سازمان راهداری و مسئولان استانی، بر اولویت این پروژه تأکید کردهام. همچنین در بودجههای سنواتی تلاش کردهایم ردیف اعتباری مشخصی برای این محور در نظر گرفته شود. مردم منطقه شایسته امنیت و آرامش در تردد هستند و ما موظف به پیگیری جدی هستیم.
حجت الاسلام موحد در پاسخ به اینکه آیا این پروژه میتواند در کنار ایمنسازی، به توسعه منطقه هم کمک کند؟ گفت: قطعاً ایمنسازی جادهها مقدمهای برای توسعه گردشگری، رونق اقتصادی و افزایش سرمایهگذاری در منطقه است. تنگ پیرزال ظرفیت تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری را دارد و ما در کنار پروژه واریانت، به دنبال تعریف بستههای توسعهای برای این منطقه هستیم.
واریانت تنگ پیرزال؛ مهندسی نجات در دل کوهستان
حمیدرضا پیمانجو با اشاره به اجرای پروژه حذف نقطه حادثهخیز تنگ پیرزال گفت: این طرح با هدف افزایش ایمنی تردد و کاهش تصادفات جادهای در حال اجراست.
وی افزود: با توجه به شرایط سخت و صخرهای منطقه، عملیات عمرانی با سرعت قابل قبول در حال پیشرفت است. این پروژه تحت نظارت اداره نگهداری ابنیه فنی راه و با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال در حال انجام است.
پیمانجو جزئیات فنی این طرح را شامل؛ ۴۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، سه هزار مترمکعب خاکریزی معمولی، ۸۰۰ مترمکعب زیراساس، ۷۰۰ مترمکعب اساس، ۴۵ هزار مترمربع آسفالتریزی، شش هزار مترمکعب بتنریزی و احداث دیوار حائل به طول ۵۴ متر اعلام کرد.
پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه ؛ تکمیل تا دو ماه و نیم آینده در صورت مساعد بودن شرایط جوی
علی طهماسبی، در گفتوگو با خبرنگاران از پیشرفت چشمگیر پروژه عمرانی خبر داد و گفت: بخش عمده کار انجام شده و پروژه تاکنون به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. به گفته وی، پیشرفت مالی پروژه نیز ۹۰ درصد برآورد شده است.
وی با اشاره به اقدامات انجامشده افزود: تاکنون ۵۳ متر دیوار با ارتفاع ۵/۵ متر احداث شده و از مجموع آبروهای پیشبینیشده، دو آبروی یک و دو متری باقی مانده که یکی از آنها در حال اجراست. همچنین تاکنون ۴۰ هزار متر مکعب خاکبرداری صورت گرفته و مراحل خاکریزی، بیس و آسفالت در دستور کار قرار دارد.
مدیر پروژه واریانت تنگپیرزال ادامه داد: در صورت مساعد بودن شرایط جوی و عدم سردی هوا برای بتنریزی، پروژه طی دو ماه و نیم آینده تکمیل خواهد شد.
مدیر پروژه در پاسخ به وضعیت تأمین مالی نیز اظهار داشت: سال گذشته به دلیل عدم تأمین اعتبار، روند کار با کندی مواجه شد اما امسال این مشکل برطرف شده و پروژه با سرعت بیشتری در حال اجراست.
انتهای خبر/










» اخبار مرتبط:
» اشتراک گزاری خبر