مشروح اخبار


ستاد انتخاباتي 10 نامزد انتخابات ریاست جمهوری فعال شد

30 دی 1391, 23:37

ستاد انتخاباتي 10 نامزد  انتخابات ریاست جمهوری فعال شد

: در فاصله پنج ماه مانده تا برگزاري انتخابات يازدهم رياست جمهوري در خرداد سال آينده، 10 نامزد ستادهاي انتخاباتي خود را تشكيل داده اند. alt

به گزارش عصر خبر؛ متكي، لاريجاني، عارف، رضايي، ولايتي، مشايي، حداد عادل، قاليباف، پورمحمدي و مهرعليزاده از جمله  كانديداهايي هستند كه ستادهاي انتخاباتي خود را تشكيل داده اند.

محمدباقر قاليباف

محمدباقر قاليباف كه چند روز پيش از انتخابات رياست جمهوري 1384 به ناگاه ستاره ي بختش افول كرد، از همان زمان ستاد و شبكه اي اجتماعي اش را فعال نگاه داشت  و با حضورش در شهرداري تهران، آن را تقويت كرد.  با اين حال تيم سياسي او نتوانست در انتخابات مجلس دهم و در رقابت با ساير گروه هاي اصول گرا به ويژه در تهران توفيق چنداني كسب كند.

سيدمحمد هادي ايازي معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران كه از قبل از ناجا با قاليباف همكار بوده و با رفتن فرهاد يعقوبي، به نفر دوم شهرداري تهران و امين وي تبديل شده به عنوان رييس ستاد انتخاباتي قاليباف در انتخابات 1392 ياد مي شود.

منوچهر متكي

ديپلمات معزول به دست محمود احمدي نژاد، كمپين تبليغاتي خود را بر اساس خاطراتش از دوره 5 ساله تصدي وزارت امورخارجه طراحي كرده است و هر از گاهي با در فرصت هاي سخنراني و يا در سايت ها، بخشي از خاطراتش را منتشر مي كند.

ناصر اسدي داماد متكي كه فارغ التحصيل (دكتري) دانشگاه امام صادق است رياست ستاد انتخاباتي وي را بر عهده دارد. او پيشتر رييس فرهنگ سراي رسانه بود و هم اينك سردبير همشهري ديپلماتيك است. او درآغاز ورود به موسسه همشهري مسئوليت همهشري الکترونيک را بر عهده گرفت. چند روزي از آغاز رياست او نگذشته بود که سيستم ارسال اخبار پيامکي همشهري که يکي از موثرترين سامانه هاي خبري بود  تعطيل شد و به خاطره ها پيوست.

محمدرضا عارف

وزير دولت اول سيد محمد خاتمي و معاون اول او در دولت دوم اش، از ابتداي سال 1391 آرام آرام كانديداتوري خود را اعلام كرد. عارف با حمايت مالي از روزنامه بهار، اين روزنامه را به رسانه رسمي خود تبديل كرده است و سعي دارد به تواند خود را به عنوان كانديداي اصلاح طلبان مطرح سازد.

از علي اكبر اولياء نماينده يزد در دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي به عنوان رييس ستاد انتخاباتي عارف نام برده مي شود. اولياء يکي از اعضاي شرکت پيشگامان کوير يزد است. موسسه اي که محمدرضا عارف بنيادگذار آن بود و براي خريدن سهام مخابرات تلاش هاي جدي کرد و تعجب رقبا را برانگيخت. چرا که آنها فکر نمي کردند اين شرکت بتواند وديعه شرکت در مزايده پزداخت کند.

محسن رضايي

محسن رضايي فرمانده سپاه در دوره دفاع مقدس و دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در تمامي انتخابات هاي اخير كانديدا بوده، اين بار نيز كانديداتوري خود را به نحوی اعلام كرده است. كانديداي معترض به شمارش آرا در انتخابات 1388 اولين چهره اي بود كه به صورت رسمي كانديداتوري خود را براي انتخابات 1392 اعلام كرد.

با وجود تلاش هاي فراوان پسرش علي رضايي براي سازماندهي ستاد و جذب نيرو و برادرش اميدوار رضايي، از گل وردي يكي از معاون اجرايي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان رييس ستاد انتخاباتي رضايي نام برده مي شود. در انتخابات 1388 دانش جعفري رييس ستاد انتخاباتي محسن رضايي بود.

مصطفي پورمحمدي

نخستين وزير كشور دولت مهرورز محمود احمدي نژاد كه به گفته ي خودش براي وزارت اطلاعات با وي صحبت شده بود اما به عنوان وزير كشور معرفي شد، نيز خود را كانديداي رياست جمهوري مي داند.

پورمحمدي رييس سازمان بازرسي كل كشور كه بنا به گفته ي خودش اختلاف سليقه با دولت پيدا كرد و بنا به گفته دولتي ها مشكلات مالي پيش آمد كه از دولت خارج شد،  با راه اندازي چندين سايت خبري از جمله «نامه» چند ماهي است فعاليت انتخاباتي خود را آغاز كرده است.

علاوه بر برادر کوچکتر رئیس سازمان بازرسی کل کشور، از علي اصغر پورمحمدي رييس پيشين شبكه سوم سيما كه به دست دارابي برکنار شد و هم اينك قائم مقام وزير ارشاد است و غلامحسين بلنديان معاون وزارت كشور در دولت اصلاحات و معاون برنامه ريزي و مديريت منابع سازمان بازرسي كل كشور به عنوان رييس ستاد انتخاباتي پورمحمدي ياد مي شود.

غلامعلي حدادعادل

تا امروز جدي ترين گزينه دولت و جبهه پايداري براي انتخابات رياست جمهوري 1392 حداد عادل بوده است. برخي از چهره هاي نزديك به جبهه پايداري(دولت)، ايثارگران، ره پويان، بسيج دانشجوي و آيت الله مصباح يزدي معتقدند حدادعادل كه در انتخابات هيات رييسه مجلس نهم در فاصله كمتر از يك ماه دو بار شكست خورد، مي تواند شكاف جدي كه با رفتارهاي احمدي نژاد بين اصولگرايان به وجود آمده، پر كند! براي همين از كانديداتوري وي حمايت مي كنند.

از عليرضا زاكاني رييس سابق بسيج دانشجويي كه از دوره هفتم و در قالب جمعيت آبادگران وارد مجلس شوراي اسلامي شده است به عنوان رييس ستاد انتخاباتي حداد عادل نام برده مي شود.

محسن مهرعليزاده

محسن مهرعليزاده كه با لبخندها و حضورش در انتخابات 1384، با شكست  سبد راي اصلاح طلبان، مدعي است راي شش ميليوني آذري زبان ها كه به او تعلق داشت! به نام احمدي نژاد خوانده شده نيز خود را كانديداي رياست جمهوري مي داند.

 مهرعليزاده از مهرماه با افزايش مصاحبه ها و فعاليت هاي رسانه اي و بهره گيري از فرصت تبليغاتي حضور در فدراسيون جهاني زورخانه اعلام كرده است كه با شعار «دولت رفاه» وارد عرصه انتخابات رياست جمهوري مي شود.

از غلامحسين شعباني مديرمسئول دنياي ورزش به عنوان رييس ستاد انتخاباتي مهرعليزاده نام برده مي شود.
 
علي لاريجاني

داماد استاد شهيد مرتضي مطهري دانش آموخته فلسفه دانشگاه تهران از جمله كانديداهاي رياست جمهوري سال 1384 بود كه با شعار «دولت اميد» طيف سنتي اصولگرايان يعني جامعه روحانيت مبارز و حزب موئتلفه اسلامي را نمايندگي مي كرد.

او بعد از محمدباقر قاليباف و محمد معين  با  ۱٬۷۱۳٬۸۱۰ راي در جايگاه ششم نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري قرار گرفت.  با پايان انتخابات 1384 رقابت لاريجاني با محمود احمدي نژاد آغاز شد و با رفتن/عزل وي از دبيري شوراي عالي امنيت ملي در سفر عراق وارد فاز جدي تري شد. اين چالش در سال 90 و با طرح سئوال از رييس جمهور (24 اسفند 1390) براي نخستين بار در تاريخ جمهري اسلامي به اوج خود رسيد.

از حجت السلام رسول جعفريان محقق و مورخ و رييس پيشين كتابخانه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي كه دوره مديريت را دوره طلايي كتابخانه مي دانند، به عنوان رييس ستاد علي لاريجاني نام برده مي شود. از خبرآنلاين كه خط مشي معتدلانه دارد به عنوان رسانه اصلي مورد حمايت برادران لاريجاني و رسانه انتخاباتي وي نام برده مي شود.

علي اكبر ولايتي

دپيلمات كهنه كار و امين جمهوري اسلامي كه در انتخابات 1384 به نفع علي اكبر هاشمي رفسنجاني از صحنه رقابت ها كنار رفت و در گفت و گوهايش با رسانه هاي ايراني از اظهارنظر انتخاباتي پرهيز مي كرد و تنها به تاييد ضمني جلسه انتخاباتي اش با محمدباقر قاليباف پرداخته بود، هفته گذشته در مصاحبه با شبكه تلويزيوني ميادين گفت: قرار ما بر این است که در نهایت یک نفر از بین ما انتخاب و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 92 شود.

ولايتي كه به طرحي اشاره مي كند كه در جامعه سياسي به 2+1 مشهور شده، گفته است: «نامزد نهایی در هنگام اعلام کاندیداتوری تیم خود را برای تصدی پست ریاست جمهوری و کابینه به مردم معرفی خواهد کرد.»با اين حال هنوز خبري از ستادهاي انتخاباتي علي اكبر ولايتي در دست نيست.

اسفنديار رحيم مشايي

اسفنديار رحيم مشايي که پس از مسئوليت جديدش به عنوان مسئول دبيرخانه جنبش عدم تعهد و فراغت از رياست دفتر احمدي نژاد فرصت بيشتري يافته است يکي از اصلي ترين نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري يازدهم است که فعاليت هاي انتخاباتي اش را در پوششي چندلايه آغاز کرده است.

راه اندازي کمپين هاي انتخاباتي تحت عنوان «پويش» از جمله اين اقدامات است. از رئيس فعلي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و ابولحسن فقيه رئيس سازمان هلال احمر به عنوان روساي ستاد انتخاباتي او ياد مي شود. ‫دفتر یک روزنامه این جریان به عنوان ستاد مرکزي انتخاباتي مشايي تعيين شده است و اعضاي تحريريه اين روزنامه به ساختمان یک روزنامه دیگر این جریان نقل مکان کرده اند.

ادامه خبر...


پدر «ستار بهشتی» تقاضای قصاص داد

30 دی 1391, 19:16

پدر «ستار بهشتی» تقاضای قصاص داد

گروه سياسي: وکیل اولیای دم «ستار بهشتی» گفت: بازپرس پرونده قول داده که تا آخر بهمن پرونده شکایت اولیای دم ستار بهشتی از ماموران پلیس فتا، به دادگاه برود.

پدر «ستار بهشتی» تقاضای قصاص داد
گیتی پورفاضل در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره اظهارکرد: با توجه به اینکه مرتب تاکید می‌شد که مادر ستار بهشتی رضایت داده است، پدر ستار بهشتی به من وکالت داد و من نیز به وکالت از او تقاضای قصاص متهمان را کرده‌ام.
وی افزود: من با بازپرس صحبت کرده‌ام و به او گفته‌ام که این پرونده با حیثیت نظام در ارتباط است و باید زودتر به آن رسیدگی شود. من اصرار دارم که این پرونده هر چه زودتر به دادگاه ارسال شود تا بتوانم آن را مطالعه کنم، زیرا پرونده هنوز در دادسراست و در این مرحله معمولا اجازه مطالعه پرونده را نمی‌دهند. آنچه که برای من مبهم است این است که به هر حال مشخص شده که بازجوها چه کسانی بوده‌اند. طبق واضحات پرونده، بازجوها ۴ نفر بوده‌اند که یک نفر آنها به عنوان مقصر اصلی شناخته شده است، یعنی در اثر فشارها و ضربات او این اتفاق افتاده است.

پورفاضل با انتقاد از تاخیر ایجاد شده در رسیدگی به این پرونده گفت: حدود سه ماه از مطرح شدن این پرونده می‌گذرد و پرونده همچنان در دادسراست، در حالی که پرونده افرادی که آنها را اراذل و اوباش می‌نامند ظرف یک ماه منجر به صدور حکم شد. در این پرونده شکایت اولیه از سوی مادر ستار بهشتی مطرح شد، ولی بلافاصله به کیفیتی که قبلا ذکر شد از او یک رضایت‌ نامعتبر گرفته شد، ولی برای اینکه حرفی باقی نماند من به وکالت از جانب پدر ستار بهشتی تقاضای قصاص کرده‌ام.

وکیل اولیای دم ستار بهشتی اظهار کرد: آن طور که بازپرس پرونده گفت، بر اساس آخرین نظر پزشکی قانونی نیز گفته شده که ستار بهشتی به مرگ طبیعی فوت نکرده است و گزارشی هم که در مجلس در این باره قرائت شده ناموجه است زیرا یک گزارش سطحی بوده است.

ادامه خبر...


رفع حصر موسوي و کروبي

30 دی 1391, 19:09

رفع حصر موسوي و کروبي

جام جم  نوشت : آيت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار تعدادی از دانشجویان، خبر از زندگی آزاد موسوی و کروبی داده و گفته است من که پیگیری کردم گفتند حصر این افراد تقریبا برداشته شده است. برخی نزدیکان کروبی هم مدعی شده اند کروبی در حال حاضر زندگی بدون حصر داشته و تنها تیم حفاظتی با خود دارد.

ادامه خبر...


ژست احمدی نژاد روی میز صبحانه/عکسی که کمتر دیده شد

30 دی 1391, 08:51

ژست احمدی نژاد  روی میز صبحانه/عکسی که کمتر دیده شد

شرکت ترویج که یک شرکت لبنانی است و کار آن رساندن روزنامه به درب منازل؛ در سال 2009 پوستری تبلیغاتی را به شرکت BBDO که یکی از بزرگترین شرکت‌های تبلیغاتی جهان است سفارش می‌دهد. این شرکت هم با استفاده از عناصر صبحانه و آشپزخانه ایرانی با حضور محمود احمدی‌نژاد، فرانسوی با حضور نیکولا سارکوزی و امریکایی با حضور هیلاری کلینتون ، سه پوستر طراحی می‌کند. در قسمت پایین هر سه پوستر شعار شرکت ترویج نوشته شده است: «خبر را با صبحانه‌تان دریافت کنید.»   نکته جالب توجه اینجاست که روی الوالو، مسئول ارتباطات رسانه‌ای شرکت BBDO در پاسخ به پرسش خبرنگار پارسینه گفته است که استفاده از تصویر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در این تبلیغات با مجوز رسمی سفارت جمهوری اسلامی ایران بوده است. با توجه به اینکه طراحی این پوستر با دفتر بیروت این شرکت بوده است؛ قاعدتا سفارت ایران در لبنان بایستی چنین مجوزی را صادر کرده باشد. البته الوالو گفته است که زمان این کمپین تبلیغاتی گذشته است. تاریخ طراحی این پوستر و اجرای این کمپین تبلیغاتی مربوط به سال 2009 بوده است.
  بدیهی است که هدف پارسینه از بازنشر این تصویر، دفاع از تصویر و شخصیت حقوقی ریاست جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه برداشت توهین آمیز از این تصاویر مغایر با انگیزه خبرنگار و این سایت است.   alt   



لطفا برای ما در زیر نظربدهید.
.

ادامه خبر...


لطفا این گفتگوی جذاب را از دست ندهید!

30 دی 1391, 01:07

لطفا این گفتگوی جذاب را از دست ندهید!

من شنیدم که بعد از ان مصاحبه تلویزیونی ، رهبری به آقای احمدی نژاد اعتراض کردند که شما چرا این حرف را زدید، من گفته بودم که مخالفم... اگر شهید مطهری بود بعید می دانم که اجازه می داد که ۴۴۴ روز تسخیر لانه جاسوسی ادامه یابد و علیه انقلاب ما در دنیا تبلیغات شود...اگر دولتی غیر همسو با احمدی نژاد بر سر کار آید بسیاری از تخلفات دولت کنونی رو می شود... پایگاه اقای هاشمی بعد از آخرین نماز جمعه ای که ایشان داشتند بیشتر شد...  
محاسن را رنگ می کنید؟

بله تقریبا کلش سفید است .

قبل ازمجلس هشتم سفید شد یا بعدش؟

بیشترش در مجلس بوده است. به قول یکی از نمایندگان ، نمایندگی دو خصوصیت دارد یکی این که موها سفید می شود و دیگر این که شکم ها بزرگ می شود چون زیاد در جلسات می نشینند.

حالا سفید شدن موی شما به چه علت بوده است؟ از دست همکاران نماینده خود حرص خورده اید یا از دست دولت ؟

بیشترآن که طبیعی بوده است ولی یک مقدار هم از دست دولت بوده است .البته رنگ کردن موی من به علت اصرار مادر است چون خیلی بدشان می اید، ناراحت می شوند که با موی سفید می روم پیش ایشان.خودم خیلی حوصله ندارم یعنی یادم می رود.

حالا چرا حرص خوردید؟ 

بالاخره جزو طبیعت کار نمایندگی است.

البته انگار همه به یک اندازه حرص نمی خورند.

بله خب انهایی که یک مبانی و اصولی دارند و نمی توانند نسبت به مسائل بی تفاوت باشند بیشتر حرص می خورند. الان اقای توکلی را ببینید، بنده خدا خب فرد حساسی است و روی اصولش می ایستد. فکر کنم ایشان هم خیلی پیر شده اند. البته ایشان از من بزرگتر است. 

کدوم واقعه مجلس بیشتر به شما استرس وارد کرد یا بیشتر دلمشغولی ذهنیتان بود؟

سوال از رئیس جمهور در مجلس هشتم خیلی فراز و نشیب داشت و فشار روحی به من وارد شد.

آن زمان خیلی روی شما فشار بود، در واقع همه نگاهها به شما بود .

ابتدا صد و چند نفر امضا کرده بودند ولی خب می دانید که معمولا در هر طرحی دو سه نفر هستند که پی گیرند، بقیه فقط امضا می کنند ، اگر شد شد اگر نشد نشد، خیلی خودشان را به زحمت نمی اندازند.

ایده مگر مال شما نبود؟

بله چون من شروع کننده بودم باید می ایستادم پایش . در درجه اول خودم حساس بودم . چون فکر می کردم که اعتبار مجلس به این موضوع بستگی دارد.

به طور مطلق؟

خب خیلی مهم بود که این سوال انجام شود یا نشود. 

یعنی اعتبار شخصی خودتان خیلی مهم نبود؟

چرا بود ولی خب بالاخره مردم می فهمند که طرف وظیفه خودش را انجام داد ولی موانع نگذاشت. برای مجلس اما خیلی بد بود که رئیس جمهور بگوید من فلان قانون رااجرا نمی کنم و مجلس هم سکوت کند یا سوال کند و نتواند. شرایط دفعه دوم که رهبری وارد شدند خیلی فرق داشت. بالاخره ما کار خودمان را کردیم اما ایشان حتما یک مصلحت بزرگتری دیدند که مخالفت کردند.

 این به شکلی قابل توجیه است ولی انجایی که مخالفت صریحی از طرف رهبری نیست اینکه عده ای بیایند و به بهانه مصلحت کشور وولایت مداری مانع یک کار قانونی مجلس بشوند اشکال دارد.

 من آنجا با خودم فکر می کردم در جایی که رئیس جمهور پشت سرهم قانون را زیر پا میگذارد یا به صراحت می گوید قانون را قبول ندارم اگرما نتوانیم کاری کنیم، فلسفه نمایندگی ما و مجلس از بین می رود. 

اشاره شما به اقای حداد است در این خصوص؟

ایشان در این دوره بیشتر مخالفت کرد، در دوره قبل بی تفاوت بود و دخالتی نداشت. به هرحال وقتی که هیات رئیسه مجلس خیلی همراهی نکرد بلکه کارشکنی کرد من در مجلس هشتم استعفا دادم، یادتان هست که؟
به اینجا رسیدم که وقتی نمی توانم وظیفه نمایندگی خود را انجام دهم و از حقوق مردم دفاع کنم و به قسم خود پایبند باشم پس دیگر نمایندگی چه معنی دارد؟
یعنی یک نمایشی از دموکراسی است، دکوری درست شده به اسم مجلس در حالی که مجلس نهادی بوده تا از استبداد جلوگیری کند اما حالا کاری از دستش بر نمی اید.

پس با این تفاسیر اقای احمدی نژاد حق داشت بگوید که مجلس دیگر در راس امور نیست.

بله با این جور مجلسها دیگر مجلس در راس امور نیست.

فکر می کنید علتش چیست؟ چرا امثال اقای مطهری در مجلس این قدر کم است؟ ایا دیگران متوجه اتفاقاتی که می افتد نیستند یعنی وظیفه نمایندگی خود را بلد نیستند؟یا علت های دیگری دارد؟ اصلا مگر نمایندگان برای همین کار نیامده اند مجلس؟

اتفاقا این طور نیست که متوجه نباشند یعنی وقتی با تک تک نمایندگان صحبت می کنید می بینید که مسائل را کاملا درک می کنند و می فهمند.
 این طور نیست که مشکل درک مطلب داشته باشند. هم مجلس هشتم و هم نهم .شاید هشتم از این نظر تازه قوی تر هم بود .
 ولی خب نمایندگان می گویند که ما همه حرفهای شما را قبول داریم ولی نمی توانیم بگوییم. حرفهای شما درست است اما شما بگویید. 

چرا؟

شاید فکر می کنند چون من پسر شهید مطهری هستم جایگاه خاصی دارم.

یعنی شما از مصونیتی بیش از دیگر نمایندگان برخوردارید؟

این طور برداشت می شود اما من این حرف را قبول ندارم.

یعنی فرزند شهید مطهری بودن برایتان تا به حال مصونیتی نداشته است؟

فکر نمی کنم. به نظرم هیچ مانعی نبوده .به اندازه کافی هم به ما حمله شده است.

مساله ای به اسم پدیده احمدی نژاد برای شما از کی مساله شد؟

رفتار و افکار ایشان ما را به اینجا رساند و بقیه هم همین طور، شاید ما زودتر رسیدیم .

آیا می توان گفت که مجلس نهم به نوعی تکثیر شده افکار علی مطهری است.یعنی طرز تلقی وبرداشت خود را درمجلس تکثیر کردید که آن فهم و فریادی را که شما به ان رسیده اید اکنون د یگران هم سر می دهند؟

به هر حال روشنگری های امثال من موثر بود هم در فضای مجلس و هم کشور .حرفهایی که باید گفته می شد وخیلی ها جرات گفتنش را نداشتند گفته شد و به نظرم آن فضای بسته و گاهی خفقان آلود بعد از فتنه را شکست.

چرا بعد از فتنه؟

چون فضا خیلی تندتر وبسته تر شد. سیاستی که در پیش گرفته شد سیاست برخورد با منتقدان و مخالفان بود که خیلی فضای سیاسی کشور را تغییر داد و خیلی ها دچار محافظه کاری و احتیاط شدند.
انجا نقش امثال من خیلی زیاد شد. البته با هجوم زیادی هم مواجه شدم. بعد از قضیه ۱۴ خرداد در مرقد امام و حمله ای که هنگام سخنرانی سید حسن خمینی به او شد، من یادداشت کوتاهی نوشتم که اگر بناست تاریخ امروز را با صدر اسلام تطبیق دهیم اگر فلانی وفلانی طلحه و زبیر هستند پس انها هم که شعار دادند لشکرعمر سعد هستند که مانع صحبت نوه پیغمبر در روزعاشورا شدند .

پس شما اصلا با چنین شبیه سازی هایی موافق نیستید، درست است؟

بله این که ما قائل به این باشیم که همه حوادث امروز را به نوعی با آن دوره تطبیق دهیم درست نیست . البته بحث عبرت گرفتن یک چیز دیگر است. ممکن است شبیه ان حوادث هم اتفاق بیفتد ولی اینکه ما لزوما حوادث امروز را دائم با جنگ جمل وصفین تطبیق دهیم ویکی عایشه شود ویکی طلحه ودیگری زبیر، خیلی با آن موافق نیستم.

موافق هستید که جریانی به دنبال ریزش نیروهای انقلاب است؟

بله ،عده ای به دنبال انحصار هستند ومی گویند انقلابیون راستین ما هستیم و بقیه نه.

این خود شیفتگی نیست؟ از کجا نشات می گیرد؟

هم خود شیفتگی و هم قدرت طلبی وهوا وهوس است. اینها دنبال قدرتند و کارشان کمتر جنبه ایدئولوژیک دارد.

می شود مصداقی تر صحبت کنید؟

بالاخره گروههایی این تفکر را دارند. اسم اوردن ان شاید خیلی مفید نباشد اما اینها که دائم می گویند که این گروه و این فرد خارج از انقلابند و کلا خیلی زود افراد را متهم به فتنه گری می کنند و راحت انها را به خارج و امریکا و اسرائیل مرتبط می کنند و اصرار دارند که این افراد از قطار انقلاب پیاده شدند و به جای اینکه جذب کنند دفع می کنند اینها برای انقلاب خطر هستند و فکر می کنم که این همان مصداق پیش بینی شهید مطهری است که یکی از آفتهای نهضت اسلامی را رخنه فرصت طلبان می دانند یعنی همان بلایی که سر مشروطه امد که بعد ازمدتی افراد فرصت طلب میدان را گرفتند و انقلابیون راستین را به حاشیه راندند وامثال ستارخان و باقرخان در گوشه عزلت از دنیا رفتند و شیخ فضل الله نوری هم به دار آویخته شد.

یعنی به نظر شما الان این رخ داده است ؟ انقلابیون راستین گوشه نشین شده اند؟

در حال اتفاق افتادن است.

این اتفاق به عقیده شما از کی شروع شده ؟

این مخصوصا از سال۸۸ شدت گرفت ولی نقطه شروعش با روی کار امدن آقای احمدی نژاد در سال ۸۴ بود که تخم اختلاف را درکشور کاشت وسال ۸۸ به اوج خود رسید.

 اگر ما غفلت کنیم ممکن است انقلاب ما به سرنوشت مشروطه دچار شود و ان اصل کلی که خیلی ها عنوان می کنند که انقلاب فرزندخور است تحقق پیدا کند، در حالی که به قول شهید مطهری انقلاب فرزند خور نیست بلکه غفلت رهبران یک انقلاب است که باعث می شود انقلابیون راستین کنار گذاشته شوند وفرصت طلبان میدان را بگیرند.

این جریان تند رو اصول گرا که سعی می کند گفتمان حاکم بر عرصه سیاسی را مصادره به مطلوب کند به نظر شما سابقه اش کجاست؟خودشان را به غفلت زده اند یا دچار غفلت شده اند و ایا مامورند یا دچار جهالتند واگر انقلابیون اصیل حذف شوند چهره های این جریان می توانند سری بین سرها داشته باشند یا نه؟

اولا اینها سابقه قابل قبولی در انقلاب ندارند و خیلی هایشان زحمتی برای انقلاب نکشیده اند وبرای همین هم قدر انقلاب را نمی دانند .ما در این انقلاب اگر فقط یک شهید مطهری از دست داده باشیم باید قدر آن را بیشتر بدانیم. شهید مطهری شخصیتی استثنایی بود که اگر باقی مانده بود فقط به لحاظ علمی واجتماعی می توانست تحولی ایجاد کند.ایشان گذشته ازنقش اجتماعی و سیاسی اش یک نابغه علمی بود .

ایشان بنا بود برود قم مستقر شود و حوزه علمیه را رشد دهد وبسازد.زوج آیت الله مطهری وآیت الله منتظری می توانست بسیار کار ساز باشد.طبعا اگر ایشان بود سرنوشت اقای منتظری هم حتما جور دیگری می شد.

منظورتان چیست از اینکه اگر ایشان بودند سرنوشت اقای منتظری هم جور دیگری بود ؟

بالاخره این دو نفر دو شاگرد برجسته امام بودند و خیلی به هم علاقه داشتتند ، همدیگر را به خوبی می شناختند. اقای منتظری تا حد زیادی از شهید مطهری حرف شنوی داشت و اگر شهید مطهری بود نمی گذاشت اوضاع به این وضع در بیاید و آن نفوذی که ایشان در امام داشت و اعتباری که نزد امام داشت وامام حرف ایشان را می پذیرفت، فکر می کنم ایشان مانع می شد ازاینکه این کارهای بچه گانه انجام شود.

یعنی ایشان مثلا مانع حصر ایت الله منتظری می شد؟

ببینید اگر ایشان بودند خیلی حوادث انقلاب به شکل دیگری اتفاق می افتاد.حتی سرنوشت اقای بازرگان به شکل دیگری می شد یا بحث آقای بنی صدر همین طور.

یعنی معتقدید ایشان یک نقش کاتالیزور در انقلاب داشتند؟

بله، هم بینش قوی ای که ایشان داشت و هم تشخیص درستشان و هم اعتمادی که امام به ایشان داشت و اینکه ایشان ادم حزبی و سیاسی به ان معنی نبود و مصلحت امام وانقلاب را می دید. در مساله تسخیر لانه جاسوسی اگر ایشان بود بعید می دانم که اجازه می داد که ۴۴۴ روزاین اتفاق ادامه یابد و علیه انقلاب ما در دنیا تبلیغات شود .
حالا فوقش تسخیر یک هفته ای به پایان می رسید و امام را قانع می کرد. 
صدام از این فضا برای تحمیل جنگ به ایران استفاده کرد. من می خواهم بگویم که بالاخره رفتن ایشان خیلی فرق داشت با رفتن دیگران .

یعنی در خلا افرادی مانند شهید مطهری است که ان جریان تند رو شکل می گیرد؟

بله

به این سوال ما پاسخ ندادید که این جریان تند رو خودش را به غفلت زده است یا ا ینکه واقعا غافل است؟

تغافل می کنند و خودشان هم می دانند .مثلا می دانند که نقششان در فتنه چه قدر است واین حرفهایشان چه قدر درست است .می دانند که بخشی ازاین فتنه زیر سر خودشان بود، به یک معنی طراحی شده بود برای اینکه مخالفان و منتقدان را سرکوب کنند. 

منظورتان از طراحی دقیقا چیست؟ یعنی پروژه از پیش طراحی شده بود؟

بله دنبال این بودند که اصلاح طلبان و مخالفان تند رو و کسانی را که بحران سال ۷۸ را ایجاد کرده بودند سرکوب کنند.

یعنی دنبال انتقام گیری بودند؟

شاید. همان طور که می دانید خیلی از اینها اصلا روز قبل از انتخابات حکم دستگیری شان صادر شده بود درحالی که هنوز نه اعتراضی ونه راهپیمایی در کار بود. می خواهم بگویم که سرانشان و طراحانشان می دانند داستان چیست و بعد هی می گویند سران فتنه با سرویس های جاسوسی خارجی مرتبط بودند یا در فلان تاریخ با فلان خارجی ملاقات کردند.

باور می کنید که افرادی مثل خاتمی یا کروبی یا رفسنجانی برای براندازی کیف دلار گرفته باشند ؟

نه اصلا قابل باور نیست .کسی مثل اقای هاشمی که این همه برای انقلاب زحمت کشیده است بعد بیاید دنبال این حرفها باشد، واقعا خنده دار است .

ما دوست داشتیم همین جا شما به دیدار اخیر خودتان با اقای هاشمی هم اشاره کنید واینکه اصلا بحث دعوت شما از ایشان برای شرکت در انتخابات چه بود؟

این دیدار اتفاقی بود. یکی ازنمایندگان به من گفت پدرم دوست آقای هاشمی بوده، دوست دارم ایشان را ببینم، بیایید باهم برویم. وقت گرفتیم ، بعد یکی دیگر از نمایندگان هم اضافه شد من، اقای دامادی و اقای محجوب بودیم. نمی دانم اقای رسایی از کجا فهمید،شاید از طریق اطلاعاتی ها . بعد رفت اعلام کرد که فلانی با عده ای از اعضای فراکسیون رهروان ولایت با اقای هاشمی دیدار انتخاباتی دارند.

محور مباحث چه بود؟

برای احوال پرسی و دیدار رفته بودیم. خود به خود چون من از قبل دنبال این بودم که پیشنهاد بدهم دیدم وقت خوبی است .

چرا دنبال این پیشنهاد بودید؟ اصلا چرا اقای هاشمی ؟

کاری که از اقای هاشمی در این شرایط خاص که دچار بحرانیم بر می اید از دیگران بر نمی اید . فرهنگ، سیاست خارجی و اقتصادمان دچار بحران است. الان باید فردی بیاید که بتواند همه را دورهم جمع کند .ایشان تجربه کافی دارد ودنیا هم ایشان را می شناسد و مقامات کشورهای همسایه ایشان را می شناسند و عربها ارتباط خوبی با ایشان دارند.بین منتقدان و مخالفان و قشر حزب اللهی و انقلابی هم جایگاه خوبی دارد.

مگر چه قدر مهم است این مساله؟ اینکه کسی رئیس جمهور شود که کشورهای دیگر بشناسندش، مگر روسای جمهور کشورهای دیگر را همه از قبل می شناسند؟

خیلی مهم است.اگر ما سیاست خارجی فعالی داشته باشیم و اصلاحاتی در ان صورت گیرد در اقتصاد ما هم تاثیر گذار است

ولی شما می دانستید که ایشان دعوت شما را قبول نمی کند؟چون ایشان اعلام کرده بود که نمی اید

بله ولی می خواستیم که از زبان خودشان بشنویم.

بحث محدودیت سنی چه؟ 

آن که هنوز به صورت قانون در نیامده است.

پایگاه اقای هاشمی بعد از آخرین نماز جمعه ای که ایشان داشتند به نظر شما بیشتر شده یا کمتر؟

بیشتر شده است.

در آن جلسه دغدغه های ایشان چه بود ؟ مثلا درخصوص اینده اقای احمدی نژاد صحبت کردید؟

نه، صحبتی نشد.

درباره رابطه ایشان با رهبری چه؟

درباره دیدارهایی که با ایشان داشتند صحبت هایی کردند.

مثلا راجع به دولت صحبتی نشده بود؟

ایشان گفتند که دو ماه قبل ملاقاتی داشتند با رهبری که بحث استیضاح ها و سوال از رئیس جمهوری مطرح شده بود. گفتند رهبری با استیضاح ها موافق نبودند و گفته بودند در این چند ماهه بعید است کسی مسولیت وزارت را قبول کند ولی گفته بودند که با سوال موافق هستند نماینده ها و رئیس جمهور حرفشان را می زدند و مردم قضاوت می کنند. 
بعد آقای هاشمی گفتند که من تعجب کردم که رهبری ۲۰ روز بعد مخالفت کردند با طرح سوال در حالی که قبلش موافق بودند. یعنی ایشان می خواست اشاره کند به اینکه برخی فضایی ایجاد می کنند که باعث نگرانی رهبری می شود .

شما جایی صحبت کرده بودید که بحث یارانه ها که الان اقای احمدی نژاد دنبال می کند به نوعی تبلیغاتی و انتخاباتی است.

یادم نمی آید چنین حرفی زده باشم .هنوز هم نمی دانم که واقعا از روی اعتقاد می گوید یا به عنوان یک کار انتخاباتی .

ولی ایلنا به نقل از شما خبری کار کرده بود که اگر اقای احمدی نژآد بخواهد بحث یارانه ها را بدون تصویب واجازه مجلس ادامه دهند ما طرح عدم کفایت سیاسی او را در مجلس مطرح می کنیم.

بله به نظرم اگر ایشان بدون اجازه مجلس فاز دوم را اجرا کند و یارانه ها را به حساب خانوارها واریز کند و مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد و از ان طرف نرخها را بالا ببرد واقعا باید این کار انجام شود.البته این سوال خبرنگار بود که من جواب دادم.

آمادگی برای طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور در مجلس وجود دارد؟

بله به نظرم اگر ایشان این کار را بکند این امادگی هست یا حداقل ایجاد می شود.

فکر نمی کنید که یک کار عبث وبیهوده ای است که وقت مجلس را خواهد گرفت؟

نه، حالا فرض کنید که در نهایت هم رهبری مخالفت کند. می شود مثل طرح سوال دیگر. البته این احتمال وجود دارد که اگرآقای احمدی نژآد این کار را بدون اجازه انجام دهد رهبری هم مخالفتی با برخورد مجلس نداشته باشند چون رهبری هم مخالفند و من شنیدم که بعد از ان مصاحبه تلویزیونی ، ایشان به آقای احمدی نژاد اعتراض کردند که شما چرا این حرف را زدید، من گفته بودم که مخالفم.

خیلی ها میگویند که شاید اقای احمدی نژاد حق داشته باشد که این گونه از خود دفاع کند چون زمانی گفتمان حاکم اصول گرایی از ایشان دفاع می کرد و حامی اش بود اما حالا که کشور در حوزه های مختلف دچار مشکل شده است اصول گرایان خود را کنار کشیده اند و کی بود کی بود من نبودم راه انداخته اند و می گویند این احمدی نژآد است که مقصر وضع موجود است در حالی که اصول گرایان در بخشهای مختلف حاکمیت بوده اند و به هر حال نمی توانند شانه خالی کنند .

 مثلا گفته می شود که اگر مجلس کار خود را به موقع و درست انجام داده بود الان این مشکلات ایجاد نشده بود.
 یعنی احمدی نژاد الان خودش را تنها می بیند و خب مجبور است که از این حیثیت از دست رفته دفاع کند.

البته نمی شود گفت مجموعه اصول گرایی مقصر است بلکه بخشی از این مجموعه تقصیر دارد . چون بخشی از مجموعه از همان اوائل منتقد بودند و مخالفت خود را ابراز کردند اما بخشی از انها مثل اکثر اعضای جبهه پایداری واقعا مقصر بودند و نمی توانند حسابشان را از دولت کاملا جدا کنند .

 اینها در به وجود آمدن جریان موسوم به انحرافی هم مقصر بودند. من یادم هست که سال ۸۷ که من به نگاه فرهنگی دولت و تز مکتب ایران انتقاد می کردم اینها با ما مخالفت می کردند و مانع نطق من می شدند.

چه کسانی دقیقا؟

به طور کلی طرفداران متعصب دولت. 

منطق انتخاباتی احمدی نژاد به نظر شما چیست؟کشف شده است یا اینکه در یک فضای خلا گمانه زنی می کنند؟ زمانی از سوی برخی بحث پوتین مدودوف مطرح شد که گمان میرود احمدی نژآد دنبال این است که مشایی را جانشین خود بکند.

من معتقدم که حتما ایشان برنامه دارد از دو جهت، یکی اینکه بالاخره اگر دولت جدیدی روی کار بیاید که هم مسیر با دولت فعلی نباشد طبعا بسیاری از تخلفاتی که کرده اند اشکار می شود و مایلند که دولتی از خودشان روی کار بیاید که باز همچنان برنامه خودشان را ادامه دهند وتخلفاتشان روشن نشود.

تخلفاتی هست که مردم خبر نداشته باشند اما امثال علی مطهری خبر داشته باشند؟

بله خیلی چیزها هست که به خاطر مصلحت کشور گفته نمی شود. جهت دیگر اینکه اقای احمدی نژاد در انتخابات سال ۸۸ نشان داد که برای رسیدن به قدرت از هر وسیله ای استفاده می کند و بنابراین قدرت را به آسانی رها نمی کند.

مگر ایشان در سال ۸۸ چه کرد؟

بالاخره ایشان امد در ان مناظره آبروی برخی افراد را برد و یکی از ریشه های فتنه همان بود .چرا این کار را کرد؟ برای اینکه احساس کرد ممکن است رای نیاورد . چون اقای موسوی درحال پیش روی بود یک نوع پروژه پیاده کرد.

چند درصد حرفهایی که موسوی در ان مناظره با احمدی نژاد طرح کرد درحوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به نظر شما درست بوده است؟

حالا باید دوباره ان مناظره را دید تا درصد تعیین کرد.اما مساله قانون گریزی که طرح شد خب درست بود.

خرافه گرایی و امار اقتصادی که ایشان مطرح کرد چه؟

دقیق نمی دانم ، ولی صحبت هایی که درباره بی انظباطی مالی این دولت و منحل کردن سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرد درست بود.

اصول گرایان هنوز به این صحبتها نرسیده اند ؟

خب خیلی از اصول گرایان الان دارند همین حرفها را تکرار می کنند. البته این مسئله به این معنی نیست که آقای موسوی اشتباه نکرد.

به نظر می رسد که اصول گرایان معتدل مثل اقای عسگر اولادی خیلی در حال تاکید روی این نکته اند که موسوی و کروبی اهل فتنه نیستند و فتنه گر اصلی انگلیس وامریکا هستند. چه اتفاقی به نظر شما افتاده است که آن مرز بندی و شکاف انگار در حال پاک شدن است؟

من فکر می کنم اینها از ناحیه تند روها احساس خطر کرده اند و شاید علامتی ازناحیه رهبری نیز دریافت کرده باشند .چون اقای علم الهدی هم حرفهایی زد . کاراقای عسگراولادی را تمجید می کنم و نامه هایی که به اقای رسایی و آقای شریعتمداری نوشتند حکیمانه بود.

موضع آقای لاریجانی نسبت به این قضیه چه بود؟

نمی دانم، از خودشان سوال کنید.

آخرین باری که اقای لاریجانی را دیدید کی بود؟

ما که فامیل هستیم.

برای همین سوال می کنم

فکر می کنم شب اربعین بود در جلسه ای ایشان را دیدم .

بعضی ها به خصوص حامیان اقای احمدی نژاد معتقدند که صحبتهای شما به نمایندگی از اقای لاریجانی در مجلس مطرح می شود و حرفهای خود شما نیست.
 حالا اقای لاریجانی به دلایلی دچار معذوریت است و یا عمدا نمی خواهد این صحبتها را خودش بگوید، آنها را از کانال شما مطرح می کند .

من که تا به حال چنین چیزی نشنیده ام، همه می دانند که این طور نیست.

یعنی هماهنگ نیستید؟

خیر . در مواردی هم دیده اید که در مجلس ما گاهی رو در روی هم قرار گرفته ایم . مثلا در مورد پرونده ستار بهشتی که من در مجلس تذکر دادم ایشان جواب تندی به من داد و یا اینکه در جلسه رای اعتماد وزیر نفت ایشان اصلا به عنوان مخالف بنده صحبت کرد .

این رخدادها به خانواده منتقل نمی شود یعنی باعث کدورت در خانواده و بین شما نمی شود؟

خیر. من محذورات ایشان را درک می کنم. بالاخره ایشان در جایگاه رئیس مجلس است من در جایگاهی دیگر.

یعنی شما معتقدید اقای لاریجانی اگر در جایگاهی غیر از رئیس مجلس بود مثلا طور دیگری برخورد یا واکنش داشت؟

بله اگر یک نماینده معمولی بود شاید راحت تر صحبت می کرد.

یعنی مثل خود شما؟

نه، بعید است، چون مواضع ما یکی نیست . اساسا روحیات و نگاه ما هم متفاوت است و من کلا ادمی هستم که صریح صحبت می کنم ونمی توانم در لفافه صحبت کنم اما ایشان می تواند.

نسبت فامیلی باعث نشده است که روحیه شما به ایشان منتقل شود؟

شاید تاثیر گذاشته است چون ایشان قبلا بیشتر در لفافه صحبت می کرد.

یک جایی بحثی پیش امد درمجلس که آقای لاریجانی به شما گفت به فکر همشیره باشید، داستانش چه بود؟

بله مربوط به نطق استعفای من در مجلس هشتم بود. من داشتم آن را می خواندم، گفتم حتی اگر اقای لاریجانی که داماد ماست رئیس جمهور بود و این کارها را می کرد من به عنوان نماینده مجلس از ایشان سوال می کردم. آنجا جمله معترضه ای اورده بودم که ایشان به خاطر مخالفت با سوال، دیگر داماد ناخلفی است که همه خندیدند و ایشان گفت که شما فکر برخورد همشیره با خودتان هم باشید.

حالا بالاخره داماد خلفی هستند ایشان ؟

بله داماد خوبی است.

یعنی شخصیت حقیقی شان به نظر شما خوب است، حالا شخصیت حقوقیشان به نظر شما چه طور است ؟

به عنوان رئیس مجلس در مجموع موفق بوده است و با توجه به شرایطی که در دوره ریاست ایشان بوده خوب عمل کرده اما برخی جاها باید مقداری صریح تر و روشن تر عمل می کرد.

کجا مثلا؟

در برخورد با تند روها باید قاطع تر عمل می کرد. مثلا گزارش حادثه کوی دانشگاه که قرار بود در مجلس قرائت شود همین افراد مانع شدند در حالی که انتظار این بود که ایشان جلوی آنها بایستند.

شاید ایشان از یک سری مسائل این جریان خبر دارد که اقای مطهری خبر ندارد، شاید همین محذوراتی است که می گویید؟

نه، چه محذوری، فکر نکنم.

شاید همان به اصطلاح تند روها یا جبهه پایداری ماموریتی از جایی گرفته اند که اقای لاریجانی هم از این رخداد خبر دارد، برای همین جلویشان رانمی گیرد، این احتمال هست؟

نه، بعید می دانم .

تنشی بین شما وآقای حداد ایجاد شد و شما گفتید مطالبی از ایشان دارید که اگر لازم شد رو می کنید ،علت چه بود؟

به خاطر این بود که احساس کردم ایشان مصمم است سوال از رئیس جمهور را به هر قیمتی به هم بزند. 

ولی اقای حداد عادل در جلسات حکمت مطهر شرکت می کردند .سخنرانی درباره اقای مطهری داشتند.عکس شما و اقای حداد هست که هم را بغل کرده و روبوسی کرده اید چه شد که این رابطه با این گذشته به اینجا رسید.

بله ما که باهم بد نیستیم .من دیدم که در زمینه طرح سوال از رئیس جمهور ایشان دارد افراط می کند . راه افتاده است به نمایندگان می گوید که اقا مخالف است.

خب راست می گفتند که.

نه، آن موقع رهبری موافق بودند و حرف اقای هاشمی و نقل آقای لاریجانی هم همین را تایید می کند. خب نماینده هم احتیاط می کند وامضایش را پس می گیرد.

خب ایشان مشاور سیاسی رهبری هم هستند، به نظر شما نباید این کار را میکرد؟

به همین علت نباید ایشان چنین کاری می کرد. 

حالا واقعا سوابقی وجود دارد؟ یا یک پولیتیک بوده؟ فکر نمی کنیدانجا کمی احمدی نژاد گونه صحبت کردید ؟

بله سبکش احمدی نژادی بود.

حالا جواب داد یا نداد؟

بی تاثیر نبود.کمی خودشان را جمع و جور کردند و هدفمان هم همین بود. نمی خواستیم چیزی بگوییم. احساس کردم این افرادی که سابقه موثری در انقلاب نداشته اند صاحب انقلاب شده اند ، گفتیم یک یاداوری از سابقه آنها بکنیم . 

اخیرا این بحث ائتلاف دو به علاوه یک که ایده اقای ولایتی بوده است مطرح شده است. گفته می شود بعدها به توصیه شخصی، اقای حداد به این جمع اضافه می شود در حالی که اقای حداد با طرح ان در جمع گویا قضیه را مصادره به مطلوب کرده اند .اقای حداد عادلی که شما تجربه رئیس مجلسش را دیده اید به نظرتان رئیس جمهور خوبی می شود؟ اصلا دنبال ریاست جمهوریست؟

نمی دانم، باید از خود ایشان بپرسید.

خود شما به دنبال حضوردر انتخابات نیستید؟

برخی پیشنهاد داده اند. به نظرمن ایده ال این است که کسی که می خواهد رئیس جمهور شود یک دوره نمایندگی و یک دوره وزارت درکارنامه اش داشته باشد .

شما در نامه ای که به شورای نگهبان نوشته بودید اعلام کرده بودید که شورای نگهبان نمی تواند اقایان موسوی و کروبی را تا زمانی که در دادگاه محاکمه نشده اند رد صلاحیت کند .
این نامه منبعث از چه خاستگاه فکری بود؟ مثلا این امکان هست که اقای موسوی و کروبی از همان جا که در حصر هستند کاندیدای ریاست جمهوری شوند؟مثل اتفاقی که دراوکراین افتاد مثلا؟

نه، امکانش که نیست اما باید گفته شود. حرف ما این بود که اقای موسوی و کروبی با توجه به اینکه قبلا تایید صلاحیت شده اند رد صلاحیتشان صرفا مربوط به حوادث بعد ازانتخابات ۸۸ است ،در این صورت باید دفاعیات ایشان را بشنوید.

یعنی شما دنبال فضایی هستید که این افراد بیایند در فضای عمومی حرفهایشان را مطرح کنند، درست است؟

بله دریک دادگاه علنی صحبت کنند تا مردم در جریان قرار گیرند. اگر محکوم شدند شورای نگهبان تصمیم بگیرد. اینها با فردی که برای اولین بار می خواهد احراز صلاحیت شود متفاوت اند. کسی که هشت سال نخست وزیر بوده یا دو دوره رئیس مجلس بوده چه شده است که یک دفعه این طور کردند، دیوانه که نشدند، بایدحرف آنها راشنید و بعد قضاوت کرد.

به نظر شما امادگی این اتفاق هست؟

باید باشد. حصر خانگی یعنی مجازات بدون محاکمه و اصلا معنی ندارد.

خب می گویند اگر ما به این حصر پایان دهیم مردم میکشندشان.

نه بابا مردم کجا می کشند، مردم عادی که کاری ندارند.

چه قدر دغدغه پایان این حصر را دارید؟

مهم است. اصلا حصر خانگی غلط است، نباید این کار می شد. محروم کردنشان از حقوق اجتماعی است و درست نیست مگر اینکه در دادگاه محکوم شده باشند. 

اعتقاد قلبی شما این است یا نمایش برای کسب اعتبار اجتماعی است؟

اعتقاد قلبی من است. به رئیس قوه قضائیه دوبار گفته ام که این کار درستی نیست.

ایشان چه گفته اند؟

ایشان می گویند جرم اینها سنگین است، اما روشن است که کار دست ایشان نیست.

آقای جنتی پاسخی به سوال شما ندادند؟

خیر. نامه سرگشاده بود. به نظر من حرف آقای جنتی که همه سران و ساکتان فتنه رد صلاحیت شوند غیر منطقی بود.

غیرقانونی یا غیر منطقی؟

هر دو. اولا ایشان یک عضو شورای نگهبان هستند و نمی توانند از طرف شورا صحبت کنند. ثانیا به قول ایشان "فتنه گران" شاید حرفهایی داشته باشند.بعد هم چرا ساکتان فتنه؟یعنی هرکسی که ناسزا گفت خوب است، بقیه که احتیاط کردند و وارد نشدند همه باید رد صلاحیت بشوند؟

 خیلی ها که ساکت بودند برای این بود که می گفتند اگر بخواهیم صحبت کنیم باید ایرادهای این طرف راهم بگوییم ، بنابراین مشکل می شود، پس بهتر است هیچ چیزی نگوییم . کار عاقلانه ای کردند. 

برخی مثل من امدند حرفشان را زدند و از دو طرف انتقاد کردند گرچه یک طرف را مقصرتر دانستند. اتفاقا به نظرم اگر رئیس جمهور آینده از ساکتین فتنه باشد بهتر است چون آنها معتدل تر و عاقل ترند. 

ایا می توان علی مطهری را نماینده در قدرت جریان سوم نامید که نه اصول گراست نه اصلاح طلب و یک جریان سوم است؟

شاید.استعدادش هست. گفتمانی ایجاد شده . تا حد زیادی هم از آن استقبال شده است .

نمی خواهید یک حزب راه بیندازید؟ به نظر می رسد که "صدای ملت" می توانست اغاز گر یک حزب باشد.

همین "صدای ملت" را خیلی ها می گویند که اقدام کنید تبدیل به یک تشکل شود. درحال مشورت با افرادی که از ابتدا با ما بودند هستیم. در گام نخست می خواستیم فراکسیون صدای ملت را راه اندازی کنیم و بعد اگر لازم باشد حزب.

ایده دولت وحدت ملی را که آقای هاشمی مطرح کرده اند تا چه حد کارساز می دانید؟

من موافقم و نمی دانم مخالفان از چه منظری مخالفت می کنند .من معتقدم همه باید جذب شوند حتی هواداران اقای احمدی نژاد. افراد شایسته این گروه هم باید جذب شوند. من مخالف روش طرد هستم.

فکر می کنید چرا برخی با آن مخالفت می کنند؟

خب سوء ظن دارند، فکر می کنند پشت این طرح توطئه ای در کار است در حالی که این طور نیست.

یکی از اتهاماتی که به شما و سخنان شما وارد می کنند این است که شبکه های خارجی زیاد از صحبتهای شما استقبال می کنند و می گویند که شما خوراک رسانه ای برای آنها فراهم می کنید با این نگاه موافقید؟

من این حرف را قبول ندارم که به این علت نباید حرف زد.چون این مساله گاهی درباره حرفهای رهبری هم پیش امده که آنها خوششان امده است و مطرح کرده اند.

به نظر شما مدیریت اصول گرایی در کشور موفق بوده است؟ توانسته اند تجربه خوبی از خودشان به جا بگذارند؟

نه. به نظرم موفق نبوده و علتش هم برداشت غلطشان از اصل ولایت فقیه است. فکر می کنند برای همه چیز باید اول بروند اجازه بگیرند و چون از خودشان ابتکار عمل ندارند موفق نیستند.

 بهترین نمونه اش این است که در پایان دور نخست ریاست جمهوری اقای احمدی نژآد به این نتیجه رسیده بودند که مدیریت ایشان به حال کشور مفید نیست اما این قدرت را نداشتند که ایشان را کناربگذارند ، فقط در این فکر بودند که نظر آقا چیست.در حالی که اگر روی فرد دیگری اجماع می کردند آقا هم حرفی نداشتند.

هزینه ای تحمیل کرده است این تفکر به کشور؟

بله، وضعیت فعلی محصول همین تفکر است.

ادامه خبر...


دایی: با هیچ رقاصی ارتباط ندارم!/به هیچ احدی ربط ندارد

30 دی 1391, 01:04

دایی: با هیچ رقاصی ارتباط ندارم!/به هیچ احدی ربط ندارد

سرمربی تیم راه‌آهن در خصوص اینکه برخی از سایت‌ها ارتباط او را با برخی خوانندگان اعلام کردند گفت: به هیچ عنوان چنین موضوعی وجود ندارد برای این سایت‌ها متاسفم اگر ارتباطی داشته باشم خیلی راحت مطرح می‌کنم. با هیچ رقاص و خواننده‌ای در ارتباط نیستم برای این سایت‌های چیپ و بی‌ارزش متاسفم. من با خواننده ایرانی در ارتباط نیستم چه برسد به خواننده خارجی.

وی افزود: البته یاین را بگویم که علی دایی شخص آزادی است به هیچ نهاد دولتی هم وابسته نیست پول دولت را هم هیچ جا خرج نمی‌کند و به هیچ احدی ربط ندارد که من چه کاری انجام می‌دهم. من شخص آزادی هستم و می‌توانم هر کاری بکنم هر جا بروم و با هر کسی در ارتباط باشم. هیچ احدی هم نمی‌تواند کاری کند. اگر ارتباطی داشته باشم به دیگران چه ربطی دارد. چه کسانی با چه افرادی در ارتباط هستند در این موارد صحبت نمی‌کنم اما نمی‌توانند این موارد را به دایی بچسبانند.

ادامه خبر...


احمدی‌نژاد امروز و احمدی‌نژاد 8سال قبل

30 دی 1391, 00:59

احمدی‌نژاد امروز و احمدی‌نژاد 8سال قبل

احمدی نژاد در خردادماه 1384 قبل از رئیس جمهور شدن و در نقد دولت وقت : «در دولتي كه 80 درصد صنعت آن دولتي است اين آزادي‌هاي مردم محدود شده و تمام اقتصاد دست يك عده خاص است و بقيه مردم چيزي ندارند؛ رسانه‌ها، زبانها و بلندگوها در اختيار عده‌اي خاص است. ... من موافق سرمايه‌گذاري هستم مي‌گويم سيستم مالي شما دارد اقتصاد كشور را به سمت دلالي سوق مي‌دهد و من مي‌گويم شما 15 الي 16 سال توسعه اقتصادي و سياسي كرديد من از شما سوال مي‌كنم آيا كشاورزان، كارگران، كارمندان و تجار و بازاريان ما امنيت خاطر دارند و به يك ثبات برنامه رسيده‌اند؛ نه، يك قشر باريكي برنامه را برده‌اند و 6 الي 7 درصد رشد اقتصادي حاصل آن متوجه شده در جيب يك عده خاص در سفره‌هاي عموم ملت نيست و يك چيز غلطي است مي‌توانيم ما كاري كنيم كه اين حاصل در كل ملت توزيع شود.»
 
احمدی نژاد در سال 1391  ، در سال آخر ریاست جمهوری اش: «منحصر شدن اصلی اقتصاد در دست افراد خاص و معدود و خارج شدن توده های مردم از فعالیت های ماندگار اقتصادی و رشد تولید وابسته به نفت ارزی از دیگر نقطه ضعف های اقتصاد ما است و کسانی که دست شان می رسد پولدارتر می شوند و اقتصاد کشور در دست سه چهار هزار نفر می چرخد و بقیه مردم عنصر فرعی به حساب می آیند.»

ادامه خبر...


تسلیت خاتمي به خانواده شهيدشاهچراغی

27 دی 1391, 01:58

تسلیت خاتمي به خانواده شهيدشاهچراغی

گروه سياسي: رئیس جمهوری سابق ایران رحلت عالم عامل و اخلاقی و معلم ادب و انصاف، حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید مسیح شاهچراغی را به مردم والامنش دامغان، بیت گرانقدر شاهچراغی و به وِیژه حضرت آیت الله حاج سید محمد شاهچراغی و حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی شاهچراغی تسلیت گفت. متن کامل این پیام بدین شرح است: altبسم الله الرحمن الرحیم
رحلت عالم عامل و اخلاقی و معلم ادب و انصاف، حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید مسیح شاهچراغی ماتم بزرگی است برای همه اصحاب فضیلت و ادب و آنان که دین را سربلند و مردم را بزرگ می خواهند. این مرد بزرگ که عمر پربرکت خود را در راه اعتلاء دین خدا و هدایت بندگان او و خدمت به خلق سپری کرد دریادلی و شکیبایی مثال زدنی خود را در داغ سوزان عزیزش و عزیز ما شهید شاهچراغی ارجمند که مظهر ایمان، ادب و بینش روشن و اندیشه بلند بود نشان داد. گرچه همه شهیدان گلگون کفن را فرزندان خود می دانست.
من این مصیبت را به همه دردمندان روشن ضمیر به مردم شریف و والامنش دامغان و به همه دوستان و ارادتمندان آن عزیز و به بیت گرانقدر و پرافتخار شاهچراغی و همه بستگان داغدار، به ویژه به عالم وارسته و بزرگوار آیت الله حاج سیدمحمد شاهچراغی و فاضل اخلاقی حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدعلی آقا شاهچراغی تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه حضرت حق برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسألت می‌کنم.
سید محمد خاتمی ۲۵ دی ماه ۱۳۹۱

گفتني اينكه عالم و زاهد وارسته حجت الاسلام و المسلیمن حاج سید مسیح شاهچراغی از علمای برجسته شهرستان دامغان و پدر شهید سیدحسن شاهچراغی نماینده مردم دامغان در دوره اول و دوم مجلس و سرپرست موسسه کیهان، عصر روز یک شنبه ۲۴ دی ماه در سن ۸۹ سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیدار حضرت حق شتافت.

ادامه خبر...


ایران به وزارت خارجه مصر اعتراض کرد

26 دی 1391, 02:17

ایران به وزارت خارجه مصر اعتراض کرد

رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر درباره برگزاری همایش ضد ایرانی در قاهره همزمان با سفر صالحی گفت: هدف اصلی برگزارکنندگان این همایش هدف قرار دادن نزدیکی ایران و مصر بوده است و لذا تلاش داشتند این به اصطلاح همایش همزمان با سفر وزیر خارجه کشورمان برگزار شود تا شاید به هدف خود که برهم زدن این سفر بود نایل شوند. مجتبی امانی گفت: دروغی که برای با اهمیت نشان دادن این جلسه بیان شد آن بود که ادعا کردند الازهر از برگزارکنندگان این جلسه بوده و شیخ الازهر نیز در آن مشارکت خواهد داشت که بلافاصله از سوی الازهر تکذیب شد. در عین حال برخی از رسانه‌های غربی و عربی و متاسفانه برخی رسانه‌های داخلی همچنان با نادیده گرفتن تکذیب الازهر این دروغ را تکرار می‌کردند. رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره گفت: خنده دار این بود که برخی از دست‌اندرکاران برگزاری این جلسه که از نام آنها واضح است که شیعه هستند حمایت‌کنندگان این برنامه را فریب داده و مدعی شده بودند که این جلسه برای حمایت از اهل سنت ایران تشکیل می‌شود و برخی سلفی‌های مصری که در این جلسه شرکت کردند درباره مظلومیت اهل سنت منطقه خوزستان و اهواز سخن گفتند؛ در حالیکه مردم منطقه خوزستان ایران به حکم همجواری و نزدیکی با عراق و بحرین همگی شیعه هستند. مجتبی امانی تاکید کرد: حتی عبود الزمر رئیس حزب سازندگی و توسعه که نام وی در بین سخنرانان در این جلسه ذکر شده بود بعد از اطلاع از اهداف برگزارکنندگان این جلسه از شرکت در آن خودداری کرد و برخی از شخصیت‌های سلفی دیگر نیز به برگزاری چنین جلسه‌ای و حضور افرادی نظیر عماد عبدالغفور در آن اعتراض کرده و خواستار برکناری وی از مشاورت رئیس‌جمهور شدند. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شرکت کسانی مثل عماد عبدالغفور که مشاور رئیس‌جمهور است به معنای تایید اینکار توسط مرسی نیست گفت: البته اعتراض ما به وزارت خارجه مصر در اینباره اعلام شده است اما باید گفت در شرایط سیاسی داخلی مصر، شاهد آن هستیم که برخی از این اقدامات خارج از اراده مقامات مصری است و در شرایط فعلی مصر شاهد چنین به هم‌ِریختگی‌هایی هستیم. امانی با تشبیه کردن شرایط فعلی مصر با شرایط سیاسی بین 12 تا 22 بهمن 57 در ایران گفت: با توجه به طبیعت انقلاب مصر نباید توقع داشت که این انقلاب بتواند با جریاناتی که وابسته به دشمنان مصر بوده و سال‌هاست که در این کشور فعالند به سرعت برخورد کند. براساس برخی اخبار در این جلسه از سوی تعدادی از حاضرین اعتراض شدیدی به برگزارکنندگان برنامه صورت گرفت که چرا با وجود موضوعاتی مثل یهودی‌سازی و ظلم و ستم به فلسطینی‌ها به موضوعات موهومی مثل اهواز پرداخته می‌شود. این موضوع باعث درگیری بین حاضران شد. برخی از مصری‌ها نیز به برگزاری این جلسه اعتراض داشتند و این اقدام را تلاش برخی کشورهای منطقه برای انتقال مشکلات خودشان به مصر می‌دانستند و این سوال مطرح شد که چرا مصر باید هزینه دشمنی این کشورها را با ایران بدهد. آنها اعتقاد داشتند در حالی که نظام مصر دچار مشکلات زیادی است برخی از کشورهای منطقه با در نظر گرفتن منافع خود می‌خواهند مصر را وارد بازی‌های سیاسی خود کنند. امانی گفت یکی از مقامات مصری به وی گفته است برگزاری این همایش توسط برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس حمایت مالی شده است.


ادامه خبر...


حسین فدایی در دفتر حدادعادل چه می‌کند؟

26 دی 1391, 02:15

حسین فدایی در دفتر حدادعادل چه می‌کند؟

 نزیکان دولت در این روزها بسیار می‌کوشند تا هر رقیبی که نامش به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات مطرح است را به نوعی دلسرد کنند؛ در این راستا برایشان مهم نیست که این فرد عضو جبهه پایداری است یا جبهه متحد اصولگرایی. روزی در سایت‌های خود به قالیباف هجمه وارد می‌کنند و روز دیگر به لاریجانی خرده می‌گیرند. به هر حال هر روز باید یکی را هدف هجمه قرار دهند تا مبادا تبدیل به رقیبی جدی در برابر کاندیدای احتمالی دولت شود؛ کاندیدایی که مشخص نیست نیکزاد است، ثمره هاشمی است، الهام است یا فرد دیگری که هنوز در مورد آن اطلاعاتی در سایت‌های خبری منتشر نشده است. اما جالب اینجاست که این سایت‌ها آنچنان به حدادعادل که یکی از گزینه‌های مطرح برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 است، توجهی ندارند. از سوی دیگر حدادعادل در مجلس نشان داد که از حامیان دولت است و حاضر نیست در زمانی که اکثریت نمایندگان در موضوعی به نقد دولت می‌پردازند، با آنها همصدا شود؛ او در برخی موارد هم ندای مخالفت با اکثریت آرا در مجلس را سر می‌دهد تا از دولت حمایت کرده باشد.

 

ادامه خبر...


در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟