مشروح اخبار


» رامبدِ سانسورچی، صداوسیمای بازنده و وریای قهرمان



صدای رامبد واضحه که میگه: نگن قابل پخش نیست. و یه صدای دیگه که میگه: وریا؟ عوضش می‌کنیم.

شب گذشته در بازی اسم و فامیل برنامه خندوانه، کامران تفتی در ستون اسم از «و»، اسم وریا را نوشت اما در تصویری که در زمان امتیاز دادن رامبد جوان نمایش داده شد، اسم «وریا» حذف و به «وحید» تبدیل شد. صداوسیما با این اقدام رسما حذف وریا را از تلویزیون کلید زده و موجی از انتقادات را برای خود به جان خریده. این اتفاق به قدری عجیب و باورنکردنی‌ست که حتی در نگاه نخست هم عادی به نظر نمی‌رسد. کاپیتان پیشین تیم فوتبال استقلال به یک موجودیت ممنوعه بدل شده و ما هاج و واج به تمام این قصه می‌نگریم. 
داستان از جایی شروع شد که وریا همواره در کنار مردم ایستاد. در تمامی برهه‌ها، در میان معضلات اجتماعی و اقتصادی او در یک نقطه قدم زده و همین است که در دل مردم جایگاهی ویژه و تاثیرگذار دارد. او البته بهایش را هم داده، همین که از استقلال کنار گذاشته می‌شود و از تیم ملی خط می‌خورد خود گویای همه چیز است. تخریب او به خصوص در جایگاه فعلی‌اش بیش از پیش به مهاجم ضربه می‌زند و شاید بتوان گفت تلویزیون در اوج بی‌تدبیری با این مورد خاص رفتار می‌کند.
و اما درباره رامبد که سودای همه چیز را توامان در سر می‌پروراند و به نظر می‌رسد که محبوبیتش هم دچار افت محسوسی شده. خندوانه زمانی مردمی بود که رامبد در مسیر علایق مردم گام برمی‌داشت نه اکنون که خشم را در دل‌ها بکارد. خندوانه در سیر هشت ساله خود فرازهای زیادی را تجربه کرد اما الان در فرودی بی‌سابقه به سر می‌برد که آینده برنامه را نامعلوم جلوه می‌دهد. باید به رامبد این نکته را متذکر شد که کار کردن در رسانه‌‌ای نظیر صداوسیما مانند راه رفتن بر روی طنابی نازک است. به قدری نازک که تمام موجودیت سازندگان برنامه با کوچک‌ترین اشتباه زیر سوال می‌رود کما اینکه پیش‌تر هم شاهد این اشتباهات فاحش بوده‌ایم. برنامه رامبد به مانند گذشته پایگاه مردمی قدرتمندی ندارد و این قسم رفتارهای نامتعارف هم بر تداوم این فرود سهمگین دامن می‌زند. باید دید که آینه عبرت تاریخ چگونه با برنامه‌ای که به ظاهر قصد شادی مردم را دارد، برخورد می‌کند؟
در تلوزیون ایران، در هیچ گوشه از جهان دست هیچ نامحرمی به گناه آلوده نشده هیچ مردی زنی را به آغوش نکشیده و هیچ کس معشوق خودش را پس از سالها انتظار نبوسیده است. حتی در سریال جنگجویان کوهستان هو سانیانگ مانند یک قدّیس خواهر و ناموس همه لیانگ شان پو بود. در تلوزیون آب کشیده و مقدّسِ ما اوشین در بحران اقتصادی پس از بمباران اتمی ژاپن برای سیر کردن شکم خود و فرزندانش هرگز دست از پا خطا نکرد. ما با اینگونه تلوزیونی بزرگ شدیم. اما در سالهای اخیر قیچی سانسور در این رسانه دیگر حساس به مو و لباس زنان و داستان و روابط آدم‌ها با یکدیگر نیست. سانسورِ صدا و سیما فرزندان خودش را هم دوباره ختنه می‌کند. سریال‌های ساخته شده در خودش را هم از تیغ می‌گذرانَد. محتوا و چهره آدم‌هایی که ممنوع التصویر شده‌اند را هم چنگ می‌زند. حواسش هست کوچکترین موضوعی که از مدارِ این سازمان منحرف است را نشان ندهد. صدا سیما حتی پرمخاطب‌ترین مجری و برنامه خودش را هم سانسور می‌کند فردوسی‌پور را کنار می‌گذارد. از سروش صحت عبور می‌کند و حالا در آخرین شاهکار به اسم وریا هم رحم نکرده است. صدا و سیما حقیقتا جای خوشی است برای مجریان و برنامه‌سازانی که چشم‌هایشان به هر چیزی بسته است بجز پول... وگرنه مگر می‌شود اینطور به شعور مخاطب تُف کرد؟



تاریخ انتشار : 24 تیر 1401, 16:58



» اخبار مرتبط:

  • تلخ‌ترین عکسی که عکاس خندوانه از رامبد گرفت + عکس
  • سانسور شوخی جناب خان با یکی از روزنامه ها در خندوانه!
  • تراکتور مشتری جدید وریا غفوری کاپیتان پیشین استقلال
  • تیتر عجیب روزنامه صداوسیماعلیه وریا غفوری !
  • واکنش ها به ماجرای تصویر بی‌حجاب نگار جواهریان در کانادا
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟