مشروح اخبار


» اظهار نظر محمد مختاری درباره جشنواره فیلم کوتاه کهگیلویه



به بهانه ی جشنواره منطقه ای فیلم کهگیلویه که شاهد آثار بسیار ارزشمند و قوی در گونه ی مستنداجتماعی در آن هستیم و جشنواره با حضور فیلمسازانی خلاق و مولف در شمار یکی از معتبرترین جشنواره های ملی میتواند قرارگیرد و البته در کنار ایشان بعضاً فیلم های کم ارزش ‌و به اصطلاح پروپاگاندایی ، دارای ضعف از حیث تکنیک بوده که جامانده و ماحصل دوران پیشتر از  تاریخ دهه ی جاری ماست نیز دیده می شود.

فیلم مستند اجتماعی ، گداگرافی نیست

جان گریرسون ، پدر سینمای مستند و مبدع مکتب مستند سازی بریتانیا در آکادمی علوم سینمایی فرانسه فیلم مستند را در چند کلمه به زیبایی تعریف کرده است . « فیلم مستند تفسیر خلاقانه ی واقعیت است» این تعریف که در سال ۱۹۴۷ و پس از جنگ جهانسوز دوم که بخش اعظم اروپا را به خاک سیاه نشانده بود بواسطه ی حضور نخبگان در مصدر امور که برای سامان دادن به اوضاع گرد هم آمده بودند به دنیا تقدیم شد و تا امروز بعنوان جامع ترین تعریف شناخته می شود .

موج نو، در سینمای فرانسه شکل گرفته بود تا پایه های هنر جدید را محکم پایه ریزی نماید و این وادی را از حضور خیل بی هنرانی که در اوضاع نابسامان سالیان پیشترشان با ساختن فیلم های کم ارزش و پروپاگاندایی جولان میدادند و به تبع آن سطح فرهنگ عمومی جامعه به قهقرا میرفت و در نتیجه ی آن آسیب های بزرگی به تمدن و هستی جامعه وارد می آمد ، خالی نمایند . آن دوران شاید بیش از هر مقطع تاریخی ، قدرت سینمای مستند در دنیا بر همگان اثبات شده بود .

تقریبا همه بر این موضوع واقف بودند که اگر فیلمسازی بنام خانم لنی ریفنشتال بعنوان نزدیکترین دوست در کنار پیشوا نبود هرگز هیتلر قدرت اتحاد و ایجاد غیرت ملی را بین آلمانی ها نمی یافت . همان اتحاد کم نظیر تاریخ که آن قدرت بلامنازع را به نازی ها در آلمان داد . فیلم «پیروزی اراده» و بیشمار فیلم های دیگر که توسط این فیلمساز ساخته و به کرات در آلمان به نمایش درمی آمد بعنوان یکی از شاخص ترین دوران اعتلای سینمای مستند آلمان و شاید هم جهان به شمار می آید .

البته بیش از دو دهه پیشتر نیز ، فیلم های «تعصب» و «تولد یک ملت»که در آمریکا ساخته شده بود باعث تغیان دو نژاد در آمریکا و حتی اروپا شده بود و عامل جنگ های داخلی آنگلوساکسون ها و بومیان گردیده بود . این موارد بعنوان نقاط شاخص تاریخ سینمای مستند در حالی اتفاق افتاد که بیشمار (فیلمپرکن) به عنوان فیلمساز با تقلید از این سینماگران و ساختن فیلم هایی که کپی های ضعیف و دست چندم از آن موضوعات بود از این موج استفاده نموده و محلی برای جولان خویش می یافتند .

حال به بهانه ی جشنواره منطقه ای فیلم کهگیلویه که شاهد آثار بسیار ارزشمند و قوی در گونه ی مستنداجتماعی در آن هستیم و جشنواره با حضور فیلمسازانی خلاق و مولف در شمار یکی از معتبرترین جشنواره های ملی میتواند قرارگیرد و البته در کنار ایشان بعضاً فیلم های کم ارزش ‌و به اصطلاح پروپاگاندایی ، دارای ضعف از حیث تکنیک بوده که جامانده و ماحصل دوران پیشتر از  تاریخ دهه ی جاری ماست نیز دیده می شود. دورانی که همه خوب بخاطر خواهیم داشت ، دوران حکومت فرومایگان که عرصه از حضور نخبگان خالی بود و دکترین بسیاری به تعریف آمد و هر بی هنر تازه واردی بر کرسی ها نشانده شد تا جایگاه نخبگان جامعه به باد سخره گرفته شود و از طرفی بالاخره برای خالی نبودن عریضه، کسی هم معرفی شود به جامعه و ...
شاخصه ی اعظم این دوران و فیلم های پر شده از بسیاری فیلمساز نماها پرداختن به موضوعات صدقه محور بدون کوچکترین خلاقیتی بود و با نمایش دادن صِرف زندگی محرومان جامعه و ذکر وقایع تلخ از مردم دورافتاده و یا بعضاً حاشیه نشین ، تصویری جذاب برای سرگرمی مخاطبان در جشنواره های خارجی و یا برای مشغول نمودن مردم سطوح متوسط و غالب جامعه در داخل ایجاد می‌کردند .

سیستم حاکم نیز که حربه ی اصلی وجودش ،بهره برداری از تحریک احساسات سطحی عوام جامعه بود و با ترویج فرهنگ حمایتگری و صدقه ای ، نه تنها عزت نفس جامعه را هدف گرفته بود ، که محلی برای جولان موج سوارانی کرد که اوج هنرشان گداگرافی و گرفتن تصویر از فقر و محرومیت ها و فروختن شأن انسانی مردمی که از امکانات دور افتاده بودند شده بود . موج سوارانی که با چسباندن خود به بدنه ی سینما و یا سخیفتر از آن ،ایستادن کنار سینماگران و گرفتن عکس یادگاری ( بعضاً بخاطر انجام کارهای شخصی و امور فردی ایشان حتا!) اوج هنرشان را به تصویر کشیده و با انتشار این تصاویر در فضای مجازی خود را سینماگر معرفی و در پی آن طلبکار مجامع هنری می شوند.البته در آن ایام افول ، بدان سبب نان و نامی برای خود دست و پا کردند و اگر کمی بخردانه تر به موضوع بنگریم ، گدا گرافان خود گدای موقعیت و کسب نام بودند و در آن نابسامان اوضاع، با حراج شأن و کرامت انسانی مردم محروم منطقه ی خویش، تا حدودی هم به کام رسیدند .

به یقین که حضور مجدد نخبگان ،عرصه را از جولان ایندست جماعت کم هنر ،خالی می نماید و بستری برای ارتقا و اعتلای هنر که به تبع آن اعتلای جامعه خواهد انجامید فراهم خواهد گردید. چو اینکه برخی از ایشان با پیش بینی اوضاع، جایی برای خویش ندیده و با توسل به شیوه های مرسوم خود، با ایجاد شلوغکاری های بی مایه ی خویش ، سعی در قراردادن نام خود در کنار نام دیگران که مقبولیتی دارند نموده و آخرین جولان های خویش را داده و به خودحذفی ها پناه میبرند . آنچه روشن است جزهنر که تاج سر آفرینش است دوران هیچ منزلتی ماندگار نخواهد بود.

فیلم مستند اجتماعی ، می تواند با بهره گیری از شیوه های متنوع روایت و برخورداری از زبان امروزی ، که زبانی بسیار پر ایجاز و در عین حال قوی و تاثیر گذار است و صد البته زیر سایه ی حاکمیت خلاقیت فردی هنرمندان پر شمار فیلمساز این دیار متمدن است ، زبان گویای مردم جامعه در بیان دردها به زبان عزتبخش هنر که حفظ کرامت انسانی را در رساترین حالت خود دارد باشد و از طرفی ، معلمی برای جامعه برای نشر فرهنگ بهتر زیستن و شکل دادن به جامعه ی آرمانی باشد .
به امید اعتلای جامعه ،منزلت هنر و هنرمندان ارزشمند ایرانزمین

سید محمد مختاری
مدرس دانشگاه ، فیلمساز



تاریخ انتشار : 7 اسفند 1396, 11:44



» اخبار مرتبط:

  • روایت حمله اسکندر به ایران و دفاع جانانه آریوبرزن +زمان پخش
  • اثر مستند ساز گچسارانی در راه جشنواره بین المللی سینما حقیقت
  • پوستر مستند «پندوم» رونمایی شد/"پندوم"نگاهی به انتخابات مجلس در کهگیلویه بزرگ دارد
  • اعلام اسامی آثار راه یافته به بخش جشنواره «فیلم کوتاه و مستند » کهگیلویه
  • ریس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کهگیلویه خبر داد:جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه در دهدشت برگزار می‌شود
  • » اشتراک گزاری خبر

    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    سلام

    بسیار مقاله ارزشمند و علمی بود و در عین حال به زبان بسیار ساده و عام فهم . بنظرم ایشون خیلی راحت تکلیف فیلم های مستند رو مشخص کردن . به هر فیلمی هم که نمیشه گفت مستند
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟