بی وزیری برای وزارت علوم، بهتر از وزیر بد هستش؛ برای همین امیدوارم گزینه بعدی وزارت علوم که شايد ريیس دانشگاه بوعلی هست در مجلس رای نیاره
به گزارش راک نیوز به نقل از قانون ؛ وا... قسم اگر دانشجویان در مصیبت مطرح شدن امثال غلامی (رييس فعلی دانشگاه بوعلی) برای تصدی وزارت علوم، خون گریه کنند، کار گزافی نکردهاند
وقتی فیلم برخورد رييس دانشگاه همدان رو دربرابرانتقادات یک فعال دانشجویی میبینم،بیشتر ازپخش خبراحتمال معرفیش به عنوان وزیر متعجب میشم
بعضي از گزينه هاي وزارت علوم، بيشتر از اينكه گزينه باشن تهديد هستند
فضاي آموزشي رو قراره بدن دست كدوم مصيبت نميدونم اما غلامي از مصيبت هم بالاتر هستش
دولت جوان دوازدهم باز هم با حضور یک وزیر جوان، جوانتر خواهد شد. گويي منصور غلامی ۶۴ساله گزینه نهایی وزارت علوم است
غلامي و وزارت علوم؛ اگر كسي از شوك اين حادثه بميرد، رواست
بی کفایتی منصور غلامی برای ناظرین منصف دانشگاه محرز شده است؛ در عزل او تعلل نکنید
اگه قراره امثال غلامی برای وزارت علوم بیان، آقای روحانی بهتره فرهاد رهبر رو وزیر کنی
تکلیف باهاش روشنه و راهبرد مواجهه باهاش رو هم بلدیم
غلامي همونيه كه هنوز به دانشجويان منتقد مجوز انجمن نداده و هربار با يه دليلي پيچونده... .
بیش از دو ماه از ارائه لیست کابينه دوازدهم به مجلس از طرف حسن روحانی رییس جمهوري ایران میگذرد. کابینهای که یک وزیرش در مجلس رای اعتماد نگرفت و یک وزارتخانه نيز وزيري برايش معرفي نشد. حال زمزمه های معرفی وزیر پیشنهادی نیرو که وزیر پیشنهادیاش از مجلس رای اعتماد نگرفت و وزیر علوم که از لیست معرفیها در مرداد جامانده بود، بیش از هر زمان دیگری به گوش میرسد.براي وزارت نيرو كه نام اردكانيان مطرح است ولي در این میان نام دو نفر برای وزارت علوم بیش از سایر گزینه ها بيان میشود؛غير ازسرپرست فعلي، جعفرتوفیقی چهرهای که همیشه نامش به عنوان گزینه این وزارتخانه مطرح بوده و منصور غلامی، رییسدانشگاه بوعلیسینای همدان دو گزینهای هستند که در گمانهزنی ها شانس بیشتری دارند.
گزینه مورد علاقه دانشجویان
نام توفيقي هر بار که برای وزارت علوم مطرح شده است، فعالان دانشجویی از آن استقبال کردند. وزارتخانهای که يكبار سرپرستی آن را توفيقي در دولت یازدهم بر عهده داشت اما به دلیل مخالفتها نامش به مجلس به عنوان گزینه پیشنهادی مطرح نشد. او در چند ماه سرپرستیاش در وزارت علوم دولت یازدهم بحث بورسیههای غیر قانونی را با تمام توان پیگیری و مشكل دانشجويان ستارهدار را حل کرد. شاید همین مساله باعث دشمنيهاي فراوان با او شده است. معرفی توفیقی از طرف دولت به اين مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی علوم دور از ذهن است البته از طرفي چند روز پیش، خبر انتصاب جعفر توفیقی به عنوان رييس پژوهشگاه صنعت نفت در اخبار منتشر شد و این مساله تا کنون تکذیب نشده است! موضوع دیگر این است که فعالان دانشجویی بر این عقیدهاند که آوردن نام توفیقی در بین گزینههای وزارت علوم تنها به این دلیل است که ترکشهای کمتری به فرد مورد نظر دولت اصابت کند. از طرفي با مخالفت محافظهکاران مجلس با طرح نام توفیقی، دولت در بین هوادارانش میتواند اینگونه القا کند که ما میخواستیم توفیقی وزیر شود اما نشد و به نظر میرسد معرفی نام او از جانب برخي رسانهها انحراف از گزینه اصلی باشد.
گزينه حاشيهساز و تا حدودي اصلي
اما از همدان خبر میرسد که منصور غلامی، رییس دانشگاه همدان از گزینههایی محسوب ميشود که حسنروحانی با او برای معرفی به مجلس صحبت کرده است كه البته در اين خبر نيز ترديدهايي وجود دارد. این خبر را رییس مجمع نمايندگان استان همدان اعلام کرده است. او نیز در رابطه با معرفیاش به عنوان گزینه وزارت علوم در جمع خبرنگاران گفته که اگر مسئولیت را به بنده بدهند، انجام وظیفه میکنم و برنامههاي خود را به دولت دادهاست.
غلامی کیست؟
منصور غلامی متولد ۱۳۳۲ در شهر همدان است. او استاد تمام دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلیسینا و دارای مدرک دکتری علوم باغبانی از دانشگاه آدلاید استرالیاست. گزینه احتمالی وزارتعلوم از لحاظ گرایش سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان است. غلامی ریاست دانشگاه بوعلی سینا را در دولتهای هفتم و هشتم و دولتهای یازدهم و دوازدهم بر عهده داشتهاست.
انتقاد دانشجویي به غلامی
غلامی البته مخالفانی نيز دارد. او در ابتدای ورودش به دانشگاه همدان در دولت تدبیر و امید، یکی از چهرههای اصولگرا را به معاونت فرهنگی خود برگزید که دانشجویان نسبت به این نوع انتصابات به او انتقاد کردند. دانشجويان دانشگاه بوعلي نيز اعتراض فراواني به اين فرد دارند. در همين راستا، انجمنها و نشریات فعال دانشجویی استان همدان در بیانیهمشترکي به اخبار مربوط به انتخاب منصور غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم واکنش نشان دادند. در این بیانیه آمده است: «دلایل تنزل رتبه و جایگاه علمی دانشگاه بوعلی سینا نتیجه مدیریت آقای دکتر غلامی است که با اهداف عالی نظام و دولت تدبیر و امید همخوانی ندارد و جای بسی نگرانی است که این سبک مدیریت در جایگاه وزارتخانه به چه اندازه جایگاه علمی ایران را در دنیا تنزل خواهد داد».
اين نامه خطاب به روحاني است كه ميگويد:نیک مستحضرید پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲،بارقههای امید به واسطه تدبیر مرحوم آیت ا... هاشمی، رييسدولت اصلاحات و حضور و اعتماد ملت بزرگ ایران به اهداف و شعارهای دولت تدبیر و امید، پدیدار شد و شوق به بالندگی و تعالی و امید به آینده در جامعه به وجود آمد.
بسیاری از کاستیها و نواقص به ویژه در حوزه فعالیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری در چهار سال گذشته، با سعه صدر و آگاهی از محدودیتها توسط استادان و دانشجویان تحمل شد تا حداقل پس از استقرار دوره دوم دولت جنابعالی، اصلاحات این حوزه بیش از پیش افزون شود. در حالی که یکی از شعارهای حضرتعالی، مخالفت با بازگشت به گذشته بود اما اینک حکایت غریبی با این شعارتان در حال رخ دادن است که غرق در گذشته شدن است و حتی بازگشت به گذشته! تصمیم اتخاذ شده برای معرفی آقای دکتر غلامی به عنوان سکاندار وزارتخانه علوم تحقیقات وفناوری، موجب بهت و حیرت و نگرانی جمع کثیری از استادان و دانشجویان شده است. گویا آن امیدی که جوانان و دانشجویان اصلاح طلب و تحول خواه به شما بهدليل شعارهایتان بسته بودند، با این انتخاب نادرست برای وزارتی که مستقيم با سرنوشت و زندگی بخش عظیمی از دانشجویان ارتباط دارد، در حال نابود شدن است.
با اندکی تفحص در کارنامه و عملکرد دکتر غلامی در سالهای اخیر به راحتی میتوان دریافت که مناسبترین تصمیم برای ایشان، مواخذهای جدی در رابطه با لطمات وارد شده بر پیکره نحیف آموزش عالی استان همدان و جنبش دانشجویی است. ممانعت از فعالیتهای سیاسی فرهنگی دانشجویان تحولخواه که ثمرهای جز، سرخوردگی و انزواطلبی دانشجویان در سطح استان نداشت، نتیجه دیگری از مدیریت ایشان است.
سال 92 و پس از سالها استقرار چندین ساله فضای سنگین، درون دانشگاه بوعلی سینا، انتظار میرفت تا با روی کار آمدن دکتر غلامی، شرایطی متناسب با شعارهای دولت تدبیر و امید در فضای دانشگاه حاکم شود اما افسوس که شاهد اخراج، محرومیتهای گسترده دانشجویان تحولخواه و حامی دولت که عاری از هرگونه وجاهت قانونی بوده است، بودیم که نتیجه همکاری مستقیم و تسلیم بودن محض این مدیر محترم بود که سبب ایجاد فضای نا آرام و متشنجي در دانشگاه بوعلیسینا شد. حال با تصدی وزارت این فضا در سطح کشور نیز گسترش خواهد یافت که بی شک باعث افزایش نارضایتی دانشجویان در سطح کشور خواهد شد که شاید شاهد داستان تکراری عبور از رییس جمهور شویم.
با 24 میلیون رای نيز باز نمیتوانید؟!
دانشجويان در بخش تامل برانگيز بيانيه خطاب به روحاني مينويسند:«جناب آقای دکتر روحانی، بغض و اشک و ناله و مظلومیت های دوستان دانشجویمان را که مسببش مدیریت دکتر غلامی بود، فراموش نمیکنیم و به مصداق امر خداوند تبارک و تعالی که بلند شدن صدا را جز برای احقاق حق و مقابله به ظلم، جایز نمیداند، به اين وسیله فریاد اعتراض خود را تا به نتیجه رساندن این خواست منطقی ادامه خواهیم داد و از شما به عنوان مرجع رسیدگی و تصمیم گیری درباره این امر مهم میخواهیم تا در برابر این (....) ایستادگی کرده و عرصه دانشگاهها را با انتخاب معقول و مقبولي، به سمت پویایی و نشاط سوق دهید.
اجابت درخواستهای دانشجویان را با 18 میلیون رای نتوانستید؛ آیا با 24 میلیون رای نيز باز نمیتوانید؟!». همانگونه كه شاهد هستيم، دانشجوياني كه با اين فرد از نزديك آشنا هستند به گونهاي در رابطه با وي سخن ميگويند كه بي شك اگر اندكي تدبير در دولت باشد بايد از اين انتخاب دوري كرد.
اعتراض شديد نمايندگان
اما نمايندگان مجلس نيز به گزينه مطرح شده اعتراض فراواني دارند و در این میان احمد مازنی، نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره گمانهزنی رسانهها پيرامون گزینههای وزارت علوم به «قانون»گفت: به نظر میرسد هیچکدام از این گزینههایی که مطرح میشوند، به نظر منبعشان دقیق نیست.
روحانی، عادت به مشورت با مجلس ندارد
اين نماينده مجلس در ادامه با بیان اینکه هیچگونه مشورتی با مجلس برای معرفی وزیر پیشنهادی علوم نشده است، گفت: آقاي روحانی عادت به مشورت با مجلس ندارد و وقتی کارش را انجام میدهد، نمایندگان متوجه میشوند. وی درباره این خبر که شنیده میشود آقای عارف طرف مشورت آقای روحانی برای انتخاب وزیر علوم بوده است، گفت: فکر نمیکنم اینگونه باشد؛ با این حال در اولین فرصتی که آقای عارف را ببینم از او درباره این مساله سوال می کنم ولی بعید میدانم اینگونه بوده باشد.
احمدي نژاد از روحانی مستقلتر بود
علی مطهری، نایب ريیس مجلس شورای اسلامی از طرف ديگر با انتقاد از تعلل در معرفی وزیر پیشنهادی علوم از ريیسجمهور خواست کسی را که خودش اصلح میداند، معرفی کند و منتظر اعلام رضایت دیگران نباشد.
علی مطهری، درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی علوم از طرف دولت به ایسنا گفته که «ريیسجمهور از زمان تحلیف، دو هفته وقت داشته و مهلت او به پایان رسیده و تاکنون باید وزیر علوم معرفی میشد چون مهلت سه ماهه مربوط به وزارتخانهای است که وزیر آن از طرف رييسجمهور عزل شده یا توسط مجلس از طریق استیضاح برکنار شده باشد و در مورد وزارتخانهها در ابتدای دولت چنین مهلتی وجود ندارد و فرصت معرفی وزیر همان دو هفته است».
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کردهاست: علت طولانی شدن معرفی وزیر علوم به روش آقای روحانی برمیگردد. ایشان میخواهد رضایت همه نهادها را جلب کند و چنین چیزی ممکن نیست. در واقع حق مجلس ضایع میشود.
تنها نهادی که باید نظر بدهد، مجلس است. ريیسجمهور باید گزینه پیشنهادی خود را معرفی کند و مجلس باید نظر بدهد. نایب ريیس مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید در این مواقع مستقل تصمیم بگیرد و عمل کند، گفته است: همین سرپرست فعلی وزارت علوم، آقای دکتر سید ضیاء هاشمی به نظرم مناسب است. چرا کار را معطل کردهاند؟ آقای احمدینژاد در اینگونه موارد مستقلتر عمل میکرد و کمتر اجازه دخالت میداد.
دولت دقت كند
كارن خانلری، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در همين راستا نيز در گفتوگو با «قانون» در اين زمينه تشريح كرد و گفت: با توجه به نقش مهم وزراتخانه علوم در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی کشور بايد نهایت دقت و توجه را در تعیین وزیر علوم به کار برد. در تعیین مدیر این وزارتخانه آنچه که اهمیت بالایی دارد، توجه به دیدگاههای آرمانگرایانه فرد است.وي افزود: باید فردی سکاندار این وزارتخانه شود که با اشراف به تمامی برنامههای علمی و آموزشی در کشور، بتواند در تحقق برنامههای وزارت علوم گام بردارد.
باید فردی انتخاب شود که نسبت به برنامههای علمی و آموزشی دیدگاه آرمانگرایانهاي داشته و در ارتقای سطح علمی و آموزشی کشور کوشا باشد. باید توجه داشت که وزارت علوم نقش مهمی در همه مسائل کشور دارد؛چرا که این وزارتخانه با نسل جوان سروکار دارد و آینده کشور در دستان همین نسل است.
لزوم ارتباط با نسل جوان
اين عضو كمسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه نقش وزارت علوم در تربیت و پرورش جوانان بالاست، بنابراین باید مدیریت این وزارتخانه به گونهای باشد که بتواند در تربیت نسل جوان موفق باشد. از آنجایی که امور مربوط به این وزارتخانه تنها مسائل اداری نبوده و مسائل دیگری همچون آینده کشور مطرح است، باید وزیری انتخاب کرد که توانایی مدیریت موفق را داشته باشد.
وزير تعاملگرا
اين نماينده مجلس تاكيد كرد: از طرفی نيز برای پیاده کردن فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه علم و آموزش در کشور، باید وزیری را انتخاب کرد که با دیدگاههای آرمانگرایانه خود پیشرفته و امید بالایی به موفقیت داشته باشد.
وزیر علوم باید بتواند با دانشگاهیان بهخصوص استادان تعامل داشته باشد. وزیر علوم باید باب گفتوگو را در زمینه حل مشکلات دانشگاهی با استادان دانشگاهی باز کرده و هرازگاهی دیداری با دانشجویان و استادان داشته باشد تا بتواند دانشگاها را با اطلاع از مشکلات، ارتقا دهد. وزیر علوم برای به دست آوردن رای اعتماد مجلسیها باید چندین ویژگی مهم را داشته باشد. سابقه کاری و جایگاه علمی دو خصوصیت مهمی هستند که بيشك مجلسیها در انتخاب وزیر علوم به آن توجه ویژهای خواهند کرد.
خوش سابقه بودن
خانلري افزود: وزیر علوم برای بهدست آوردن رای اعتماد مجلسیها باید تجربه کاری خوبی را از خود به جا گذاشته و سابقه خوبی در این زمینه داشته باشد. در واقع توجه به سوابق علمی و کاری از مهمترین نکاتی است که باید در انتخاب وزیر جدید به آنها توجه شود. علاوه بر دارا بودن سوابق علمی و اجرایی خوب، وزیر علوم باید بتواند در عمل با مشکلات مربوط به حوزه دانشگاه مقابله کند.
اگر فردی از جایگاه علمی و شأن و منزلت مطلوبی برخوردار باشد، توانایی مدیریت این وزارتخانه را نيز خواهد داشت. در کنار این مسائل، وزیر علوم باید تعامل خوبی با دولت و مجلس نيز داشته باشد تا بتواند کشور را به دستاوردهای علمی و فرهنگی بالایی سوق دهد.
پيشينه در سابقهاجرايي
وي در پايان گفت: از آنجایی که نقش این وزارتخانه در تربیت علمی و آموزشی کشور بسیار بالاست، باید فردی را انتخاب کرد که در کنار داشتن سابقه اجرایی موفق، توجه ویژهای نيز به تعامل با دانشگاهها و فضاهای علمی داشته باشد. واقعیت این است که نیروهای خوب و با سوابق اجرایی خوبی در این وزارتخانه وجود دارد. امید است که فرد شایستهاي برای مدیریت این وزارتخانه انتخاب شود.
نيازهاي چندين ميليون دانشجو
انتظار ميرود هفته آینده وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شود و به احتمال فراوان از ميان سرپرست فعلي، توفيقي و غلامي يك نفر عهدهدار اين مسئوليت سنگين خواهد شد.
گزینه پیشنهادی رییس جمهور به مجلس نشان میدهد که سیاست او در قبال وزارت علوم چه خواهد بود. نکته مهمتر این است که وضعیت بورسیههای غیر قانونی در دولت گذشته همچنان مسکوت مانده و بر اساس آنچه که کارشناسان و فعالان دانشجویی میگویند، بايد جايگاه این وزارتخانه را کسی بر عهده بگیرد که بتواند اصل شفافیت را در آن عملی کند و اجازه دخالتهاي مختلف را در امور دانشگاهها ندهد و همچنين در شتاب علمي كشور نقش چشمگيري داشته باشد.
بازي سياست در دانشگاه ممنوع است
اما نكتهاي كه بيش از همه مسائل بايد به آن اشاره كرد، دور نگهداشتن دانشجو ودانشگاه از بازيهاي سياست است. اينكه از امروز انتقادهاي فراواني براي انتصاب غلامي در فضاي حقيقي و مجازي به راه افتاده است، بيشك حاشيههاي فراواني را در آينده ايجاد ميكند.
همانگونه كه در نامه دانشجويان آمده بود، گويي روحاني نه با 18 ميليون و نه 24 ميليون بلكه اگر 80 ميليون راي نيز بياورد، باز قرار است تا اتفاقهايي بيفتد كه با آرمانهاي بدنه اجتماعي حامي دولت در تضاد باشد. مردم اين روزها را بهخاطر ميسپارند تا در زمان مشخص و لازم تصميمگيري كنند وپاسخ برخي اقدامات را بدهند.
» اخبار مرتبط:
» اشتراک گزاری خبر