صادق زیباکلام*
صرفنظر از اینکه آخر و عاقبت نامهنگاری به کجا برسد، تا به همین جا هم یک نتیجه داشته است. نقش بر آب شدن «جریان انحرافی». نامهنگاریهای اخیر و لحن و کلامی که رئیسجمهور در خطاب قرار دادن رئیس قوه قضائیه به کار گرفت یک بار و برای همیشه نام «جریان انحرافی» که چندین سال است اصولگرایان در آن میدمند را نقش بر آب نمود. مسائل اخیر نشان داد که نسبت دادن بسیاری از سیاستها، تصمیمات و افکار و اندیشههایی که اصولگرایان در رابطه با احمدینژاد نمیپسندیدند به جریانی به نام «جریان انحرافی» خیلی از پایه و اساس محکمی برخوردار نبود. یک بخش از اصولگرایان که ما آنان را بیشتر به نام اصولگرایان سنتی میشناسیم، مدتها بود که به خطایی که در رابطه با دولت پی برده بودند و عملا دیگر با او کاری نداشتند. بهخصوص بعد از ماجرای 11روزه در اردیبهشتماه سال گذشته آنان دیگر از وی حمایت نکردند. بالاخره دشوار بود که رئیسجمهوری را که این همه روی وی سرمایهگذاری کرده بودند، اذعان نمایند که آنطور که میخواستیم، نشد. سیاست اصولگرایان در برابر احمدینژاد تغییر پیدا کرد به سیاست سکوت، مدارا و صبر و انتظار تا اینکه دورهاش به پایان برسد. اما گروه دیگری از اصولگرایان همچنان با احمدینژاد ماندند. این دسته از اصولگرایان که ما آنان را به نام «جبهه پایداری» میشناسیم، احمدینژاد را روح و جسم و قلب جریانی میدانند که از آن به نام «گفتمان سوم تیر» (سوم تیر 84 که احمدینژاد با شکست آقای هاشمی با 17 میلیون رای به ریاستجمهوری انتخاب شد). طرفداران «گفتمان سوم تیر» به احمدینژاد بهعنوان قهرمانی مینگرند که تلاش دارد تا بهزعم آنان ارزشهای اصیل انقلابی را همچون سادهزیستی، عدالتمحوری، خدمت به محرومان، مبارزه با اشرافیت، اتخاذ موازین انقلابی در برابر غرب در عرصه بینالمللی، صدور انقلاب و ارزشهای از این دست را یکبار دیگر احیا نماید. ارزشهایی که بهزعم اصولگرایان، بالاخص «جبهه پایداری»، در نتیجه 16 سال ریاستجمهوری هاشمی و خاتمی بسیار کمرنگ شده بودند. بهجز عرصه بینالمللی که ظرف 7 سال و نیم گذشته دشمنی ایران با غرب و بالاخص با اروپا و آمریکا ابعاد به مراتب جدیدی پیدا نمود، در سایر عرصههای دیگر «گفتمان سوم تیر» نمود عینی نیافت. در عین حال اصولگرایان بسیاری از واقعیتهای امروزی جامعه ایران را هم نمیتوانند نبینند. لذا به جای پذیرش این واقعیت که سیاستهای کلان اصولگرایان از تیر 84 تاکنون موفقیت در حد انتظار را نداشته است، برخی سعی کردند مسائل مبتلابه را به نام «جریان انحرافی» معرفی کنند و هر سیاست، تصمیم و موضعگیری که برخلاف نظر آنان بود را به پای «جریان انحرافی» نوشتند. اما به تدریج و از مدتها قبل این روند دیگر مثل سابق خریداری نداشت. در قریب به یک هفتهای که داستان تقاضای بازدید احمدینژاد از زندان اوین مطرح شده، برای نخستینبار اصولگرایان دیگر اشارهای به «جریان انحرافی» نمیکنند و دیگر نمیگویند که جریان انحرافی و حلقه نزدیک به دولت مسبب بهوجود آمدن این مساله شده است.
*استاد دانشگاه
ادامه خبر...همه ساله در ايام حج مسلمانان شور و حرارت صدر اسلام را دگرباره جان ميبخشند و کعبه به عنوان مرکز الهام و تربيت روحاني مسلمانان در ميآيد. حج يکي از شعائر بزرگ اسلامي است که درخشش ويژهاي در تاريخ اسلام داشته و نقش محوري در وحدت و تقويت بنيه معنوي مسلمانان دارد. شريعت اسلام با تمامي ابعاد، باورها و نمادها در مناسک حج نهفته و مراسم با شکوه آن وضعيتي کاملاً استثنايي به دريافت اسلام بخشيده است. در تکاپوي روحاني مناسک حج لطايفي هست که غالباً از ديدگاه ناظران بيگانه با فرهنگ اسلامي پنهان مانده است. شهيد آيتالله دکتر بهشتي از نگاه يک اسلامشناس، با استفاده از آيات حج و با تکيه بر روح تعاليم اسلامي و مشاهدات عيني به تبيين ابعاد آن پرداخته و ظرايف و دقايق يکي از ارکان شريعت محمدي(ص) را تشريح کرده است.
مجموعه اين تفاسير که درسالها و مکانهاي مختلف بيان شده به همت «بنياد نشر آثار و انديشههاي شهيد آيتالله دکتر بهشتي» تدوين و در آستانه ايام حج منتشر شده و هم اکنون در دسترس عموم قرار گرفته است. مناسک حج بر روابط برادري مسلمانان و مقابله آنان با مظاهر شرک و کفر اهتمام ميورزد و حج را عامل نيرومندي در همبستگي و اتحاد مسلمانان جهان ميشناساند که اهميت اجتماعي آن را نميتوان ناديده گرفت و استقرار عقيده راستين يکتاپرستي در باور مسلمانان را از تشريح حج مينامد. شهيد آيتالله دکتر بهشتي با مراجعه به آيات حج که از مبدأ وحي نازل شده و با الهام از آن، خط مشي هر مسلمان را در زندگي فردي و اجتماعي مشخص ميسازد و او را به تکامل معنوي هدايت مينمايد. به عقيده او اعتقاد به توحيد و يکتاپرستي در پيروان مکتب، روحيه شرکستيزي و کفرگريزي ايجاد ميکند و ايمان معنوي را با روح تازهاي به کالبد جامعه اسلامي ميدمد. همچنين اصل توحيد علاوه بر اعتقاد به يگانگي خداوند با مظاهر شرک در افتاده و از پايگاه يکتاپرستي به نفي طاغوتها ميپردازد. بر اين اساس فريضه حج قادر است شيوه زندگي مسلمانان و جوامع اسلامي را دگرگون سازد.
اين دگرگوني که بر پايه توجه به معنويت و باور توحيدي است ميتواند نظام اجتماعي و نهادهاي سياسي و اداري اجتماع مسلمانان را متحول کند.
شهيد آيتالله دکتر بهشتي همچنين ضمن تبيين فلسفه تشريع حج به اين مهم ميپردازد که شعائر اسلامي که جملگي از وحي منبعثاند اين توان و ظرفيت را دارند که از وراي قرنها، دشواريهاي جوامع بشري را در شرايط امروز جهان چارهجويي کنند و حج تبلوري از اين حقيقت است. همبستگي و همدلي که در پرتو حج حاصل ميشود از آن جهت که به هيچ يک از نهادها و سيستمهاي سياسي وابسته نيست و مطلقاً از ايمان فرد مسلمان نشأت ميگيرد حلقه پيوستگي و قدر مشترک جامعه اسلامي محسوب ميشود و کمتر عاملي قادر است در ارکان آن تزلزل ايجاد کند. امتياز چشمگير اسلام اصل توحيد است و برگزاري همه ساله مناسک حج بيانگر هويت توحيدي مسلمانان است که در جايجاي اين کتاب مورد تأکيد قرار دارد. اين کتاب که «حج از ديدگاه قرآن» نام دارد از سوي انتشارات روزنه منتشر شده است.
ادامه خبر...
سرپرست گروه کامکارها گفت: متاسفانه با اين که بسياري از هنرمندان ما در سطح بينالمللي هستند اما از نظر محدوديتها اصلا نميتوان وضعيت موسيقي کشور را با هيچ کشوري در دنيا مقايسه کرد.
هوشنگ کامکار، آهنگساز و استاد دانشگاه درگفتوگو با پايگاه خبري فريادگر درباره وضعيت معيشتي هنرمندان و وظيفه حمايتي مسوولان از توسعه فعاليتهاي فرهنگي گفت: مطابق قانون، سازمانهاي دولتي بايد حامي فعايتهاي فرهنگي باشند و با پرداخت يارانه به اين نوع فعاليتها، به شکلهاي مختلف کمک کنند. سرپرست گروه کامکارها ادامه داد: وضعيت موسيقي و به تبع آن وضعيت هنرمندان موسيقي در کشور ما ابدا مشخص نيست و اصلا کسي نميداند اجازه کار کردن دارد يا نه ؟ چه رسد به اين که بودجهاي براي آن گذاشته شود که آثار هنري خوب توليد و معرفي شود. آهنگساز آلبوم «محاق» تصريح کرد: در جامعهاي که به هنرمندان اهميت داده شود و شرايطي فراهم شود که هنرمند بتواند اثرش را توليد و ارائه کند و غم نان نداشته باشد، در آن شرايط هنرمند ميتواند به راحتي به دنبال ضبط اثرش با بهترين ارکسترهاي حرفهاي باشد و بدون دغدغه هزينه، اثرش را توليد کند. او تاکيد کرد: اما درشرايط فعلي که متاسفانه کودکان ايراني (به طور عام و از طريق تلويزيون) حتي با شکل سازها هم آشنا نميشوند و بدون اغراق بگويم شکلساز ويولن، سه تار، سنتور يا کمانچه را با بيل و کلنگ ساختماني نيز تشخيص نميدهند ديگر چه انتظاري از هنر اين کشور و بحث حمايت از هنر موسيقي ميتوان داشت.
کامکار ادامه داد: در جوامع پيشرفته کودک را از بچگي با موسيقي آشنا ميکنند، چه رسد به اين که پس از به دنيا آمدن و رفتن به مهدکودک و مدرسه و رشد کردن؛ اما متاسفانه در ايران براي هيچ مقطع سنياي برنامه آشنايي با موسيقي وجود ندارد مگر اين که برخي از خانوادههايي که خودشان به موسيقي و فرهنگ فرزندشان علاقه مندند از کلاسهاي آزاد بيرون استفاده کنند که اين هم به نوبه خود مشکل ديگري است زيرا نظارت صحيح و کارشناسانهاي درباره اين آموزشگاهها وجود ندارد و گاهي آموزش ناصحيح، کودکان را بيشتر دچار مشکل ميکند. وي افزود: ضمن اين که اين روش هرگز نميتواند فراگير باشد و از اين طريق فرهنگ شنيداري موسيقي را به جامعه آموزش داد.بلکه بايد رسانههاي گروهي مثل راديوها، تلويزيونها، کنسرتها، سمينارها و سخنرانيها و تهيه و توزيع سي ديهاي موسيقي در سطح مدارس و مهدکودکها، نسل آينده کشور را با موسيقي آشنا کرد وگرنه خود به خود که اتفاقي نميافتد.
ادامه خبر...احمد مسجدجامعي در اين روزها پيدرپي شاهد اتفاقاتي هستيم كه سوگمندانه بخشي از زندگي روزمره شده است. عادت به اين وضع بسيار نگرانكنندهتر از اصل واقعه است. انگار هيچكس پاسخگو نيست، همه ميگويند از مسوول آن بپرسيد، مسووليتها هم لوث شده است.همين چند ماه پيش بود كه اتوبوس دانشآموزان شاهرودي در تورهاي راهيان نور واژگون شد و 14 نفر از دانشآموزان معصوم و مظلوم و معلمي دلسوز و زحمتكش كشته و زخمي و قطع عضو شدند. اما مهمتر اين بود كه بلندپايهترين مسوول وزارت آموزش و پرورش در برابر پرسشها به راحتي اعلام كرد: من مسوول نيستم، برويد از مسوولان حمل و نقل بپرسيد.شايد نميدانست كه در بين كشتهشدگان زهرا قربانپور دانشآموز نخبه استعدادهاي درخشان هم قرار دارد كه فرزند مديركل راه و ترابري استان بوده است. در ماجراي واژگوني اتوبوس دانشآموزان بروجن كه 26 دختر نوجوان دبيرستاني از منطقهيي محروم درجا جان باختند و شهر و كشوري را در بهت و اندوهي عميق فرو بردند، دوباره همين مقام به راحتي اعلام ميكند من مسوول نيستم.مسوول ديگر هم فقط به گفتن تسليت بسنده ميكند، چنين واكنشهايي كه سعي در ارجاع مسووليت به ديگران و فرافكني دارد تا جايي پيش ميرود كه نمايندگان مجلس نيز به اين ميزان مسووليتگريزي اعتراض ميكنند.در همايشي كه پس از فاجعه اخير برگزار شد همان مقام ارشد در سخنراني طولاني خود حتي اشارهيي به اين فاجعه جگرسوز نميكند و پس از سخنراني و بعد از آنكه خبرنگاران نزديك به 45 دقيقه منتظر وزير و پاسخ او درباره واژگوني اتوبوس راهيان نور ميمانند، ساده و بياعتنا اعلام ميكند برويد از مسوولانش بپرسيد.آنچه اهميت دارد، اين است كه آيا بايد خبرنگاران از مسوولانش بپرسند يا وزيري كه تريبون، قدرت، اعتبارات، ارتباطات و امكانات كشور را دراختيار دارد و در هيات دولت جايگاهي به خود اختصاص داده است.اگر وزير معتقد است كه در اين باره مسووليتي ندارد آيا او بايد از مسوول اين واقعه بگويد، بنويسد، بپرسد يا خبرنگاراني كه اين روزها براي همين پرسشها هزينهيي بايد بپردازند؟ وقتي نيمي از نمره يك درس وابسته به رفتن اردو است چه كسي بايد پاسخگو باشد؟متاسفانه پاسخگريزي و اكتفا به يك تسليت آن هم پس از فشار افكار عمومي رويدادي است كه باب شده است و چون برنامهيي براي پيشگيري ديده نميشود، جامعه پيوسته شاهد ماجراهايي تلخ ميشود كه باز هم با تسليتي ساده همراه است و به دور تسلسل فاجعه ميانجاميد.جان باختن عزيزان و دانشآموزان معصوم و مظلوم در واژگوني اتوبوس و سوختن زلزلهزدگان در آتشسوزي چادرها و تلفات و وضع نابسامان سيلزدگان، از دست رفتن هموطنان در سقوط هواپيما و... در اين سالها، بارها و بارها اتفاق افتاده است، اما متاسفانه سادهانديشي، سادهانگاري و مسووليتگريزي مانع از آن ميشود كه مديران ارشد مشكلات را به درستي دريابند و مسووليتها را برعهده بگيرند و به فكر چارهجويي باشند. وقتي در نشست مهمي، به نام همايش ملي صادرات، مقام ارشد دستگاه اجرايي كشور با وجود اين همه دستگاههاي عريض و طويل سخن از تاثيرگذاري عجيب و غريب شخصي به نام جمشيد بسمالله به ميان ميآورد كه با گذاشتن چهارپايهيي به جاي همه ارگانهاي داخلي و خارجي قيمت ارز را تعيين ميكند و عرصه اقتصاد و اجتماع را درهم ميريزد و به راحتي ميتواند مجري خاص بيگانگان شود، چطور ميتوان از سادهانديشي و تكبر و مسووليتگريزي دولت چشم پوشيد. درباره واژگوني اتوبوسها بايد گفت در بسياري از كشورها سفرهاي جمعي دانشآموزان با نظارت دستگاه ذيربط انجام ميشود و چنين حوادث تلخي به ندرت اتفاق ميافتد اما مديران كشور به دليل همان غرور مضاعفي كه به آن اشاره رفت، خود را بينياز از همه تجربههاي ديگران ميبينند و حاضر به گفتوگو و بهرهگيري از دانش و بينش كارشناسي اصولي نيستند.به نظر ميرسد پاسخگو نبودن دستگاههاي اجرايي به سمتي رفته كه حتي جان انسانها در آن چندان موضوعيتي ندارد؛ اين خطري است بزرگ كه دامن جامعه و مديران اجرايي را هم خواهد گرفت. در اين صورت نهتنها جامعه در برابر حوادث تلخ احساس تعلق اجتماعي را از دست ميدهد بلكه سرنوشت دستگاه اجرايي نيز در ذهن جمعي جامعه بياعتبار شده و زمينهساز از بين رفتن كارآمدي بهويژه در بحرانها و مشكلات ميشود. |
طنز تلخی این روزها رایج است که با اشاره به جمله مشهور آقای احمدی نژاد در مبارزات انتخاباتی سال۸۴ که گفت: «آیا دولت باید به مو و لباس جوان گیر دهد؟ ... دولت من وضع اقتصادی را سامان خواهد داد...»، می گوید: ای کاش آقای احمدی نژاد در این ۸سال به همان مو و لباس جوانان گیر می داد ...
این روزها مردم در مراجعه به بازار با حقایق تلخی روبرو هستند. مواد خوراکی و آشامیدنی در شش سال نخست فعالیت دولت احمدینژاد به طور میانگین ۲۵۱ درصد گران شده است که ناشی از سیاستهای نادرست و ناکارآمد این دولت در حوزه اقتصاد بوده و عذرخواهی از ملت را اجتنابناپذیر ساخته است.
در حالی که دولت آقای احمدینژاد با شعار عدالتخواهی، توجه به مستضعفان و بهبود توزیع درآمدها بر سر کار آمد اما به دلیل اتخاذ شیوههای غلط اقتصادی و بیتوجهی به هشدارهای کارشناسان، خسارات جبرانناپذیری به ملت وارد آورده است.
به عنوان مثال، رشد شدید قیمت مواد غذایی که مهمترین مایحتاج ضروری مردم محسوب میشود، در دوره دولتهای نهم و دهم فشار سنگینی به اقشار متوسط و کمدرآمد جامعه وارد آورده است.
بنابر آمار بانک مرکزی، شاخص بهای خوراکیها و آشامیدنیها در انتهای نخستین سال فعالیت دولت احمدینژاد (سال ۱۳۸۴) 111/1 بود که با رشدی افسارگسیخته به 390/4 در پایان فروردینماه سال جاری رسیده است که به معنای افزایش ۲۵۱ درصدی متوسط قیمت مواد غذایی در این مدت است.
نکته مهمتر آن که افزایش ۲۵۱ درصدی شامل گرانیهای بیسابقه سال جاری نمیشود چرا که بانک مرکزی با گذشت هفت ماه از سال تاکنون جزئیات تورم اردیبهشتماه به بعد را اعلام نکرده است. با توجه به افزایشهای هفتگی و بیسابقه قیمت مواد خوراکی در ماههای اخیر، در صورت صداقت بانک مرکزی و اعلام جزئیات نرخ تورم در ماههای اخیر مطمئنا رکورد گرانی مواد غذایی در دولت دهم از رقم ۲۵۱ درصد بسیار بیشتر خواهد شد.
با این حال، همین رقم ۲۵۱ درصدی نیز به معنای شکست رسمی سیاستهای اقتصادی دولت آقای احمدینژاد محسوب میشود. با این آمار بدیهی است که قدرت خرید اقشار متوسط و کمدرآمد جامعه در تامین معاش خویش در دوره ریاست جمهوری احمدینژاد به شکل کم سابقه ای سقوط کرده است.
البته بخشی از گرانی ۲۵۱ درصدی مواد خوراکی در دوره احمدینژاد ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی در سطح جهان بوده که البته در همین مورد نیز دولت می توانسته با اتخاذ تدابیر مناسب و تقویت استقلال غذایی که موضوعی استراتژیک محسوب می شود زیان از این بابت را به حداقل برساند. متاسفانه اتخاذ سیاستهای اقتصادی ضد تولیدی در دولت فعلی موجب تضعیف بخش تولید داخلی و در مقابل افزایش اتکا به واردات شده که این معضل در مواد خوراکی نیز کاملا بروز یافته است. طبیعی است وقتی بر اثر سیاستهای اشتباه دولت و با اتکا به درآمدهای عظیم نفتی، مواد غذایی مورد نیاز ملت همچون برنج، شکر، گندم، گوشت و ... از طریق واردات تامین شود، هرگونه افزایش قیمت در سطح جهانی به طور مستقیم بر بازار داخلی اثر میگذارد.
متاسفانه دولت فعلی به جای رفع معضلات پیش روی تولیدکنندگان داخلی، سادهترین راه را برای تنظیم بازار انتخاب کرد: واردات. درآمدهای سرشار نفتی نیز در سالهای اخیر کمککار دولت بود و مجلس نیز بدون توجه به هشدارهای مکرر اقتصاددانان نقش ماشین امضای دولت را بازی کرد. کار به جایی رسید که دولت آقای احمدینژاد به این افتخار میکرد که از حساب ذخیره ارزی پول برداشته و صرف واردات میوه برای شب عید کرده است. برداشتهای بیرویه دولت از حساب ذخیره ارزی برای مصارف اینچنین موجب خالی شدن آن شد و اگر مجلس و دولت با همکاری یکدیگر حساب ذخیره ارزی را خالی نکرده بودند، هماینک بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در آن موجودی بود و تحریم نفتی به هیچ وجه موجب مشکلات ارزی در کشور نمیشد.
با این حقایق، ضروری است دولت از ملت بابت این اشتباهات سهوی یا عامدانه خود عذرخواهی کند.
محمدحسنی /الف
نويسنده : فضل الله ياري |
شامگاه جمعه 26دانش آموز دختر بروجني در بازگشت از سفر کاروان راهيان نور از مناطق جنگي در سانحه تصادف کشته شدند.همه عناصر لازم براي"مهم بودن" اين خبر فراهم است" 26، دانش آموز، دختر، مرگ، تصادف. همه اينها در نظر اول نشان ميدهد که يک اتفاق مهم رخ داده است و واکنشهاي پس از آن بايد متناسب با اين"خبر مهم" باشد.اما با همه تاثري که در متن خبر و تصاوير ارسال شده وجود دارد و اشک را در چشمت جمع ميکند، واکنشهاي مسئولان تورا قانع ميکند که:اين اتفاق چندان هم که دلت ميگويد مهم نيست، کافي است که مسائل ديگري اهميت پيدا کنند، آن وقت موضوعاتي از اين دست،تنها ميتواند خبري باشد در گوشه صفحه حوادث روزنامه ها. |
نويسنده : ميرزابابا مطهرينژاد |
در درياي انديشه سفري را آغاز کردم و سوار بر توسن خيال به وضعيتشناسي امور اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي کشور از سال 84 تاکنون پرداختم. از خيالي به خيال ديگر و تطبيق آن با وضع و روز خودم و همه آنها که ميشناختم پرواز کردم، به جايي نرسيدم، ناگزير، توسن خيال را رها کردم و بر واقعيتها متکي شدم و مصمم که براساس واقعيتها به قضاوت بنشينم. خيال، تجلي«من کودک» آدمي را سبب ميشود و شايسته نيست با چنين جلوهاي با جامعهاي که دوران بلوغ خود را سپري ميکند سخن گفته شود. بهتر است بر واقعيات اتکا کنم و«من بالغ» را به ميدان آورم تا هم بر«من کودک» نهيب زند که زندگي با خيال نميشود و هم در برابر«من والد» به احترام بنشيند و حضور خود را معنا بخشد. باري«من بالغ» به من حکم کرد که ابتدا بايد فرضيههاي اداره جامعه در اين چند سال اخير، به لحاظ اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را بشناسي و واقعيات را مبناي اثبات يا ابطال آن فرضيهها قرار دهي. سخن درستي است که ميتواند ماتريس پيچيده ارتباط«من بالغ»، را با«من کودک» و«من والد» پاسخ گويد. دست به کار شدم تا فرضيههاي اداره اقتصادي جامعه را بشناسم. به آرشيوها رجوع کردم، صفحات روزنامهها، آرشيو سايتها، جستجوي ماشينهاي جستجوگر، سخنرانيها، مصوبات دولت و... و... نظريهاي به عنوان نظريه اداره جامعه به لحاظ اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي نيافتم، اما تا دلت بخواهد آرمانطلبيها و شعارها و وعدهها توجهم را به خود جلب کرد که کمترين آنها، بهترين شرايط و عاليترين زندگي را براي ملت ايران وعده ميداد. سخنها از تحول اقتصادي، تحول وضع معيشتي و... تشکيل ستادهاي تحول توجهم را جلب کرد، اما نظريهاي مبني بر نظريه تحول که مبناي فعاليتها قرار گيرد را نيافتم. واژه تحول ميتوانست راهگشا باشد براي کشف ابهام چون تحول در سايه تغييرات ساختي معنا پيدا ميکند و براي تشخيص تغييرات ساختي بايد به دستهبندي تغييرات عنايتي داشت. نخستين تغيير متوجه سازماني نظارتي به نام «سازمان مديريت و برنامهريزي» است که هم برنامهها را کارشناسي ميکند و هم به بودجههاي تخصيصي به آنها نظارت دارد و شاخصهاي پيشرفت و توسعه در مقابل هزينهها و اعتبارات قرار ميدهد و به قضاوت مينشيند، مرکزي است براي تجميع آمار و اطلاعات. ظاهرا اين سازمان بايد تغيير را تجربه کند تا تحول حاصل آيد. اما چون براي رسيدن به تحول اندکي عجله هست! تا جبران مافات شود، تغيير کافي به نظر نميرسد و سخن از انحلال جان ميگيرد. اما کدام نظريهاي انحلال يک مرکز عظيم کارشناسي و نظارت را براي تحول مجاز ميشمرد؟ پاسخي در کار نيست. در نقطه مقابل نامهها پشت نامهها، هشدارها، پشت هشدارها که چنين تغييراتي را نه تنها براي رسيدن به تحول مفيد نميداند که اعلام خطر ميکند. استدلالها، التماسها و هشدارها راه به جايي نميبرد و برج فرماندهي کارشناسي برنامهها و نظارت بر اجراي آنها فرو ميريزد و نخستين اثر وضعي آن به تغيير در ساختار بودجه پيشنهادي دولت به مجلس رخ مينمايد و بودجهاي با يک ماده واحده و يک خرمن اختيارات بدون نظارت و اهدافي کلان و آرمان طلبانه جايگزين نظام بودجهاي جزئي نگر و تبصره محور ميشود. نه در مذاکرات مجلس و نه در لايحه دولت از پشتوانهاي نظريهاي، بر چنين رويکردي خبري نيست که نيست. الغرض «من بالغ مشاهدهکننده و نه مفسر» سرگردان که گمشده خود را چگونه و در کجا جستوجو کنم تا امکان قضاوت براساس واقعيتها برايم ميسر شود؟ دو راه بيشتر برايم نمانده است که عبارتنداز: 1- از واقعيات چشم بپوشم و با بيدار کردن «منکودکم»، اسب شاهوار خيال را زين کنم و قوه خيالپردازي را جايگزين نظريهپردازي کنم و آرام بگيرم. 2- يک نتيجه منطقي از يافتههايم را به شما ارائه کنم؛ درست است که به نظريهاي دست نيافتم که کشور براساس آن در اين مدت طي طريق کرده باشد، اما آرمانها و وعدههاي داده شده که وجود دارند، براساس واقعيات آنها را به قضاوت بنشينم که کدام محقق شده است و کدام معطل مانده است و «منبالغ مشاهدهکننده» را با پاسخ به اين ملاک براي مواجهه مسلح کنم، بر همين اساس دست به بررسي و تجميع مشاهداتم زدم که خيلي وعدهها محقق نشده، بيکاري، گراني، بيبرنامهگي، تعطيلي کارخانهها، آشفتگي، بلاتکليفي، عدم دسترسي به آمار و اطلاعات و تبديل شدن صف حاميان ابتداي دوره از دولت، به صف مخالفان در اردوگاه اصولگرايان محصول چنين بررسي و مشاهدهاي است. نتيجه منطقي اين که نتايج، به ابطال نظريه ناشناخته و ناگفته اداره جامعه گواهي ميدهند. اصولگرايان ابتدا به بطلان نظريه اداره امور اقتصادي به شيوه چند سال گذشته در دولتهاي نهم و دهم اذعان کنند تا راه براي گفتوگو و آينده پژوهي آنان گشوده شود. معرفي هر نوع نامزد با هر ائتلافي براي انتخابات، بعد از چنين اعلام نظري قابل بررسي است! راه نخست اصولگرايان اعتراف و ابراز ندامت از راهي است که رفتند، پس از آن سخن از نامزد و ائتلاف معنا مييابد. فکر نکنيد نتيجه آخري تجلي «من کودک» است نه جلوه آشکار از «من بالغ مشاهدهکننده و بالغ مفسر و يا ملامتگر» است! |
نويسنده : تيزبين |
در خبرها آمده بود شوراي انقلاب فرهنگي براي افزايش جمعيت مشوقهايي در نظر گرفته. صد البته در نظر گرفتن اين تشويقها جاي قدرداني دارد چرا که حرکت در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري و نظرات عالمانه ايشان بر همگان فرض است. ولي ما که تيزبين باشيم گمان ميکنيم اعضاي محترم اين شورا عجولانه تصميم گرفته اند و توجهي به علتها نداشتهاند. به يقين منظور از تشويق براي افزايش جمعيت تشويق زوجهاي دو سه دهه قبل نيست و از افراد پا به سن گذاشته توقعي نيست که جمعيت زياد کنند و به يقين حتما آن بزرگواران شورا ميدانند طبق آخرين نظرات علمي بهترين و مناسب ترين سن باروري بويژه در بانوان بين 20 تا 40 سالگي است. حتما نيز اعضاي محترم اين شورا ميدانند که سن ازدواج خيلي بالا رفته و بعضا به چهل سالگي رسيده و تازه برخي از ازدواجها هم منجر به طلاق ميشود. آيا گمان نداريد تصميمهاي عجولانه شما در آموزش عالي تاثير مستقيم در اين معضل اجتماعي داشته است. وقتي جواني ساليان سال با خرج پدر و مادر خود مشغول تحصيل است، درسن 25 سالگي ليسانس و فوق ليسانس ميگيرد و تازه خدمت سربازي هم بايد انجام دهد، اول مکافات او شروع ميشود که شانسي براي پيدا کردن شغل ندارد لذا مجبور است براي حفظ آبرو و استفاده از عمر و جواني خود باز هم ادامه تحصيل دهد تا با مدرک دکتري، فوق تخصص و ترجيحا پروفسوري براي خود کاري دست و پا کند. از طرفي دولت محترم که وعده ايجاد شغل ميليوني ميدهد و موفق نميشود که همين شغلهاي موجود هم حفظ کند توقع نداشته باشيد با اين تشويقها اين مشکل ذکر شده حل شود. اين تيزبين به شما عالي مقامان پيشنهاد ميدهد : اولا : بايد مصوبات شما عيني، جامع و ماندگار باشد. ثانيا : حالا که مردم ما بهترين ايام زندگي خود را صرف تحصيل علم ميکنند راهي پيدا کنيد پس از اتمام تحصيل ( حتي زمان تحصيل ) در رشته مرتبط با تحصيل خود مشغول کار شوند تا دستشان به جيب خودشان برود. ثالثا : دولت تنها يک مشوق در نظر بگيرد براي زوجهاي جواني که وقتي ازدواج ميکنند با پرداخت تسهيلات بانکي و با ديگر امکانات کمک کند تا شغل مناسب پيدا کنند آنگاه خود صاحب چند فرزند عزيز نورديده ميشوند. |
نويسنده : مهدي قواميپور |
اين روزها ما شاهد شديدترين انتقادات به محمود احمدينژاد هستيم . اگر تا ديروز اصلاحطلبان و تنها برخي از اصولگرايان، منتقد سياستها و ضد سياستهاي محمود احمدينژاد بودند امروز جز حواريوني چند در اطراف اين رئيس دولت نمانده است. رئيس دولتي که با حمايت گسترده همه اصولگرايان و رهبري آمده بود تا کشتي سياست کشور را ناخداي ديگري باشد؛ تا آن جا که برخي از اقدامات خلاف آمد عادت وي که بيش از آن که اقدامي سياسي باشد ضد سياست بود، توجيه ميشد و اگر انتقادي بود چنان که سالها قبل آقاي بادامچيان عضو حزب موتلفه و نماينده تهران گفته بود در نهان و خلوت به سمع و نظر رئيس دولت ميرسيد تا احيانا بهانه به دست بدخواهان ندهند و موجب تضعيف دولت نگردند. اما حالا چه شده که همه ياران ديروز به صف طويل منتقدان پيوستهاند و ديگر از آن حمايتهاي بي دريغ خبري نيست؟ آيا اقدامات و تصميمات رئيس دولت خارج از دايره اصولگرايي بوده و اصولگرايان پس از آن که دريافتند قادر به حفظ رئيس دولت در چارچوب اصولگرايي نيستند به اصطلاح شمشير را از رو بسته و شروع به انتقاد از وي کرده اند؟ آيا محمود احمدينژاد هيچ گاه يک اصولگرا نبوده و صرفا براي کسب قدرت سوار واگن اصولگرايي شده است ؟ يا شايد بخواهيم بگوييم با نزديک شدن به انتخابات رياست جمهوري، اصولگرايان با آگاهي از نارضايتي مردم از اقدامات دولت و کاهش محبوبيت وي تلاش ميکنند با انتقاد از وي بستر حضور و کاميابي کانديداي بعدي خود را آماده کنند. براي اثبات درستي هر يک از اين فرضها و فرضيهها ميتوان شواهد و دلايلي ارائه کرد اما همچنان شواهد و دلايلي نيز هست که نادرستي اين فرضها را به رخ ميکشد. به عنوان مثال ما هيچ شاهد و دليلي نداريم که بگوييم محمود احمدينژاد هيچ گاه اصولگرا نبوده بلکه پيشينه سياسي وي به خوبي نشان ميدهد که وي همواره در اردوگاه اصولگرايان بوده چه در زمان دانشجويي و مسئله تسخير سفارت آمريکا و چه بعدها در قالب کانديداتوري مجلس شوراي اسلامي دوره ششم يا استانداري اردبيل همه و همه نشان ميدهد که او را بايد يک اصولگرا بخوانيم. در مورد تصميمات و اقداماتش نيز اگر چه گه گاهي با مخالفت اصولگرايان مواجه شده ليکن در مجموع هيچ گاه خارج از چارچوب کلي اصولگرايي نبوده است چرا که اولا رئيس دولت مجري قوانين و برنامههايي بوده که مجلس اصولگرا تصويب ميکرده ثانيا عموما اقدامات وي مورد حمايت جدي اکثريت اصولگرايان بوده است.بحث انتخابات نيز نميتواند درست باشد چرا که انتقاد اصولگرايان از رئيس دولتي اصولگرا بيش از آن که بر اعتبار اجتماعي آنان بيافزايد موجب تقويت ديدگاه مخالفان آنان، خصوصا اصلاح طلبان خواهد شد و اين نميتواند به سود اصولگرايان باشد. پس علت اين همه انتقاد بيپروا چيست؟ چرا اصولگرايان اين چنين بي مهابا به خودزني سياسي مشغولند؟ در اين مورد دو تحليل ديگر نيز از سوي تحليلگران مطرح است. در تحليل اول اين افتراق و مخالفت اصولگرايان با محمود احمدينژاد را در خانه نشيني يازده روزه وي جست و جو کرده و شکاف بين رئيس دولت و اصولگرايان را به سطحي عميق تر احاله ميکنند. در تحليل دوم بر ويژگيهاي روانشناختي محمود احمدينژاد تاکيد شده و تلاش ميشود نشان دهند که وي از چنان خصوصيت روان شناختي و ويژگيهاي فردي برخوردار و بهرهمند است که موجب تنش و افزايش چالش بين وي و مجموعه اصولگرايان شده است . اما اگر فعاليت سياسي را همچون يک فعاليت اقتصادي مبتني بر معادله سود و زيان بدانيم اصولگرايان تاجر بهتر از هر کسي بر زيان اين اقدامات و انتقادات آشنا هستند لذا هيچ يک از اين تحليلها نميتواند بياني قانع کننده از رفتار و گفتار امروز اصولگرايان باشد. براي درک مساله کمي به عقب برميگرديم زماني که خاتمي از تدارکاتچي بودن رئيسجمهور ميگفت يا در اواخر دوران رياست جمهوري اش پيگير لايحه افزايش اختيارات رئيسجمهور بود . اين نکته زماني معني دارتر ميشود که محمود احمدينژاد در تاسيس شوراي نظارت بر اجراي قانون اساسي که روزگاري خود حکم به انحلال آن داده بود با چه مشکلاتي رو به رو شد . پس بايد وزن و جايگاه واقعي رئيسجمهور را شناخت. اين در حاليست که برخي افراد و گروهها با بزرگنمايي در موقعيت و جايگاه رئيسجمهور و شخص محمود احمدينژاد در اين مقام، يا ميخواهند از زير بار مسئوليت شانه خالي کنند يا ميخواهند براي حضور خود در عرصه رقابتهاي انتخاباتي آينده در نزد افکار عمومي توجيه اخلاقي فراهم آورند. از اين منظر با نگاهي به مجلس چه از منظر قانوني و حقوقي و چه به لحاظ ترکيب فعلي اعضاي آن در سه دوره اخير آن بايد گفت انتقادات علي مطهري و احمد توکلي از مجلس و عملکردش به خوبي نشان ميدهد که مجلس نه تنها به لحاظ قانوني و حقوقي بلکه حتي ترکيب فعلي مجلس در دوران اصولگرايان فاقد چنان قدرت و جايگاهي هست که بتواند در جهت تصويب يا تحقق قوانين مصوب قاطعانه برخورد کند. اين در حالي است که اصولگرايان بر اين باور بودند که با کسب مجلس و قوه مجريه و به اصطلاح يک دست کردن حکومت و اعمال سياستهاي اقتصادي سياسي و اجتماعي خود، فرصت حل و رفع مشکلات کشور را خواهند يافت و اگر چنين پيروزي بزرگي به دست آورند ديگر هيچ گاه مردم به اصلاحطلبان رو نخواهند کرد و آنان رقيب را براي هميشه از صحنه خارج خواهند کرد . پس ساختار لايه لايه نظام که موجب خنثي سازي فعاليتها و اقدامات نهادهاي انتخابي ميشود در کنار برنامههاي ناکارآمد اصولگرايان براي اداره امور نه تنها منجر به حل مشکلات کشور نشد بلکه موجب تشديد بحرانها و مشکلات نيز شده و اين مسئله موجب سرگشتگي و حيراني اصولگرايان شده است تا جايي که آنها در انتقاد از هم، هر يک بر ديگري سبقت ميگيرد و هر يک تلاش ميکند تا وضعيت امروز کشور را به گردن ديگري بيندازد. اصولگرايان که هيچ گاه باور نميکردند اين درهم تنيدگي آنان در اين ساختار لايه لايه روزي آنان را به چنين بنبستي خواهد کشاند حالا براي فرار از اين وضعيت و برون رفت از چالشهاي پيش رو به هر چيزي متوسل ميشوند و در انتقاد از محمود احمدينژاد حتي از اصلاحطلبان نيز پيشي ميگيرند گويي اصلا به ياد نميآورند که وي روزي رئيسجمهور محبوب و برگزيده آنان و همان معجزه هزاره سوم بوده است . اين پايان غمانگيز اصولگرايان چيزي جز اثبات حقانيت اصلاحطلبان نيست که همواره در تلاش بودند تا با اصلاح ساختارهاي نظام موجب افزايش بهرهوري و کارآمدي نظام شوند . |
این روزا بعضی پدر مادرا بیشتر از بچه ها از شنیدن نام مهر ومدرسه استرس دارند تا خود بچه ها ،بعضی ها هم چون مهررا سر آغاز فصل پاییز میدانند ، از ترافیک روزهای اولش گله مندن ،برخی هم کلا میانه خوبی با پاییز وخزان ندارن ،اما دوستی میگفت زردی پاییز نشانی ازعشق است که در راه آن رنگ باخته .ولی من دوست دارم وقتی میبینم سیمای معصوم دخترکی را حصر مقنه سفیدی شده چون فرشته!
نه بیاد دوران مدرسه ،بلکه براساس وظیفه یک روز از نیمه های مهر بود که بمدرسه رفتیم ، برنامه ریزی شده بود نوبت ما مثل بعضی مدارس دولتی شیفت عصر بود .نشستم روی صندلی های ردیف اول مثل بچه زرنگ ها ،وبرخی کوتاه قد ها ، همکلاسی های آنروز من همه میان سال والبته بیشتر خانم ،معلم آمد خودش را نیکوبخت معرفی کرد اما انگونه که رضایت، چهره اولیا را تصرف کرده بود این فامیل بی شک صفتی خواهد برای اینده دخترانشان که شاگرد نیکوبخت !هستند .میگویید 19 سال سابقه کار دارم ویک سال هم مهد کودک .ودر ادامه معرفی خودش میگوید دیگر چه بگویم ؟ که در این لحظه همان همه ی مخصوص خانم ها شروع میشود .یکی میگوید معلم خوب بچه های ما ،چند تای دیگر میگویند بگو بهترین معلم و.....راستش را بخواهی این بار دلم میخواست این هم همه ی مادرها ادامه داشته باشد تا او را بیشتراز نگاه والدین بشناسم .
دلم نیامد از خودش سوال کنم زیرا او تمام وقت نیم روز صبح را در مدرسه گذرانده بود حال آمده بود برای جلسه با اولیا وپس از آن کلاس تقویتی .اگرتو جای من بودی از او میپرسیدی ؟.
نپرسیدم زیرا اعتراف کرد بعضی وقت ها دیگر صدایم به همه نمیرسد و وسط کلاس بر صندلی نشسته تا هرجوری شده همه صدایم را بشنوم .بیخود یاد آن دونده ای افتادم که در جدال ماراتن دمی که باد وباران ناخواسته بر او میتازد ،فقط به رسیدن می اندیشد حتی اگر دیگر نای رفتن نداشته باشد. البته با این فرق که مغلم به خوب رسیدن می اندیشد
برنامه هایش را یک به یک توضیح داد درست مثل مدیرانی که در روز معارفه چقدر خوب ورویایی از آینده گپ میزنند ،البته برنامه های وی با مدیران اساسا یک فرق دارد آن هم اینکه گفته های وی در سالی که گذشت با تن پوشی از عمل هویدا شده وباز خورد همین برنامه ها بوده که والدین را برآن داشت تا به تعداد شاگردان پارسالش وشاید بیشتر امضاء جمع کنند وطومار بنویسند که این آموزگار با بچه هایمان سال به سال وپایه به پایه تدریس کند ،که البته اینگونه نیز چرخ مراد اولیا چرخید وامسال در پایه پنجم تدریس میکند .
چقدر خوب اطمینان میداد به خانواده ها .وقتی حرف میزد آسان وبه آرامی جلب میشد اعتمادها ،آنگونه که این دلها با هیچ ریشتری دیگر نمی لرزید.از بس که مدون بود وبوی استناد میداد حرف هایش.
وقتی قصه زجرهایی که فرهادکشید تا به شیرین برسد را میخواندم هم لذت میبردم .هم با خودم میگفتم اگر فرهاد در دنیای ما بود وبه موبایل دسترسی داشت وسامانه اس ام اس حتما دیگر کلنگ بدست نمی گرفت وبه آرامی با حرکت انگشتانش در صفحه فینگرتاچ موبایلش هرچه واژه بود برای شیرنش (send)ارسال میکرد .اما ان روز یک عشق دیدم در دنیای پرتکنولوزی امروزی ولی به سبک عشق فرهاد دیروزی .به خود م گفتم این عشق اصلا زمان ومکان نمی شناسد ،آنچه دیدم عشق یکنفر به معلمی ،عشق به درس دادن وعشق به شاگردانش بود.
عشقی که تابستان او را چون دانش آموزی بر سر مکتب اموزش پایه نو رسیده معلول الحال ششم مینشاند.عشق به یادگیری . همان روزی که فهمید م وی تابستان گذشته باپول خودش رفته فنون تدریس پایه ششم را فراگرفت ،از جنس او معلمی را دیدم که دربدر دنبال واسطه ای میگشت تا بتواند نیروی مازاد اعلام گردد وبه مدرسه نرودو از تدریس فرار کند.و این مرا بر آن داشت تا بنویسم در وصف او
یکی میگفت : روزگار دیگر چو بهمن بیگی بخود نمی بیند ،من هم تایید میکردم اما حالا که عشق درس دادن را در چشمان این زن دیدم ، حرفم را پس میگیرم.پس میگیرم زیرا او راضی نشد معلمی را عوض کند با بودن در قاب سیمای همه ی خانه ها،پس میگیرم زیرا لگد زد به رویای خیلی از مردمان سرزمین پارس که برای رسیدن به جلوی دوربین لهله میزنند.
او اگرچه چون بهمن بیگی برای اموزش نمی توانداز ارس تا هامون برود ولی همه ی تلاش خود را در شیراز -نزدیکی همین قم آبادخودمان ووقتی وارد میشوی سمت چپ در "مهر آئین"باجان ودل در طبق میگذارد
اگر با این آدرس نیافتی برو درب کلاس پنجم /4 را بزن وهر آنچه در قلم ناتوان من نیامده تو خود به عینه بنگر
او تنها یک معلم نیست او یک مجری تلویزیونی هم بود وهست.خوش صورت و شیرین بیان ،چابک سواربراسب الفاظ ودوست داشتنی برای کودکان .
اما او میگذارد ومیگزد بخاطر صفای معلمی
سجده میکنم در مقابل عشقش که پاک است و مورد پسند مکتبم "عشق به معلمی "