ضعف پیگیری و انعکاس مشکلات جانبازان کهگیلویه و بویراحمدی توسط مسئولان و رسانهها
مسئولان و رسانهها در کهگیلویه و بویراحمد آنگونه که باید در پیگیری و انعکاس مشکلات جانبازان عملکرد مثبتی نداشتهاند.
بر همگان روشن است که در طول هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام با شجاعت و شهامت و ایثار و از خود گذشتگی از سرزمین ایران اسلامی دفاع جانانه کردند جایی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی فرمودند حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم چه کسی سزاوارتر از بسیجیان خواهد بود.
با تمام اوصاف جنگ تحمیلی به پایان رسیده ولی برای رزمندگان هنوز جنگ تمام نشده چرا که از جنگ آسیبهای زیادی دیدهاند و آثار آن فشارها و شرایط سخت و دشوار جبهه سبب ایجاد بیماریهای گوناگون گردیده در صورتی که رزمندگان برای این آسیبها نه صورت سانحه دارند نه مدرک بالینی ولی با درمانی مختصر در زمان جنگ با عشق و علاقه به مواضع خود بر میگشتند و با اخلاصی که داشتند ناراحتیهای خود را پنهان میکردند.
در این راستا خاطرات زیادی دارم که رزمندگان برای شرکت در عملیات تعداد زیادی آمپول مسکن استفاده میکردند ولی امروزه با مشکلات و بیماریهای گوارشی، سینوزیت، مجاری اداری، اعصاب و روان، ریه و سردردهای مزمن روزگار را سپری میکنند و عدهای به علت نداشتن پرونده و صورت سانحه ایثارگر تلقی نمیگردند و به فراموشی سپرده میشوند.
حتی از خاطرات شفایی آنها استفاده نمیکنند و چون با حیا هستند نامی از آنها در تاریخ پر فراز و نشیب دفاع مقدس ثبت نشده و در هیچ نهاد و ارگانی نامی از تعدادی از عشایر شهرستان که در مهر و آبان سال 59 با اسلحه شخصی به دفاع از این مملکت پرداختند نیست.
جا دارد در صورت وجود پرونده از این افراد تجلیل کنند اصلا چرا بسیجیانی که در دفاع مقدس به درجه جانبازی نائل نشدهاند در برخی موارد جزء جامعه ایثارگری به حساب نمیآیند.
آیا آنها به همراه شهدا و جانبازان و آزادگان از مرزهای کشور دفاع نکردهاند؟ پس چرا به فراموشی سپرده میشوند در زمینه نقش رزمندگان استان در دفاع مقدس کوتاهی زیادی صورت گرفته است در هنگام جنگ به دلیل نداشتن امکانات سمعی و بصری کمترین مستندات را داریم ولی پس از جنگ نیز کاری در این حوزه صورت نگرفته است.
حتی سرداران شهید ما هم در دفاع مقدس مظلوم واقع شده و تا جایی که امروز برای جوانان ما این سؤال بیپاسخ گذاشته شده که آیا در جنگ ما به غیر از عراق با دیگر کشورها نیز میجنگیدیم؟
باید عملکرد جوانان در دفاع مقدس به نسل سوم و چهارم انقلاب منتقل شود و به آنها فهماند که ما در ظاهر با کشور عراق میجنگیدیم در روز اول فتح فاو 63 فروند از هواپیماهای عراق را ساقط کردیم ولی در کمترین مدت زمان سکانداران هوایی آنها توسط غرب ترمیم شد همه ما در این زمینه غافل بودیم دستگاههای فرهنگی رزمندگان، دولتها و برخی نهادها در این زمینه کم کاری کردند.
دفاع مقدس دانشگاه استحکام اعتقادات بود و پیروزی ما مدیون فرهنگ و اعتقاد بسیجیان، از نظر ما رزمندگان قرار بود آرمانشهر موجود در جبههها که تجسم عینی احکام نورانی اسلام مشاهده و اجرا میشد بعد از جنگ به روستاها و شهرها منتقل شود که اگر این کار صورت میگرفت بسیاری از چالشهای موجود در جامعه فعلی ایجاد نمیشد ولی علت چیست که با هزینههای کم و سفیران با تجربه از آن آرمانشهر اقدامات عملی نشد؟
باید همه و حتی ما مورد نقد قرار بگیریم در 24 جنگ انجام شده در 200 سال گذشته کشور ایران از لحاظ مساحت نصف شده بود ولی در این جنگ با رشادت، شجاعت، ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان و صبر و پایمردی خانواده آنها حتی یک سانتیمتر از خاک این کشور به دست بیگانگان نیفتاد.
یکی از بهترین درسهای دفاع مقدس پویایی و پیشرفت کشور در تمام زمینهها رقم خورد و از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس حاکمیت ضابطه به جای رابطه بوده و اگر ما قادر به انتقال این فرهنگ به پشت جبهه بودیم شرایط اجتماعی فرهنگی و اخلاقی این گونه دستخوش ناهنجاریها نمیشد؛ امروز اگر عزت، امنیت و آرامشی در جامعه وجود دارد عزتی است که ایثارگران 8 سال دفاع مقدس به ما هدیه دادند.
باید با اجرای برنامههای فرهنگی و استفاده از ظرفیت رسانهها نگذارند نسل چهارم انقلاب به دلیل عدم حضور در دفاع مقدس با واژه جبهه و جهاد شهادت بیگانه باشد.
در زمینه احیای حفظ، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت کارهای زیادی صورت گرفته مسئولان در هنگام سخنرانی از واژه ایثارگران استفاده میکنند، شورایی به نام ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان باید به ریاست استاندار تشکیل شود که این امر در استان ما به فراموشی سپرده شده آیا رسانهها تا الان از این کوتاهیها گزارشی تهیه کردهاند.
در بند جیم ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه کلیه دستگاههای اجرایی موظفند 20 درصد از اعتبارات فرهنگی را صرف اقدام فرهنگی، ایثار و شهادت کنند؛ آیا تاکنون در استان ما این اقدام صورت گرفته است؟ تاکنون استانداری گزارشی بر نحوه اجرای این بند از قانون به افکار عمومی ارائه داده است؟ و در بند دال همین قانون مقرر شد دولت به منظور کاهش هزینههای مهندسی ساخت مسکن برای خانوادههای ایثارگران با رعایت قانون نظام مهندسی مقررات ملی ساختمان 100 درصد هزینههای خدمات مربوط برای یک بار و حداکثر برای 100 متر مربع تامین کنند.
در بند (واو) ماده 39 ایثارگران از پرداخت هزینههای صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری معاف شدند ولی متاسفانه شهرداریها از اجرای این بند قانون به بهانههای مختلف سرباز میزنند؛ حال مسئول رسیدگی و نظارت بر اجرای قانون برنامه پنجم توسعه چه کسی است؟
جانبازان شیمیایی باید سهم بیشتری از سلامت جامعه را در اختیار داشته باشند. طبق بند ب ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه پرداخت 100 درصد هزینههای درمانی ایثارگران شاغل و افراد تحت تکفل به دستگاههای محل اشتغال آنها محول شد تا قبل از این قانون بیمارستانهای طرف قرارداد بنیاد شهید موظف به درمان جانبازان بودند که هیچ جانبازی برای درمان خود با تاخیر مواجه نمیشد.
بعد از اجرای این قانون به دلیل عدم آشنایی دستگاهها به مشکلات درمانی، عدم قرارداد با بیمارستانها و عدم مسئولیتپذیری مشکلات درمانی ایثارگران شاغل دو چندان شد.
برخی از جانبازان شیمیایی بیش از 8 نوع اسپری در طول هفته استفاده میکنند، برخی داروهای حیاتی جانبازان شیمیایی داروهای خارجی هستند که باید با هزینه های بالا به صورت آزاد تهیه کنند. جانبازان شیمیایی با تهیه نسخه مشابه و با همکاری برخی از داروخانهها این داروها را به فروش میرسانند و با هزینههای اضافی داروهای خود را تهیه میکنند.
برای مثال قرص ایسوبکس خارجی برای درمان قلب جانبازان شیمیایی نزدیک به 80 هزار تومان است ولی مشابه به آن هزار تومان یا اسپری هندی با هزینه 3 هزار تومان تهیه ولی اسپری سرتاید که تحت پوشش بیمه نیست به مبلغ 70 هزار تومان تهیه میشود که باید ما بهالتفاوت آن را پرداخت کنند و جانبازان باید علاوه بر تحمل درد ناشی از گازهای شیمیایی درد تهیه دارو و اظهار نیاز دیگران در رفع مشکلات مالی زندگی را تحمل کنند.
با توجه به افزایش سن جانبازان تهیه وسایل توانبخشی از جمله توالت فرنگی، تخت، تشک مواج، اکسیژن همراه و ویلچر و اندامهای مصنوعی و سمعک را باید به دیگر مشکلات آنها اضافه کرد.
برای یک فرد عادی شامپو و صابون جزء وسایل آرایشی و بهداشتی به حساب میآید ولی برای یک جانباز با عوارض پوششی جزء داروهای مورد نیاز درمان به حساب میآید.
باید با اجرای طرح پایش سلامت که قبلاً بنیاد شهید برای جانبازان انجام میداده و در حال حاضر برای جانبازان شاغل متوقف شده و با در اختیار گذاشتن وسایل توانبخشی بتوان گوشهای از مشکلات این قشر از جانبازان را حل کرد.
مردم جانبازان را با قطع دست و پا میشناسند و بیشترین مشکلات جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان این است که مردم تصور و آگاهی درستی از آنها ندارند و رسانهها نیز در این ارتباط رسالت خود را به درستی انجام ندادهاند.
این دسته از جانبازان زندگیشان سالها در رنج و سختی است و کسی هم او را نمیشناسد و فرزندان آنها نیز در محل زندگی و تحصیل رنج میبرند.
برای رفع این مشکلات نیاز به فرهنگسازی است که باید تمام ارگانها، مردم و جامعه از مشکلات آنها آگاهی پیدا کنند که نقش رسانهها تاثیرگذار است.
یادداشت از سید محمود داربام
من نیز سابقه شهرداری را در کارنامه ام دارم! سالها درجایگاه شهردار انجام وظیفه نموده ام و در دورانی که هنوز قانون شوراها تصویب نگردیده بود با اکثریت مطلق آرا شهروندان به سمت شهردار منصوب شدم ! در زمان انتصاب ازهیچ کس استعلام نگردید،سابقه اجرایی در نظر گرفته نمی شد،رشته تحصیلی ملاک قرار نمی گرفت،اعتباری تخصیص داده نمی شد،حکمی نمی زدند،برای همانند سازی حقوق و اضافه کار شهردار اقدامی انجام نمی گرفت ، شهردار حق نداشت به ماموریت خارج از حوزه مربوطه عزیمت کند،جلسات متعدد برای یک کار کوچک برگزار نمی شد،شهردار لباس شیک و کت و شلوار نمی پوشید ،از داشتن معاون و نیرو محروم بود و به تنهایی باید اقدام میکرد،با همه این مزایا!! همه برای شهردار شدن سبقت می گرفتند از جمله وظایفم زمانی که شهردار بودم : نظافت و شستشوی سرویسهای بهداشتی، پرنمودن آفتابه های خالی ، تهیه غذا و مواد خوراکی،شستن ظرف غذا، گفتن اذان هنگام اقامه نماز و شایدهم پیش نماز،انداختن رختخواب شهروندان و برداشتن آنها ، در صورت تمایل شهروندان اصلاح موی سرآنان،جاروکشی محیط، ، تهیه نوار کاست برای ضبط صوت ، کاشت نهال و ایجاد فضای سبز در محیط شهر،شستشوی لباس شهروندان ، تهیه کاغذ و حودکار برای نگارش نامه شهروندان و ارسال آنها به مقصد مورد نظر و امور بسیار دیگری که باید انجام می گرفت !و امروز به شهرداربودن می بالم و در رزومه کاری خویش به آن افتخار می کنم .
بلی، من با نظر فرمانده و رزمندگان دلیر دفاع مقدس هر ماه یک روز شهردار جبهه بودم که هر کس در مدرسه جبهه وارد شد یکروز شهردار بود و در آن یکروز شوق پرواز را به تماشا می نشستم و با خیس نمودن چفیه ها فضای گرم را برای زیستن تلطیف می نمودم و تابستان جنوب را قابل تحمل می کردم،در زمستان با حمل بشکه های نفت بردوش و پرکردن مخزن والورها ،سنگرها را گرم می نمودم و در آن گرما زمزمه های دعا و ذکر و تسبیح را می شنیدم و لبخند می زدم ، شهردار که بودم گونی ها را پر از شن می کردم و بر روی هم می انباشتم تا با معماری بسیجی ،خانه رزمندگان را زیبا سازم و ایمن ،با ابلاغ پست شهردار اولین اقدام حفر گودالی بزرگ بود ،بیل و کلنگ را برمی داشتم و در گوشه ای شروع می کردم و با چند ورق فلزی روی آنرا می پوشاندم و چهار تراورس را بصورت عمودی در زمین می کاشتم و آنها را با پتوهای کهنه یا گونی کنفی محصور و مسدود می کردم تا سرویس بهداشتی برای رزمندگان ایجاد شود،شیشه های جامربایی را پس از جمع آوری از محیط به خوبی تمیز و شستشو می دادم و در فقد استکان برای چای از آنها استفاده شود تا برای پذیرایی از مهمانان دچار کمبود استکان چای نشویم ، دیوار سنگر را از حدیث نوشته ها و کتیبه های عزا تزیین می کردم و شب کلید شهردار را به دیگری تحویل می دادم .
استیضاح شهردار هرگز به میان نمی آمد مگر اینکه حادثه ای پیش می آمد و با صلوات فرد دیگری وظیفه را بعهده می گرفت . من شهردار بوده ام بدون اینکه سندی برای هزینه ها تنظیم کنم یا برعزل و نصب کسی اقدام کنم .
فقط ظروف را شستم و سنگرها را جاروکردم و آفتابه ها را پر آب به اعتبار شهردار بودنم امر فرمانده را اطاعت نمودم ! و با رفقایم دلم برای شهردار شدن در جبهه بسیار تنگ می شود که فضا چقدر خدایی بود و نگاهها چقدر آسمانی .
وگاهی بر شهردار بودن رفقایم بسیار می خندم!براستی بر ای شهردار شدن کدام راه را باید رفت!؟ پیمودن همان راه عمران بیشتری نمی آورد؟ بیاییدبرای همه مردم شهردار باشیم و محیط را پراز بوی زندگی کنیم.
عبدالرحیم سوارنژاد
ادامه خبر...
کـمـک کـن مـثـل مشهد، شهر رؤیا
دلـم پـر ازدحـام از نـور بـاشــد
پـر از پـرواز کـفـتـرهـاى کوچک
سـرم سـبـز و دلـم پـر شور باشد
اس ام اس تولد امام رضا
با نام رضا به سینه ها گل بزنید ، با اشک به بارگاه او پل بزنید،
فرمود که هر زمان گرفتار شدید، بردامن ما دست توسل بزنید
اس ام اس تولد امام رضا
بارگاهی که به شهر مشهد بپاست هم برای من مدینه هم کربلاست
خاک پاکش را غرق بوسه می کنم چون که جای پای اربابم رضاست
اس ام اس تولد امام رضا
آن شب شب میلاد سبز هشتمین لاله / دل را پر از عطر و صفاى یاسها کردند
باران مهر و رحمت و نور و صفا بارید / دل را بـه عـشق پاک "آقا" آشنا کردند
اس ام اس تولد امام رضا
اى شه طوس که سرچشمه الطاف خدایى / جان ما باد فدایت که ولی نعمت مایى
میوه باغ رسالت، شه اقلیم ولایت / بحر مواج علوم و کرم و لطف و رضایى
اس ام اس تولد امام رضا
ما در ره ثامن الحجج هشیاریم / در حفظ حریم او قدم برداریم
گر دشمن ما خواب پریشان دیده / در سایه ی حضرت رضا بیداریم
اس ام اس تولد امام رضا
در باغ ولایت گل خوشبوست رضا / سروچمن گلشن مینوست رضا
نومید مشو زدرگه احسانش / زیرا به جهان ضامن اهوست رضا
میلاد هشتمن نور ولایت، تبریک و تهنیت
اس ام اس تولد امام رضا
امام رضا::علیه السلام::
هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى برطرف نماید
خداوند در روز قیامت انـدوه را از قلبش برطرف سازد
::اصول کافى، ج ۳، ص ۲۶۸::
اس ام اس تولد امام رضا
رضای تو را من رضایم، رضا جان / به دربار تو من گدایم رضاجان
اگر دور از مکه و کربلایم / تویی مکه و کربلایم رضاجان
اس ام اس تولد امام رضا
یاد او در عمق دلها می شکوفد همچو نور / نام او در کام جانها می تراود همچو قند
ای حضور هشتمین، افتادگان غربتیم / دست ما را هم بگیر از لطف، ای بالابلند
عید شما مبارک
اس ام اس تولد امام رضا
تو را با نام آهو می شناسند / رضای حضرت هو می شناسند
تمام رعیت ملک عظیمت / به نام شاه خوشرو می شناسند
ولادت امام رضا(ع) بر شما مبارک
اس ام اس تولد امام رضا
کسی قدم به حرم بی مدد نخواهد زد / بدون واسطه دم از احد نخواهد زد
گدای کوی رضا شو که آن امام رئوف / به سینه ی احدی دست رد نخواهد زد
اس ام اس تولد امام رضا
مگذار مرا دراین هیاهو، آقا / تنها و غریب و سربه زانو آقا
ای کاش ضمانت دلم را بکنی / تکرار قشنگ بچه آهو آقا
عیدتون مبارک
اس ام اس تولد امام رضا
پلک خورشید به فرمان تو بر می خیزد / صبح ، از سمت خراسان تو بر می خیزد
نور ، هر صبح می افتد به در خانه ی تو / بعد از گوشه ی چشمان تو برمی خیزد
اس ام اس تولد امام رضا
حق، معرفت به هر نگاهم داده / در حلقه ی عشق خویش راهم داده
اینها همه علتش فقط یک چیز است / ایرانی ام و رضا پناهم داده
میلاد مسعود ولی نعمت ما، آقا امام رضا مبارک
اس ام اس تولد امام رضا
شمع جمع شاپرکهایی رضا
ای کلید ساده مشکل گشا
آن گل زیبا گل خوشبو تویی
ای رضا جان، ضامن آهو تویی
با نگاهت چون کبوتر کن، مرا
تا بگیرم اوج، خوشحال و رها
اس ام اس تولد امام رضا
کاش من یک بچه آهو می شدم
می دویدم روز و شب در دشتها
توی کوه و دشت و صحرا روز و شب
می دویدم تا که می دیدم تو را
بهترین شادباش ها تقدیم به شما ، بمناسبت میلاد امام علی بن موسی الرضا-ع
اس ام اس تولد امام رضا
امام رضا-ع: مؤمن کسی است که چون نیکی کند مسرور می شود و چون بدی کند، استغفار می کند.
خدایا بحق این امام همام، شادی و سرور واقعی و دائمی را در دلهای ما برقرار ساز آمین.
اس ام اس تولد امام رضا
نقاره ها ز اوج مناره وزیده اند
مردم صدای آمدنت را شنیده اند
زیباتر از همیشه شده آستان تو
آقا! چقدر ریسه برایت کشیده اند
ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آقا امام رضا علیه اسلام مبارکباد.
اس ام اس تولد امام رضا
به گوش دل ندا آمد، که یار دلربا آمد .... به درد ما دوا آمد، رضا آمد، رضا(ع) آمد
خدا داد آنچه را وعده، بشد در ماه ذیقعده ... که آمد بهترین بنده، رضا آمد ، رضا آمد
میلاد شمس الشموس، خسرو اقلیم طوس، شاه انیس النفوس، برشما و خانواده ی گرامیتان، تبریک و تهنیت.
اس ام اس تولد امام رضا
از عرش سلام سرمدی آوردند ..... آیینه ی حُسن سرمدی آوردند با آمدن رضا(ع) از باغ بهشت ..... یک دسته گل محمدی آوردند
اس ام اس تولد امام رضا
میلاد عالم آل محمد، هشتمین حجت سرمد
نگین درخشان وطن، السلطان ابا الحسن، حضرت رضا-ع مبارک باد.
اس ام اس تولد امام رضا
امام رضا-ع: هرگز بر کسی خشم نگیر، از کسی چیزی مخواه و هرچه برای خودت می خواهی برای دیگران نیز بخواه.
اس ام اس تولد امام رضا
ولادت باسعادت سلطان، امیر و ولی نعمت تمام ایرانیان، حضرت رضا-ع مبارک.
اس ام اس تولد امام رضا
السلام ای حضرت سلطان عشق
یا علی موسی الرضا ای جان عشق
السلام ای بهر عاشق سرنوشت
السلام ای تربتت باغ بهشت
میلاد هشتمین امام، هفتمین قبله و دهمین کشتی نجات ، آقا امام رضا (ع) بر شما مبارکباد.
اس ام اس تولد امام رضا
خوش آمدی رضا جان جانم فدا نمایم / تبریک من پذیــری باشد همین دوایم
از جان تو را بخوانم خوشبو شود دهانم / لطفی نما رضا جان تا من به کعبه آیم
اس ام اس تولد امام رضا
حریمت قبله ی جانم/ بود حب تو ایمانم
تو را هر لحظه می خوانم/ رضا جانم، رضا جانم
منم مست ولای تو/ گدایم من گدای تو
نهادم سر به پای تو/ رضا جانم، رضا جانم
میلاد نور مبارک
اس ام اس تولد امام رضا
میلاد باسعادت شمس وشموس ، ثامن الحجج على بن موسى الرضا (ع) بر شما مبارک باد
اس ام اس تولد امام رضا
کسى قدم به حرم ، بى مدد نخواهدزد ، بدون واسطه دم ازخدا نخواهدزد ، گداى کوى رضا شو ، که آن امام رئوف ، به سینه احدى دست رد نخواهدزد...
بهترین شادباشها تقدیم به شمابه مناسبت میلاد امام رضا(ع)
اس ام اس تولد امام رضا
زائری بارانی ام آقا به دادم میرسی؟
بی پناهم خسته ام تنها بدادم میرسی؟
گرچه آهو نیستم اما پر از دلتنگیم ضامن چشمان آهوها بدادم میرسی؟
من دخیل التماسم را به چشمت بسته ام هشتمین دردانه زهرا بدادم میرسی؟
ولادت امام رضا را تبریک میگویم.
اس ام اس تولد امام رضا
اى راهب کلیسا کمتر بزن به ناقوس/ خاموش کن صدا را نقاره میزند طوس/ آیا مسیح ایران کم داده مرده را جان/ بردار جان خود را با ما بیا به پابوس/ آنجا که خادمینش از روى زائرینش/ گرد سفر بگیرند با بال ناز طاووس
ولادت با سعادت حضرت امام رضا مبارک
"التماس دعا"
اس ام اس تولد امام رضا
حق، معرفت به هر نگاهم داده / در حلقه ی عشق خویش راهم داده
اینها همه علتش فقط یک چیز است / ایرانی ام و رضا پناهم داده . . .
میلاد مسعود ولی نعمت ما، آقا امام رضا مبارک
اس ام اس تولد امام رضا
گمشده بودم ، غرق در کثافت شهر، آمدی از نورم کردی ، دستگیر بی دستی ام شدی!
روی شانه های ضریحت گریستم و دخیل پنجره فولادت ، طلایم کرد، حالا یاریم کن که تا عطر معرفتت را دریابم
اس ام اس تولد امام رضا
رضاجان عمریست که گوشه نشین محبتم
این گوشه را به وسعت دنیا نمیدهم یا امام الرئوف
اس ام اس تولد امام رضا
آقا گداتو پس نزن اونکه فقط می خواد یه چیز/ عمری کبوترت شدم یه بار برام گندم بریز
اس ام اس تولد امام رضا
اقدس مقدم محقق و تولید کننده عسل در مورد تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی گفت: متاسفانه بیشتر عسل هایی که در بازار موجود است تقلبی بوده و تحت عنوان عسل ارگانیک عرضه می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه مردم باید از مفهوم عسل ارگانیک اطلاع داشته باشند خاطر نشان کرد: عسل مرغوب از زنبورهایی بدست می آید که در زمان باروری به مدت 3 تا 5 ماه از شهد گل ها نوشیده و در محیطی که بارندگی و شرایط آب و هوایی مناسبی نیز داشته، کوچ داده شوند.
مقدم آزمایش کردن عسل در آزمایشگاه را تنها راه تشخيص میزان خلوص و مرغوبیت عسل دانست و یاد آور شد: بیشتر افراد باید آگاهی از سطح ساکاروز عسل اقدام به خرید آن می کنند واین در حالی است که برای شناسایی درجه خلوص عسل 17 فاکتور وجود دارد که فقط آزمایشگاهها قادر به تعیين آن هستند.
همچنین، روشهایی غیر عملی که در میان عوام برای شناسایی عسل مرغوب از جمله آتش زدن مقداری از عسل یا ریختن آن در خاک بکار گرفته می شود در تعیین سطح خلوص عسل بی اثر است.
افزایش وزن زعفران با استفاده از آغشته کردن این گیاه به چربی، عسل و... حرفهایترین روش تقلب در فروش زعفران است و رنگ کردن قسمتهای سفید این گیاه با رنگ طبیعی زعفران محترمانهترین شیوه در تقلب طلای سرخ است که برای مصرف کنندگان به راحتی قابل تشخیص نیست اما اطلاعات پی آمده ممکن است شما را هنگام خرید این محصول یاری کند.
تقلب در زعفران منحصر به مخلوط کردن یک گیاه شبیه زعفران با این محصول نیست بلکه زعفران تقلبی حتی شامل سنگین کردن وزن آن با استفاده از چربی، عسل، نمک و شکر هم میشود چراکه این گیاه ارزش بالایی دارد و هر گرم آن بیش از ۵۰۰۰ تومان در بازار فروخته میشود لذا سودجویان را به سمت خودش میکشاند تا با هر چیز که میتوانند در زعفران غش کنند.
یکی از راههای تقلب در زعفران این است که کلالههای آن را با نوعی چربی، شکر، نمک یا عسل آغشته میکنند و وزن آن را افزایش میدهند.
در این روش متقلبان به گونهای حرفهای و البته تخصصی تقلب میکنند که به سادگی نمیتوان خالص بودن و نبودن زعفران را تشخیص داد چراکه آنها ماهها تلاش میکنند با آغشته کردن این گیاه به مواد دیگر بتوانند سود بیشتری به جیب بزنند.
متقلبان حرفهای با مهارت بالا این مواد را به صورت محلول روی کلالههای زعفران میپاشند و هنگامی که خشک میشود وزن زعفران افزایش مییابد که به راحتی قابل تشخیص نیست.
روشهای شناسایی زعفران عسلی یا روغنی!
گرچه خالص بودن یا نبودن زعفران در آزمایشگاهها به راحتی قابل شناسایی است اما تشخیص آن برای مصرف کنندگان به راحتی ممکن نیست با این حال، اگر کلالههای زعفران بسیار براق باشد باید به آن شک کرد یا در صورت مشاهده این ظاهر غیر طبیعی آن را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کرد تا دید ماده خاصی از آن روی کاغذ نقش میبندد و کاغذ و انگشتان دست چرب میشود که در این صورت مشخص میشود زعفران به چربی خاصی آغشته شده تا وزنش بیشتر شود.
رنگ مصنوعی، تقلبی خطرناک در زعفران
یکی دیگر از راههای تقلب در زعفران استفاده از رنگ مصنوعی است؛ اگر رنگهای مصنوعی در زعفران به کار رفته باشد در آزمایشگاه قابل تشخیص است چرا که پایین بودن قدرت رنگ دهی آن نشان دهنده این تقلب خواهد بود.
این رنگهای مصنوعی برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و در واقع گل رنگهایی که از مکه به عنوان زعفران و غالبا به شکل پودر به کشور وارد میشود از همین رنگهای خطرناک مصنوعی است.
تقلبی که متقلبان میتوانند روی آن قسم بخورند!
یکی دیگر از روشهای تقلب در زعفران استفاده از رنگ طبیعی این گیاه برای رنگ کردن دیگر قسمتهای سفید زعفران و مخلوط کردن آن با این محصول است، این روش محترمانهترین روش تقلب است که متاسفانه بسیار رایج شده است.
متقلبان و عرضه کنندگان میتوانند روی خالص بودن زعفران خود نیز قسم بخورند چرا که از هیچ چیز به غیر از زعفران در آن استفاده نکردهاند اما روش شناسایی در این نوع تقلب برای مصرف کنندگان بسیار سخت است.
ظاهر زعفران باید چگونه باشد؟
شکل ظاهری زعفران یکی از روشهای شناسایی خالص بودن آن است ظاهر این محصول شبیه میخک است؛ به گونهای که پایین گیاه میلهای و انتهای آن دندانه دار، پهن و قیچی شکل است. همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد نه روشن و شکل کلالههای آن نیز نباید براق باشد.
ادامه خبر...
انتخاب شهردار دهدشت به قلم: خداکرم جانجان عضو شورای اسلامی شهر دهدشت
به نام همان که جانم از اوست : شرافت زجان و کردارم از اوست
همان که بلند افکند آرمان مرا : همان تیر محبت کمانم از اوست
انتخاب ما بر حسب سیاسی و ایلی و طایفه نبود بلکه بر حسب معیار و مقیاس انتخاب کرده ایم، پیامبر ( ص ) می فرمایند : اختلاف امتی ، اختلاف نظر بین امت من باعث رحمت است.
ما اختلاف عقیده نداشته ایم بلکه اختلاف سلیقه داشته ایم که این خود معمول و محسوس است و نتیجه اش انتخاب صددرصدی است.
پس این انتخاب را مصداق با حدیث پیامبر (ص ) بر حسب فال نیک میگیریم و با این یکدلی و حسن عقیده و با اتحاد درونی که با یکدیگر داریم ، وظیفه خود که همان رضایت کامل شهروندان است دانسته و با توکل به خدای منان و با حمایت مردم فهیم کهگیلویه ادامه خواهیم داد....
ارسال :محسن تباری از دهدشت
ادامه خبر...پایگاه خبری راک نیوز ؛ مارون با تمام جلوه ها و زيبايي هايش جواني 19ساله را از آغوش مادر جدا نمود و در كام خود فرو برد تا اين بار صداي لا لايي مادرانه ، گوش زمينيان و افلاكيان را كر كند.
لا لا لا لا لا لا گل زيره چرا خوابت نمي گيره آسمان نظاره كن زمين را، زمين گوش كن ضجه ي مادرانه را،
مادر بنگر به چشم خويش خشم مارون را...
این قصه خانواده "علي" دردانه اي از سادات سيد محميد(ع)، وقتي در روز عيد فطر همراه خانواده به زيارت مي رفت تا نجوا كند هر آنچه آرزو در دل دارد، بي گمان ارتباط با معبود، گاهي به سوي معبود رفتن را ندا مي دهد. از شوق تماشاي طبيعت بكر زادگاه خويش ، دل به آب مي زند شادي در چهره او، آرامش در زلالي آب و چشماني كه خيره به قد رعناي جواني كه در راه علم و دانش سر از پا نمي شناخت و اميد مادر به بستن حجله گاه دامادي اش. تقدير الهي يا به نقل ملدر بزرگ ( پيشوني نوشت) پيرو جوان نمي شناسد، راهش را بايد مي رفت چه در آب و چه در... افسوس و صد افسوس كه اشك در چشمان چهار خواهر داغدارحلقه بسته بود و دنبال راهي و علتي براي سرازير شدن. سنگين است با ديدگان خويش نظاره كني مرگ عزيز خويش را و لب از سخن باز ماند، دستانت توان ياري نداشته باشد آنگاه كه جواني رعنا از جوهره خون خود مدد طلبد.
پدر علي كه در اين سفر، خانواده را همراهي مي نمود در آن لحظه به دنبال قطعه اي يخ مي رود تا عطش تشنگي را فرو نشيند و هنگام بازگشت بي خبر از مرگ فرزند و پرپرشدن گل وجودش، آتش سراسر وجودش را فرا گرفت .
نرمه نرمه بزنين كلندي و گورم تا بيايه برسه بومهربونم
(آرام آرام بر گورم كلنگ بزنيد تا پدر مهربانم از راه برسد. )
موندمه سر ورد خالي، غم گرفتار منه سخته مزگ استخونم، كي پرستارمنه
(تنها درخانه خويش مانده ام و غم گرفتارمن است و مغزاستخوانم سوخته، پرستارم كيست...؟ )
داغ سهراب زمان بر پيكره رستم گرد غم مي افكند و ناله رود رود در فراغ فرزند، گوش فلك را كر مي كرد و جانسوز تر از همه مادر ي كه خود همراه با دخترانش، لحظه فراغ را تماشا مي نمود. علي در امواج سكوت و آرام مارون رفت تا گيسوان بريده مادر خويش را هيچ گاه نبيند و فرياد مادراني كه داغ فرزند ديده اند، بر سكوت قلب جريحه دار مادر تاثيري نگذاشت كه نگذاشت... علي جان! فقدانت را در دانشگاه فرهيختگان دانش احساس مي كنيم اما در دانشكده ذهنمان هيچگاه ادب، سادگي ، خضوع و يكرنگي تواز يادمان نخواهد رفت...
رفيقلت ودير ايان، شال سه وناشون عكسته بغل كنيم بريم ونهاشون (دوستان وهمكلاسي هايت مي آيند و شال سياه بر گردن دارند، عكس تورا در دست ميگيريم و به استقبالشان مي رويم)
. به كجا چنين شتابان..؟ مگر نمي خواستي فرداي عيد به زيارت امام رضا ( ع) رهسپار شوي اما دريغ وصد افسوس كه.. آرزوي شرفيابي به پابوس خسرو طوس، علي بن موسي الرضا (ع) به دلت ماند... دردي بي درمان بر رخسار و پيكره خواهران علي نقش بسته است؛ زخم مار و داغ برادرعلاجي ندارد. چه چانسوز است زندگي كردن چهار خواهر بدون برادر؛ به خدا داغي سنگين تر از اين نيست كه تابوت برادر برسر دست خواهرش باشد، گوييد زينب چه حالي داشت با نعش و سريريده برادرش حسين...؟ وا مصيبتا!!
كس نميره به خدا گگوش به جووني نه شوون خو ايكنه نه روز زندگوني (خدايا هيچ كس برادرش در جواني نميرد زيرا نه شب ها خواب دارد و نه روزها زندگي...)
تا ابد در خاطرمان، خاطراتت مي ماند و ذلت لذت مارون از ذهن خواهرانت پاك نخواهد شد؛ پدري كمر شكسته مي نالد و مي نالدو مي نالد... صبر و شكيبايي خانواده جوان ناكام علي 19ساله از سادات سيد محميد را در اين مصيبت سنگين و طاقت فرسا از درگاه ربوبيت خواستاريم..
محمد علی فاطمی اصل دانشجوی رشته علوم پرورشی دانشگاه فرهنگیان شهید ایزدپناه یاسوج اهل روستای راک از توابع شهردهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه روز عید فطر به همراه خوانداده خود برای تفریح و گردش به اطراف رودخانه مارون می روند که بر اثر بی احتیاطی وارد رودخانه شد که بعد ازچند دقیقه در جلوی چشمان خانواده اش جان سپرد.
مطلب از:مهنازخزیر/عیسی فتحی
برگزاری همایشهای گاه و بیگاه در تقدیر از برخی چهرهها گویی تبدیل به دستورکار برخی تشکلها و رسانههای منسوب به آنان شده است. اصولگرا و اصلاحطلب هم ندارد، همین چندی پیش بود که طیفی از پایداریها، ایثارگرانیها و رهپویانیها و رسانههای وابسته به آنها گرد هم جمع شدند و همایش «نکوداشت مردِ تقوا و تدبیر» را برپا کردند، همایشی که مخاطبش غلامعلی حدادعادل و تقدیر از رویکرد او در انتخابات بود. در دیگر سو محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح طلبان که در روزهای پایانی نزدیک به انتخابات در تمکین به اجماع اصلاح طلبان از گود رقابت کنار کشیده بود نیز محور برنامههای بزرگداشت گاه و بیگاه اصلاح گراها شده بود.
اینبار اما نکوداشت مردی دیگر از سوی برخی تشکلهای اصولگرای نزدیک به همان طیف برگزار شد. همایش «نکوداشت مرد صدق و امانت»؛ و عباسعلی کدخدایی همان مرد شماره یک این نکوداشت. سالهای زیادیست که نام عباسعلی کدخدایی با شورای نگهبان گره خورده است، اما شاید بسیاری بیش از آنکه او را به عنوان عضوی از حقوقدانان شورای نگهبان بشناسند، او را از جایگاه سخنگویی این شورا به یاد دارند.
تحصیلکرده رشته حقوق در دانشگاه تهران و دانشگاههای انگلیس در دورههای چهارم و پنجم شورای نگهبان عضویت شورای نگهبان از جایگاه حقوقدان را عهده دار بود. و در سه سال اول دوره اخیر (دوره ششم) نیز قائم مقام دبیر شورای نگهبان، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و سخنگوی شورای نگهبان بود.
با وجود این سوابق اما کدخدایی بعد از پایان دوره قانونیاش موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشد و از راهیابی به شورای نگهبان به عنوان عضو حقوقدان بازماند. عدم رای اعتمادی که بسیاری آن را ریشه در چند موضع گیری کدخدایی در مورد مصوبات مجلس و نمایندگان و برخی دیگر شخصیتهای سیاسی در ایام انتخابات عنوان میکنند.
در این میان گرچه می توان از کدخدایی به عنوان نیروی متخصص، باتجربه، خبره و ولایی در سال های حضورش در شورای نگهبان یاد کرد اما برگزاری چنین مراسمی برای وی چندان توجیه پذیر نمی رسد، رویه ای که به نظر از سوی برخی تشکل های نواصولگرا در جهت اسطوره سازی، بزرگ پنداری و آماده سازی برخی چهره ها برای حضور در مناصب دیگر در دستور کار قرار گرفته است، چه آنکه همان زمان که مراسم مرد تقوا و تدبیر برگزار شد بسیاری آن را زمینهای برای قرار دادن حدادعادل در جمع بزرگان اصولگرا و نقش آفرینی اش در سمت های دیگر دانستند، مانند آنچه در جریان معرفی وزیر آموزش و پرورش اتفاق افتاد و برخی از افراد وابسته به این تشکل ها در درون مجلس حداد را گزینه مناسبی برای وزارت آموزش و پرورش دانسته و به رییس جمهور معرفی کردند اما مورد تایید روحانی قرار نگرفت.
حال باید دید در پس پرده همایش نکوداشت مرد صدق و امانت چه اهداف سیاسی نهفته است و کدخدایی قرار است برای کدام جایگاه و منصب از سوی برخی نواصولگرایان آماده شود.
جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین عملهای زیبایی در کشور ماست؛ اگرچه در بیشتر موارد این جراحی به دنبال ایراد و مشکلی در بینی صورت میگیرد، ولی گاه افراد بیآنکه کوچکترین مشکلی در شکل بینی داشته باشند، آن را به تیغ جراحی میسپارند تا به اصطلاح خود زیباتر شوند، غافل از اینکه نه تنها زیباتر نمیشوند، بلکه زیبایی سابق خود را با انجام این عمل غیرضروری به خطر میاندازند.
یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد در این باره مرتکب می شوند، انتخاب نامناسب مدل بینی است، از آنجا که زیبایی در تناسب، توازن و تقارن است، انتخاب مدل نامناسب با فیزیک چهره این زیبایی را از بین می برد، شاید شما ندانید مدل مناسب چهره شما کدام نوع از انواع بینی است، پس بهتر است انتخاب مدل را به دست جراح با تجربه سپرده و بی گدار به آب نزنید. براستی مدل بینی متناسب با چهره ایرانی ها کدام است؟ آیا تمام افراد می توانند از مدل یکسانیاستفاده کنند؟ دکتر حمید عارف، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی پاسخگوی این پرسش هاست.
خواسته عمومی مراجعه کنندگان برای جراحی بینی چیست؟
در نژاد ایرانی، معمولا افراد بینی بزرگی دارند، از این رو اولین خواسته فردی که عمل می کند، کوچک تر شدن بینی است. البته این موضوع سال های گذشته نسبت به حال صحت بیشتری داشت به طوری که افراد فرم های عروسکی و فانتزی را بیشتر می پسندیدند. خوشبختانه اکنون افراد بیشتر مدل های طبیعی و شیک را می پسندند ولی درصدی از همین افراد از روی ناآگاهی از عمل جراحی، پس از عمل رضایت خود را از دست می دهند، این دسته معمولا تحت تاثیر نظر دوستان خود قرار گرفته و می گویند بینی کوچک تری می خواهند و دوباره تصمیم به جراحی دیگری می گیرند. متاسفانه گاه دیدگاه جامعه تعیین کننده مدل بینی و رضایتمندی افراد است. فردی که تحت تاثیر افکار دیگران در جامعه اقدام به انجام این گونه اعمال می کند، به طور قطع نتیجه مثبتی از عمل خود نخواهد گرفت.
ملاک انتخاب مدل چیست؟
گاهی مواقع افراد در مشاوره پیش از عمل از جراح می خواهند بینی شان را همانند بینی فلان دوست یا فلان هنرپیشه معروف عمل کند، در حالی که این کار روش صحیحی نیست و نتایج خوبی نخواهد داشت. حتی در دوقلوهای همسان نیز که از یک تخمک هستند، این کار نباید صورت بگیرد زیرا یک مدل برای دو نفر مناسب نیست و هر کس فرم مخصوص چهره خود را دارد و انتخاب مدل براساس چهره تعیین می شود. برخی افراد به داشتن بینی ایتالیایی تمایل دارند، برخی فرم بینی های اسپانیایی را می پسندند، عده ای بینی عروسکی را دوست دارند که کوچک بوده و نوک رو به بالایی دارد. انواع بینی ها اگر با چهره فرد تناسب داشته باشد زیبا و شیک هستند، اما اگر این تناسب برقرار نباشد، زیباترین بینی در صورت نامناسب، زشت و بی تناسب است.
در بین این مدل ها، مدل فانتزی عروسکی چقدر طرفدار دارد؟
مدت ها بینی ایده آل افراد در کشور، بینی فانتزی عروسکی بود. بینی عروسکی کوچک، سربالا و دارای قوس است. اگرچه فرم فانتزی بینی شیک و زیباست، اما برای تمام افراد توصیه نمی شود. فردی که بینی خیلی بزرگی دارد نباید توقع داشته باشد جراح، بینی فانتزی و کوچکی برای او درست کند زیرا سایز بینی را تا حد کمی می توان کوچک کرد و نمی توان به یکباره سایز بینی را نصف کرد؛ چرا که بینی عملکرد قبلی خود را از دست می دهد. بخصوص در بینی های گوشتی که رزرو تنفسی بینی پایین است با کاهش زیاد حجم، عملکرد تنفسی دچار اختلال می شود به طوری که صدای تنفس فرد شنیده می شود، در حالی که تنفس منظم و طبیعی صدادار نیست.
شیوه جراحی بینی چقدر با شیوه های روز دنیا همخوانی دارد؟
روش جراحی بینی در کشور ما تفاوت زیادی با اعمال جراحی بینی در کشورهای دیگر دارد. در کشورهای اروپایی بیشتر جراحی های زیبایی بینی حالت اصلاحی دارد. به این صورت که اگر بینی قوز داشته باشد بالا و پایین آن را پر می کنند تا قوز برطرف شود یا نوک بینی را مختصر زاویه می دهند و بالا می برند و ابدا با سایز بینی کاری نداشته و آن را کوچک نمی کنند. در بیشتر موارد استخوان بینی را نمی شکنند؛ کاری که در ایران مرسوم است و اگر انجام نشود، فرد از عمل رضایت ندارد و مهم ترین خواسته اش، کوچک کردن بینی است حتی اگر عیوب آن برطرف نشود. در کشورهای غربی، بیشتر عمل های زیبایی به شکل طبیعی انجام می شود و افراد تمایل دارند کسی متوجه جراحی بینی شان نشود. پیشکسوتان جراحی زیبایی می گویند عمل جراحی موفق، عملی است که طبیعی باشد و هیچ ردی از جراحی به جای نگذارد و هرکس بینی فرد را ببیند متوجه جراحی نشود. بینی نباید قوس زیاد داشته باشد، و نوک آن خیلی سربالا نباشد، به طوری که سوراخ های بینی دیده نشود و رد بخیه در پره های بینی و تیغه دیده نشود.
چرا بینی ایرانی ها بزرگ است؟
ایرانی ها بینی درشت و بزرگی دارند، ارثیه ای به ظاهرناخوشایند که سبب شده اعمال جراحی بینی در کشور، متقاضیان بسیار داشته باشد. نژادهای مختلف ایرانی دارای بینی بزرگ و زمخت هستند، به طور مثال مردمان شمال کشور و اهالی کردستان بینی بزرگ تری نسبت به سایر شهرهای ایران دارند. در کل، آناتومی چهره در ایرانی ها مانند مردم هر کشوری از دیگرکشورها متفاوت است. در چهره ایرانی معمولا صورت ریزنقش تر، چانه و فک پایین کوچک تر است و به دلیل کوچکی چانه و عقب قرار گرفتن آن، بینی درشت تر به نظر می رسد. این موضوع بخصوص هنگام عکس انداختن از نیمرخ بیشتر به نظر می آید. همچنین به دلیل این که فک پایین در ایرانی ها کوچک است و رشد آن از فک بالا کمتر است، فک بالا یا همان دندان های بالا بسیار جلوتر از دندان های پایین قرار می گیرد و این موضوع باعث می شود بینی اگر بزرگ هم نباشد برجسته نشان داده شود. در نژاد اروپایی برخلاف نژاد ایرانی، فک درشت و صورت کشیده و بزرگ است به طوری که بینی در صورت مشخص نیست و بسیار کوچک و قلمی دیده می شود.
مشکل نازیبایی فقط در بینی خلاصه می شود؟
اغلب افراد مشکل نازیبایی چهره خود را بر گردن بینی انداخته و گمان می کنند هر ایرادی در چهره با جراحی بینی اصلاح می شود در حالی که در واقعیت این موضوع صحت ندارد و به دلیل شناخته تر شدن عمل زیبایی بینی در کشور نسبت به دیگر عمل های زیبایی متقاضیان بیشتری داشته هرچند ضرورتی برای انجام آن نباشد. آنالیز چهره پیش از عمل، کمک بزرگی به انتخاب نوع عمل می کند به صورتی که فرد متوجه ایراد چهره خود می شود. برخی مواقع ایراد صورت از چانه و فک کوچک است و با پروتز گونه و چانه صورت زاویه دار و پر شده، بینی کوچک تر می شود. وقتی چانه و گونه وضع نرمال پیدا کند، به جراحی بینی نیازی نیست. در مواردی هم، جراحی همزمان چانه، بینی و گونه نیاز است تا صورت، زیبایی خود را به دست آورد.
عوارض انتخاب نامناسب مدل بینی چیست؟
انتخاب مدل مناسب بینی نکته مهمی است که در میزان موفقیت عمل جراحی نقش بسزایی دارد. فرم چهره در صورت اولین ملاک انتخاب مدل بینی است و بر این اساس اگر چهره فرد بزرگ و کشیده است، مدل بینی انتخابی او باید متناسب با چهره خیلی کوچک و قلمی نباشد و برعکس این موضوع نیز صادق است. اگر فردی صورت کشیده و لب برجسته داشته باشد و بخواهد بینی خیلی کوچک داشته باشد تناسب چهره برهم می خورد؛ زیبایی یعنی تناسب و زمانی که تناسب نباشد، زیبایی از بین می رود. حال اگرصورت ظریف و کوچک باشد و بینی درشت و بزرگ، باز هم زیبایی و تناسب برقرار نمی شود. براین اساس فرمولی وجود دارد که طبق آن اندازه طول بینی، ارتفاع نوک بینی، زاویه لب و بینی مشخص شده که این فرمول در مرد و زن متفاوت است.
بینی هم مدل مردانه وزنانه دارد؟
بله جراحی بینی در زنان ومردان باید متفاوت باشد، به طوری که انتخاب یک مدل خاص برای مرد و زن کار صحیحی نیست و چهره را نازیبا می کند. دلیل آن تفاوت چهره مردان و زنان با یکدیگر است. در چهره زنانه صورت ظریف تر و کوچک تر بوده و پوست نازک تر و گونه برجسته تر است. در جراحی بینی مردانه، نباید به بینی قوس داد و نوک بینی تا ریشه بینی باید امتداد صافی داشته باشد. ولی در خانم ها 3 تا 4 میلی متر اختلاف ارتفاع بین نوک تا ریشه بینی باید در نظر گرفته شود یعنی نوک بینی از پشت بینی بالاتر باشد و قوس ظریف 3 تا 5 میلی متری داشته باشد. نوک بینی در خانم ها به سمت بالا و در آقایان نباید بالا باشد زیرا چهره را زنانه می کند. زاویه بین لب و بینی در خانم ها باید از 100 تا 105 درجه باشد یعنی یک زاویه منفرجه و در آقایان 90 تا 95 درجه مناسب است وبیشتر از 95 درجه توصیه نمی شود. در بینی مردانه تنها یک سوم سوراخ های بینی باید مشخص باشد و در بینی زنانه دوسوم سوراخ ها باید مشخص باشد. همچنین مدل بینی برای مردان نباید خیلی قلمی و کوچک انتخاب شود و دلیل آن فعالیت فیزیکی سخت مردان نسبت به زنان است؛ اگر بینی کوچک و قلمی باشد تنفس برای انجام فعالیت های دشوار مردانه با مشکل مواجه می شود.
اعظم صفایی
ادامه خبر...20 سال پيش فقط عباي قهوهاي و مشکي استفاده ميشد و تنوع رنگ قبا و لباده نيز بسيار محدود بود اما امروز 60 رنگ عبا وجود دارد.به گزارش فارس، وبلاگ نامههاي حوزوي نوشت: روحانيان لباس خود را از کجا تهيه ميکنند؟ اجزاي لباس روحانيان کدام است؟ متوسط قيمتهاي لباس روحانيت چه مقدار است؟ علما و مراجع تقليد لباسهاي خود را چگونه تهيه ميکنند؟ مد لباس روحانيان چگونه تغيير ميکند؟ چه کساني براي خريد لباس، طلبهها را همراهي ميکنند؟
بازار لباس روحانيان
قم- خيابان چهارمردان- پاساژ صاحب الزمان (عج)، اين پاساژ چهار طبقه دارد تمام مغازههاي زير زمين که نزديک به 10 مغازه است لباس روحانيت عرضه ميکنند در طبقه همکف و طبقه دوم و سوم نيز اکثر مغازههاي يا فروشگاه يا خياط لباس روحانيت هستند. در مجموع 30 باب مغازه در اين پاساژ لباس روحانيت توليد و عرضه ميکنند، در بازار عربها و برخي از مناطق قم نيز بصورت پراکنده مغازههايي مختص عرضه لباس روحانيان هستند، اما ميتوان مرکز اصلي توليد و عرضه را همين پاساژ صاحب الزمان (عج) ناميد. رشته تحصيلي فروشنده ميهمانداري هواپيما است اما ترجيح داده است شغل خانوادگي خود را ادامه بدهد، عکسي از يک آيت الله را بر ديوار مغازه نصب کرده و ميگويد پدر بزرگش از علماي قم بوده است نام فروشگاه صاحب الزمان (عج) است. او ميگويد اين پاساژ مرکز توليد و پخش لباس روحانيت به سراسر کشور است، شهرهاي مثل مشهد و اصفهان نيز بصورت محدود اين لباس را توليد ميکنند اما در اکثر شهرها مغازهاي نقش توزيع لباس روحانيت را به عهده دارد و در بسياري از شهرها نيز مرکز توليد و توزيع لباس روحانيت وجود ندارد و طلاب و روحانيون معمولاً در سفر به قم لباس روحانيت را تهيه ميکنند. فروشندهاي ديگر که نام مغازهاش را «قائم» گذاشته است ميگويد که بخشي از توليدات اين به شهرهاي مختلف و حتي به نجف اشرف صادر ميشود و طلاب و روحانيان عراق مشتري توليدات قم هستند.
اجزاي لباس روحانيان
عبا، قبا، لباده، عمامه، عرق چين، دشداشه، پيراهن و نعلين اجزاي تشکيل دهنده لباس روحانيت است.
عمامه: رنگ عمامه يا سياه يا سفيد است؛ يکي از فروشندگان در توضيح عمامه ميگويد يک نوع جنس عمامه وال هندي است که حالت سفيد معمولي و حالت پنبهاي دارد و هنگام حرکت دادن دست روي آن دست با اصطکاک مواجه ميشود و اگر چنانچه دست براحتي بر روي عمامه حرکت کند معلوم است وال هندي نيست؛ اما نوع ديگر عمامه تايلندي سفيدِ مايل به لاجوردي است. وي ميگويد معمولاً طلبهها 6 تا 7 متر عمامه استفاده ميکنند، البته برخي از علما و روحانيان نيز عمامههاي 10 متري نيز استفاده ميکنند، قيمت هر متر عمامه 4 هزار و 500 تومان است يک عمامه هفت متري حدود 35 هزارتومان فروخته ميشود. يکي از فروشندگان به طلاب توصيه ميکند در صورتي که رنگ عمامه آنها به زردي تمايل پيدا ميکند ميتوانند از عطاري پودر لاجورد تهيه کرده و در آب حل کنند و عمامه را در داخل آن قرار دهند و پس از ساعتي عمامه آنها سفيد مايل به لاجوردي خواهد بود که باز ميتوانند سالها از آن استفاده کنند؛ نکته ديگري که مورد توجه وي است اينکه عمامه را بايد حتماً با دست شست، چرا که پارچه آن ظريف است و ماشين لباسشويي آن را از بين ميبرد.
عبا: عبا انواع مختلفي دارد، يک نوع از عبا، عباي 4 فصل است که ضخامت متوسطي دارد که ميتوان در 4 فصل سال از آن استفاده کرد، اما عباي تابستاني و بهاره نيز وجود دارد همان عباهاي توري که هم سبُ است و هم گرماي کمتري را جذب ميکند؛ عباي زمستاني ضخيم و سنگين است و عباي پاييزي که حالتي بينابين دارد. البته اکثر طلبهها و روحانيان در طول سال از 2 عبا استفاده ميکنند يکي تابستاني و ديگري زمستاني که در بهار و پاييز نيز قابل استفاده است، قيمتهاي متوسط عبا از 40 تا 100 هزارتومان است و البته بيشترين فروش ويژه عباهايي با قيمت 50 تا 80 هزارتومان است. هر مقدار قيمت بالاتر ميرود خريدار کمتري دارد؛ يکي از فروشندگان از عباي چند ميليون توماني سخن ميگويد نوعي عبا که با دست بافته شده است که مشهور به عباي خاچيه است وي ميگويد که اين نوع عبا کار دست است و ممکن است نياز به چند ماه باشد تا يک عبا توليد شود اين نوع عبا بيشتر زينتي و تشريفاتي بوده و بسيار هم ظريف و حساس است و البته خيلي بندرت خريدار دارد، وي براي رساندن منظورش ميگويد مانند فرش ابريشمي است که با توجه به قيمتش کمتر استفاده ميشود. وي توصيه ميکند که طلبهها عباي خود را داخل ماشين لباس شويي قرار ندهند چرا که قيطان عبا کشيده و کوتاه ميشود و شکيل بودن عبا را از بين ميبرد.
قبا: قبا همان پوشش بلندي است که از زير عبا ديده ميشود و بر روي پيراهن ميپوشند، لباده نيز پوششي است که يقه آن کاملاً بسته است لباده همان لباسي است که حسن روحاني ار زير عبا ميپوشد، پارچه قبا و لباده همان پارچههاي کت و شلوار مردانه است. البته يکي از فروشندگان از وضعيت پارچه نيز شکايت ميکند و ميگويد کيفيت پارچههاي داخلي پايين آمده و پارچههاي خارجي بازار را گرفته است، قيمت عبا بطور متوسط از 40 تا 70 هزار تومان است که با توجه به جنس پارچه و دوخت ميتواند قيمت بالاتري نيز داشته باشد. البته قيمت لباده کمي گرانتر است از 80 تا 150 هزار تومان و آن به دليل استفاده پارچه بيشتر و مقدار زماني که است که صرف دوخت آن ميشود؛ براي صاف بودن جلوي لباده از لايي استفاده ميشود. قيمت دوخت لباس روحانيت نيز گران است و با توجه به اعتبار خياط ميتواند بالاتر برود، از اين جهت لباسهاي سفارشي قيمتهاي بالاتري دارند. از فروشنده ميپرسم که چاک کوچک زير بغل قبا و لباده براي چيست، اين نکته از آن نظر جالب است که متعدد ديده شده است که در کلاسها وقتي براي اولين بار زير بغل روحانيون را ميبينند ناخودآگاه ميگويند: «حاج آقا زير بغل لباستان پاره شده است». وي ميگويد اين چاک به خاطر آن است که حرکت دست به راحتي انجام ميشود و ديگر اينکه کارکرد تهويه هوا را دارد؛ و البته ميگويد که اين کار براي خياط بسيار سخت است.
دشداشه و بلوز: بلوزي که روحانيان ميپوشند بلوزي است با دوخت ساده و با يقهاي که به يقه آخوندي مشهور است؛ بيشتر اين پيراهنها از پارچههاي رنگهاي روشن دوخته ميشوند، اگرچه در سالهاي اخير تنوع زيادي نيز در اين زمينه به چشم ميخورد. به طور مثال پيراهنهايي عرضه ميشود که چهارخانه هستند و حتي برخي از روحانيان اين نوع بلوز را از زير قبا ميپوشند؛ دشداشه پيراهن بلندي است که تا پاها ادامه دارد و در برخي از شهرهاي گرمسير مانند قم برخي از طلبهها در فصل تابستان به جاي قبا از دشداشه استفاده ميکنند.
عرق چين و شلوار سفيد: عرق چين کلاهي کوچک است که برخي از روحانيون از زير عمامه بر سر ميگذارند و وقتي عمامه را برميدارند آن کلاه را بر سرشان ميگذارند، قيمت آن 3 هزار تومان است و البته به گفته يکي از کسبه، عرق چين کمتر مشتري دارد و طلبههاي جوان از آن استفاده نميکنند، برخي از روحانيون نيز از زير قبا شلوار راحتي سفيد رنگ ميپوشند که البته در ميان طلبههاي جوان بسيار کم شده است و طلبههاي جوان شلوارهاي رسمي استفاده ميکنند.
نعلين: کفشي است مانند دمپايي که علما و روحانيان از آن استفاده ميکنند و در رنگهاي مختلف نيز ارائه ميشود البته طلاب و حتي روحانيون نيز در سالهاي اخير کمتر از آن استفاده ميکنند علتش را از فروشنده جويا ميشوم، وي ميگويد پوشيدن نعلين تحرک را کم ميکند از اين رو طلبههاي جوان کمتر تمايلي به استفاده از آن دارند و اينکه پاشنه نعلينهاي موجود به گونهاي است که پس از مدتي کمر درد ايجاد ميکند و از استاندارد لازم برخوردار نيست از اين رو طلبهها و روحانيوني که معمولاً پياده روي ميکنند کمتر از نعلين استفاده ميکنند.
تغييرات مد لباس روحانيون
از فروشندهاي درباره انواع مدها و رنگهاي عبا، قبا و لباده ميپرسم وي ميگويد 15-20 سال پيش فقط عباي قهوهاي و مشکي استفاده ميشد و تنوع رنگ قبا و لباده نيز بسيار محدود بود اما امروز 60 رنگ عبا داريم. رنگهاي روشن و تيره که هرکدام نيز مشتريهاي خود را دارند، وي علت را اينگونه توضيح ميدهد که سبک زندگي مردم در زمينه پوشش تغييراتي داشته است و از آنجا که نوع مد و دوخت لباس روحانيون همواره ثابت است اين تغييرات را در رنگ لباس روحانيون ميتوان يافت. وي ميگويد که برخي از مدها نيز بسيار مشتري دارد بطور مثال عباي ژورژت چروک که چند سال پيش ارائه شد خيلي مشتري داشت اما ديگر پارچه آن در بازار نيست.
دوخت لباس علماي مشهور
از يکي ديگر از فروشندگان ميپرسم که علماي بزرگ و شخصيتهاي مشهور چگونه لباس خود را تهيه ميکنند؟ ميگويد: برخي از علماي مشهور خياطي مورد اعتماد را به خانهيشان ميخوانند و خياط اندازه او را گرفته و برايش لباسي ميدوزد و البته اين ويژه علمايي است که وضعيت مناسبي دارند و شايد هم به لباسشان اهميت بيشتري ميدهند؛ البته خياطهاي کمي هم چنين شانسي دارند، برخي ديگر از علما يکي از لباسهايشان را ميدهند تا با اندازه آن لباس برايشان لباس تازهاي دوخته شود.
روحانياني که با همسرشان براي خريد ميآيند
ميپرسم طلاب و روحاينان چه مقدار به انتخاب لباس و شيک بودن آن حساسيت دارند؛ پاسخ ميدهد که تمام روحانيان نگاه يکساني ندارند از اينرو بايد تنوع خوبي داشته باشي تا بتواني رضايت آنها را جلب کني به نکته جالبي اشاره ميکند و ميگويد که در ساليان پيش علما و روحانيان به تنهايي مراجعه ميکردند و هنوز هم برخي از علماي ميان سال به تنهايي خريد ميکنند اما در سالهاي اخير طلبههاي جوانتر به همراه همسر و فرزندان خود براي خريد لباس مراجه ميکنند تا خانوادهشان نيز در زمينه رنگ و نوع لباس نظر بدهند. و البته فروشنده اين نوع خريد را بيشتر قبول دارد چراکه ميگويد حق طبيعي خانواده است و در اين زمينه فرقي بين روحاني و غير روحاني نيست شايد هم حضور خانواده طلاب در خريد لباس روحانيت در تنوع رنگ لباسها در سالهاي اخير نقش داشته است.
خريد لباس روحانيان توسط مردم عادي
به گفته اهالي اين پاساژ خريداران لباس روحانيت فقط طلبهها نيستند و برخي از مردم عادي نيز گاهي از اين لباسها استفاده ميکنند برخي از زائرين حرم حضرت معصومه (س) در کنار زيارت و گشت و گذاري در قم با فروشگاه لباس روحانيان مواجه ميشوند و عبايي براي نماز خواندن تهيه ميکنند. برخي ديگر نيز نعلين خريداري ميکنند تا در حياط خانه استفاده کنند برخي نيز پيراهن يقيه آخوندي يا ديپلمات از اين مرکز خريداري ميکنند، چه کسي ميداند شايد برخي از مردم با استفاده از اين لباس احساس معنويت و آرامش بيشتري ميکنند.