مشروح اخبار


تدبیر و امید تا ۱۴۰۰ روحانی تنها نیست در جواب سید علی محمد بزرگواری به قلم رضا عدالتمند

14 اسفند 1395, 19:31

تدبیر و امید تا ۱۴۰۰ روحانی تنها نیست در جواب سید علی محمد بزرگواری  به قلم رضا عدالتمند

در پی تکرار اتهامات علیمحمد بزرگواری وتوهین ایشان به دولت وشخص رئیس جمهور رضا عدالتمند مشاور فرماندار کهگیلویه با ارسال یاداشتی پاسخ وی را داده است متن یاداشت مشاور فرماندار کهگیلویه چنین است ؛ بنام خداوند جان آفرين حكيم سخن در زبان آفرين جناب آقاي علیمحمد بزرگواري با سلام……

ادامه خبر...


هفتم اسفند” سالروز سربلندی و سرافرازی قلم

7 اسفند 1395, 15:13

هفتم اسفند” سالروز سربلندی و سرافرازی قلم

امروز هفتم اسفند نود و پنج است، از هفت اسفند نود و چهار روزها گذشت و ماه ها سپری شد، و این سلسله مراتب گذر عمر آدمی است که به سان جوی آبی در حرکت است.

ادامه خبر...


دلنوشته‌ای برای «معلم ایل»/ هنوز ایل، تبار، عشیره و فرهنگ‌های زیبایش نمرده است

2 اسفند 1395, 02:19

دلنوشته‌ای برای «معلم ایل»/ هنوز ایل، تبار، عشیره و فرهنگ‌های زیبایش نمرده است

و هنوز مردمان دیارم از چپ و راست از بویراحمد و باوی ، چرام و بهمئی ، گچساران و کهگیلویه ، لنده و دنا ‌، ترک و لر به معلمی ارج می نهند و قدرشناس مفاخر فرهنگی و ادبی استانشان هستند.
و امروز “وداع هاشمی گونه” با استاد نورالله سلامی بعنوان تجسم ۵۰ سال آموزگاری صادقانه ، مودبانه و حکیمانه در عشایر ، جلوه ای زیبا و بیاد ماندنی از قدرشناسی و فرهنگ دوستی سرزمین چهار فصل به یادگار گذاشت.

ادامه خبر...


جریان شناسی انتخابات ریاست جمهوری 96-ضرغام حیدریه – مدرس دانشگاه

1 اسفند 1395, 11:48

جریان شناسی انتخابات ریاست جمهوری 96-ضرغام حیدریه – مدرس دانشگاه

راك نيوز- 

به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، نزدیک به سه ماه آینده عرصه ای دیگر جهت حضور مردم شریف ایران اسلامی در صحنه تصمیم گیری و تصمیم سازی مهیا می گردد. بر اساس پاسخ شورای نگهبان به نامه وزارت کشور، تاریخ بیست و نهم اردیبهشت ماه 1396 به عنوان روز برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تعیین شده است. از مدت ها قبل جریانات سیاسی ملی و منطقه ای رایزنی ها و فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز نموده اند که در روزهای اخیر نیز شتاب این حرکات چندین برابر گردیده است. به نظر نگارنده 4 دکترین احتمالی را می توان برای جریانات سیاسی حاضر در کشور متصور بود.

1. اجماع از ابتدا در هر دو طیف.

   احتمال آنکه طیف موسوم به اصلاح طلبان به همراه اعتدالیون نسبت به معرفی یک کاندیدا برای حضور در انتخابات پیش روی به اجماع برسند همانگونه که تاکنون این اجماع حول دکتر روحانی ( ریاست محترم جمهور فعلی ) پابرجاست، بسیار زیاد است. هر چند که تک صداهایی نیز از منتقدین این اجماع به گوش می رسد. دلایل توجیه کننده این شیوه به کررات توسط حامیان و بزرگان طیف مربوطه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است البته با در نظر گرفتن برخی نکات نگران کننده ( در قسمت چهارم بدان اشاره خواهد شد ) که سعی در نگه داشتن آن در زیر پوست اجماع، مشهود می باشد.

   درطیف موسوم به اصولگرایان و انقلابیون نیز هر چند ضعیف اما برخی از بزرگان و دلسوزان این جریان سیاسی بر اجماع و معرفی یک کاندید تأکید دارند. امید حامین مردمی این طیف نیز به ورود جدی پدران معنوی گروه های مختلف این جریان فکری می باشد که بتوانند اجماع را بین چهره های مطرح و شاخص فعلی که تمایل به ورود به عرصه انتخابات را اعلام نموده اند، بوجود آورند. یکی از مهمترین تدابیر اندیشیده شده در این راستا، تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) توسط برخی چهره های بی طرف و جدید می باشد. این تدبیر در ابتدا جوانه های امید بمنظور دستیابی به یک اجماع نسبتاً فراگیر را ایجاد نمود اما مناظره های غیرحضوری روزهای اخیر در حال خشکاندن این جوانه های ظریف می باشد. به نظر می رسد بزرگان و زعمای این جمع به دنبال رد تمامی گزینه های مطرح فعلی و معرفی گزینه ای جدید و بی حاشیه می باشند که قابلیت ایجاد اجماع حول آن وجود داشته باشد. شایان ذکر است که این مهم چندان دور از درسترس نمی باشد.

2. اجماع از ابتدا در اصلاح طلبان در مقابل اجماع اصولگرایان در لحظات پایانی.

   هر چند در سیاست معمولاً استفاده از تاکتیک های تکراری در کوتاه مدت، موثر واقع نمی گردد منتهی به نظر می رسد برخی از افراد صاحب نظر در جریان اصولگرایی به دنبال الگو برداری از شیوه و روش انتخاباتی اصلاح طلبان در دور گذشته می باشند. بدین نحو که در صورت اجماع احتمالی اصولگرایان حول حجه الاسلام والمسلمین دکتر روحانی، اصولگرایان با چند کاندیدا وارد عرصه رقابت گردیده و با اثرگذاری بر مخاطبان خاص هر کاندید، مسبب مشکلات و کمبودها را متوجه تک کاندیدای طیف مقابل نموده و نهایتاً در چند روز مانده به انتخابات با اعلام حمایت از یک کاندید، کناره گیری نموده و موج تبلیغاتی موثری را ایجاد  نمایند. در این صورت با انجام نظرسنجی های دقیق تر و نزدیک به انتخابات، آزادی عمل بیشتری جهت انتخابات مناسب ترین چهره را داشته و همچنین قدرت تخریبگری و یا انتقادی جبهه مقابل نیز به دلیل مشخص نبودن کاندیدای نهایی، شدیداً کاهش می یابد. در این صورت با تجزیه و تحلیل سطحی ( البته نه چندان قابل استناد ) میزان آراء دو طیف در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته، می توان یک رقابت حساس و نزدیک در انتخابات پیش روی را پیش بینی نمود.

3. اجماع اصلاح طلبان و عدم اجماع اصولگرایان.

   همانگونه که ذکر گردید، اجماع در اصلاح طلبان و اعتدالیون بسیار محتمل است اما در اصولگرایان تقریباً عکس این ماجرا حاکم است به نحوی که تاکنون خبری از اجماع قابل اتکاء نبوده و تنها تک صداهایی از دلسوزان و بزرگان این طیف حول این مهم به گوش می رسد. یکی از مهمترین دلایل عدم به نتیجه رسیدن کلیه تلاش ها جهت ایجاد وحدت، هم سطح و هم تراز بودن چهره های مطرح وابسته به این جناح سیاسی می باشد به طوری که فرد خاصی که از سایر افراد مطرح برتری قابل لمس و مشهودی داشته باشد وجود ندارد. به عنوان مثال دکتر قالیباف، دکتر جلیلی، دکتر رضایی، دکتر دستجردی، دکتر حداد عادل و ... از لحاظ میزان محبوبیت و شانس کسب آراء اختلاف چندانی با یکدیگر نداشته و نمی توان با این شاخص به راحتی یک نفر را انتخاب نمود. حال می بایست اختلاف سلیقه ها در تفکرات سیاسی و اجرایی این بزرگواران را نیز به این مهم اضافه نمود به طوری که گاهاً انتقادهای این افراد به یکدیگر از انتقادهای طیف مقابلشان نیز تند و تیز تر می باشد. فلذا عدم اجماع بسیار محتمل تر است.

4. عدم اجماع در هر دو طیف.

   آنگونه که از شواهد پیداست اصولگراان همچون دور گذشته آمادگی لازم و کافی برای ورود با چندین کاندیدا در عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 را دارا هستند. چند صباحی است که در اردوگاه اصلاح طلبان و اعتدالیون نیز از ترس ریزش آراء دکتر ورحانی و همچنین هجوم همه جانبه کاندیدای طیف مقابل در مناظرات انتخاباتی به تک کاندیدای مطرح شده ( که دارای اهمیت فوق العاده ای از لحاظ تبلیغاتی می باشد )، بررسی دکترین معرفی چند کاندید، در دستور کار قرار گرفته است. به طوری که افرادی همچون دکتر پزشکیان، دکتر مقتدایی، دکتر کواکبیان و ... در روزهای اخیر در حال انجام نرمش های صبحگاهی خاص ورود به عرصه رقابت انتخاباتی می باشند.

   در صورت عدم اجماع در هر دو گروه، احتمال آنکه انتخابات به دور دوم کشانده شود بسیار بالا است که این اتفاق موجب ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بسیار بالایی در دور اول و اجماع اجباری هر دو طیف در دور دوم می گردد. فلذا نظر نگارنده بر وقوع این احتمال در انتخابات پیش روی می باشد. مع الوصف امیدواریم حضور بابصیرت ملت شریف و بزرگ ایران اسلامی در راهپیمایی 22 بهمن ماه امسال، در 29 اردیبهشت ماه سال آینده نیز تکرار گردد.

ادامه خبر...


تغيير در شيوه تبليغات شوراها ؛كوچ كانديداها از مراسم فاتحه خواني به تلگرام

28 بهمن 1395, 10:42

تغيير در شيوه تبليغات شوراها ؛كوچ كانديداها از مراسم فاتحه خواني به تلگرام

اين روزها هجوم كانديداهاي جوان ومتكي به پيشوند مهندس در فضاي مجازي كم نيستند كه از ماه ها قبل براي معرفي خود دست به كار شدندو هركدام حداقل هزارنفري را درگروه خود دورهم جمع نمودند تا با همين آمار اوليه براي پيروزي خود توهم دراماتيكي داتشه باشند.

دراين بين برخي از رسانه هاي محلي هم براي جلب مخاطب با براه انداختن انواع واقسام نظرسنجي و گول زدن مخاطب سعي در بالا بردن آمار اعضاي كانال هاي خبري خود هستندتا از فرصت انتخابات حداكثربهره را برده باشند .

ادامه خبر...


برادری؛ نعمت فراموش شده-سیدعلی اسماعیلی

27 بهمن 1395, 08:42

برادری؛ نعمت فراموش شده-سیدعلی اسماعیلی

راک نیوز-

۱- جامعه بشری از پیوندها، همگرایی‌ها و مناسبات متنوعی مانند پیوند شهروندی، قومی، نژادی، فرهنگی و خویشاوندی برخوردار است؛ از جمله این پیوندها، پیوند «برادری» میان کسانی است که با هم رابطه ایمانی، مذهبی و قلبی دارند.
به نصّ‌قرآن مجید‌ و روایات‌، هـمه ایمان آورندگان اعم از مومن و مسلم، با یکدیگر برادرند‌»اِنَّمَا الْمُوْمِنُونَ اِخْوَهٌ »؛ «وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ‌اللَّهِ عَلَیْکُمْ اِذْ کُنْتُمْ اَعْدَاءً فَاَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَاَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ اِخْوَانًا وَ کُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَهٍ مِنَ النَّارِ فَاَنْقَذَکُمْ مِنْهَا»؛ ‌«اَلمُومِنُ اَخُو المُومنِ کالجسد الواحد»؛ «اَلمـُسلِمُ اَخـُو المـُسلِمِ»؛ «المُسلِمونَ اخوَهٌ»و «المُومِنونَ اخوَهٌ ».در میان انواع پیوندها و مناسبات بشری، پیوند «برادری و اخوت ایمانی» عمیق‌ترین و استوارترین پیوندهاست و بر خلاف دیگر پیوندها که روزی‌ گسسته خواهند شد«فلا انساب بـینهم» پیوند «برادری» تا قیام قیامت‌ پایدار‌خواهد ماند«اخوانا علی سرر متقابلین».

۲- رابطه برادری ایمانی، رابطه صوری و سمبلیک نیست؛ بلکه رابطه‌ای است عمیق و مسئولیّت‌آفرین که حقوق و تکالیف متقابلی را ایجاب می‌کند؛ برداران ایمانی نقطه اتکای همدیگرند و همانند اعضای یک خانواده و یک پیکرند که اگر عضوی به درد و رنج گرفتار آید، همه اعضای آن بی قرار خواهند شد، قلب‌های برادران دینی نسبت به هم سرشار از مهر و محبّت است؛ خیرخواه همدیگرند و در تنگناها و بن‌بست‌ها، به یاری هم می‌شتابند؛ آیینه تمام‌نمای همدیگرند و اشکالات همدیگر را با لسان صدق و با نیت خیرخواهی تذکر می‌دهند؛ آنچه را برای خود می‌پسندند؛ برای دیگران نیز می‌پسندند، و آنچه را برای خود نمی‌پسندند، برای دیگران نیز نمی‌پسندند؛ به هنگام بروز اختلافات، لجاجت پیشه نکرده و همدیگر را طرد و نفی نمی‌کنند و به راحتی از خطاهای همدیگر گذشت می‌کنند؛ همدیگر را به بهانه اختلافات فکری و سیاسی تفسیق و وابسته به دشمنان نمی‌خوانند، اختلافات فکری و سیاسی خود را با منطق گفت‌وگو، برهان، حکمت، موعظه و جدال احسن حل می‌کنند؛ عدالت را بزرگترین معروف دانسته و بدان امر می‌کنند و ظلم را بزرگترین منکر و از آن نهی می‌کنند؛ خود و همفکران خود را معیار و میزان حق و باطل نمی‌دانند، مخالفان خود را مـخالفان اسـلام یا منحرفان‌ از‌ اسلام نمی‌پندارند؛ ‌هر که را‌ با‌ مـا‌ نـیست‌، علیه‌ خود‌ نمی‌شمارند و هر که را علیه خـود مـی‌دانند، مـعاند و نفوذی نمی‌پندارند؛ فکر و اندیشه خود را عین اسلام نمی‌دانند؛ اختلاف نظر را‌ بـه رسـمیّت می‌شناسند؛ مطلق‌بین و مطلق‌گو نیـستند؛ در عمل و در کلام، اتحاد جامعه را در قالب قاعده «همه باهم» و نه «همه با من»می‌خواهند؛ از میراث و سرمایه‌های معنوی و اجتماعی خود محافظت می‌کنند؛ نقد و پرسشگری سازنده را عامل تعالی و رشد جامعه می‌دانند و منتقدان خود را دشمن نمی‌پندارند و اندیشه و عملکرد همدیگر را نقد و از تخریب همدیگر پرهیز می‌کنند؛ اهمیت و ضرورت زیست مبتنی بر اگاهی را درک می‌کنند و دانایی و دانستن را از حقوق شهروندی خود و دیگران می‌دانند و دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات عمومی را با ابزار قدرت، محدود نمی‌کنند؛ پیروزی و کامیابی خود را در شکست و ناکامی دیگران جستجو نمی‌کنند؛ به هنگام اشتباه عذر می‌خواهند و بر اشتباهات خود اصرار نمی‌ورزند؛ به کرامت و حرمت هم‌نوعان خود ایمان دارند و حفظ حریم خصوصی را از حقوق شهروندی دانسته، از ورود به حریم خصوصی دیگران پرهیز می‌کنند؛ از تهمت، دروغ، توهین، و نشر اکاذیب و شایعات دوری می‌کنند؛ در هنگام چالش‌های اجتماعی، حق‌گرا هستند و در گرداب امواج سیاسی گرفتار نمی‌شوند و فارغ از جوسازی‌ها و موج‌آفرینی‌ها با معیارهای درست، به‌دنبال صید حقیقت و واقعیت هستند؛ ‌در هنگام مخالفت و عداوت، از عدالت و انصاف خارج نمی‌شوند؛ همه را در برابر قانون یکسان می‌دانند و برای هیچ‌کس حاشیه امن برای ارتکاب جرم ایجاد نمی‌کنند و بیش از جرم، مجازات نمی‌کنند؛ حرمت و حقوق مجرمین را رعایت می‌کنند و به بهانه مجرم بودن، آبرو و حیثیت آنان را از بین نمی‌برند؛ اندیشه را صرفا با اندیشه پاسخ می‌دهند و با ابزار تهدید، اندیشه‌ها و اندیشمندان را سرکوب نمی‌کنند؛ برای رسیدن به اهداف مقدس از ابزار نامشروع بهره نمی‌گیرند؛ بارفتار و گفتار نیک خود، دیگران را به اسلام ترغیب می‌کنند؛ به بهانه مصلحت، حقوق و حیثیت دیگران را مخدوش نمی‌سازند؛ در مخالفت و موافقت افراط نمی‌ورزند، اهل تملق و چاپلوسی نیستند؛ برای خوشامد دیگران، خلاف و گزاف نمی‌گویند، خطاهای خود را کوچک و خطاهای دیگران را بزرگ نمی‌بینند؛ بیش از اختلافات به اشتراکات
می‌پردازند.

۳- اگر فضای جامعه اسلامی، معطر به عطر دل‌انگیز «برادری» باشد، اعضای آن احساس نشاط، امید، امنیت و منفعت می‌کنند و به مسلمان بودن خود افتخار می‌کنند و احدی از اینکه مسلمان است و در جامعه اسلامی زیست می‌کند، احساس شرمساری نمی‌کند.

۴- نعمت برادری یکی از زیباترین و عظیم‌ترین نعمت‌هایی است که خداوند به جامعه مومنان عطا کرده است«فَاَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ اِخْوَانًا»؛ بر برادران ایمانی است که از این نعمت عظیم به‌مثابه ستون و خیمه جامعه خود، پاسداری کنند و از هر آنچه را که این پیوند و خیمه را سست و لرزان می‌سازد، اجتناب ورزند؛ آنان که در کشور مسلمان ایران و دیگر کشورهای مسلمان به جای بذر همدلی، همبستگی، کرامت، اخوت، اتحاد، یگانگی و مهربانی، با زبان تهدید، تحقیر، تهمت، توهین، پرخاشگری و ناسزاگویی، بذر خشونت و تنفر می‌کارند و هم‌نوعان و شهروندان خود را شقه‌شقه می‌کنند و آنان را نه در کنار و همراه با هم که در برابر هم قرار می‌دهند؛ از اصل استراتژیک، بنیادین و قرآنی «برادری» عدول کرده و آگاهانه یا ناآگاهانه در زمین و مسیر دشمنان اسلام بازی می‌کنند.

*منبع: همدلی

 

ادامه خبر...


ضرورت اصلاح نظام مدیریت توسعه شهر دهدشت

18 بهمن 1395, 23:18

ضرورت اصلاح نظام مدیریت توسعه شهر دهدشت

در چند دهه اخیر یکی از مهمترین ویژگی هایی که بشر با آن روبرو می شود ، شهری شدن و جهانی شدن شهرها می باشد.
این ویژگی و خصوصیت بویژه در کشور های در حال توسعه از جمله ایران كه با رشد شدید شهرنشینی مواجهه است بیشتر نمود دارد.

ادامه خبر...


سوء مدیریت، عامل فقر و ویران کننده سرمایه ها و ظرفیتها

10 بهمن 1395, 11:09

سوء مدیریت، عامل فقر و ویران کننده سرمایه ها و ظرفیتها

راك نيوز-

سيدعلي اسماعيلي : امروز بر هیچ انسان آگاهی پوشیده نیست که علت العلل مشکلات جاری کشور ما مدیریتهای ناکارامد، سوءمدیریت و بی تدبیری است؛ کندی روند توسعه علیرغم برخورداری از منابع عظیم، بحران محیط زیست، بحران آب،حوادث دردناک آتش سوزی قطار در سمنان و آتش سوزی و ویران شدن ساختمان پلاسکو در تهران، بحرانها و آسیبهای اجتماعی از قبیل بیکاری، فقر، اعتیاد، طلاق و.. اشاعه بد اخلاقی ها از قبیل: دروغ، ریا ، تملق، تهمت، توهین، فحاشی و... همه ناشی از سوء مدیریت و عدم شناخت فرصتها و ظرفیتها و بهره گیری درست ازآنهاست.

از همین روست که پیامبر اسلام (ص)عمیقا ازعواقب سوء مدیریت بر امت خویش نگران است و می فرمایند: «من از فقراقتصادی امتم نمی ترسم؛ بلکه  ازعواقب سوء مدیریت برآنان بیمناکم»1 و امام علی (ع) در تکمیل فرمایش پیامبر(ص) اساسا فقر را نیز زاییده سوء مدیریت دانسته و میفرمایند «سوء تدبیر و مدیریتهای ناکارامد کلید فقر و عقب افتادگی است.»2 و نیز آنحضرت(ع) همچنانچه« تدبیر را عامل رشد و افزایش دارایهای اندک میداند، سوء تدبیر را عامل ثروت سوزی و تباه کردن سرمایه ها میداند .»3

1-  مَا أخَافُ عَلَی أمَّتِی الفَقرَ وَ لَكِن أخَافُ عَلَیهِم سُوءَ التَّدبيِر( عوالی اللالی، ج 4، ص 39  )

2-  سُوءُ التَّدبيرِ مِفتاحُ الفَقرِ( غرر الحكم، 5572)

3-  حُسنُ التَّدبيرِ يُنمِي قَليلَ المالِ، وسُوءُ التَّدبيرِ يُفني كَثِيرَهُ (غرر الحكم: 4833.)

ادامه خبر...


تاكتيك قديمي تاجگردون براي فرار از هجمه هاي درون استاني

4 بهمن 1395, 10:54

تاكتيك قديمي تاجگردون براي فرار از هجمه هاي درون استاني

تغييرات تاكتيكي در عملكرد تاجگردون اقدام جديدي نيست و حمله به يك موضوع برون استاني  براي فرار از حملات درون حوزه اي به كرات دركارنامه كاري وي ديده ميشود.

تاجگردون وقتي  از بازي هاي پارا الميك برزيل برميگشت وافكار عمومي او را مورد ماخذه قرار داده بودند كه چرا وي به برزيل سفر كرده وي نيز براي كاهش از فشارها و دايورت كردن بارحملات ، بلافاصله در نامه اي به خدري نماينده مردم ديلم،گناوه وبوشهر درمجلس شوراي اسلامي موضوعاتي مانند آب ونيرووي بومي را دست آويز خود قرار داد.

 

ادامه خبر...


” دره سرد “؛ نبردی که کمتر درباره اش گفته اند

4 بهمن 1395, 09:59

” دره سرد “؛ نبردی که کمتر درباره اش گفته اند

راك نيوز-عملکرد جوامع ایلی و عشایری از دیرباز تاکنون نقش تعیین کننده و تاثیر گذاری در تاریخ ایران و تاریخ کهگیلویه و بویراحمد داشته است اما آنچه که مایه ی تاسف است توجه اندک و نگاه مختصر در رابطه با کارکرد و تاثیرات مثبت و منفی ایلات و عشایر است.

گاها نیز مشاهده شده به ظاهر روشنفکرانی با تعصبات کورکورانه قومی قبیله ای و با هدف تخریب قشر خاصی دست به تالیف رویدادی زده اند که متاسفانه باعث از بین بردن اخلاق اجتماعی و نظم فرهنگی شده است که در شان این مردم و دیار سرافرازشان نبوده و نیست .

هر از گاهی شنیدن واژه هایی که مولد فرهنگ این آب و خاک بوده اند این مهم را در اذهان  متبلور می کند و یادآور ایامی است که جرقه های شکل گرفتن این مرز و بوم بوده است .

” دره سرد ” یا کوهستان لوداب یکی از این واژگان است که متاسفانه بعضی از دوستان بر خود ندیده اند واقعیت  مربوط به آن را بیان و اذهان را آگاه سازند .

” دره سرد “؛ نبردی که کمتر درباره اش گفته اند

” دره سرد ” نبرد دو قطب اساسی عصر خود یعنی بویراحمد اولیاء و سفلی که تا سالیان سال مرکز توجهات ایلات و مناطق همجوار بوده است و هر کسی بنا به سلیقه خود از این نبرد برداشت کرده است .

اما واقعیت امر چنین است که قالب این جنگ که در فواصل بین سالهای ۱۳۰۵ و ۱۳۰۶ رخ داده مشخص و حک شده است و هیچ گونه تغییر و یا ویرایشی در نتیجه و تاثیر گذاری آن را طبق تعصبات واهی نمی توان انجام داد .

هراز گاهی تاریخ دست خوش تغییرات بوده اما نه تغییراتی در دهه ها و سالهای نه چندان دور .

” دره سرد ” با کیلومترها طول و عرض در حاشیه کوهستان های اطراف لوداب نامی که در اعصار گذشته تا به امروز یادآور خاطراتی از تاریخ پر فراز و نشیب بویراحمد است .

به عنوان مکمل مهم در این فصل وجدآور و غم آفرین که باعث کشته شدن و یا زخمی شدن تعداد زیادی نیز شد  باید افزود که عقب نشینی و گریز از زیر تونل یخی ، شجاعانه ترین شاهکار این نبرد است که در این مدت زمان لشکر کشی به مرکز و یا قلب سرداران جنگ به انجام رسید .

مکتب تاریخ به جوانان ایل چنین آموخت ؛ تدبیر و سیاست کی نصرها ، از خودگذشتگی کی اسد ، شجاعت ملا کریم و ملا فریدون و قدرت کیا و کیامرز ها را به یادها داشته باشیم .

” دره سرد ” یادآور بلعیده شدن مردان بزرگی از ایل بویراحمد بود .

” دره سرد ” پایان و مقصود شبیخون های شب و نیمه شب

” دره سرد ” پایان آتش گلوله و تفنگ های عثمانی

” دره سرد ” با تمام بدیهاش درس و پندهایی نیز آموخت ؛

دره سرد نمادی بود از استقامت ، شجاعت و اتحاد ، اتحادی که علیرغم اختلافات درون ایلی اما غیرت و تعصب به خاک از خون خود زدند اما لحظه ای جفا را نپذیرفتند …

روحشان شاد

بقلم: سعيدپرندوار

این مطلب  از سری یادداشت های ارسالي مخاطبين  به راك نيوزميباشد و انتشار آن به منزله تایید یا رد آن نیست.

ادامه خبر...


در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟