مشروح اخبار


» فرودگاه بين‌المللي کرج رنگ مسافر به خود نديد



فرودگاه بين‌المللي پيام کرج به عنوان بزرگترين فرودگاه باري کشور که يکي از بزرگترين باندهاي فرودگاهي دنيا را نيز در دل خود جاي داده، قرار بود در بخش حمل و نقل مسافر نيز خدمات رساني داشته باشد. موضوعي که اکنون با حرکتي لاک پشتي و ُند دور از دسترس به نظر مي‌رسد.
به گزارش مهر در کرج، 21 اسفندماه سال 90 در شامگاه آخرين روز سفر هيات دولت سابق به استان البرز، محمدرضا رحيمي معاون اول احمدي نژاد در نمازخانه استانداري در جمع خبرنگاراني که تا پاسي از شب منتظر بودند مصوبات سفر چهارم را بشنوند حاضر شد و در همان نشست خبر داد که مطالعه و بررسي تعيين فرودگاه پيام کرج به عنوان فرودگاه مسافري و باري با ايجاد زير ساخت‌هاي مورد نياز و اتصال اين فرودگاه به خطوط بزرگراهي و خطوط ريلي از مصوبات سفر چهارم هيات دولت به استان البرز است.چند ماه پس از آن هم خبر انجام نخستين پرواز مسافربري اين فرودگاه همزمان با هفته دولت سال 91 به مقصد مشهد منوط به فراهم شدن برخي زيرساختها رسانه اي شد؛ موضوعي که البته تنها در حد"خبر" ماند و تا امروز هرگز رنگ واقعيت به خود نديد؛ به طوري که امروز و براساس شواهد به يکباره از اولويت خارج شده است!اين موضوع را مديرعامل اسبق منطقه ويژه اقتصادي و شرکت خدمات هوايي پيام در روز توديع اش در گفت وگو با خبرنگار مهر، اعلام کرد.کاپيتان محمد نوروزي درباره سرانجام طرح مسافربري فرودگاه اظهار داشت: سياستها فرق کرده؛ ما يک سياست داشتيم و حالا سياست ديگري در راس برنامه قرار گرفته است. ما فعاليت ديگري داشتيم و حالا تصميم ديگري گرفته شده است.وي گفت: با توجه به مزاياي فراواني که براي منطقه داشت به شدت درصدد بودم که بحث مسافربري و حج و زيارت در فرودگاه پيام به مرحله اجرا درآيد ولي فعلا اين بحث ارجح نيست.
مصوبه به قوت خود باقيست
معاون اشتغال و برنامه ريزي استانداري البرز هم در ييگيري مهر علت اجرا نشدن مصوبه هيات دولت سابق را مشکلات زيرساختي عنوان کرد و اظهار داشت: توسعه فرودگاه پيام از مصوبات دولت بوده اما بايد زمينه‌هاي مسافربري شدن آن آماده شود که از يک طرف مستلزم اخذ مجوز از سازمان هواپيمايي کشوري و از سويي ديگر نيازمند تامين برخي تجهيزات است اما اصل مصوبه به قوت خود باقي است.امير يزدي گفت: ما پيگير موضوع هستيم تا انشاالله اين اتفاق بيفتد و اميدواريم بتوانيم سفرهاي خارجي به ويژه در بحث حجاج را در اين فرودگاه ساماندهي کنيم.وي در پاسخ به اينکه گفته مي‌شود کمبود اعتبار مانع پيشبرد طرح شده تنها به اين جمله اکتفا کرد که"مشکلات اعتباري در بخشهاي مختلف وجود دارد."يزدي همچنين در پاسخ به اينکه به رغم گذشت حدود 18 ماه از اعلام مصوبه مسافربري شدن فرودگاه پيام چرا تاکنون مشکلات آن حل نشده و استانداري چه اقدامي براي تسريع کار انجام داده، اظهار داشت: اينطور نيست که کاري نشده ولي عمده موانع مربوط به زيرساختهايي است که در نبود آن مجوز مسافربري صادر نمي‌شود و در اين بخش بودجه و اعتبار مورد نياز است.وي گفت: ما در استانداري پيگير موضوع هستيم ولي تامين هزينه‌هاي طرح بيشتر ملي است و از طريق دستگاه‌هاي ملي انجام مي‌شود.
هاب پستي و ايجاد شهر ICT اولويت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در منطقه ويژه پيام
از طرفي کاپيتان محمد قادري مديرعامل سابق منطقه ويژه اقتصادي و شرکت خدمات هوايي پيام که ماندگاري اش در منطقه تنها سه ماه بود در روز معارفه اش به خبرنگار مهر گفته بود خبرهاي خوشي در آينده از اين منطقه خواهيد شنيد و قرار بود در کارگروه‌هاي تخصصي موضوع ترمينال مسافربري اين فرودگاه بار ديگر به بحث و بررسي گذاشته شود ولي هيچ گاه خبري از آن نشد.قادري آن زمان اين موضوع را منتفي ندانست اما تاکيد کرد با توجه به شرح وظايف وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان متولي فرودگاه اولويت نخست در زمينه هاب پستي و جابجايي مرسولات پستي و ايجاد شهر آ سي تي است تا بحث مسافربري.اين موضوع در گفته‌هاي کرم پور معاون وزير سابق ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز مشهود است. وي در اين خصوص با بيان اينکه توسعه منطقه ويژه اقتصادي پيام از نظر وزارتخانه پروژه اي ملي محسوب مي‌شود، گفت: پس از اضافه شدن بخش فناوري اطلاعات به وزارت ارتباطات بحث آي سي تي جدي تر دنبال شد و پس از انجام مطالعات تطبيقي با پروژه‌هاي مشابه در دنيا به اين نتيجه رسيديم که چه خوب است در ايران نيز شهر آي سي تي (ICT ) داشته باشيم.وي اظهار داشت: اين شهرها در اکثر کشورهاي دنيا غير از کارکرد پژوهشي و تحقيقي، کاربردهاي تجاري دارند و مهم تر اينکه شهرهاي آي سي تي به مراکز تجاري بزرگ دنيا متصل اند و مبادلات تجاري در اين مراکز با سهولت و سرعت بيشتري انجام مي‌شود.
شرايط پرواز مسافربري آماده نسيت
اما قادري در ادامه اظهاراتش با بيان اينکه موضوع مسافربري بايد دوباره به جمع بندي گذاشته و چنانچه قطعي شود کار را ادامه دهيم، در عين حال همکاري ساير ارگانها در ادامه طرح را ضروري دانست.وي اظهار داشت: کرج از کلانشهرهاي کشور و داراي پتانسيل بسيار خوبي است و درخواستهاي فراواني نيز در بحث مسافربري موجود است؛ چنانکه نخستين برنامه ما سفر زيارتي به مشهد و در مرحله بعد اعزام اولين کاروان زيارتي حجاج است اما در کنار آماده بودن زيرساختهاي اصلي قطعا شرايط ديگري هم مورد نياز است.منظور قادري از ساير شرايط و همکاري دستگاهاي متولي به مشکلات عمده حاشيه اي مربوط مي‌شود که گرچه مربوط به درون فرودگاه نيست اما مدتهاست که حکم موانع اصلي را يافته است.به واقع پس از گذشت بيش از يکسال و نيم از مصوبه دولت اما هنوز اتوبان کيانمهر- ماهدشت منتهي به فرودگاه به بهره برداري نرسيده، حصار امنيتي اطراف فرودگاه کشيده نشده و همچنان روزانه هزار و 300 تن زباله در جوار پيام دفن مي‌شود و همين عوامل مانع صدور مجوز مسافربري از طرف سازمان هواپيمايي کشوري شده است.
راه اندازي خط مسافربري در تکاليف فعلي وزارتخانه نيست
در تازه ترين اظهارنظر نيز حسن حاجي بخشي سرپرست جديد شرکت خدمات هوايي پيام در گفت وگو با مهر، راه اندازي ترمينال مسافربري پيام را در شرايط فعلي عملي ندانست و گفت: با توجه به تکاليف وزارتخانه در برنامه پنجم، در حال حاضر بودجه اي به اين مورد تخصيص نيافته و فعلا تصميمي مبني بر انجام اين کار گرفته نشده است.در کنار اين اخبار، چندي پيش اصغر عربيان از تلاش براي تبديل اين فرودگاه به فرودگاه مسافربري پس از حل مشکلات دفن زباله در حريم اين فرودگاه خبر داد.وي گفت: به دنبال اين هستيم که فرودگاه پيام راهي براي انتقال مسافران باشد، اما ابتدا بايد مسائل مربوط به دفن زباله‌ها در اطراف فرودگاه را حل کرد و تنها راه حل آن دفن زباله‌ها به صورت فني است.



تاریخ انتشار : 25 شهریور 1392, 01:57



» اخبار مرتبط:

  • اولين پرواز مستقيم عمان ـ تهران به زمين نشست
  • بدهي ايرلاين‌ها مانع اقتصادي شدن سه فرودگاه کشور
  • اتفاقي عجيب براي مسافران پرواز تهران- ياسوج!
  • اميدواريم بي‌اعتمادي ميان ما و غرب از بين برود
  • افزايش 20 درصدي بليط اتوبوس‌ها
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟