جادهای تازه با شکستن قفل کوهستان، ۴۰ کیلومتر مسیر را کاهش میدهد و جریان سرمایه را به قلب لنده روان میکند.
به گزارش راک نیوز،نه وعدهای مانده و نه طرحی روی کاغذ؛ حالا جاده لنده_تراب_پاتاوه نفس میکشد و آخرین مانعش فقط چند متر بتن و چند ضربه چکش است. در دهه فجر، شهرستانی که سالها در قفل کوهستان حبس بود، تا چهار ماه دیگر به محور ملی پاتاوه_دهدشت وصل میشود؛ اتصالی که ۴۰ کیلومتر راه را کم میکند و اولین حلقه زنجیره خروج لنده از بنبست تاریخی را کامل میکند.
اکنون این پروژه ، به طول بیش از ۱۲ کیلومتر در سه قطعه، امید را از دل خاک جادهسازی بیرون کشیده است. قطعه اول به طول ۵ کیلومتر، با مشارکت بنیاد علوی، افتتاح شده است.
قطعه دوم به طول حدود ۳ کیلومتر، هزار میلیارد ریال اعتبار، ۹۰٪ پیشرفت و آماده بهرهبرداری در دهه فجر است.
قطعه سوم به طول ۴ کیلومتر، از روستای بنهبلوط تا شهر لنده، در آستانه مشخص شدن پیمانکار پس از سه مناقصه بینتیجه است.
صدای مردم؛ ۴۰ کیلومتر کوتاهتر
هادی احمدزاده، ساکن روستای تراب گفت: قبلاً برای رفتن به دهدشت یا یاسوج باید اول به لنده میرفتیم و بعد از مسیر سوق عبور میکردیم، اما حالا در کمتر از ده دقیقه به جاده دهدشت_پاتاوه میرسیم.
یکی از رانندگان بینشهری نیز گفت: این مسیر جدید بیش از ۴۰ کیلومتر راه ما را کوتاه کرده است. دیگر خبری از جادههای پرپیچوخم و خستهکننده نیست و هزینه و زمان سفر نصف شده است.
فرماندار؛ پل آخر تا پایان مهر
سید محمد تقوی، فرماندار لنده: قطعه دوم محور لنده–تراب در امتداد محور ملی پاتاوه_دهدشت، ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. آخرین پل این محور تا پایان مهر تکمیل خواهد شد، بستر راه تسطیح و کوبیده شده و عملیات احداث دیوارهای حائل نیز آغاز شده است. تمام تلاش ما این است که پروژه تا دهه فجر به بهرهبرداری برسد و کام مردم شیرین شود.
صمد امینی، کارشناس حوزه راهداری: کاهش بیش از ۴۰ کیلومتر مسیر ارتباطی با مرکز استان، یکی از مهمترین مزایای این پروژه است. تکمیل این جاده، یکی از حلقههای مهم خروج لنده از بنبست تاریخی خواهد بود. در کنار اتمام قطعه دوم، باید قطعه سوم هم که از روستای بنهبلوط تا شهر لنده امتداد دارد، هرچه سریعتر آغاز شود تا زنجیره توسعه کامل شود.
قطعه سوم؛ پایان یک انتظار طولانی
فرماندار لنده در توضیح وضعیت قطعه سوم گفت: این بخش از پروژه تاکنون سه بار به مناقصه رفته اما بهدلیل مشکلات پیمانکاری تعیین تکلیف نشده است. انتظار می رود بهزودی پیمانکار مشخص تا کلنگزنی در آینده نزدیک انجام میشود. توسعه متوازن بدون زیرساخت ممکن نیست؛ دولت، محرومیتزدایی را در اولویت قرار داده و تکمیل چنین پروژههایی مسیر اصلی توسعه لنده خواهد بود.
جادهای که باید کامل شود
به گزارش راک نیوز، جاده لنده_تراب_پاتاوه از یک مسیر پرخطر کوهستانی به شاهراه ملی تبدیل میشود و چهره شهرستان را تغییر میدهد. این مسیر ۴۰ کیلومتر راه را کوتاه میکند، هزینه و زمان سفر را نصف میکند و بستر سرمایهگذاری را باز میکند. اما قطعه سوم هنوز فقط روی کاغذ مانده و بارها به مناقصه رفته و نتیجه نگرفته است. هر روز تأخیر، حلقه توسعه را ناقص میگذارد و مردم را در همان جادههای قدیمی حرکت میدهد.
تجربههای مشابه ثابت میکنند که پایانندادن پروژه، انگیزه مردم را کاهش میدهد و ارزش سرمایهگذاری را کم میکند. راهکار روشن است: پیمانکار را سریع تعیین کنید، عملیات را آغاز کنید و حلقه آخر زنجیره توسعه را تکمیل کنید تا لنده از بنبست تاریخی عبور کند.
تصاویر تکمیلی:







» اخبار مرتبط:
» اشتراک گزاری خبر