در نشست قضایی برگزارشده با محوریت سند تحول قوه قضاییه، ضمن ارائه گزارش عملکرد دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، بر تحقق اهداف سند تحول، تعیین تکلیف پروندههای معوق، تقویت نهادهای جایگزین حبس، تسریع در فرآیند دادرسی و ارتقاء کیفیت و اتقان آراء قضایی تأکید شد.
به گزارش راک نیوز،در این نشست، افراسیاب رئیس کل دادگستری استان، صادقی معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان، عزیزی رئیس کل محاکم عمومی و حقوقی مرکز استان، سید وحید موسویان دادستان مرکز استان، معاونان قضایی و جمعی از مدیران، قضات و کارکنان اداری حضور داشتند.
گزارش عملکرد و رتبه نخست کشوری در رضایتمندی مردمی
در ابتدای جلسه، گزارشی تحلیلی از عملکرد کمی و کیفی دادگستری استان در سال جاری ارائه شد.
بنابراین گزارش، دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد موفق به کسب رتبه نخست کشوری در شاخص رضایتمندی مردمی از خدمات قضایی شده است.
دستاوردی مهم که در پرتو تلاش هدفمند همکاران قضایی و اداری و همسویی کامل با سیاستهای تحولی قوه قضاییه حاصل گردیده است.
در این نشست افراسیاب نماینده عالی دستگاه قضایی در استان در سخنان خود با اشاره به این موفقیت، آن را نشانهای روشن از اثربخشی اقدامات اصلاحی و تحولی در دادگستری استان دانست و تأکید کرد: تحقق رضایت عمومی، ثمره ی اهتمام به کرامت مراجعان، تسهیل فرایندها، پاسخگویی به موقع، شفافیت و سلامت نظام اداری است. مسیری که در چارچوب تأکیدات رئیس محترم قوه قضاییه، با جدیت ادامه خواهد یافت.
تأکید بر محورهای سند تحول قضایی اجرای مدل تعالی
رئیس کل دادگستری استان با تبیین ابعاد سند تحول قضایی، بر ضرورت پایبندی به شاخصهای آن تأکید کرد و گفت: تحول واقعی، زمانی تحقق مییابد که در فرآیندها، خروجیها و رضایت مردم دیده شود. ما مکلفیم ضمن حفظ دقت و استحکام در آراء، سرعت، شفافیت، اتقان و عدالت را محور کار قرار دهیم.
وی مهمترین محورهای اجرایی و مورد تأکید در مسیر تعالی را چنین برشمرد: تعیین تکلیف سریع پروندههای معوق و مسن در راستای کاهش اطاله دادرسی اختصاص شعبات ویژه برای رسیدگی تخصصی به پروندههای خاص؛ کاهش صدور قرارهای شکلی غیرضرور و جایگزینی تصمیمات مؤثر و کارآمد؛ افزایش استفاده از نهادهای ارفاقی و جایگزین حبس همچون مجازاتهای اجتماعی و خدمات عمومی؛ اتقان آرا و ارتقاء کیفیت تصمیمگیریهای قضایی با تمرکز بر استدلال حقوقی و استناد دقیق قانونی؛ توسعه فرهنگ پاسخگویی، سلامت اداری، و ارتقاء سرمایه انسانی قضایی؛ ایجاد سازوکارهای پایش مستمر عملکرد و ارزیابی مبتنی بر دادههای واقعی. همسویی با تأکیدات رئیس قوه قضاییه
مقام ارشد قضایی استان با اشاره به رهنمودهای مؤکد آیتالله محسنی اژهای، رئیس قوه قضاییه در خصوص مردمیسازی عدالت، اصلاح رویههای اداری، تقویت اتقان آرا، حمایت از قضات شایسته، و برخورد قاطع با تخلفات، تصریح کرد: قوه قضاییه باید نهادی عدالتمحور، تحولگرا و اعتمادساز باشد. امروز مسئولیت ما فراتر از رسیدگی به پروندههاست؛ ما باید در مسیر احیای اعتماد عمومی، ارتقاء سرمایه اجتماعی عدالت و تحقق عدالت کارآمد حرکت کنیم.
مشارکت مدیران در تبادل نظر و ارائه گزارش
در ادامه این نشست، معاونان قضایی، رؤسای شعب و مدیران واحدهای مختلف دادگستری، به بیان گزارش عملکرد حوزههای تحت مدیریت خود پرداخته و پیشنهادهایی در راستای اجرای دقیقتر سند تحول ، رفع چالشها، و افزایش بهرهوری مطرح کردند.
در ادامه این نشست، صادقی معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد، گزارشی مبسوط از وضعیت آماری عملکرد حوزههای مختلف قضایی، اداری و اجرایی استان ارائه کرد.
وی با اشاره به شاخصهای ارزیابی مبتنی بر سند تحول قوه قضاییه، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۳، استان در شاخصهایی نظیر رضایتمندی عمومی، کاهش موجودی شعب، سرعت در رسیدگی، و ارتقاء کیفی آراء، عملکردی فراتر از میانگین کشوری داشته و در چندین مؤلفه اصلی، از جمله دقت در تصمیمات قضایی و کاهش نرخ نقض آراء در مراجع عالی، رتبههای برتر را کسب کرده است.
صادقی با تأکید بر لزوم استمرار ارزیابی مستمر، هوشمندسازی سامانهها و انسجام آماری، افزود: تمامی دادهها باید در خدمت تحلیل و تصمیمسازی قرار گیرند. گزارشهای تحلیلی ماهانه و فصلی، میتوانند مسیر اصلاح رویه و ارتقاء مستمر را برای مدیران و قضات ترسیم کنند.
معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کهگیلویه و بویراحمد همچنین با تبیین ساختار سند تحول ۱۴۰۴، نقش مؤلفههایی همچون تعهد سازمانی، تحولمحوری، بهرهوری منابع، و رویکرد مسئلهمحور در سیاستگذاری قضایی استان را حیاتی دانست و تصریح کرد که نتایج مثبت کنونی، حاصل انسجام ساختاری، نظارت کیفی و پیروی دقیق از سند تحول دستگاه قضایی است.
بازدید میدانی از دادگاه و دادسرا
در پایان نشست، افراسیاب و هیأت همراه با حضور در شعب مختلف دادگاه و دادسرای مرکز استان، از نزدیک در جریان روند رسیدگی به پروندهها، رعایت الزامات حرفهای، نحوه برخورد با ارباب رجوع، و وضعیت منابع انسانی و تجهیزات قرار گرفتند.
» اخبار مرتبط:
» اشتراک گزاری خبر