مشروح اخبار


» پلاسکو؛ تراژدی یا کمدی/تحلیل فیلم ساز حوان کهگیلویه وبویراحمدی از چهارع استانبول در جشنواره فجر



چهارراه استانبول به عنوان اولین اثر سینماییست که بصورت جدی و البته خیلی ضعیف و سطحی به این مساله پرداخت هرچند که خود کارگردان قبلا اعلام کرده بود که موضوع اصلی فیلم پلاسکو نیست ولی سوال اینجاست که موضوع اصلی چیست و اگر نیست چرا پلاسکو؟

پلاسکو؛ تراژدی یا کمدی

فیلم چهار راه استانبول مصطفی کیایی به چند دلیل ضعیف ترین اثر این فیلمساز است!


راک نیوز- بعد از حادثه تلخ ماجرای پلاسکو که در واقع از تراژدی های فراموش نشدنی برای همه است همانطور که انتظار هم می رفت قطعا نگاه هر سینماگری را برای ساخت یک اثر دراماتیک به خود جلب می کرد.
چهارراه استانبول به عنوان اولین اثر سینماییست که بصورت جدی و البته خیلی ضعیف و سطحی به این مساله پرداخت هرچند که خود کارگردان قبلا اعلام کرده بود که موضوع اصلی فیلم پلاسکو نیست ولی سوال اینجاست که موضوع اصلی چیست و اگر نیست چرا پلاسکو؟
اتفاقا برعکس نظر کارگردان موضوع اصلی خود ساختمان پلاسکوست و شخصیت ها بی دلیل و با منطق های ضعیف تلاش می کنند به ساختمان پلاسکو برسند.
فیلم حرف جدیدی برای گفتن ندارد و یک قصه کاملا معمولی را دنبال می کند در واقع فیلمساز تلاش می کند حادثه پلاسکو را با داستانش همسو کند و تاثیرگزاری را با صحنه هایی از ریزش ساختمان بر مخاطب بیشتر کند اما به چند دلیل مخاطب با فیلم همراه نمی شود و احساساتش برنمی انگیزد.
اول اینکه چرا یک داستانی که ردپاهایی از کمدی در آن دیده میشد و در قالب هیچ ژانری هم نمی گنجد؛ باید در پلاسکو اتفاق می افتاد؟ و دوم اینکه اگر قرار بود مخاطب بخندد چرا باید فریاد های بی مورد مهدی پاکدل (شخصیت آتش نشان) را که نه قبل و نه بعد از آن هیچ پیش زمینه ای برای آن نداریم را تحمل کند؟ یا سکانس طعنه های سیاسی که بهرام‌ رادان میزد که اصلا جایی در فیلم نداشت و فقط به شعاری بودن فیلم کمک می کرد و دیگر اتفاقات فیلم.
چهار راه استانبول نه فیلمنامه و نه ساختار پیچیده ای نداشت و با توجه به متن اتفاقا تنها موردی که در فیلم اصلا ضرورتی نداشت طنزهای بی موردی بود که در جدی ترین سکانس های فیلم‌ اتفاق می افتاد و فیلمساز به جای اینکه به پایان غافلگیر کننده ای فکر کند درگیر همین موقعیت ها شد که هیچ سرانجامی هم نداشت.
مخاطب از اتفاقات فیلم جلوتر بود و در واقع می دانست چه می شود و اصلا نمیخواست بداند که چگونه می شود به طوری که وقتی از سالم بودن دختر مطمئن می شویم دیگر دلیلی برای همدردی با پدر و خانواده اش نداریم و یواشکی بی دلیل کیف می کنیم و می خندیم چون فیلم به پایان زودرس و دور از انتظار می رسد.
فیلم دو بخش کاملا مجزا داشت یکی حادثه پلاسکو و دیگری تعقیب و گریزهای بی موردی که قرار بود به هر نحوی به ساختمان پلاسکو ختم شوند و این سوال ناخودآگاه در ذهن مخاطب پیش می آید که اگر این مکان به یک هتل یا ورزشگاه تبدیل میشد آیا ضربه ای به فیلمنامه وارد می کرد و تاثیری در روند فیلم داشت؟ و اگر نه چه کمکی در پیشرفت قصه داشت؟
در پایان باید به فیلمساز گفت که نمیتوان ‌با هر تراژدی شوخی کرد و یک داستان بی سر و ته را از طریق یک اتفاق مهم پیش برد و قطعا سناریوی ضعیف فیلم چهار راه استانبول مخاطبش را با رضایت روانه منزل نکرد.

"محمد سلیمی راد"



تاریخ انتشار : 22 بهمن 1396, 08:04



» اخبار مرتبط:

  • تحلیل فیلم ساز جوان کهگیلویه و بویراحمد ی بر فیلم سروزیرآب
  • عکسی که عکاس یاسوجی بر حسب اتفاق از پلاسکو ثبت میکند!+تصاویر
  • جدول زمانبندی پخش فیلم های جشنواره فیلم فجر در استان
  • حضور شبانه بازیگر زن سینما وتلویزیون درمحل حادثه پلاسکو
  • «مهتاب کرامتی»: من معتاد نیستم
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟