برخی بی نظمی هایی از ابتدا در این خصوص به چشم می خورد که اعلام منابع مختلف از جمله آنها بود. دفتر آموزش گمرک ایران به عنوان برگزار کننده این آزمون ، خود را متولی اعلام منابع می دانست و مواردی در سایت گمرک وجود داشت که با برخی اعلام های آن دفتر که داوطلبان آزمون تلفنی از دفتر آموزش می پرسیدند مطابقت نداشت. از طرفی با اعلام اینکه سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی نیز یکی از منابع آزمون هست که در واقع اقدامی شایسته از طرف
در طی ادوار گذشته تاخیر در مرزها واضح ترین مانع در تجارت بین المللی بشمار میرفت. عمده ترین دلایل این تاخیرها عبارت است از رویه های قدیمی ترخیص گمرکی، کاغذ بازی زیاد، فقدان شفافیت در قوانین و مقررات گمرکی و روش های کندِ ارزیابی ریسک بوده است.
گمرک الکترونیک به عنوان یکی از ارکان مهم تجارت الکترونیکی به طرق مختلف می تواند گلوگاه های گمرکی را کاهش دهد یا حتی در برخی موارد برطرف سازد. یک ویژگی متمایز تجارت الکترونیکی عبارت از ایجاد فرصت برای تجارت بدون مرز است.
دربدو شروع بکار دولت تدبیر وامید و با انتصاب مجددمسعوکرباسیان به ریاست کل این سازمان ،پروژه گمرک الکترونیک عملیاتی گردید.
تشکیل کارگروه های تخصصی،بومی سازی تکنولوژی وتفاهم با دانشگاه تهران،برگزاری دوره های تخصصی درگمرکات کشور وپذیرش ریسک سیستم از جمله اقدامات اساسی بود که کرباسیان مسعود در پیاده سازی گمرک الکترونیک درایران انجام داد.
کرباسیان به کمک برخی مدیران جوان و ریسک پذیرتوانست سامانه اظهار از راه دور را در برخی گمرکات اجرایی با موفقیت عملیاتی کند.
حمایت دولت و مقبولیت سامانه از دیدگاه سایر سازمان های نظارتی وقوه مقننه در پیاده سازی دولت الکترونیک سبب گردید تا رئیس کل تا تسریع سامانه به عموم بخش های سازمان تحت مدیریت خود برنامه ریزی نماید.
اگرچه برخی کارشناسان معتقدند بودند سامانه قبلی گمرک یعنی "آسیکودا" نیز قابلیت اجرایی بسیاری از رویه های الکترونیکی فعلی را دارا بوده است ،اما بروز برخی حفره ها هم نتوانست خللی درروند موفقیت این سامانه ایجاد نماید ،تا اینکه در روزهای پایانی سال نود چهار ،خبرگزاری تابناک در گزارشی به انتقاد از سامانه بپردازد و کارشناسی کالای موحود درگمرک بندرعباس توسط کارشناس گمرکی در ارومیه را امری عجیب برشمرد و پس از آن خبرگزاری تسنیم در خبری از نامه اعتراضی بیش از 3000 نفر از تجار وبازرگانان به سامانه خبر دهند.
خبری که بعدها توسط مسئولان گمرک ایران پاسخ داده شدومدعی بودندطوماری درکار نبوده ویک شانتاژ رسانه ای بوده است.
البته از گوشه وکنار خبر میرسد حق العمل کاران گمرکی پا به پای سیاست های گمرک وبه همت شبکه های مجازی و کانال های اختصاصی درتلگرام ،هم زمان با تعیین کارشناس درفلان گمرک برای یک اظهارنامه ، حق العمل کاری را پیدا نموده تا زجمت حضور فیزیکی درگمرکی که اظهارنامه به آنجا ارسال شده (محل خدمت کارشناس مجازی)را قبول نماید و عملا پروسه امضای طلایی برقرار بماند.!
با این اوصاف ،رئیس کل مرزبان اقتصادی ایران که تا این مرحله موفق بوده ،
در دومین قدم خود بدون اطلاع رسانی قبلی اقدام به برگزاری آزمون کارگزاری گمرک نمود تا در راستای گمرک الکترونیک بتواند زمینه حضور کارگزاران رسمی را جایگزین حق العمل کاران آماتور وغیر حرفه ای نماید.
آزمونی که از همان ابتدای اطلاع رسانی تا روزهای پس از آزمون درخوشبینانه ترین حالت به اندازه نیمی از سوالات آزمون میشود برآن خرده گرفت.
آخرین باری که گمرک ایران آزمون حق العملکاری (کارگزاران گمرکی) را برگزار کرد سال 1388 بود و پس از آن هر سال وعده برگزاری به سال بعد موکول می شد تا اینکه در واپسین لحظات سال 1394 خبر برگزاری آزمون ابتدا توسط کانال تلگرامی CSW_CHANNEL اعلام و پس از مدتی توسط سایت گمرک ایران اعلام گردید.
برخی بی نظمی هایی از ابتدا در این خصوص به چشم می خورد که اعلام منابع مختلف از جمله آنها بود. دفتر آموزش گمرک ایران به عنوان برگزار کننده این آزمون ، خود را متولی اعلام منابع می دانست و مواردی در سایت گمرک وجود داشت که با برخی اعلام های آن دفتر که داوطلبان آزمون تلفنی از دفتر آموزش می پرسیدند مطابقت نداشت. از طرفی با اعلام اینکه سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی نیز یکی از منابع آزمون هست که در واقع اقدامی شایسته از طرف گمرک نبود ، تهیه کننده نرم افزار سامانه گمرک، و در نبود یک پاسخگوی موثق از طرف گمرک سکان را به دست گرفت و در خصوص آزمون اطلاع رسانی می کرد. اینکه این کانال تلگرامی و همچنین وبلاگ اطلاع رسانی eplirica.blog.ir توسط چه کسی به روزرسانی و بارگذاری خبر در آنها انجام می شد تاکنون مشخص نشده است و دیگر اینکه اعلام چهار فایل به عنوان منابع آزمون در سایت گمرک و هفت فایل در وبلاک فوق دومین پرسش در خصوص سوالات این بخش از آزمون بود.
در جزوات اعلامی برخی مطالب متناقضی در خصوص کارکرد سامانه عنوان شده بود و بعضا برخی موارد مندرج در جزوات با فرآیند عملی در سامانه مطابقت نداشت ضمن اینکه برخی از گامهایی که در فرآیند واردات عنوان شده بود در اواخر اردیبهشت جابجا شده بود به عنوان مثال دریافت اطلاعات از ثبتارش حذف و قوانین و توافقنامه در ابتدای فرآیند قرار گرفت که کسانی که عملی با این سامانه کار می کردند نیز با سردرگمی مواجه شدند.
در اواسط اردیبهشت ماه بود که کانال تلگرامی خبری مبنی بر تغییر یکی از منابع آزمون اعلام کرد که توسط سایت رسمی گمرک ایران در این خصوص مطلبی اعلام نشد و نهایتا یک فایل از نحوه کار با سامانه در خصوص واردات بارگذاری گردید که با فایل قبلی تفاوت چندانی نداشت و تقریبا به جز وارد کردن استرس به داوطلبان نتیجه ای نداشت.
در خصوص تعداد سوالات آزمون ابتدا اعداد و ارقام مطرح نشد تا اینکه اعلام گردید که 40 سوال از سامانه در آزمون ارائه خواهد شد و پس از مدتی توسط وبلاگ مذکور و کانال تلگرامی این تعداد به 35 سوال کاهش پیدا کرد و نهایتا در روز اخذ کارت تعداد به 36 سوال رسید که در این خصوص نیز از طرف سایت گمرک رسمی گمرک ایران اطلاع رسانی انجام نشده بود.
28 اردیبهشت ماه مدیر کل محترم مرکز آموزش طی مصاحبه ای که در سایت رسمی گمرک ایران منتشر شد اعلام کرد که سوالات از E-CUSTOMS و E-TIR خواهد بود!! که این خبر نیز ولوله ای در میان داوطلبان به پا کرد .
29 اردیبهشت ماه یعنی حدود نه روز تا امتحان باقی مانده بود که یک شوک دیگر به داوطلبان وارد گردید و اعلام شد صرفا کسانی که به صورت عملی با سامانه کار کرده باشند قادر به پاسخگویی به سوالات خواهند بود که از همه خبرهای قبلی و بی نظمی ها موجود ناامیدکننده تر بود و کسانی که دو ماه وقت خود را صرف خواندن جزوات متعدد کرده بودند اکنون با این موضوع چگونه برخورد نمایند. سرانجام پس از چند روز در ابتدای خرداد ماه در کانال تلگرامی اطلاعیه ای مبنی بر خواندن جزوات اعلامی منتشر شد و در وبلاگ اطلاع رسانی نیز اطلاعیه کار عملی حذف نشد و کماکان موجود است.
تا این که روز امتحان فرا رسید و مشخص گردید برخی مواردی که در ذهن مدیران گمرک وجود دارد و تاکنون عملیاتی نشده است از قبیل OPT و توکن و ... هست نیز در آزمون از داوطلبان پرسیده شده است!!!!!
تمامی این بی نظمی ها و مواردی که مطرح گردید ناشی از تصمیمات لحظه ای مدیران ارشد گمرک در این خصوص بوده و اظهارنظرهای لحظه ای این بزرگواران باعث دامن زدن به این بی نظمی ها بوده ضمن اینکه دخالت مجری سامانه جامع گمرکی که به خوبی مشهود بود نیز مانند قوز بالا قوز در این آزمون خودنمایی می کرد.
خبراعتراض داوطلبان آزمون کارگزاری وشکایت بردن به وزیر اقتصاد ،مسئولان گمرک را به واکاوی بر داشت که در اولین واکنش ، افزایش یکصد دردصدی ظرفیت پذیرش را درپی داشت .
صرف نظر از همه انتقادات مطرح شده در بالا میتوان از برگزاری آزمون در مراکز استانها بعنوان نقطه مثبت یاد نمود اما یک سوال اساسی برای مخاطب مطرح است که ایا اگر داوطلبان این آزمون شکایت خود را بجای وزیراقتصاد به رئیس جمهور میبردندواقعاچقدر احتمال داشت سهمیه این آزمون چندین برابر افزایش پیداکند.!؟
غیبت بخشی از شرکت کنندگان و عدم توجیه بسیاری از کسانیکه این آزمون را با استخدامی گمرک اشتباهی گرفته بودند، ازدیگر نشانه های ضعف در اطلاع رسانی سازمان برگزار کننده میباشد
امادوباره برگردیم به سامانه و یک علامت سوال که هر روز به ذهن برخی کارکنان گمرک و کارگزاران و تجار خطور میکند که آیا این سامانه با تغییر رئیس کل گمرک و دولت بعدی برقرار خواهد بود و ارزش یادگرفتن دارد و یا مانند آسیکودا جای خود را به برنامه ای دیگر خواهدداد وآن روز برایراداتش مثنوی خواهندنوشت؟
» اخبار مرتبط:
» اشتراک گزاری خبر