کاما، کوچکترین نماد از زبان نوشتاری است که مانند حرف، موجب تمایز معنایی میشود،این را در کتاب فارسی در دوران دانش آموزی خواندیم یادم هست برای اینکه بهتر کاربرد کاما را متوجه شویم همیشه یک مثال میزدند:
در زبانشناسی، نویسهواره یا حرفواره (به انگلیسی: Grapheme) کاما، کوچکترین نماد از زبان نوشتاری است که مانند حرف، موجب تمایز معنایی میشود،
این را در کتاب فارسی در دوران دانش آموزی خواندیم یادم هست برای اینکه بهتر کاربرد کاما را متوجه شویم همیشه یک مثال میزدند:
«بخشش لازم نیست، اعدامش کنید،»
وبرای نشان دادن مهم بودن محل واقع شدن کاما همان جمله را اینگونه مینوشتند : بخشش، لازم نیست اعدامش کنید،»
آن روزها این جابجایی کاما برای من وهم کلاسی هایم درحد یک نکته گرامری در ادبیات فارسی مهم بود ،اما امروز همین کاما اگر خودش را به نزدیکی "بخشش"برساند میتواند دل خیلی ها را شاد کند .میتواند فرهنگ گذشت را اشاعه دهد وهمین کاما میتواند خیلی کارها کند اگر پشتش یک اراده باشد.
این مقدمه را آوردم تا به اصل موضوع بپردازم : حکم اعدام محیط بان دنا برای بارسوم تایید شد محیط بانی که در صدد حفاظت از گونه های زیستی مرتکب قتل شدند.
بی شک منطقی ترین و عادلانه ترین راه انسانی برای مجازات یک قاتل قصاص و اعدام است. در این نگاه مفهوم عدالت نقش پررنگی را ایفا می کند و تاکید این نگاه بر رعایت عدالت تا سر حد امکان است. بدین معنا که چنانچه فردی حقی با ارزش مشخص را از فرد دیگر سلب می کند، جامعه جهت برقراری عدالت دو راه پیش پای او می گذارد، یا باید آن حق را عینا بازپس دهد یا می باید جایگزینی با همان ارزش را به فرد مظلوم تحویل دهد.
اما باید بپذیریم که آدمی به علت محدودیت های ذاتی از جمله تکیه بر تجربیات فردی، نبود دقت صددرصدی، جبر مکان و زمان، غلبه احساس بر عقل و … ناگریز و ناخواسته مرتکب تصمیم گیری هایی می شود که جبران خطای حاصله، از توان آن خارج است.واین محیط بانان نیز در آن لحظه با استنباط خود اقدامی را انجام دادند که حال تحلیل چرایی وچگونگی آن نمی تواند گرهی را بگشاید .
در روزهای گذشته همزمان با رسانه ای شدن تایید حکم اعدام محیط بانان برای بار سوم شاهد واکنش های مثبت درفضای رسانه ای کشور واستان بوده ایم اقشار مختلف برای رهایی «اسعد تقی زاده» و «غلام حسین خالدی»از طناب دار بطرق مختلف از اولیای دم طلب بخشش دارند
اصولا گذشت یک رفتار اخلاقی بی نظیر و بسیار خوشایند است اما این رفتار اخلاقی اختیاری است نه اجباری. بدین معنا که به فردی که در حقش ظلم شده است می باید اجازه جبران و مجازات خاطی داده شود اما شایسته است او را تشویق به عفو کرد .
اگرخدای ناکرده حکم اجزا شود شاید برای بازماندگان تسکینی موقت درپی داشته باشد اما واقع بینانه این است که با اهدای زندگی وحیات دوباره به محیط بانان تسیکنی عمومی وفراگیر درجامعه را نظاره گر خواهیم بود
از آنجاییکه تاریخ پدران این خطئه پرگذشت ،اوراقش مزین است به فداکاری مردان وزنانی که در ادوار مختلف نهایت انسانیت را به نمایش گذاشته اند،باهمه وجود آرزو میکنیم این بار شاهد دمیدن روح بخشش درفضای کشور،توسط خانواده وبازماندگان این حوادث دراستان کهگیلویه وبویراحمد باشیم و همانگونه که درلحظه آخر مادر داغدیده ای در گوشه ای از این خاک پرگهر طناب را از گردن قاتلی در آورد و حیات دوباره به اوبخشید،ما نیز در این استان خبر گذشت وعفو اولیای دم را دراین روزهای میمون که مزین به میلاد ضامن آهوست انتظار میکشیم.
از آنجائیکه اسلام دین برابری، برداری و دوستی است لذا با سرلوحه قرار دادن توصیه های انسانی اسلامی ، خوشبینیم در روزهای آینده وبه حرمت هشتمین امام غریب و اراده فرزند برومند مقتول و خانواده های دم شاهد جابجایی کاما در همان جمله همیشگی باشیم و بر دل وزبانشان اینگونه جاری شود که :بخشش، لازم نیست اعدامش کنید،» جمله ای که اگر اینگونه رقم خورد برای همیشه درخاطر مردمان ایران زمین و انسان های حتی فراتر از جغرافیای تعریف شده ثبت وضبظ خواهد شد .انشاء الله
» اخبار مرتبط:
» اشتراک گزاری خبر