مشروح اخبار


» زیرگذر گچساران زودتر تمام میشود یاخدمت یک سربازفراری!+عکس



 پروژه زیرگذر گچساران که می‌توان آن‌را جراحی بزرگ عمرانی این شهرستان نامید، توسط شرکت زیدون‌کوش به مدیرعاملی نصرالله خادمی یکی از بزرگترین پیمانکاران منطقه جنوب کشور و با کارفرمایی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران عملیاتی شد و با وجود تمامی نگرانی‌ها و مخالفت‌ها نوید تحولی بزرگ در عرصه عمرانی به ویژه زیباسازی و مبلمان شهری گچساران را به شهروندان این شهرستان داد!.
حال در نظر داریم این پروژه را ازنظر زمان  وروند تکمیل با پل معالی اباد درشیراز و روگذر رسالت دربندرعباس مقایسه کنیم...



سه پروژه سه شهر سه سرنوشت.
شاید همیشه شهروندان روند پیگیری یک پروسه را با آنچه در اطراف خود رخ میدهد مقایسه ومطابقت دهند وروند عملیاتی آن را طبیعی بدانند والبته گاهی نیز آنقدر یک پروژه بطول می انجامد که شهروندان از آینده آن قطع امید میکنند درست چیزی شبیه زیر گذر مرکزی شهر دوگنبدان.
راک نیوز درنظر دارد به بررسی روند انجام سه پروژه که اتفاقا شهرداری مجری وتعیین کننده در روند تکمیل آن بوده بپردازد.
-زیرگذر مرکزی در گچساران
-پل سه سطحی معالی آبادشیراز
-پل روگذر رسالت در بندرعباس
ابتدا به معرفی وتوضیح روند اجرایی تا تکمیل پل سه سطحی (سه طبقه)معالی آباد در شیراز می پردازیم:

شهریور ۱۳۹۰، مکان: چهارراه معالی آباد، کلنگ زنی نخستین پل طبقاتی کلانشهر شیراز. حضور مسئولان شهری اعم از شهردار شیراز و اعضای شورای شهر و جمعی از شهروندان و خبرنگاران که وعدهٔ افتتاح کامل پل در ۳۰ ماه را شنیدند و البته ماه‌ها بعد اعلام گردید که با تلاش‌های صورت گرفته از سوی پیمانکار (سازمان عمران شهرداری شیراز) زمان اجرای این پروژه به ۲۴ ماه کاهش یافته است. 
پل طبقاتی معالی آباد از دو پل الف و ب تشکیل شده است که پل الف بعنوان سطح دوم و طبقه اول پل، شامل دو شاخهٔ a۱ و a۲ می‌باشد که شاخهٔ a۱ از سمت بلوار میرزای شیرازی به خیابان قصردشت و شاخهٔ a۲ از سمت بلوار میرزای شیرازی به سمت چمران تعریف شده است. پل ب نیز که پل سطح سوم و طبقهٔ دوم می‌باشد خیابان قصردشت را به بلوار میرزای شیرازی متصل خواهد کرد.

alt
 روش ساخت پل بصورت سیستم سازه‌ای باکس پیش تنیده پس کشیده بتن درجا با مقطع متغیر بوده است که برای نخستین بار در کلانشهر شیراز از این روش در ساخت این پل بهره برده شده است. 
این پل دارای ۵ کوله و ۲۳ ستون بوده که کوتاه‌ترین ستون ۵ متر و ۵۰ سانتی متر و در پل الف و بلند‌ترین ستون در پل ب به ارتفاع حدود ۱۳ و نیم متر قرار گرفته است و طول پل الف ۸۶۰ متر و طول پل ب ۷۰۰ متر می‌باشد. 
به گزارش خبرنگارراک نیوز ؛پل معالی آباد درحالی روند تکمیلی خود را میگذراند که حدودا 800 -900 متربالاتر از آن بطور همزمان عملیات ساخت روگذر میدان احسان توسط شهرداری همین منطقه پیگیری میشد.شهرداری شیراز در موعد مقرر یعنی مهرماه 92 اقدام به افتتاح این پروژه نمود 




 
-پل روگذر رسالت بندرعباس:

پل رسالت به عنوان اولین تقاطع غیر همسطح بندرعباس در اولین روز از دهه مبارک فجر 92با حضور جاسم جادری استاندار هرمزگان، عباس امینی‌زاده شهردار بندرعباس و دو تن از شهرداران پیشین بندرعباس افتتاح شد.

پل رسالت ۴۷۰ متر طول و از سال ۱۳۹۰ کلنگ آن به زمین زده شد.
این پروژه توسط جهاد نصر کرمان با برآورد ابتدائی ۵۵ میلیارد ریال آغاز و پس از کش و قوس‌های فراوان با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به اتمام رسید.
روند تکمیل آن اگرچه نسبت له پا معالی اباد کندتر طی شد ولی درمقایسه با زیر گذر گچساران  زودتر به بهره برداری رسید.

alt

زیرگذر شهر دوگنبدان :

پروژه زیرگذر این شهرستان با هدف کاهش حجم ترافیک و تصادفات در مرکز شهر، با اعتباری افزون بر هفتاد میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در دی‌ماه 89 کلنگ‌زنی و در فروردین 90 عملیات اجرایی آن به طور رسمی آغاز شد.

پروژه زیرگذر گچساران که می‌توان آن‌را جراحی بزرگ عمرانی این شهرستان نامید، توسط شرکت زیدون‌کوش به مدیرعاملی نصرالله خادمی یکی از بزرگترین پیمانکاران منطقه جنوب کشور و با کارفرمایی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران عملیاتی شد و با وجود تمامی نگرانی‌ها و مخالفت‌ها نوید تحولی بزرگ در عرصه عمرانی به ویژه زیباسازی و مبلمان شهری گچساران را به شهروندان این شهرستان داد!.

alt
این پروژه آنقدر روند تکمیلی آن طول کشیده که بنظر نمی رسد کسی کلنگ زنی آن را بیاد داشته باشد !
ایجاد اختلال در روند عبور و مرورشهروندان گچسارانی ، گره کور ترافیک در مرکزشهر ،نگرانی صاحبان مشاغل وبازاریان، عملکرد ضعیف شهرداری وعدم تعامل  ارگان ها ی دارای وظیفه در روند زیرگذر، بخشی از ره آورد این پروژه عمرانی درگچساران بود .
پروژه ای که روزهای ابتدایی از آن بعنوان بزرگترین پروژه عمرانی درکهگیلویه وبویراحمد از آن نام میبردند،حالا به بی اهمیت ترین پروژه تبدیل شده .
تنها با بررسی خبرهای مرتبط با این زیرگذر درگچساران طی دوسال گذشته میتوان به وعده های مسئولان استانی وشهرستانی مبنی بر افتتاح زودهنگام این پروژه

این پروژه به طول یکهزار و 30 متر و اعتبار هفت میلیارد تومان درحال اجراست
alt
زیر گذر گچساران دوران مدیریت 3 استاندار را بخود دیده است !.ازنیکزاد وصابری غیربومی گرفته تا خادمی  هم استانی.
نیکزاد رفت و گچساران را با زیرگذری نیمه‌کاره، مبلمانی آشفته و نامطلوب به سید حسین صابری استاندار بعدی کهگیلویه و بویراحمد واگذار گردید.

صابری زیرگذر را یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین پروژه‌های عمرانی می‌داند و از شش بار بازدید خود از این پروژه سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: در راستای تسهیل در تکمیل زیرگذر گچساران از همه تجربه خود و دوستانی که در این راستا دارای تجربه بودند استفاده شده و برای پیگیری و بررسی عملکرد و روند اجرای پروژه، افزون بر شش بار از این پروژه بازدید به عمل آمده است.

وی از تشکیل جلسات متعددی در گچساران و مرکز استان می‌گوید و از به درازا کشیده شدن زیرگذر حرف می‌زند، صابری تصریح می‌کند: بروز برخی مسائل و موانع غیر قابل پیش‌بینی از جمله وجود تأسیسات آب، نفت، گاز، فاضلاب، فیبر نوری مخابرات و آب‌های زیر‌سطحی که به سادگی قابل رؤیت و برآورد نبود، سبب کندی در روند اجرای زیرگذر شده و هزینه پروژه را فوق‌العاده بالا برده است.

تاج‌گردون نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی از جمله شاخص‌ترین معترضان به روند کند این پروژه بود.

تاج‌گردون پیمانکار پروژه را مورد انتقاد خود قرار داد که اگر قادر به کار کردن نیستید، رسما موضع خود را اعلام کنید.

وی در ادامه از خلعیت و اعلام جانشین برای پیمانکار زیرگذر سخن به میان آورد و اوج نگرانی خود را از روند نامطلوب پیشرفت زیرگذر اعلام کرد.
پیمانکار پروژه زیرگذر گچساران  گفته بود:تا 11 ماه دیگر زیرگذر گچساران را تحویل می‌دهم(گفتگو مربوط به بهمن 91 میباشد یک سال پیش)
چیزی به فرارسیدن روزهای تعطیلات نوروزی باقی نمانده است و گچساران هنوز در زیر بزرگترین جراحی عمرانی تاریخ این شهرستان بی‌هوش مانده است.
حال از آن وعده ها بیش از یک سال میگذرد.با نگاهی به  روند تکمیل این سه پروژه نباید فراموش کرد که تامین اعتبار درگچساران بر عهده شرکت نفت بوده درحالیکه در دوشهردیگر شهرداری تامین کننده اعتبار بوده است.



تاریخ انتشار : 28 بهمن 1392, 00:28



» اخبار مرتبط:

  • زیرگذر گچساران و 34 درصد پیشرفت فیزیکی/سالی چند درصد؟؟؟؟
  • تاکید تاجگردون بر شتاب بخشی روند ساخت زیرگذر گچساران
  • خبرتلخ برای برخی مالکین/اماکن تجاری سد راه زیرگذر گچساران تخریب می‌شود
  • پیش‌بینی اتمام زیرگذر گچساران میسر نیست
  • زیرگذری که سد گذر شد/زیرگذر گچساران هم مردم را کلافه کرد هم مسئولان
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟