مشروح اخبار


انتخاب شهردار دهدشت ؛به قلم خداکرم جانجان عضو شورای اسلامی شهر دهدشت

17 شهریور 1392, 18:44

انتخاب شهردار دهدشت ؛به قلم خداکرم جانجان عضو شورای اسلامی شهر دهدشت

 

انتخاب شهردار دهدشت به قلم: خداکرم جانجان عضو شورای اسلامی شهر دهدشت

به نام همان که جانم از اوست : شرافت زجان و کردارم از اوست

همان که بلند افکند آرمان مرا : همان تیر محبت کمانم از اوست

انتخاب ما بر حسب سیاسی و ایلی و طایفه نبود بلکه بر حسب معیار و مقیاس انتخاب کرده ایم، پیامبر ( ص ) می فرمایند : اختلاف امتی ، اختلاف نظر بین امت من باعث رحمت است.

ما اختلاف عقیده نداشته ایم بلکه اختلاف سلیقه داشته ایم که این خود معمول و محسوس است و نتیجه اش انتخاب صددرصدی است.

پس این انتخاب را مصداق با حدیث پیامبر (ص ) بر حسب فال نیک میگیریم و با این یکدلی و حسن عقیده و با اتحاد درونی که با یکدیگر داریم ، وظیفه خود که همان رضایت کامل شهروندان است دانسته و با توکل به خدای منان و با حمایت مردم فهیم کهگیلویه ادامه خواهیم داد....

ارسال :محسن تباری از دهدشت

ادامه خبر...


سيل اشك در سير قصه پر غصه مارون

16 شهریور 1392, 23:48

سيل اشك در سير قصه پر غصه مارون

پایگاه خبری راک نیوز ؛ مارون با تمام جلوه ها و زيبايي هايش جواني 19ساله را از آغوش مادر جدا نمود و در كام خود فرو برد تا اين بار صداي لا لايي مادرانه ، گوش زمينيان و افلاكيان را كر كند.
لا لا لا لا لا لا گل زيره                         چرا خوابت نمي گيره آسمان نظاره كن زمين را، زمين گوش كن ضجه ي مادرانه را،
مادر بنگر به چشم خويش خشم مارون را...
 این قصه خانواده "علي" دردانه اي از سادات سيد محميد(ع)، وقتي در روز عيد فطر همراه خانواده به زيارت مي رفت تا نجوا كند هر آنچه آرزو در دل دارد، بي گمان ارتباط با معبود، گاهي به سوي معبود رفتن را ندا مي دهد. از شوق تماشاي طبيعت بكر زادگاه خويش ، دل به آب  مي زند شادي در چهره او، آرامش در زلالي آب  و چشماني كه خيره به قد رعناي جواني كه در راه علم و دانش سر از پا نمي شناخت و اميد مادر به بستن حجله گاه دامادي اش. تقدير الهي يا به نقل ملدر بزرگ ( پيشوني نوشت) پيرو جوان نمي شناسد، راهش را بايد مي رفت چه در آب و چه در... افسوس و صد افسوس كه اشك در چشمان چهار خواهر داغدارحلقه بسته بود و دنبال راهي و علتي براي سرازير شدن. سنگين است  با ديدگان خويش نظاره كني مرگ عزيز خويش را و لب از سخن باز ماند، دستانت توان ياري نداشته باشد آنگاه كه جواني رعنا از جوهره خون خود مدد طلبد.
پدر علي  كه در اين سفر، خانواده  را همراهي مي نمود در آن لحظه به دنبال قطعه اي يخ مي رود تا عطش تشنگي را فرو نشيند و هنگام بازگشت بي خبر از مرگ فرزند و پرپرشدن گل وجودش،  آتش سراسر وجودش را فرا گرفت .
نرمه نرمه بزنين كلندي و گورم                  تا بيايه برسه بومهربونم
(آرام آرام بر گورم كلنگ بزنيد تا پدر مهربانم از راه برسد. )
موندمه سر ورد خالي، غم گرفتار منه          سخته مزگ استخونم، كي پرستارمنه
(تنها درخانه خويش مانده ام و غم گرفتارمن است و مغزاستخوانم سوخته، پرستارم كيست...؟   )
داغ سهراب زمان بر پيكره رستم گرد غم  مي افكند و ناله رود رود در فراغ فرزند، گوش فلك را كر مي كرد و جانسوز تر از همه مادر ي كه خود همراه با دخترانش، لحظه فراغ را تماشا مي نمود. علي در امواج سكوت و آرام مارون رفت  تا گيسوان بريده مادر خويش را هيچ گاه نبيند و فرياد مادراني  كه داغ فرزند ديده اند،  بر سكوت قلب جريحه دار مادر تاثيري نگذاشت كه  نگذاشت... علي جان! فقدانت را در دانشگاه فرهيختگان  دانش احساس مي كنيم اما در دانشكده ذهنمان هيچگاه ادب، سادگي ، خضوع و يكرنگي تواز يادمان نخواهد رفت...
 رفيقلت ودير ايان، شال سه وناشون                  عكسته بغل كنيم بريم ونهاشون (دوستان وهمكلاسي هايت مي آيند و شال سياه بر گردن دارند، عكس تورا در دست ميگيريم و به استقبالشان مي رويم)

alt




. به كجا چنين شتابان..؟ مگر نمي خواستي فرداي عيد به زيارت امام رضا ( ع) رهسپار شوي اما دريغ وصد افسوس كه.. آرزوي شرفيابي  به پابوس خسرو طوس، علي بن موسي الرضا (ع) به دلت ماند... دردي بي درمان بر رخسار و پيكره خواهران علي نقش بسته است؛ زخم مار و داغ برادرعلاجي ندارد. چه چانسوز است زندگي كردن چهار خواهر بدون برادر؛ به خدا داغي سنگين تر از اين نيست كه تابوت برادر برسر دست خواهرش باشد،  گوييد زينب چه حالي داشت با نعش و سريريده برادرش حسين...؟ وا مصيبتا!!
كس نميره به خدا گگوش به جووني                  نه شوون خو ايكنه نه روز زندگوني (خدايا هيچ كس برادرش در جواني نميرد زيرا نه شب ها خواب دارد و نه روزها زندگي...)

 تا ابد در خاطرمان، خاطراتت مي ماند و ذلت لذت مارون از ذهن خواهرانت پاك نخواهد شد؛ پدري كمر شكسته مي نالد و مي نالدو مي نالد... صبر و شكيبايي خانواده جوان ناكام علي 19ساله از سادات سيد محميد را در اين مصيبت سنگين و طاقت فرسا از درگاه ربوبيت خواستاريم..
محمد علی فاطمی اصل دانشجوی رشته علوم پرورشی دانشگاه فرهنگیان شهید ایزدپناه یاسوج اهل روستای راک از توابع شهردهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه روز عید فطر به همراه خوانداده خود برای تفریح و گردش به اطراف رودخانه مارون می روند که بر اثر بی احتیاطی وارد رودخانه شد که بعد ازچند دقیقه در جلوی چشمان خانواده اش جان سپرد.
مطلب از:مهنازخزیر/عیسی فتحی

ادامه خبر...


پشت پرده برپایی جلسات نکوداشت چیست؟

16 شهریور 1392, 17:22

پشت پرده برپایی جلسات نکوداشت چیست؟

 برگزاری همایش‌های گاه و بیگاه در تقدیر از برخی چهره‌ها گویی تبدیل به دستورکار برخی تشکل‌ها و رسانه‌های منسوب به آنان شده است. اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد، همین چندی پیش بود که طیفی از پایداری‌ها، ایثارگرانی‌ها و رهپویانی‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها گرد هم جمع شدند و همایش «نکوداشت مردِ تقوا و تدبیر» را برپا کردند، همایشی که مخاطبش غلامعلی حدادعادل و تقدیر از رویکرد او در انتخابات بود. در دیگر سو محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح طلبان که در روزهای پایانی نزدیک به انتخابات در تمکین به اجماع اصلاح طلبان از گود رقابت کنار کشیده بود نیز محور برنامه‌های بزرگداشت گاه و بیگاه اصلاح گراها شده بود.




اینبار اما نکوداشت مردی دیگر از سوی برخی تشکل‌های اصولگرای نزدیک به همان طیف برگزار شد. همایش «نکوداشت مرد صدق و امانت»؛ و عباسعلی کدخدایی همان مرد شماره یک این نکوداشت. سالهای زیادیست که نام عباسعلی کدخدایی با شورای نگهبان گره خورده است، اما شاید بسیاری بیش از آنکه او را به عنوان عضوی از حقوقدانان شورای نگهبان بشناسند، او را از جایگاه سخنگویی این شورا به یاد دارند.

تحصیلکرده رشته حقوق در دانشگاه تهران و دانشگاه‌های انگلیس در دوره‌های چهارم و پنجم شورای نگهبان عضویت شورای نگهبان از جایگاه حقوقدان را عهده دار بود. و در سه سال اول دوره اخیر (دوره ششم) نیز قائم مقام دبیر شورای نگهبان، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و سخنگوی شورای نگهبان بود.

با وجود این سوابق اما کدخدایی بعد از پایان دوره قانونی‌اش موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشد و از راهیابی به شورای نگهبان به عنوان عضو حقوقدان بازماند. عدم رای اعتمادی که بسیاری آن را ریشه در چند موضع گیری کدخدایی در مورد مصوبات مجلس و نمایندگان و برخی دیگر شخصیت‌های سیاسی در ایام انتخابات عنوان می‌کنند.
در این میان گرچه می توان از کدخدایی به عنوان نیروی متخصص، باتجربه، خبره و ولایی در سال های حضورش در شورای نگهبان یاد کرد اما برگزاری چنین مراسمی برای وی چندان توجیه پذیر نمی رسد، رویه ای که به نظر از سوی برخی تشکل های نواصولگرا در جهت اسطوره سازی، بزرگ پنداری و آماده سازی برخی چهره ها برای حضور در مناصب دیگر در دستور کار قرار گرفته است، چه آنکه همان زمان که مراسم مرد تقوا و تدبیر برگزار شد بسیاری آن را زمینه‌ای برای قرار دادن حدادعادل در جمع بزرگان اصولگرا و نقش آفرینی اش در سمت های دیگر دانستند، مانند آنچه در جریان معرفی وزیر آموزش و پرورش اتفاق افتاد و برخی از افراد وابسته به این تشکل ها در درون مجلس حداد را گزینه مناسبی برای وزارت آموزش و پرورش دانسته و به رییس جمهور معرفی کردند اما مورد تایید روحانی قرار نگرفت.

حال باید دید در پس پرده همایش نکوداشت مرد صدق و امانت چه اهداف سیاسی نهفته است و کدخدایی قرار است برای کدام جایگاه و منصب از سوی برخی نواصولگرایان آماده شود.

ادامه خبر...


بکش اما خوشگلم‌ کن !

16 شهریور 1392, 00:45

بکش اما خوشگلم‌ کن !

جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی در کشور ماست؛ اگرچه در بیشتر موارد این جراحی به دنبال ایراد و مشکلی در بینی صورت می‌گیرد، ولی گاه افراد بی‌‌آن‌که کوچک‌ترین مشکلی در شکل بینی داشته باشند، آن را به تیغ جراحی می‌سپارند تا به اصطلاح خود زیباتر شوند، غافل از این‌که نه تنها زیباتر نمی‌شوند، بلکه زیبایی سابق خود را با انجام این عمل غیرضروری به خطر می‌اندازند.
یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد در این باره مرتکب می شوند، انتخاب نامناسب مدل بینی است، از آنجا که زیبایی در تناسب، توازن و تقارن است، انتخاب مدل نامناسب با فیزیک چهره این زیبایی را از بین می برد، شاید شما ندانید مدل مناسب چهره شما کدام نوع از انواع بینی است، پس بهتر است انتخاب مدل را به دست جراح با تجربه سپرده و بی گدار به آب نزنید. براستی مدل بینی متناسب با چهره ایرانی ها کدام است؟ آیا تمام افراد می توانند از مدل یکسانی​استفاده کنند؟ دکتر حمید عارف، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی پاسخگوی این پرسش هاست.

خواسته عمومی مراجعه کنندگان برای جراحی بینی چیست؟

در نژاد ایرانی، معمولا افراد بینی بزرگی دارند، از این رو اولین خواسته فردی که عمل می کند، کوچک تر شدن بینی است. البته این موضوع سال های گذشته نسبت به حال صحت بیشتری داشت به طوری که افراد فرم های عروسکی و فانتزی را بیشتر می پسندیدند. خوشبختانه اکنون افراد بیشتر مدل های طبیعی و شیک را می پسندند ولی درصدی از همین افراد از روی ناآگاهی از عمل جراحی، پس از عمل رضایت خود را از دست می دهند، این دسته معمولا تحت تاثیر نظر دوستان خود قرار گرفته و می گویند بینی کوچک تری می خواهند و دوباره تصمیم به جراحی دیگری می گیرند. متاسفانه گاه دیدگاه جامعه تعیین کننده مدل بینی و رضایتمندی افراد است. فردی که تحت تاثیر افکار دیگران در جامعه اقدام به انجام این گونه اعمال می کند، به طور قطع نتیجه مثبتی از عمل خود نخواهد گرفت.

ملاک انتخاب مدل چیست؟

گاهی مواقع افراد در مشاوره پیش از عمل از جراح می خواهند بینی شان را همانند بینی فلان دوست یا فلان هنرپیشه معروف عمل کند، در حالی که این کار روش صحیحی نیست و نتایج خوبی نخواهد داشت. حتی در دوقلوهای همسان نیز که از یک تخمک هستند، این کار نباید صورت بگیرد زیرا یک مدل برای دو نفر مناسب نیست و هر کس فرم مخصوص چهره خود را دارد و انتخاب مدل براساس چهره تعیین می شود. برخی افراد به داشتن بینی ایتالیایی تمایل دارند، برخی فرم بینی های اسپانیایی را می پسندند، عده ای بینی عروسکی را دوست دارند که کوچک بوده و نوک رو به بالایی دارد. انواع بینی ها اگر با چهره فرد تناسب داشته باشد زیبا و شیک هستند، اما اگر این تناسب برقرار نباشد، زیباترین بینی در صورت نامناسب، زشت و بی تناسب است.

در بین این مدل ها، مدل فانتزی عروسکی چقدر طرفدار دارد؟

مدت ها بینی ایده آل افراد در کشور، بینی فانتزی عروسکی بود. بینی عروسکی کوچک، سربالا و دارای قوس است. اگرچه فرم فانتزی بینی شیک و زیباست، اما برای تمام افراد توصیه نمی شود. فردی که بینی خیلی بزرگی دارد نباید توقع داشته باشد جراح، بینی فانتزی و کوچکی برای او درست کند زیرا سایز بینی را تا حد کمی می توان کوچک کرد و نمی توان به یکباره سایز بینی را نصف کرد؛ چرا که بینی عملکرد قبلی خود را از دست می دهد. بخصوص در بینی های گوشتی که رزرو تنفسی بینی پایین است با کاهش زیاد حجم، عملکرد تنفسی دچار اختلال می شود به طوری که صدای تنفس فرد شنیده می شود، در حالی که تنفس منظم و طبیعی صدادار نیست.

شیوه جراحی بینی چقدر با شیوه های روز ​دنیا همخوانی دارد؟

روش جراحی بینی در کشور ما تفاوت زیادی با اعمال جراحی بینی در کشورهای دیگر دارد. در کشورهای اروپایی بیشتر جراحی های زیبایی بینی حالت اصلاحی دارد. به این صورت که اگر بینی قوز داشته باشد بالا و پایین آن را پر می کنند تا قوز برطرف شود یا نوک بینی را مختصر زاویه می دهند و بالا می برند و ابدا با سایز بینی کاری نداشته و آن را کوچک نمی کنند. در بیشتر موارد استخوان بینی را نمی شکنند؛ کاری که در ایران مرسوم است و اگر انجام نشود، فرد از عمل رضایت ندارد و مهم ترین خواسته اش، کوچک کردن بینی است حتی اگر عیوب آن برطرف نشود. در کشورهای غربی، بیشتر عمل های زیبایی به شکل طبیعی انجام می شود و افراد تمایل دارند کسی متوجه جراحی بینی شان نشود. پیشکسوتان جراحی زیبایی می گویند عمل جراحی موفق، عملی است که طبیعی باشد و هیچ ردی از جراحی به جای نگذارد و هرکس بینی فرد را ببیند متوجه جراحی نشود. بینی نباید قوس زیاد داشته باشد، و نوک آن خیلی سربالا نباشد، به طوری که سوراخ های بینی دیده نشود و رد بخیه در پره های بینی و تیغه دیده نشود.

چرا بینی ایرانی ها بزرگ است؟

ایرانی ها بینی درشت و بزرگی دارند، ارثیه ای به ظاهرناخوشایند که سبب شده اعمال جراحی بینی در کشور، متقاضیان بسیار داشته باشد. نژادهای مختلف ایرانی دارای بینی بزرگ و زمخت هستند، به طور مثال مردمان شمال کشور و اهالی کردستان بینی بزرگ تری نسبت به سایر شهرهای ایران دارند. در کل، آناتومی چهره در ایرانی ها مانند مردم هر کشوری از دیگرکشورها متفاوت است. در چهره ایرانی معمولا صورت ریزنقش تر، چانه و فک پایین کوچک تر است و به دلیل کوچکی چانه و عقب قرار گرفتن آن، بینی درشت تر به نظر می رسد. این موضوع بخصوص هنگام عکس انداختن از نیمرخ بیشتر به نظر می آید. همچنین به دلیل این که فک پایین در ایرانی ها کوچک است و رشد آن از فک بالا کمتر است، فک بالا یا همان دندان های بالا بسیار جلوتر از دندان های پایین قرار می گیرد و این موضوع باعث می شود بینی اگر بزرگ هم نباشد برجسته نشان داده شود. در نژاد اروپایی برخلاف نژاد ایرانی، فک درشت و صورت کشیده و بزرگ است به طوری که بینی در صورت مشخص نیست و بسیار کوچک و قلمی دیده می شود.

مشکل نازیبایی فقط در بینی خلاصه می شود؟

اغلب افراد مشکل نازیبایی چهره خود را بر گردن بینی انداخته و گمان می کنند هر ایرادی در چهره با جراحی بینی اصلاح می شود در حالی که در واقعیت این موضوع صحت ندارد و به دلیل شناخته تر شدن عمل زیبایی بینی در کشور نسبت به دیگر عمل های زیبایی متقاضیان بیشتری داشته هرچند ضرورتی برای انجام آن نباشد. آنالیز چهره پیش از عمل، کمک بزرگی به انتخاب نوع عمل می کند به صورتی که فرد متوجه ایراد چهره خود می شود. برخی مواقع ایراد صورت از چانه و فک کوچک است و با پروتز گونه و چانه صورت زاویه دار و پر شده، بینی کوچک تر می شود. وقتی چانه و گونه وضع نرمال پیدا کند، به جراحی بینی نیازی نیست. در مواردی هم، جراحی همزمان چانه، بینی و گونه نیاز است تا صورت، زیبایی خود را به دست آورد.

عوارض انتخاب نامناسب مدل بینی چیست؟

انتخاب مدل مناسب بینی نکته مهمی است که در میزان موفقیت عمل جراحی نقش بسزایی دارد. فرم چهره در صورت اولین ملاک انتخاب مدل بینی است و بر این اساس اگر چهره فرد بزرگ و کشیده است، مدل بینی انتخابی او باید متناسب با چهره خیلی کوچک و قلمی نباشد و برعکس این موضوع نیز صادق است. اگر فردی صورت کشیده و لب برجسته داشته باشد و بخواهد بینی خیلی کوچک داشته باشد تناسب چهره برهم می خورد؛ زیبایی یعنی تناسب و زمانی که تناسب نباشد، زیبایی از بین می رود. حال اگرصورت ظریف و کوچک باشد و بینی درشت و بزرگ، باز هم زیبایی و تناسب برقرار نمی شود. براین اساس فرمولی وجود دارد که طبق آن اندازه طول بینی، ارتفاع نوک بینی، زاویه لب و بینی مشخص شده که این فرمول در مرد و زن متفاوت است.

بینی هم مدل مردانه وزنانه دارد؟

بله جراحی بینی در زنان ومردان باید متفاوت باشد، به طوری که انتخاب یک مدل خاص برای مرد و زن کار صحیحی نیست و چهره را نازیبا می کند. دلیل آن تفاوت چهره مردان و زنان با یکدیگر است. در چهره زنانه صورت ظریف تر و کوچک تر بوده و پوست نازک تر و گونه برجسته تر است. در جراحی بینی مردانه، نباید به بینی قوس داد و نوک بینی تا ریشه بینی باید امتداد صافی داشته باشد. ولی در خانم ها 3 تا 4 میلی متر اختلاف ارتفاع بین نوک تا ریشه بینی باید در نظر گرفته شود یعنی نوک بینی از پشت بینی بالاتر باشد و قوس ظریف 3 تا 5 میلی متری داشته باشد. نوک بینی در خانم ها به سمت بالا و در آقایان نباید بالا باشد زیرا چهره را زنانه می کند. زاویه بین لب و بینی در خانم ها باید از 100 تا 105 درجه باشد یعنی یک زاویه منفرجه و در آقایان 90 تا 95 درجه مناسب است وبیشتر از 95 درجه توصیه نمی شود. در بینی مردانه تنها یک سوم سوراخ های بینی باید مشخص باشد و در بینی زنانه دوسوم سوراخ ها باید مشخص باشد. همچنین مدل بینی برای مردان نباید خیلی قلمی و کوچک انتخاب شود و دلیل آن فعالیت فیزیکی سخت مردان نسبت به زنان است؛ اگر بینی کوچک و قلمی باشد تنفس برای انجام فعالیت های دشوار مردانه با مشکل مواجه می شود.

اعظم صفایی

ادامه خبر...


از دوخت لباس علماي مشهور تا تغييرات مد لباس روحانيون

16 شهریور 1392, 00:08

از دوخت لباس علماي مشهور تا تغييرات مد لباس روحانيون

20 سال پيش فقط عباي قهوه‌اي و مشکي استفاده مي‌شد و تنوع رنگ قبا و لباده نيز بسيار محدود بود اما امروز 60 رنگ عبا وجود دارد.به گزارش فارس، وبلاگ نامه‌هاي حوزوي نوشت: روحانيان لباس خود را از کجا تهيه مي‌کنند؟ اجزاي لباس روحانيان کدام است؟ متوسط قيمت‌هاي لباس روحانيت چه مقدار است؟ علما و مراجع تقليد لباس‌هاي خود را چگونه تهيه مي‌کنند؟ مد لباس روحانيان چگونه تغيير مي‌کند؟ چه کساني براي خريد لباس، طلبه‌ها را همراهي مي‌کنند؟
بازار لباس روحانيان
قم- خيابان چهارمردان- پاساژ صاحب الزمان (عج)، اين پاساژ چهار طبقه دارد تمام مغازه‌هاي زير زمين که نزديک به 10 مغازه است لباس روحانيت عرضه مي‌کنند در طبقه همکف و طبقه دوم و سوم نيز اکثر مغازه‌هاي يا فروشگاه يا خياط لباس روحانيت هستند. در مجموع 30 باب مغازه در اين پاساژ لباس روحانيت توليد و عرضه مي‌کنند، در بازار عرب‌ها و برخي از مناطق قم نيز بصورت پراکنده مغازه‌هايي مختص عرضه لباس روحانيان هستند، اما مي‌توان مرکز اصلي توليد و عرضه را همين پاساژ صاحب الزمان (عج) ناميد. رشته تحصيلي فروشنده ميهمانداري هواپيما است اما ترجيح داده است شغل خانوادگي خود را ادامه بدهد، عکسي از يک آيت الله را بر ديوار مغازه نصب کرده و مي‌گويد پدر بزرگش از علماي قم بوده است نام فروشگاه صاحب الزمان (عج) است. او مي‌گويد اين پاساژ مرکز توليد و پخش لباس روحانيت به سراسر کشور است، شهرهاي مثل مشهد و اصفهان نيز بصورت محدود اين لباس را توليد مي‌کنند اما در اکثر شهرها مغازه‌اي نقش توزيع لباس روحانيت را به عهده دارد و در بسياري از شهرها نيز مرکز توليد و توزيع لباس روحانيت وجود ندارد و طلاب و روحانيون معمولاً در سفر به قم لباس روحانيت را تهيه مي‌کنند. فروشنده‌اي ديگر که نام مغازه‌اش را «قائم» گذاشته است مي‌گويد که بخشي از توليدات اين به شهرهاي مختلف و حتي به نجف اشرف صادر مي‌شود و طلاب و روحانيان عراق مشتري توليدات قم هستند.
اجزاي لباس روحانيان
عبا، قبا، لباده، عمامه، عرق چين، دشداشه، پيراهن و نعلين اجزاي تشکيل دهنده لباس روحانيت است.
عمامه: رنگ عمامه يا سياه يا سفيد است؛ يکي از فروشندگان در توضيح عمامه مي‌گويد يک نوع جنس عمامه وال هندي است که حالت سفيد معمولي و حالت پنبه‌اي دارد و هنگام حرکت دادن دست روي آن دست با اصطکاک مواجه مي‌شود و اگر چنانچه دست براحتي بر روي عمامه حرکت کند معلوم است وال هندي نيست؛ اما نوع ديگر عمامه تايلندي سفيدِ مايل به لاجوردي است. وي مي‌گويد معمولاً طلبه‌ها 6 تا 7 متر عمامه استفاده مي‌کنند، البته برخي از علما و روحانيان نيز عمامه‌هاي 10 متري نيز استفاده مي‌کنند، قيمت هر متر عمامه 4 هزار و 500 تومان است يک عمامه هفت متري حدود 35 هزارتومان فروخته مي‌شود. يکي از فروشندگان به طلاب توصيه مي‌کند در صورتي که رنگ عمامه آنها به زردي تمايل پيدا مي‌کند مي‌توانند از عطاري پودر لاجورد تهيه کرده و در آب حل کنند و عمامه را در داخل آن قرار دهند و پس از ساعتي عمامه آنها سفيد مايل به لاجوردي خواهد بود که باز مي‌توانند سال‌ها از آن استفاده کنند؛ نکته ديگري که مورد توجه وي است اينکه عمامه را بايد حتماً با دست شست، چرا که پارچه آن ظريف است و ماشين لباسشويي آن را از بين مي‌برد.
عبا: عبا انواع مختلفي دارد، يک نوع از عبا، عباي 4 فصل است که ضخامت متوسطي دارد که مي‌توان در 4 فصل سال از آن استفاده کرد، اما عباي تابستاني و بهاره نيز وجود دارد همان عباهاي توري که هم سبُ است و هم گرماي کمتري را جذب مي‌کند؛ عباي زمستاني ضخيم و سنگين است و عباي پاييزي که حالتي بينابين دارد. البته اکثر طلبه‌ها و روحانيان در طول سال از 2 عبا استفاده مي‌کنند يکي تابستاني و ديگري زمستاني که در بهار و پاييز نيز قابل استفاده است، قيمت‌هاي متوسط عبا از 40 تا 100 هزارتومان است و البته بيشترين فروش ويژه عباهايي با قيمت 50 تا 80 هزارتومان است. هر مقدار قيمت بالاتر مي‌رود خريدار کمتري دارد؛ يکي از فروشندگان از عباي چند ميليون توماني سخن مي‌گويد نوعي عبا که با دست بافته شده است که مشهور به عباي خاچيه است وي مي‌گويد که اين نوع عبا کار دست است و ممکن است نياز به چند ماه باشد تا يک عبا توليد شود اين نوع عبا بيشتر زينتي و تشريفاتي بوده و بسيار هم ظريف و حساس است و البته خيلي بندرت خريدار دارد، وي براي رساندن منظورش مي‌گويد مانند فرش ابريشمي است که با توجه به قيمتش کمتر استفاده مي‌شود. وي توصيه مي‌کند که طلبه‌ها عباي خود را داخل ماشين لباس شويي قرار ندهند چرا که قيطان عبا کشيده و کوتاه مي‌شود و شکيل بودن عبا را از بين مي‌برد.
قبا: قبا همان پوشش بلندي است که از زير عبا ديده مي‌شود و بر روي پيراهن مي‌پوشند، لباده نيز پوششي است که يقه آن کاملاً بسته است لباده همان لباسي است که حسن روحاني ار زير عبا مي‌پوشد، پارچه قبا و لباده همان پارچه‌هاي کت و شلوار مردانه است. البته يکي از فروشندگان از وضعيت پارچه نيز شکايت مي‌کند و مي‌گويد کيفيت پارچه‌هاي داخلي پايين آمده و پارچه‌هاي خارجي بازار را گرفته است، قيمت عبا بطور متوسط از 40 تا 70 هزار تومان است که با توجه به جنس پارچه و دوخت مي‌تواند قيمت بالاتري نيز داشته باشد. البته قيمت لباده کمي گران‌تر است از 80 تا 150 هزار تومان و آن به دليل استفاده پارچه بيشتر و مقدار زماني که است که صرف دوخت آن مي‌شود؛ براي صاف بودن جلوي لباده از لايي استفاده مي‌شود. قيمت دوخت لباس روحانيت نيز گران است و با توجه به اعتبار خياط مي‌تواند بالاتر برود، از اين جهت لباس‌هاي سفارشي قيمت‌هاي بالاتري دارند. از فروشنده مي‌پرسم که چاک کوچک زير بغل قبا و لباده براي چيست، اين نکته از آن نظر جالب است که متعدد ديده شده است که در کلاس‌ها وقتي براي اولين بار زير بغل روحانيون را مي‌بينند ناخودآگاه مي‌گويند: «حاج آقا زير بغل لباستان پاره شده است». وي مي‌گويد اين چاک به خاطر آن است که حرکت دست به راحتي انجام مي‌شود و ديگر اينکه کارکرد تهويه هوا را دارد؛ و البته مي‌گويد که اين کار براي خياط بسيار سخت است.
دشداشه و بلوز: بلوزي که روحانيان مي‌پوشند بلوزي است با دوخت ساده و با يقه‌اي که به يقه آخوندي مشهور است؛ بيشتر اين پيراهن‌ها از پارچه‌هاي رنگ‌هاي روشن دوخته مي‌شوند، اگرچه در سال‌هاي اخير تنوع زيادي نيز در اين زمينه به چشم مي‌خورد. به طور مثال پيراهن‌هايي عرضه مي‌شود که چهارخانه هستند و حتي برخي از روحانيان اين نوع بلوز را از زير قبا مي‌پوشند؛ دشداشه پيراهن بلندي است که تا پاها ادامه دارد و در برخي از شهرهاي گرمسير مانند قم برخي از طلبه‌ها در فصل تابستان به جاي قبا از دشداشه استفاده مي‌کنند.
عرق چين و شلوار سفيد: عرق چين کلاهي کوچک است که برخي از روحانيون از زير عمامه بر سر مي‌گذارند و وقتي عمامه را برمي‌دارند آن کلاه را بر سرشان مي‌گذارند، قيمت آن 3 هزار تومان است و البته به گفته يکي از کسبه، عرق چين کمتر مشتري دارد و طلبه‌هاي جوان از آن استفاده نمي‌کنند، برخي از روحانيون نيز از زير قبا شلوار راحتي سفيد رنگ مي‌پوشند که البته در ميان طلبه‌هاي جوان بسيار کم شده است و طلبه‌هاي جوان شلوارهاي رسمي استفاده مي‌کنند.
نعلين: کفشي است مانند دمپايي که علما و روحانيان از آن استفاده مي‌کنند و در رنگ‌هاي مختلف نيز ارائه مي‌شود البته طلاب و حتي روحانيون نيز در سال‌هاي اخير کمتر از آن استفاده مي‌کنند علتش را از فروشنده جويا مي‌شوم، وي مي‌گويد پوشيدن نعلين تحرک را کم مي‌کند از اين رو طلبه‌هاي جوان کمتر تمايلي به استفاده از آن دارند و اينکه پاشنه نعلين‌هاي موجود به گونه‌اي است که پس از مدتي کمر درد ايجاد مي‌کند و از استاندارد لازم برخوردار نيست از اين رو طلبه‌ها و روحانيوني که معمولاً پياده روي مي‌کنند کمتر از نعلين استفاده مي‌کنند.
تغييرات مد لباس روحانيون
از فروشنده‌اي درباره انواع مدها و رنگ‌هاي عبا، قبا و لباده مي‌پرسم وي مي‌گويد 15-20 سال پيش فقط عباي قهوه‌اي و مشکي استفاده مي‌شد و تنوع رنگ قبا و لباده نيز بسيار محدود بود اما امروز 60 رنگ عبا داريم. رنگ‌هاي روشن و تيره که هرکدام نيز مشتري‌هاي خود را دارند، وي علت را اينگونه توضيح مي‌دهد که سبک زندگي مردم در زمينه پوشش تغييراتي داشته است و از آنجا که نوع مد و دوخت لباس روحانيون همواره ثابت است اين تغييرات را در رنگ لباس روحانيون مي‌توان يافت. وي مي‌گويد که برخي از مدها نيز بسيار مشتري دارد بطور مثال عباي ژورژت چروک که چند سال پيش ارائه شد خيلي مشتري داشت اما ديگر پارچه آن در بازار نيست.
دوخت لباس علماي مشهور
از يکي ديگر از فروشندگان مي‌پرسم که علماي بزرگ و شخصيت‌هاي مشهور چگونه لباس خود را تهيه مي‌کنند؟ مي‌گويد: برخي از علماي مشهور خياطي مورد اعتماد را به خانه‌يشان مي‌خوانند و خياط اندازه او را گرفته و برايش لباسي مي‌دوزد و البته اين ويژه علمايي است که وضعيت مناسبي دارند و شايد هم به لباسشان اهميت بيشتري مي‌دهند؛ البته خياط‌هاي کمي هم چنين شانسي دارند، برخي ديگر از علما يکي از لباسهايشان را مي‌دهند تا با اندازه آن لباس برايشان لباس تازه‌اي دوخته شود.
روحانياني که با همسرشان براي خريد مي‌آيند
مي‌پرسم طلاب و روحاينان چه مقدار به انتخاب لباس و شيک بودن آن حساسيت دارند؛ پاسخ مي‌دهد که تمام روحانيان نگاه يکساني ندارند از اينرو بايد تنوع خوبي داشته باشي تا بتواني رضايت آنها را جلب کني به نکته جالبي اشاره مي‌کند و مي‌گويد که در ساليان پيش علما و روحانيان به تنهايي مراجعه مي‌کردند و هنوز هم برخي از علماي ميان سال به تنهايي خريد مي‌کنند اما در سال‌هاي اخير طلبه‌هاي جوان‌تر به همراه همسر و فرزندان خود براي خريد لباس مراجه مي‌کنند تا خانواده‌شان نيز در زمينه رنگ و نوع لباس نظر بدهند. و البته فروشنده اين نوع خريد را بيشتر قبول دارد چراکه مي‌گويد حق طبيعي خانواده است و در اين زمينه فرقي بين روحاني و غير روحاني نيست شايد هم حضور خانواده طلاب در خريد لباس روحانيت در تنوع رنگ لباس‌ها در سال‌هاي اخير نقش داشته است.
خريد لباس روحانيان توسط مردم عادي
به گفته اهالي اين پاساژ خريداران لباس روحانيت فقط طلبه‌ها نيستند و برخي از مردم عادي نيز گاهي از اين لباس‌ها استفاده مي‌کنند برخي از زائرين حرم حضرت معصومه (س) در کنار زيارت و گشت و گذاري در قم با فروشگاه لباس روحانيان مواجه مي‌شوند و عبايي براي نماز خواندن تهيه مي‌کنند. برخي ديگر نيز نعلين خريداري مي‌کنند تا در حياط خانه استفاده کنند برخي نيز پيراهن يقيه آخوندي يا ديپلمات از اين مرکز خريداري مي‌کنند، چه کسي مي‌داند شايد برخي از مردم با استفاده از اين لباس احساس معنويت و آرامش بيشتري مي‌کنند.


ادامه خبر...


کاش کمی «صادق» باشیم

10 شهریور 1392, 22:28

کاش کمی «صادق» باشیم

کاش برخی از ما لااقل از هر یک از ائمه معصومین(ع) یک ویژگی را بیاموزیم و از امام صادق(ع) نیز «صادق» بودن را ...

خدا کند رویمان بشود که ادعا کنیم امام و الگویمان در زندگی، آن بزرگان هستند. چون دیگر انگار دیگران در حال پیشی گرفتن از ما در پیروی از زندگی و دستورات معصومین(ع) هستند.

 

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهادت آن حضرت به دستور منصور دوانیقی بوده که بر اساس آن، ایشان مسموم شده و در مدینه به شهادت رسیدند، قبر شریف آن حضرت در قبرستان بقیع واقع شده است.

 

دوران عمر پربرکت آن حضرت را می‌توان به دو بخش 1 - قبل از امامت: 31 سال از سال 83 تا 114 قمری و 2 - دوران امامت آن حضرت تا پایان عمر دنیوی ایشان 34 سال دانست که دوران شکوفایی اساس اسلام بوده است.

 

از ویژگی‌های برجسته‌ای که در برخی از منابع دینی در رابطه با خلق و خوی امام صادق(ع) به آنها اشاره شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

توجه ویژه به صله‌رحم

 

اخلاق نیک و متین

 

دلجویی از مومن و رفع پشیمانی از او

 

توجه به بینوایان

 

سجده‌های طولانی

 

خوف از عذاب الهی

 

توجه ویژه به عبادت و بندگی

 

گفتاری از امام صادق(ع):

 

"گناه انسان را از روزی محروم می‌کند"

 

"تاثیر کار بد بر صاحبش، از تاثیر کارد در گوشت زودتر است"

 

"بر تو باد که برای خدا، خیرخواه مخلوقش باشی، که هرگز خدا را به کاری بهتر از آن ملاقات نکنی"

 

"دوست ندارم شما جوانان را جز در یکی از دو حال بنگرم: 1‌- عالم و دانشمند. 2‌ - دانشجو و دانش‌طلب"

 

"مثال دانشی که به آن عمل نمی‌شود، همچون گنجی است که چیزی از آن در مصرف‌های لازم، صرف نمی‌گردد"

 

"سه چیز موجب جلب محبت و دوستی دیگران است: 1 - دینداری، 2 - تواضع و فروتنی، 3 - بذل و بخشش"

 

"کسی که پدر و مادرش را اندوهگین کند نسبت به آنها جفا کرده (و عاق والدین شده) است و کسی که هنگام مبتلا شدن به مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها دستش را بر رانش بزند، (بی قراری کند) پاداش خود را پوچ و نابود کرده است"

 

"قرض گرفتن، غصه شب و ذلت روز است"

 

"حیا و شرم بر دو گونه است، یکی نشانه ضعف و عجز است(مانند کم‌رویی و بی‌جهت) و دیگری نشانه قوت اسلام و ایمان است"

 

"کسی که قبل از سلام کردن، ‌آغاز سخن کند، جوابش نگویید"

 

در ادامه متن سخنانی از استاد شهید مرتضی مطهری درباره امام صادق(ع) می‌آید:

 

امام صادق علیه السلام در ماه ربیع الاول سال 83 هجری در زمان خلافت عبد الملک بن مروان اموی به دنیا آمد و در ماه شوال یا ماه رجب در سال 148 هجری در زمان خلافت ابوجعفر منصور عباسی (دوانیقی) از دنیا رحلت کرد. در زمان یک خلیفه باهوش سفاک اموی به دنیا آمد و در زمان یک خلیفه مقتدر باهوش سفاک عباسی از دنیا رحلت کرد و در آن بین شاهد دوره فترت (فراغت) خلافت و انتقال آن از دودمانی به دودمان دیگر بود.

 

 

فرصت طلایی‏

 

امام صادق علیه السلام "شیخ الائمه" است، از همه ائمه دیگر عمر بیشتری نصیب ایشان شد، 65 ساله بود که از دنیا رحلت فرمود. عمر نسبتا طویل آن حضرت و فتوری (زمان فراغت) که در دستگاه خلافت رخ داد که امویان و عباسیان سرگرم زد و خورد با یکدیگر بودند فرصتی طلایی برای امام به وجود آورد که بساط افاضه و تعلیم را بگستراند و به تعلیم و تربیت و تأسیس حوزه علمی عظیمی بپردازد، جمله «قال الصادق» شعار علم حدیث گردد و به نشر و پخش حقایق اسلام موفق گردد.

 

از آن زمان تا زمان ما هرکس از علما و دانشمندان اعم از شیعی مذهب و غیره که نام آن حضرت را در کتب و آثار خود ذکر کرده‏‌اند با ذکر حوزه و مدرسه‏‌ای که آن حضرت تأسیس کرد و شاگردان زیادی که تربیت کرد و رونقی که به بازار علم و فرهنگ اسلامی داد توأمان ذکر کرده‏‌اند؛ همان طوری که همه به مقام تقوا و معنویت و عبادت آن حضرت نیز اعتراف کرده‏‌اند.

 

شیخ مفید از علمای شیعه می‏‌گوید آنقدر آثار علمی از آن حضرت نقل شده که در همه بلاد منتشر شده. از هیچ کدام از علمای اهل بیت آنقدر که از آن حضرت نقل شد، نقل نشده. اصحاب حدیث نام کسانی را که در خدمت آن حضرت شاگردی کرده‏‌اند و از خرمن وجودش خوشه گرفته‏‌اند ضبط کرده‏‌اند، چهار هزار نفر بوده‏‌اند و در میان اینها از همه طبقات و صاحبان عقاید و آراء و افکار گوناگون بوده‏‌اند.

 

محمدبن عبد الکریم شهرستانی، از علمای بزرگ اهل تسنن و صاحب کتاب معروف "الملل والنحل"، درباره آن حضرت می‏‌گوید:

"هُوَ ذو عِلْمٍ غَزیرٍ، وَ ادَبٍ کامِلٍ فِی الْحِکْمَةِ، وَ زُهْدٍ فِی الدُّنْیا، وَ وَرَعٍ عَنِ الشَّهَواتِ."

یعنی او، هم دارای علم و حکمت فراوان و هم دارای زهد و ورع و تقوای کامل بود. بعد می‏‌گوید مدت‌ها در مدینه بود، شاگردان و شیعیان خود را تعلیم می‏‌کرد و مدتی هم در عراق اقامت کرد و در همه عمر متعرض جاه و مقام و ریاست نشد و سرگرم تعلیم و تربیت بود. در آخر کلامش در بیان علت اینکه امام صادق توجهی به جاه و مقام و ریاست نداشت این ‏طور می‏‌گوید:

«مَنْ غَرَقَ فی بَحْرِالْمَعْرِفَةِ لَمْ یقَعْ فی شَطٍّ، وَ مَنْ تَعَلّی‏ الی‏ ذِرْوَةِ الْحَقیقَةِ لَمْ یخَفْ مِنْ حَطٍّ.»

یعنی آن که در دریای معارف غوطه‏‌ور است به خشکی ساحل تن درنمی‌دهد و کسی که به قله اعلای حقیقت رسیده نگران پستی و انحطاط نیست.

 

کلماتی که بزرگان اسلامی از هر فرقه و مذهب در تجلیل مقام امام صادق‏ صلوات اللَّه علیه گفته‏‌اند زیاد است، منظورم نقل آنها نیست، منظورم اشاره‏‌ای بود به اینکه هرکس امام صادق علیه السلام را می‏‌شناسد آن حضرت را با حوزه و مدرسه‏‌ای عظیم و پرنفع و ثمر که آثارش هنوز باقی و زنده است می‏‌شناسد. حوزه‏‌های علمیه امروز شیعه امتداد حوزه آن روز آن حضرت است.(1)

 

پیش‌نویس:

 

(1) مجموعه‏ آثار استاد شهیدمطهری، ج‏18، ص: 36 و 37

 

منابع:

 

پایگاه اطلاع رسانی بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری www.motahari.ir

 

کتاب سیره چهارده معصوم(ع)، تالیف: محمد محمدی اشتهاردی، ناشر: نشر مطهر، نوبت چاپ: چهارم بهار 1381

ادامه خبر...


از یک خرید بلیت اینترنتی تا کشف چند ضعف بزرگ مدیریتی

8 شهریور 1392, 21:41

از یک خرید بلیت اینترنتی تا کشف چند ضعف بزرگ مدیریتی

 

گزارش: حسن باوی  

_____________________________________________

 

سومین گزارش انتقادی بر عملکرد و ضعف حاکم بر قطارهای مسافربری

از یک خرید بلیت اینترنتی تا کشف چند ضعف بزرگ مدیریتی

اینجانب نگارنده ی گزارشهای انتقادی بر عملکرد قطارهای مسافربری به طور اعم و بر عملکرد شرکت رجا به طور اخص،به دنبال سکوت اختیار کردن مدیران شرکت رجا و مدیران راه آهن ج.ا.ا در مورد گزارش انتقادی دوم و همچنین نقطه نظراتی که بعضی از خوانندگان محترم در مورد گزارشهای انتقادی داشته اند و همچنین با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع برای مسافران قطارهای مسافربری،سومین و آخرین گزارش انتقادی خود را نگاشته و در آرزوی رفع مشکلات و نواقص موجود در سیستم و عملکرد قطارهای مسافربری می نشینم.نواقصی که در صورت رفع آنها،به اعتقاد اینجانب گام بلندی در جهت ارج نهادن و تکریم مسافران قطارهای مسافربری برداشته خواهد شد.البته نقص های موجود در سیستم قطارهای مسافربری بسیار است و در این گزارش فقط به اهم آنها اشاره شده است.

نقص اول: شرکت رجا بلیت را می فروشد و شخص دارنده ی بلیت از مأمورین ایستگاه راه آهن که هیچکدام از آنها به رجا ارتباطی ندارند،عبور می کند و سوار قطار می شود.قطاری که آن نیزمتعلق به رجا نیست و مالکیت آن به شرکت مهتاب سیر جم برمی گردد.در ایستگاه مقصد نیز مأمورین راه آهن ج.ا.ا حضور دارند و نه شرکت رجا.

پس در این سفری که از ابتدا تا انتهای آن کسی از عوامل رجا حضور نداشته،شرکت رجا در قبال انجام چه نوع خدماتی اقدام به فروش بلیت کرده است؟ شرکت مهتاب سیر جم که مالکیت آن قطار مسافربری را بر عهده داشت نیز می توانست سامانه فروش بلیت داشته باشد و برای مسافران خود بلیت صادر کند. قطارهای مسافربری دیگر نیز باید از همین مقوله پیروی کنند تا دیگر نیازی به فروش بلیت از طرف شرکت رجا نباشد و هر شرکت مسافربری برای خود سامانه مستقل فروش بلیت داشته باشد و مستقیما" به فروش بلیت مسافران خود مبادرت ورزد.

نقص دوم:وقتی سامانه فروش بلیت اینترنتی ایجاد می گردد،پس امکانات و خدمات متناسب با آن نیز باید ارائه شود،یعنی همان ایجاد باجه کنترل بلیت اینترنتی در ایستگاه های مبداء.ولی متأسفانه مسئولین مربوطه این اصل مهم را فراموش کرده اند و فقط به وضع قوانین و مقررات اکتفا کرده اند.در موردی که در ذیل ذکر آن آمده،این نقص بزرگ که همان نبود امکانات متناسب با فروش بلیت اینترنتی است به وضوح نمایان می شود.

اینجانب پس از آنکه بلیت خود را به صورت اینترنتی خریداری و اطلاعات سفرم را یادداشت و برای چاپ بلیت به یکی از آژانس های سطح شهر اهواز رفتم، با ین پاسخ  مسئولان آنجا مواجه شدم«سیستم قطع است».آنجا را ترک کردم و به آژانس دیگری رفتم،پاسخ آنها این بود«بلیت قطار نداریم».از آنها نشانی یک آژانس مسافری دیگری را گرفته ولی وقتی به آنجا نیز رفتم،پاسخ آنها همانند همکاران قبلی خود این بود«سیستم قطع است». در نهایت و با توجه به زمان کمی که به حرکت قطار مانده بود،وارد یک کافی نتی که در مجاورت همان آژانس بود شدم و از اطلاعات سفرم پرینت گرفتم.در این کافی نت سیستم فروش رجا بر خلاف آژانس های مسافری دیگر قطع نبود!!! پس از اخذ پرینت با عجله و دوان دوان وارد ایستگاه راه آهن اهواز شدم و به باجه کنترل بلیت آنجا رسیدم. مسئولان مربوطه ی ایستگاه اهواز در ابتدا خرید بلیتم را کان لم یکن تلقی کرده ولی باتوجه به توضیحاتی که برای آنها دادم، اطلاعات سفرم را با کارت شناسایی من تطبیق داده و اجازه عبور و سوارشدن به قطار را به من دادند.

 

حال باتوجه به مورد فوق،سؤالی که از مدیران راه آهن و شرکت رجا می شود این است که اگر شما دراین وضعیت به جای شخص مسافر بودید چه فکر و تدبیری می کردید ؟ آیا این نقص بزرگ و نبود باجه کنترل بلیت اینترنتی در ایستگاه های مبداء را احساس نمی کردید؟

نقص سوم: شرکت های خصوصی که درزمینه ی حمل و جا به جایی مسافر فعالیت می کنند باید این اختیار و قدرت عمل را داشته باشند تا در گزینش و انتصاب پرسنل خود و از جمله رئیس قطار، آزادانه فعالیت کنند تا بتوانند در قبال آن ها پاسخ گو و مسئولیت پذیر باشند. لذا انتخاب رئیس قطار از سوی مدیران راه آهن جمهوری اسلامی ایران در شرکت های خصوصی، با اصل و روح خصوصی سازی منافات دارد و به گستردگی و تعدد مسئولیت ها و در پی آن به کاهش و ضعف در عملکرد شرکت های خصوصی می انجامد.

نقص چهارم: نقد و انتقادپذیری و استفاده از آن در جهت رفع نواقص،همواره به عنوان یکی از مؤلفه های اساسی در جهت بهبود کیفیت و خدمات و به روز کردن و منطبق کردن ساختار شرکت ها با واقعیتهای موجود می باشد. لذا مسئولین شرکت رجا و مدیران راه آهن ج.ا.ا باید برای مقابله با بدبینی ها و سوء ضن هایی که به دنبال اخذ مبالغ اضافه ایی که از مسافران صورت می گیرد،مشخص کنند که آن مبالغ اضافه به حساب کدام شخص یا گروه می رود؟ آیا به حساب همان هایی می رود که وارد حساب کاربری منتقدان می شوند و به زعم خود مدارک و مستندات آنها را نابود و محو می کنند؟ اگر مسئولین مربوطه نتوانند در این باره پاسخ قانع کننده ایی ارائه دهند،از دید اینجانب این دیگر نقص نیست و به نوعی فساد تلقی می شود.فسادی که برای مبارزه با آن باید تلاش کرد.

امیدوارم این بار مسئولین شرکت رجا وهمچنین مدیران راه آهن ج.ا.ا که سکوت اختیار کرده اند و نیز مدیران شرکت مهتاب سیر جم که در این زمینه با "چراغ خاموش" کار و فعالیت می کنند،این بار سنت شکنی کرده و پاسخی روشن و قابل قبولی ارائه دهند تا حقایق برای عموم روشن شود و یا اگر تمایلی به پاسخگویی هم ندارند حداقل ایرادات و نواقص موجود خود را مرتفع کرده تا با بهبود کیفیت و خدمات خود، اسباب امنیت و آسایش مسافران قطارهای مسافربری فراهم گردد.

ادامه خبر...


به یادعمو سوپری محله ما

4 شهریور 1392, 17:56

به یادعمو سوپری محله ما

وقتی به دکانش وارد می شدی بعید بودکه آنچه تو میخواستی  در دکانش نباشد،ازمیوه وچسب برق تاقرص "آسپرین دو رنگ"،درست چیزی شبیه هایپرمارکت های امروزی.
عموسوپری محله ما باسلیقه بود ومتشخص،باهرکی به زبان خودش سخن میگفت وشوخی میکرد،درمیان همه ساعات شبانه روز،رفتن به مغازه اش شب ها یک صفای دیگر داشت.
اگرقبلا از جلوی مغازه اش یکبار گذر کرده باشی حتما صدای رادیو را از این دکان شنیده ای .
رادیو جلدقهوه ای داشت قدیمی و7موج ،اصل "SONY".بقول مردم آبادی تا آن ور دنیا را میگرفت،همه فرکانس های فارسی زبان دنیا چه این وری ،چه آن طرف آب.
آن سال ها که حال و روز هواشناسی کشور اینقدر خوب وبه روز نبوده او برای کشاورزان  و دامداران پیام آور باران بود وبرکت خداوندی بر سفره های مردمان صادق و زحمت کش آبادی.بگذریم..
اوبرای بخشی از مردم آبادی مشکل گشا بود،اگرچه صندوق بانکی نداشت اما در حد توانش نسیه میداد بدون گرفتن سفته وچک تنها به امید محصول سال آینده.
بقول خودش دفتر حسابی داشت که بیش از200 برگ داشت وکمتر کسی را پیدا میکردی که از او در این دفتر نامی برده نشود.
میگفتند قیمت اجناسش با بقیه فرق میکند ،اما راستش را بخواهی کیفیت اجناسش هم با بقیه خیلی فرق میکرد ،باسلیقه بود در حرفه اش.
برای خرید راهی بهبهان میشد وشیراز وگاهی هم شهرضا(قمشه)واصفهان،او هرگز فراتر از این شهرها نرفته بود ،اما به سبک اصول تجارت اروپا هندوانه را قاچی میفروخت،تا عطش گرمای تابستان جنوب در هر کسی به اندازه پولش فرو کش شود.

alt
عموسوپری محله ما چشم پاک بود وامین،بابچه ها به زبان خودشان حرف میزد.وقتی با بچه هایم به راک میرفتم ،اول بسراغ او میرفتند،یادش بخیر میگفت :"هروقت بچه هایت می آیند تمام محله فارسی صحبت میکنند".
نمیدانم بچه هایم چقدر او را دوست داشتند ،اما همین را میدانم وقتی با مادر بزرگ گچسارانی خود به آبادی رفتیم از من خواستند تا جلوی سوپری توقف کنیم وبقول خودشان عمو سوپری را به مادر بزرگ نشان دهند.
او درب دکانش همیشه باز بود چه در شادی و چه در عزا،اگرچه برخی بر این کار او خرده میگرفتند ،اما وقتی یاد سخنی از علامه طباطبایی افتادم که فرمودند "تمام روزهای سال را کار میکردم بجز عاشورا " دیگر انصاف نبود اگر بخواهیم بر او خرده بگیریم ،در یک کلام کار راه انداز بود ودنبال روزی حلال.
اما حالا روزگاری است که بر درب نقره ای آن دکان همیشه باز،قفلی آهنی ومشکی رنگ آویز شده است وچند روزی است که "شیخ محمدیار اکرمی"همان عمو سوپری محله ما،دفتر حساب وکتابش در این دنیا بسته شده است وسوم وهفت درگذشتش در چند متری همان دکان برگزار شد .

alt

ولی بی شک یاد ونام وخاطراتش با ما وبچه های ما خواهدماند،بقول حسین پناهی:"همه چی از یاد آدم میره مگه یادش که همیشه یادش"
خدایاردرخش-سردبیرپایگاه خبری راک نیوز

ادامه خبر...


کمک مردمي به دانشگاه احمدي‌نژاد؟!

4 شهریور 1392, 03:16

کمک مردمي به دانشگاه احمدي‌نژاد؟!

   با گذشت تنها 20 روز از اعلام شماره حساب مردمي يکي از مديران احمدي نژاد مدعي شده، 600 ميليون تومان کمک مردمي براي دانشگاه احمدي‌نژاد واريز شده است.  تداوم يا عدم تداوم حضور احمدي نژاد در عرصه سياسي سوالي بود که همواره ذهن تحليلگران را به خودش مشغول مي‌کرد تا اينکه خبر صدور مجوز تاسيس دانشگاه ايرانيان منتشر شد. دانشگاهي که شوراي عالي انقلاب فرهنگي مجوز تاسيس آن را صادر کرده بود و تاسيس آن قطعي بود.

رئيس دولت دهم حتي در برنامه‌اي که براي خداحافظي و حلاليت طلبي از مردم در شبکه يک تلويزيون پخش شد دانشگاه را قالب اصلي فعاليت‌هاي پژوهشي خود دانست و تاکيد کرد که پول دانشگاه تازه مجوز گرفته «ايرانيان» از آسمان مي‌آيد. او همچنين شماره حسابي را براي دريافت کمک‌هاي مردمي به دانشگاه اعلام کرد که هرکس بنا به خواست و توانمندي‌اش براي تاسيس آن ياري مالي رساند. شماره حسابي که بعدها در خبرگزاري‌ها اعلام شد به نام حميد بقايي و شريک است. وحيد شاکري مديرکل رسانه‌اي نهاد رياست جمهوري در دولت دهم با اشاره به کمک‌هاي مالي مردم به دانشگاه رئيس جمهور پيشين ايران مدعي شده است که بنده دو هفته پيش خبر داشتم که 600 ميليون از سوي مردم به حساب دانشگاه ريخته شده مردم از 100 هزارتومان تا 2 هزارتومان به دانشگاه احمدي نژاد کمک کرده‌اند. به اين ترتيب آمار تازه‌اي از سوي دولت دهمي‌ها بعد از نقل مکان آنها از پاستور منتشر شده که معلوم نيست پايه و اساس آن چيست و بر اساس کدام سند، مديرکل رسانه‌اي نهاد رياست جمهوري مدعي اين رقم کمک‌هاي مردمي شده است.

البته ذکر اين نکته ضروري است که مردم و کارشناسان اقتصادي و سياسي در اين 8 سال گذشته هرگز دل خوشي از آمارهاي دولت دهمي‌ها نداشته اند و همواره شبهاتي درباره آمارهاي اقتصادي و حتي سياسي ارائه شده توسط آنها وجود داشته که خاطره خوبي در ذهن افکارعمومي بر جاي نگذاشته است.

از سوي ديگر در جايي که همه از گراني و تورم مي‌نالند و مردم همه زير بار فشارهاي اقتصادي هستند، معلوم نيست چگونه تا اين حجم کمک‌هاي مردمي به حساب حميد بقايي و شريک واريز مي‌شود.پارسينه،

ادامه خبر...


چگونه متوجه بوی بد دهان خود شویم؟

2 شهریور 1392, 21:32

چگونه متوجه بوی بد دهان خود شویم؟

مشخص‌ترین دلیلی که همه به آن توجه می‌کنیم و برایمان مهم است مربوط به مواقعی است که مهمانی، جلسه و یا قرار ملاقات مهمی داریم. در اینگونه مواقع تنفس بدبو تاثیر بسیار نامطلوبی در روابط و حتی موقعیت اجتماعی و شغلی ما خواهد داشت. ممکن است بارها خواسته باشید بوی دهان خود را کنترل کنید و مطمئن شوید که با بوی ناخوشایندی مواجه نخواهید شد. اما در بسیاری موارد امکان تشخیص برایتان وجود ندارد.

در این مطلب سعی داریم به این موارد بپردازیم که چرا به راحتی امکان تشخیص بوی دهان برایمان امکان‌پذیر نیست و چرا نیاز به کنترل بوی دهان داریم. در انتها نیز متدهایی برای تشخیص بوی دهان به شما معرفی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

چرا نمی‌توانیم بوی دهان خود تا تشخیص دهیم؟

بسیار دشوار است که بتوانیم تنفس بدبوی خود را تشخیص دهیم چرا که افراد به بوی دهان خود عادت می‌کنند و پس از مدتی دیگر آن را تشخیص نمی‌دهند.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که به منزل کسی رفته باشید که تعداد زیادی گربه یا حیوانات خانگی داشته باشد؟ اگر در مورد بوی نامطلوب خانه که ناشی از وجود حیوانات خانگی است به صاحب خانه چیزی بگویید احتمالاً شگفت زده خواهد شد. واقعیت این است که مشام ما پس از مدتی به بوها عادت می‌کنند.

مثال ساده‌تر عطر یا ادکلنی است که استفاده می‌کنیم. چند دقیقه که از اسپری کردن آن به لباسمان بگذرد دیگر بوی آن را به سختی تشخیص می‌دهیم چرا که مشام ما به این بو عادت کرده است.

مغز ما بسیار هنرمندانه و عالمانه طراحی شده و اجازه می‌دهد با بوها سازگاری پیدا کنیم. به همین خاطر است که به سادگی متوجه بوهای جدید می‌شویم. اگر قرار نبود که استشمام بوها برایمان عادی شود و با آنها سازگاری پیدا کنیم استشمام رایحه‌های جدیدی همچون بوی غذا و گل‌ها دشوار می‌شد. چراکه بدین ترتیب این بوها با بوی تنفس و محیط اطراف ترکیب شده و قادر به تشخیص آنها نبودیم.

چرا باید بوی دهان خود را کنترل کنیم؟

مشخص‌ترین دلیلی که همه به آن توجه می‌کنیم و برایمان مهم است مربوط به مواقعی است که مهمانی، جلسه و یا قرار ملاقات مهمی داریم. در اینگونه مواقع تنفس بدبو تاثیر بسیار نامطلوبی در روابط و حتی موقعیت اجتماعی و شغلی ما خواهد داشت.

دلیل دیگری که ممکن است باعث شود ما نیاز به کنترل بوی تنفس خود داشته باشیم تعیین اثربخشی محصولات مختلفِ مراقبت از دهان است. خوشبوکننده، دهان شویه و خمیردندان‌های بسیار متفاوتی در بازار وجود دارد که همه آنها وعده داشتن تنفسی خوش‌بو و دهانی پاکیزه را به ما می‌دهند و مسلماً چند مورد از آنها بهتر از بقیه عمل می‌کنند. ممکن است بخواهید محصولات مختلف را تست کنید و بهترین را برای دهان خود انتخاب کنید.

به هنگام تست این محصولات بسیار مهم است که بتوانید بلافاصله اثر بخشی آنها را کنترل کنید چرا که دهان‌تان رایحه‌‌ی این محصولات را به خود خواهد گرفت. ۱ الی ۳ ساعت بعد از مصرف این محصولات تنفس خود را کنترل کنید، اما مطمئن شوید که در این فاصله به غیر از آب نه چیزی می‌خورید و نه می‌نوشید. بدین ترتیب نتایج هر محصول را در زمان مشخص به دقت بررسی کنید.

خوردن غذاهای مشابه قبل از استفاده از محصولات نیز به همین اندازه مهم است. برای مثال شما برای صبحانه از موادغذایی سیر‌دار استفاده کرده‌اید و پس از آن دندان‌ها را با یکی از خمیردندان ها مسواک نموده و سپس تنفس خود را کنترل می‌کنید. روز بعد نیز برای صبحانه بیکن و تخم مرغ مصرف کرده و این‌بار با خمیر دندان جدید مسواک نموده و تنفس خود را چک می‌کنید. بسیار واضح است. حاضرم شرط ببندم که اثر بخشی خمیر دندانی که پس از مصرف سیر استفاده شده خیلی بدتر از خمیر دندان دوم خواهد بود.

متدهایی برای تشخیص بوی دهان

در اینجا روش های مختلفی را برای کنترل تنفس به شما معرفی می‌کنیم. برخی از این متدها ممکن است بهتر از بقیه برای شما جوابگو باشند، بنابراین آزمایش کنید و بهترین روش را برگزینید.

ادامه خبر...


در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟