مشروح اخبار


» تشریح گزارش عملکرد نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه،بهمئی،چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در حوزه راه/گام‌های بلند برای پایان بن‌بست ارتباطی کهگیلویه بزرگ



گام‌های بلند برای پایان بن‌بست ارتباطی کهگیلویه بزرگ، چشم‌انداز نویدبخش توسعه را رقم می‌زند.


به گزارش راک نیوز،یکی از دستاوردهای بزرگ و مهم انقلاب اسلامی در چهل و شش سال گذشته توسعه زیرساخت‌ها و گسترش راه‌ها بوده است که از همان نخستین سال‌های پیروزی انقلاب در اولویت برنامه دولت‌های مختلف قرار گرفت.

توسعه‌ای که در خطه جاده‌های خاکی محبوس شود، غبار ناامیدی بر چهره آرزوها می‌نشاند؛ اما گاه، جوانه زدن اراده‌ای مصمم از دل همین محرومیت، مسیر تازه‌ای را می‌شکافد؛ گاه، پژواک صدای مردم در راهروهای قدرت، به پروژه‌هایی ملموس بدل می‌شود و آن لحظه که کلنگی بر زمین بوسه می‌زند، قصه‌ی تحقق یک آرزوی دیرین آغاز می‌شود.

سید محمد موحد، نماینده‌ی مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام در مجلس شورای اسلامی، در دومین فصل از گزارش عملکرد خود، به بازخوانی تلاش‌های یک‌ساله‌ی خویش در عرصه‌ی راه و شهرسازی پرداخته است.

روایتی از جنس پیگیری‌های بی‌وقفه، سفرهای پربار، مذاکرات نفس‌گیر، چانه‌زنی‌های اثربخش، و کلنگ‌زنی‌های امیدبخش که گواه تعهد او به توسعه‌ی منطقه است.

افتتاح محور دهدشت– پاتاوه؛ پایان انتظار برای اتصال کهگیلویه به مرکز کشور

یکی از مهم‌ترین رویدادهای عمرانی در سال‌های اخیر، بهره‌برداری از پروژه بزرگ دهدشت_پاتاوه بود؛ مسیری حیاتی که کهگیلویه را به مرکز کشور متصل می‌کند و با حضور رئیس‌جمهور فقید شهید رئیسی افتتاح شد.

سید محمد موحد در گفتگو با خبرنگاران در کهگیلویه در این‌باره گفت: این مسیر، شریان حیاتی کهگیلویه است؛ سال‌ها مطالبه شد، بارها متوقف ماند، و هر بار مردم با ناامیدی به عقب برگشتند، اما ما ایستادیم، پیگیری کردیم و پروژه را از پرونده‌های خاک‌خورده بیرون کشیدیم. 

وی افزود: امروز این جاده فقط یک راه نیست؛ یک پل است میان منطقه ما و توسعه ملی؛ اگر چه هنوز ایراداتی در این مسیر وجود دارد و ما پیگیر حل آن‌ها هستیم، این مسیر کهگیلویه مرکزی، کهگیلویه مرکزی، چاروسا و دشموک و لنده را از بن بست خارج کرد.

موحد تصریح کرد: با اعتباری که برای پروژه زیرنا- دم عباس به جاده ترانزیتی دهدشت-پاتاوه در نظر گرفته شده است، چاروسا و دیشموک در بهترین حالت ارتباطی با مرکز استان و اقتصاد ترانزیتی قرار خواهند گرفت، مصمم هستیم این پروژه در کمترین زمان به سرانجام برسد.

پروژه تراب_لنده_پاتاوه: حلقه اتصال لنده به شریان‌های منطقه‌ای آغاز شد

نماینده کهگیلویه بزرگ با بیان اینکه لنده نباید از نقشه توسعه کشور حذف شود، گفت: لنده از نظر موقعیت جغرافیایی، حلقه‌ای استراتژیک است و باید به شریان‌های اصلی کشور متصل شود، این پروژه را نقطه عطفی در توسعه لنده می‌دانیم.

وی با بیان اینکه پروژه اتصال لنده به محور پاتاوه با سه فاز در حال اجراست، افزود: فاز اول آن با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم آغاز شده است و مناقصه فاز سوم نیز برگزار شده است. 

حجت‌الاسلام موحد تصریح کرد: همچنین پروژه اتصال لنده به محور تراب و پاتاوه که در بودجه سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده و از محل اعتبارات متوازن ۲ «اختصاصی نمایندگان» ۴۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده و در حال پیگیری است.

موحد با بیان اینکه این پروژه، لنده را به محورهای خوزستان و مناطق مرکزی متصل خواهد کرد، افزود: پل وحدت‌ آباد با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است و همچنین احداث پل‌های جدید در نقاط مختلف، شامل پلی با دهانه ۱۶ متری در محور مال ملا به مونه «با اعتبار ۸ میلیارد تومان» و پلی با دهانه ۱۰ متری در بنه علیاری «با اعتبار ۵ میلیارد تومان» در حال انجام است.

پروژه‌های گسترده بهسازی، آسفالت و اصلاح راه‌ها

نماینده کهگیلویه بزرگ اذعان کرد: در یک سال گذشته، بیش از ده‌ها پروژه بهسازی، آسفالت، تعریض و اصلاح راه در چهار شهرستان اجرا یا آغاز شده است. 

وی افزود: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به افتتاح پل رود سمه در دیشموک «با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال» و روکش آسفالت محور دهدشت_خیرآباد «با اعتبار ۳۸۰ میلیارد ریال» اشاره کرد و همچنین لکه‌گیری، ایمن‌سازی و اصلاح مسیرهای چاروسا، سوق، دیشموک، سرفاریاب، چرام و مناطق حاشیه‌ای و حذف نقاط حادثه‌خیز در محورهای لنده_لیکک و دیشموک_باغملک انجام شده است.

به گفته موحد، هدف از این اقدامات نگاه توسعه‌ای به کل منطقه است و آسفالت راه‌ها در هر روستا به عنوان عاملی برای افزایش امید و ادامه این مسیر توسعه دیده می‌شود.

اقدامات زیربنایی در بهمئی؛ از سرآسیاب تا پل‌های روستایی

نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی از توقف روند محرومیت و فراموشی در شهرستان بهمئی خبر داد و گفت: بهمئی، محروم‌ترین نبود، اما فراموش‌شده‌ترین بود؛ این روند را متوقف کرده‌ایم و امروز، از ممبی تا لیکک، پروژه‌های توسعه‌ای در حال اجراست؛ مردم بهمئی باید بدانند که توسعه، حق و سهم آن‌هاست، نه امتیازی موقت.

موحد بیان کرد: در حوزه زیرساختی شهرستان بهمئی، اقدامات عمرانی گسترده‌ای در راستای توسعه راه‌ها و ارتقاء سطح ارتباطات جاده‌ای انجام شده است.

وی از تعریض و اصلاح محور لنده به لیکک و رفع نقاط حادثه‌خیز این مسیر، اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور لیکک – ماغر و سایر مسیرهای روستایی پرخطر، با اجرای عملیات مهندسی و ایمن‌سازی، تعمیر و مرمت پل‌های ارتباطی در مناطق پشت تاوه لیکک، کف‌کنان و ایلی‌آباد، اجرای پروژه آسفالت و لکه‌گیری راه‌های روستایی شامل محورهای شلال دون، کت، برم الوان، امیری، آبسل، شمشاد و سایر مناطق حومه‌ای بهمئی، نصب روشنایی و علائم ایمنی در محورهای پررفت‌وآمد شهرستان با اجرای پروژه‌ای به ارزش ۷۳۰ میلیارد ریال به عنوان برخی از مهم‌ترین اقدامات عمرانی در بهمئی نام برد.

حجت‌الاسلام موحد تصریح کرد: از اجرای پروژه‌های روکش آسفالت در چندین محور از جمله: محور کت – لیکک (۸ کیلومتر)، محور مامازینب (۱۰ کیلومتر) ، محور کچلون_سیاهشیر (۲.۵ کیلومتر) و دیگر مسیرهای مواصلاتی میتوان به عنوان دیگر اقدامات عمرانی نامید.

وی به پروژه‌های خاص راه‌سازی اشاره کرد و گفت: برخی از این پروژه ها شامل احداث جاده لیکک – جایزان با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال ، پیگیری احداث راه پهنوک به بنه پیر ، بهسازی جاده سه‌راهی ممبی به الهی آباد با پیشرفت ۷۵ درصدی ، اجرای لایه‌های زیرسازی و خاک‌برداری در جاده‌های در قالب پروژه‌های متعدد با مجموع چندین کیلومتر طول اجرایی است.

چرام؛ اتصال به استان‌های همجوار، بازگشایی گره‌های قدیمی

در گزارش عملکرد عمرانی سید محمد موحد، اقدامات قابل توجهی برای رفع چالش‌های راه و زیرساخت و خروج چرام از انزوای ارتباطی دیده می‌شود.  

چرام، با وجود ظرفیت اتصال به محورهای استراتژیک استان‌های فارس و خوزستان، در سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی در این حوزه مواجه بوده است. 

از مهم‌ترین پروژه‌های اجراشده یا در حال انجام در چرام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: افتتاح فاز اول جاده لیهاب به طول ۵ کیلومتر با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان که بخشی از پروژه کلان اتصال چرام به پاتاوه محسوب می‌شود.

آغاز فاز دوم پروژه جاده شیخ هابیل با هدف تسهیل تردد روستاهای مرتفع و سخت‌گذر به مرکز شهرستان.

اتصال میان‌تنگان به امامزاده علی (ع) و از آنجا به جاده پاتاوه، به‌عنوان یک حلقه ارتباطی کلیدی که ضمن کاهش مسیر، دسترسی به مرکز استان را تسهیل می‌کند.

بهسازی، تعریض و ایمن‌سازی جاده‌های روستایی در طسوج، چاسخار، قلعه رئیسی، چاروسا، باغملک، سرفاریاب و گره، که اغلب این مسیرها پیش از این فاقد روکش آسفالت یا دارای نقاط حادثه‌خیز جدی بودند.

تأمین اعتبار در بودجه ۱۴۰۴ برای محورهای راهبردی باغچه سادات، چرام–باشت و چرام–گچساران، با هدف اتصال مستقیم چرام به استان‌های همجوار.

سید محمد موحد درباره تحولات زیرساختی چرام گفت: چرام در موقعیتی قرار دارد که اگر به شبکه جاده‌ای استان‌های همسایه متصل شود، تحولی بزرگ در اقتصاد و خدمات اتفاق می‌افتد؛ اما سال‌ها این فرصت نادیده گرفته شده بود. 

وی در ادامه افزود: ما با تعریف پروژه‌های هدفمند، تلاش کردیم چرام را از انزوا خارج کنیم؛ از جاده لیهاب گرفته تا محور میان‌تنگان، این‌ها صرفا راه نیستند؛ این‌ها معبرهایی به سمت شکوفایی‌اند، پیگیری کردیم تا برای محور چرام–باشت و چرام–گچساران هم ردیف ملی در بودجه بگیریم. چرام باید به‌عنوان یک نقطه اتصال، نه یک نقطه فراموش‌شده، در نقشه توسعه دیده شود.

نماینده کهگیلویه بزرگ تصریح کرد: این اقدامات نه‌ تنها دسترسی روستاهای چرام به مرکز شهرستان و مرکز استان را تسهیل می‌کند، بلکه موجب اتصال بهتر بین شهرستان‌های جنوبی و شمالی استان و نیز استان‌های هم‌مرز خواهد شد؛ تغییری که می‌تواند زیرساخت‌های رشد کشاورزی، گردشگری، خدمات و تجارت در این منطقه را به‌شکل محسوسی ارتقا دهد.

روایتی از تلاش‌های ملی برای توسعه‌ی محلی

در نقطه‌ای که بسیاری از پروژه‌ها سال‌ها روی کاغذ مانده بودند، سید محمد موحد روش متفاوتی را در پیش گرفت؛ او فقط به پیگیری‌های نامه‌نگاری بسنده نکرد، بلکه راهی جلسات و نشست‌هایی شد که تصمیم‌های کلیدی در آنجا گرفته می‌شود؛ از وزارت راه و شهرسازی گرفته تا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، از قرارگاه خاتم‌الانبیا تا سازمان راهداری، از دفتر بودجه مجلس تا اتاق مدیران کل.

در یک سال گذشته، بیش از ده‌ها دیدار رسمی و تخصصی برای تأمین اعتبار، دریافت مجوز مناقصه، تعیین پیمانکار، و اصلاح ردیف بودجه پروژه‌های حوزه انتخابیه برگزار شده است.

این تلاش‌ها به نتایج ملموسی منجر شده؛ از جمله:

تثبیت و افزایش اعتبارات راه‌های اولویت‌دار در بودجه ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، دعوت از معاونان وزیر و مدیران ارشد وزارت راه برای بازدید میدانی، تسریع در صدور مجوز مناقصه و اجرای فازهای جدید پروژه‌های راه‌سازی

احیای پروژه‌هایی که به‌دلیل بی‌توجهی‌های قبلی در آستانه حذف بودند.

حجت‌الاسلام موحد درباره این مسیر گفت: ما اجازه ندادیم که پروژه‌های مردم به بایگانی سپرده شوند؛ راه افتادن یک پروژه، فقط کلنگ‌زنی نیست؛ گاهی صد ساعت مذاکره پشت آن است.

وی در طول این مدت با وزرای دولت سیزدهم و چهاردهم، رؤسای سابق و فعلی سازمان راهداری، مدیران شرکت زیرساخت و مشاورین حوزه راه و شهرسازی جلساتی پی‌در‌پی برگزار کرد؛ حتی برخی پروژه‌ها را تا مرحله اصلاح اسناد مناقصه و عقد قرارداد نیز پیش برد تا از تأخیرهای معمول جلوگیری شود.

این سطح از پیگیری و چانه‌زنی، باعث شد پروژه‌هایی مانند «فاز سوم لنده–پاتاوه»، «اتصال چرام به باشت و گچساران»، «باند دوم دهدشت–خیرآباد»، و «احداث پل‌های روستایی در دیشموک و ممبی» وارد مرحله اجرایی یا جذب اعتبار شوند.

موحد با تأکید بر اینکه هدف نهایی او از این جلسات، فقط شروع پروژه‌ها نیست، بلکه تضمین ادامه‌دار بودن آن‌هاست، افزود: برای من مهم است که پروژه‌ای که شروع می‌شود، در نیمه‌راه رها نشود.

اقدامات موثر در حوزه مسکن؛ فاصله تا وضعیت مطلوب همچنان پابرجاست

نماینده کهگیلویه بزرگ با اذعان به اینکه در بخش مسکن با وضعیت مطلوب فاصله داریم، افزود: در حوزه ساخت و تأمین مسکن طی یک سال گذشته اقدامات مهم و قابل تقدیری در سطح شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده انجام شده است؛ هرچند هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما روند حرکتی مثبت ارزیابی می‌شود.

موحد تشریح کرد: در قالب طرح نهضت ملی مسکن، ۲۲۹۴ واحد مسکونی تعریف شده که بخشی از آن‌ها تحویل شده، بخشی نیز در مرحله ساخت است و

همچنین در چارچوب سیاست‌های حمایتی از جوانی جمعیت، برای ۸۰۵ متقاضی زمین اختصاص یافته تا زمینه ساخت مسکن فراهم شود.

وی افزود: اما با این وجود، در برخی مناطق از چهار شهرستان، چه در اجرای نهضت ملی مسکن و چه در طرح جوانی جمعیت، از برنامه زمان‌بندی عقب هستیم. برای جبران این عقب‌ماندگی، نیاز به تدابیر جدید، جدیت بیشتر و تلاش مضاعف مدیران اجرایی احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام موحد با بیان اینکه عدم ساخت و ساز در شهر دهدشت یکی از مهم‌ترین معضلات کهگیلویه و شهر دهدشت است، افزود: دهدشت محصور و محدوده به بافت یک دهه گذشته مانده که همین امر سبب کمبود خانه در سح شهر و به تبع آن افزایش بیش از حد قیمت ملک و اجاره بها شده است.

وی افزود: ما در 1404 تلاش خواهیم کرد موانع سد راه ساخت مسکن در زمین های تفکیک شده را دنبال کنیم تا مردم بتوانند با مشارکت در ساخت منازل خود بخشی از معضل مسکن دهدشت را مرتفع کنند. 

نماینده کهگیلویه با اشاره به اینکه گاهی یک صدایی از جایی بلند می‌شود و با گلایه می‌گوید که مگر چند کیلومتر جاده چقدر هزینه میخواهد که مثلا کارهایش انجام نمیشود؟ بعد هم شروع میکنند به تاختن بر حقیقت و انصاف، موقعیت جغرافیایی کهگیلویه به نحوی است که هر چقدر در بخش راه ورود کنیم و کار کنیم باز هم از وضع مطلوب عقبیم.

موحد تشریح کرد: اگرچه در بالا برخی از مطالبات را عنوان کردم اما من فقط بخشی از مطالبات مردم عزیز و مسولان خدوم چهار شهرستان را تیتر وارد می گویم تا متوجه شوید چه حجم عظیمی مطالبه وجود دارد که ما روز و شب در تلاشیم تا همه این درخواست ها را اجابت کرده و وضعیت راه ها را ارتقا دهیم.

بخشی از این مطالبات عبارت است از روکش باند دوم محور دهدشت - خیرآباد (اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان)، پیگیری زیرگذر و روگذر دهدشت - سوق، پیگیری افتتاح پل رودخانه سمه (دیشموک)، پیگیری بهره‌برداری جاده دهدشت - چرام، لکه‌گیری و روکش آسفالت دهدشت - خیرآباد، ایمن‌سازی محورهای دهدشت - چرام و دهدشت - سوق، پیگیری روشنایی تونل‌های محور دهدشت - پاتاوه، ساماندهی ورودی‌های دهدشت و سایر شهرهای کهگیلویه، آسفالت و بهسازی راه‌های روستایی دره سور، آب چندار، برفکون، لاکوره، دارگنجی، تنگ رودچک.

بهسازی راه‌های روستایی نخودکاران، گوراب کلزیر، آبگاوان، قلعه جلو، احمدسالار، ده قاضی، لاوه پاتل، سردره، ده انار، دم رود، عمارت به شیخ هابیل، دره گلا، روکش آسفالت محورهای سرپری، چهارمه، امیرالمؤمنین، فیلگاه و سرماهور، پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه لاش به دلی مهتاب، تکمیل جاده فرعی دهدشت، قلعه دختر، قلعه رئیسی، بهسازی و آسفالت راه‌های دیشموک شامل مله خرسک، باغ کلک، مورخانی، بناری، لیراب، احداث و آسفالت راه‌های روستایی طولیان شامل چیر، دوبند سرمست، امامزاده پهلوان، شهید آران، دشت مازه، بهسازی راه‌های روستایی آجم رودریش، دژکوه، طریق الطیب، بهسازی و آسفالت جاورده شامل سرآسیاب، پارابنگشتان، پرویزک، دم عباس، قله بنی، رودشور، پیگیری احداث پل‌های ارتباطی در مسیرهای دیشموک و سوق، پیگیری محور دیشموک - باغملک و تعمیر پل تنگ چویل.

پیگیری اجرای پروژه اتصال لنده به محور پاتاوه (فاز اول، دوم و سوم پروژه تراب)، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه تراب - اتصال به محور پاتاوه، برگزاری مناقصه فاز سوم پروژه تراب، پیگیری پروژه جاده لنده - تشان و اتصال به محور پاتاوه (در بودجه ۱۴۰۴)، بهسازی و آسفالت جاده دوک به کل شور، احداث پل ارتباطی مونه بخش موگرمون، روکش آسفالت محور لنده - سوق، تعریض و رفع نقاط حادثه‌خیز محور لنده به لیکک، پیگیری تکمیل پل دهانه وحدت‌آباد با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، بهسازی و آسفالت محور کتج، دول‌آبزا، گرک، دم تنگ چاهن و پاتاوه، آسفالت محور قو به بره‌مل، احداث پل مال ملا به مونه با سقف مجوف، اصلاح نقطه حادثه‌خیز پل سرآسیاب، آسفالت قطعه اول مسیر تراب با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان، آسفالت راه روستایی گرده کلات، احداث پل‌های کوچک در مسیرهای خاکبرداری شده لنده، بهسازی و آسفالت مسیر دیکوه اسپ، بازگشایی مسیر آبدره - گنجگه - روبروی تل، احداث جاده لیکک به جایزان با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال، پیشرفت ۷۵ درصدی بهسازی جاده سه‌راهی سرآسیاب - ممبی، پیگیری احداث جاده پهنوک به بنه پیر، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی بلوط حصار، ابسل، چشمه امیری، نصب روشنایی و علائم ایمنی محور بهبهان با ۲ میلیارد ریال، روکش آسفالت محور کت - لیکک به طول ۸ کیلومتر، روکش آسفالت محور مامازینب به طول ۱۰ کیلومتر، روکش آسفالت محور کچلون به طول ۲.۵ کیلومتر، لکه‌گیری و روکش حومه محورهای شرق لیکک، اصلاح نقاط حادثه خیز محور ماغر - لیکک، تعمیر و مرمت پل‌های پشت تاوه لیکک، کف کنان، ایلی‌آباد، پیگیری ساماندهی ورودی شهرهای شهرستان بهمئی، لکه‌گیری و آسفالت محورهای روستایی شلال دون و کت، آسفالت راه‌های روستایی برم الوان، امیری، آبسل، شمشاد.

نصب نیوجرسی در محور دهدشت - چرام به طول ۷ کیلومتر، پیشرفت پروژه آسفالت آب حیات چرام به شرفتیپ با ۶۵ درصد پیشرفت، پیشرفت پروژه راه ارتباطی قلعچاه چرام به سمت چرام با ۵۵ درصد پیشرفت، بهسازی راه روستایی دلیاسیر- چرام با ۶۰ درصد پیشرفت، بهسازی راه روستایی بیدک - چرام با ۶۰ درصد پیشرفت، بهسازی و آسفالت راه میان تنگان - دمه امامزاده علی (ع) با ۷۰ درصد پیشرفت (اتصال به جاده پاتاوه دهدشت)، بهسازی راه روستایی چاسخار - آرند - یاگره به سمت طسوج با ۷۰ درصد پیشرفت، افتتاح فاز اول جاده شیخ هابیل به طول ۵ کیلومتر، آغاز فاز دوم پروژه جاده شیخ هابیل با ۳۰ درصد پیشرفت، بهسازی راه روستایی تاوه سفید با ۵۰ درصد پیشرفت، احداث پل ارتباطی بیدانجیر با ۶۵ درصد پیشرفت، احداث و بهسازی مسیر پل بریم_چرام باغملک–دیشموک–چاروسا– با ۳۵ درصد پیشرفت، پیش‌بینی اعتبار در بودجه ۱۴۰۴ برای محور چرام - گچساران، پیش‌بینی اعتبار در بودجه ۱۴۰۴ برای محور چرام - باشت، بهسازی و آسفالت راه روستایی دلی خلیفه ای، روکش آسفالت محور سرفاریاب - یاسوج. از دیگر مطالبات مردم است.




تاریخ انتشار : 9 اردیبهشت 1404, 11:10



» اخبار مرتبط:

  • خبر خوش برای اهالی ورزش در کهگیلویه بزرگ/ مدیرکل ورزش و جوانان خبرداد:جذب اعتبار 20 میلیارد با پیگیری های حجت الاسلام موحد
  • سید محمد موحد:تلاش‌های دولت چهاردهم مسیر توسعه کهگیلویه را رقم می زند
  • دعوت نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه،بهمئی،چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی برای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن
  • پیام نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه،بهمئی،چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی به مناسبت سالروز حماسه 9 دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت
  • واکنش نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی در پی عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟