سایت شخصی سید حسن خمینی به آدرس www.hasankhomeini.ir در دسترس کاربران اینترنت است.
این پایگاه اینترنتی به منظور ترویج ديدگاه ها و اندیشه، ارائه آثار و دروس حوزوی که توسط سید حسن خمینی تدریس می شود، راه اندازی شده است.
سید حسن خمینی فرزند مرحوم حاج احمد خمینی پسر آیت الله خمینی (ره) هم اکنون متولی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام ( ره) و آستان مطهر امام خمینی را برعهده دارد و در حوزه علمیه قم نیز تدریس می کند. مبنای تدریس وی عمدتا بر تبیین مبانی فقهی و اصولی حضرت امام خمینی(ره) متمرکز است.
بخش های مختلف این وب سایت بدین شرح است :
- دیدگاه ها، شامل سخنرانی ها، مصاحبه ها و پیام ها.
- آثار و تالیفات، شامل مقالات، کتب و دست نوشته ها. در این بخش علاوه بر کتابهای منتشره ایشان (ده مقاله، دلیل راه و رساله تنظیم خانواده)، کتاب "فرهنگ فرق اسلامی" که اثری گرانسنگ در حوزه شناخت فرق و نحله های اسلامی است، نیز معرفی شده است.
- دروس حوزوی، که در این بخش دو درس ارائه شده توسط ایشان در قم شامل خارج اصول فقه و شرح منظومه ارائه شده است. در بخش مربوط به خارج اصول فقه به جهت اهمیت این درس، طیفی از اطلاعات مورد نیاز طلاب اعم از تقریرات عربی درس (به قلم حجت الاسلام سید علی خمینی)، درسنامه ها، پاورپوینت ها و فایل صوتی جلسات در دسترس علاقمندان خواهد بود. لازم به ذکر است که به زودی فیلم جلسات تدریس نیز دراین وب سایت قرار داده خواهد شد.
در بخش مربوط به درس شرح منظومه نیز فایل های صوتی سال های تدریس دروس سطح حوزه توسط ایشان قرار داده شده است.
- زندگینامه حجت الاسلام سید حسن خمینی و همچنین اعضای مکرم خانواده ایشان شامل مرحوم پدر،برادران ،مرحوم آیت الله شهید مصطفی خمینی و همچنین شجره نامه این خاندان جلیل القدر نیز در این پایگاه اینترنتی ارائه شده است.
- شرح مختصری از دوره تحصیل حجت الاسلام سید حسن خمینی در حوزه علمیه قم (دروس طی شده، نام اساتید و ...) و همچنین فعالیت های ایشان نیز جهت اطلاع علاقمندان در وب سایت آورده شده است.
- بخش اخبار و رویدادهای مرتبط با فعالیت های دیگر که عمدتا به نقل از سایت جماران خواهد بود.
- از نگاه دیگران، در این بخش نوشته ها و اظهارات دیگران در مورد یادگار امام گردآوری شده است.
- در کنار بخشهای جانبی همانند گالری عکس و ...، در این وب سایت بخشی نیز برای ثبت نظرات مخاطبین جهت انتقال آنها به یادگار امام منظور گردیده است.
ابتدا آیاتی از کلام الله مجید توسط نماینده شورای دانش آموزان تلاوت گردید،سپس مسئول اتحادیه (مهرزادی ) ضمن عرض خیرمقدم وخوش آمدگوی به عزیزان حاضر در جلسه توضیحاتی هم به صورت شفاهی وکتبی در خصوص فعالیت های که در تشکل فوق در جریان است از بحث خیمه معرفت – هیئت انصار المهدی (عج) – سرگذشت پژوهی شهدای دانش آموز و قرارگاه وتعداد کادر ووقت کاری ارائه دادند، مهرزادی قرارگاه رابهترین فرصت برای تربیت مدیران فردا از مهمترین فعالیت های اتحادیه خواند، سپس گزارش های کتبی و مصور فعالیت های انجام شده در سال تحصیلی گذشته به صورت فصلی (سه ماه ) به روَیت عزیزان رسانده شد ودر آخر پیشنهادهای جهت انجام فعالیت های بهتر در مورد حمایت مالی از طرف آن مدیریت و همکاری مضاعف مدیران مدارس و مربیان پرورشی از تشکل فوق داده شد. سپس مربیان مربوطه توضیحاتی پیرامون نحوه فعالیت های خودشان در قرارگاه وجلسات تابستانه بیان نمودند .
ودر پایات مدیریت محترم جناب آقای حاج مرادی ضمن ارائه خسته نباشید به عزیزان با توجه به ارائه گزارشهای داده شده و توضیحات داده شده از طرف مربیان از نحوه فعالیت های تشکل فوق ابراز خرسندی نمودندوبرای تلاش مضاعف عزیزان و تعامل با تشکل های دیگر به منظور تربیت نسل فردا هم از لحاظ علمی و مذهبی توضیحاتی بیان فرمودند ودر آخر نماز مغرب و عشاء را به امامت جناب آقای صالحی برگزار نمودندو به پاس زحمات به عزیزان هدایایی اهداء گردید.
بر اساس این گزارش ، در بخشی از سخنان رئیس جمهور که شوخی وی با نمایندگان مجلس نهم است عنوان شده آمده است :
احمدی نژاد در پایان با بیان اینکه می خواهم یک شوخی هم با شما بکنم، اظهار داشت:ای کاش مجلس همین جا می ماند. اینجا همه به هم نزدیک تر صمیمی تر بودند. حالا همه رفتند زیر آن هرم بزرگ! و ۲۰۰ میلیارد تومان امسال بودجه گذاشته اند برای کار عمرانی مجلس،! خدا بده برکت! ۱۳۵ میلیارد هم گذاشنه اند برای دفاتر نماینده ها! نفری ۴۵۰ میلیون تومان! خدا به داد همه ما برسد!
این عبارت اگر صحت داشته باشد که قطعا با علم به اینکه رئیس جمهور به عنوان مسئول اجرای بودجه است درست به نظر می آید . یعنی اینکه در سال آینده هر نماینده حدود نیم میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز دفاترشان دریافت می کنند و ۲۰۰ میلیارد هم برای کار عمرانی مجلس. سر جمع یعنی ۳۳۵ میلیارد تومان . نه برای اداره مجلس و نه برای پرداخت حقوق و نه هزینه مسافرت ها ... هزینه استقرار نمایندگان ... و نمایندگانی چه گران ...!!
حال مجلس باید پاسخ دهد که آیا در آن فرصت هشت روزه اصلاح بودجه ، این موارد یا ارقام را به بودجه و به نفع خود اضافه کرده است ؟
البته رئیس جمهور حوزه های مهم و اساسی دیگری را هم جدی – شوخی با نمایندگان جدید مطرح کرده است ، مسائلی جدی و اساسی که باید به آن پرداخت . اما نه در این تعطیلات که یک هفته مملکت تعطیل شده است و هر که به «سی» خودش رفته است .
سخنان و تصمیمات این چنینی رئیس جمهور همواره پیش از چند روز تعطیلی در کشور زده و گرفته می شود و تجربه نشان داده است تا مقامات از تعطیلات برگردند و خسته گی سفر را از خود بتکانند ، کاری که نباید می شده ، شده است .
مجلس نهم به تدریج در حال سازماندهی خود و البته کمیسیونهای تخصصی است، اما آنچه در این میان جالب توجه است، اینکه شخصیتهای معروف مجلس، میلی برای رفتن به چند کمیسیون خاص ندارند. این کمیسیونها اتفاقا کمیسیونی هستند که در مجلس هشتم، آدمهای معروف را گرد هم آورده بود.
به گزارش تابناک، یکی از این کمیسیونها، کمیسیون فرهنگی است. کمیسیون فرهنگی مجلس که سال گذشته (در آخرین سال مجلس هشتم) با حضور افرادی همچون غلامعلی حدادعادل، علی اصغر دستغیب، سیدرمضان شجاعی کیاسری، ستار هدایتخواه، سیدعلی طاهری سیدعلی حسینی، جوادعضو آرینمنش، رضا آشتیانی عراقی، سیدرضا اکرم، بهروز جعفری، علیرضا دهقانی، فاطمه رهبر، حمید رسائی، علی مطهری، حسن ملکمحمدی، بیژن نوباوه وطن، سیدجلال یحییزادهفیروزآبادی، تشکیل شده بود، یکی از کم فروغترین کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی بود؛ کمیسیونی که میزان طرحهای مطرح در آن به اندازه انگشتان یک دست هم نبود.
اکنون در زمانی که کمیسیونهای مجلس نهم در حال شکلگیری است، خبرهای رسیده حاکی از این است که افراد معروف این کمیسیون، کوله بار خود را برداشته و به کمیسیونهای دیگر مهاجرت کردهاند و هماکنون نیز چهره مطرحی برای این اداره این کمیسیون وجود ندارد.
حال این وضعیت کمیسیونی است که قرار است درباره مسائل فرهنگی کشور قانونگذاری، چشم اندازها را ترسیم و نظارت کند تا فرهنگ کشور و مسائل فرهنگی آن، آلوده به اعمال سلیقهها و حب و بغضهای سیاسی نشود.
البته باید گفت کمیسیون فرهنگی که نتوانسته است در چهار سال، چند طرح فرهنگی ارائه کند، جای خردهگیری نیست که اعضایش تغییر کند، اما نکته تلخ ماجرا این است؛ در حالی این کمیسیون رها شده که اعضای سابق حتما به کمیسیونهای دیگر خواهند رفت و بلایی سر آن کمیسیونها خواهند آورد که سال بعد هم کسی مشتاق رفتن به آن کمیسیونها نباشد.
اکنون که رفتن به کمیسیون فرهنگی آنقدر خطر دارد که سابقون آن کمیسیون را به مهاجرت واداشته است، طبیعتا باید به حال فرهنگ این کشور گریست که کسی حاضر نیست برای سیاستگذاری فرهنگی هم نزدیک آن شود. آن وقت اگر کسی فریادش درمیآید که فرهنگ کشور، تبدیل به آش شله قلمکاری شده که هر چه در آن پیدا میشود، جز آن اصالت ایرانی و اسلامی، همین نمایندگان او را محکوم کرده و مدعی میشوند، باید دادگاه سخنان او را بررسی کند.
هنگامی که برای فرهنگ دلسوزی در مجلس نباشد، قانونگذاری نباشد و اجرای همان قانونهای نیمه تمام هم با رغبتی در دولت همراه نباشد، تنها نیروی انتظامی است که برای برخورد تنبیهی با «غیر ارزشها» وارد میشود و آنگاه است که باید هزینههای همه کوتاهیهای مجلس و دولت را این نهاد انتظامی و سرمایهای نظام بپردازد.
کمیسیون شوراها هم با تأسف همین وضعیت را دارد...
سومین جشنواره ملی ورزشی روستایی عشایری کشور با عنوان یل ، تیر و تندر امروز در شهرستان سپیدان آغاز به کارکرد .
در این جشنواره ورزشی بیش از 200 ورزشکار زن و مرد از استان های اصفهان ، چهار محال و بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد ، مرکزی ، لرستان ، یزد ، کرمان ، خوزستان ، هرمزگان ، فارس و بوشهر با هم به رقابت می پردازند .
حسن زاده رئیس هیئت ورزشی روستائی عشایری فارس گفت : در این جشنواره که به مدت 2 روز در پیست بین المللی پولاد کف سپیدان برگزار میشود بانوان در رشته های تیراندازی و سوارکاری و مردان در رشته های کشتی ، تیراندازی و سوارکاری به رقابت می پردازند .
برپایی نمایشگاه صنایع دستی ، پخت غذا و بازی های بومی محلی از برنامه های جانبی این جشنواره است .
استان فارس از مناطق مهم عشایر کشور است و بزرگترین ایل ایران ( ایل قشقایی ) با 6 طایفه در فارس زندگی می کنند .
13 درصد جمعیت عشایر کشور در استان فارس زندگی می کنند.
جامعه عشایری کوچنده فارس شامل سه ایل بزرگ قشقایی ، خمسه و لر( لر ممسنی و بویر احمد علیا ) و هشت طایفه مستقل است .
شهرستان سپیدان در 100کیلومتری شمال غرب شیراز قرار دارد .
به گزارش راک نیوز به نقل از فارس در یاسوج، عصر چهارشنبه و طی مراسمی با حضور مسئولان عالی استانی و هنرمندان این استان و شرکتکنندگان شش استان، جشنواره منطقهای متیل برگزیدگان خود را شناخت. در این مراسم که در محل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، امین کمالوندی اظهار کرد: هیچ اثری ماندگار نخواهد بود مگر اینکه به سرچشمه پاکیها متصل باشد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در عصر ماشینیسم دیگر افراد نمیتوانند رمانهای بلند را مطالعه کنند که این موجب ارتقای جایگاه داستان کوتاه شده است. وی متیل را برگرفته از فرهنگ و هنر کهن مردم این استان دانست و گفت: بهترین رمانها و متلها را در فرهنگ این استان به صورت نهفته داریم که باید توسط هنرمندان احیا شوند. مدیر اجرایی جشنواره منطقهای متیل نیز در این آیین اظهار کرد: در این جشنواره 65 اثر را گزینش کردیم و از میان آنها 20 اثر را برگزیدیم. ماشاءالله افسر افزود: از سال 85 و از حوزه هنری جرقه برگزاری این همایش زده شد که در همان سال فراخوان آن در سطح ملی زده شد. وی با بیان اینکه جشنواره استانی را در سال گذشته برگزار کردیم، تصریح کرد: امیدواریم ترتیبی اتخاذ شود تا اینکه بتوانیم پس از این جشنواره منطقهای، جشنواره ملی آن نیز برگزار شود.
ایسنا نوشت: رضا عبداللهي، نماینده ماه نشان در مجلس و رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هشتم در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه پايه حقوق نمايندگان چقدر است؟ گفت: فكر كنم حدود يك ميليون و ۵۸۰ هزار تومان است، و اين در حالي است كه يك كارمند عادي شايد بيشتر حقوق بگيرد. در قشر كارمند فيشهاي چند ميليوني هم داريم.
ادامه خبر...
نقل قول هایی تکان دهنده از مدیر سایت صیغه درباره زنانی که تن به ازدواج موقت می دهند
آسیبها - سایت قانون آنلاین، گزارشی از سایت ازدواج موقت تهران منتشر کرده است که در آن با مدیر این سایت هم گفتگو شده. بخش هایی از این گزارش را می خوانید؛
- صبح دیروز در شبکه اجتماعی فیسبوک و توییتر وبلاگی معرفی شد با عنوان «مرکز رسمی ازدواج موقت تهران» و سریع در صفحات تعداد زیادی از کاربران این شبکهها به اشتراک گذاشته شد و نظرهای مختلفی در رابطه با آن مطرح شد. زمانی که وارد این وبلاگ میشوید عنوانی با مضمون «این وبلاگ در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد به ثبت رسیده است» خودنمایی میکند و در معرفی آن آمده است که «مرکز رسمی ازدواج موقت جامعه مجازی پیوند (زوجیابی) تهران» و به کاربران اطمینان داده میشود که «خدمات مربوط به ازدواج موقت، خدمات خصوصی تلقی شده و اطلاعات مربوط به آن در اختیار هیچ ارگان یا سازمان دولتی قرار نمیگیرد و در هیچ کجا (بجز این مرکز) ثبت نمیشود و برای مخاطبین مشکلساز نخواهد بود.»
در مورد زنانی که در این سایت معرفی شدهاند هم آمده است: «خدمات این مجموعه در زمینه ازدواج موقت فقط شامل خانمهای مطلقه و بیوه میشود.»
- مدیر سایت از نیت خیر خود برای کمک به جوانانی که مشکل ازدواج دارند سخن گفت و ادعا کرد با وجود اینکه توهینهایی بسیاری به وی شده، همچنان در ادامه این مسیر مصر است. او از برنامههایش برای فراگیری این مسئله طبق اصول و شرع در سایر استانها سخن میگوید و مشکل اصلی خود را ناتوانی در پاسخگویی به همه مراجعهکنندگان عنوان میکند. او از فعالیت این مرکز زیر نظر یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و مشورت با فردی روحانی و یک حقوقدان صحبت کرد.
- او در پاسخ به این پرسش که آیا این خانمها «عده» نگه میدارند گفت: «در این مرکز بیشتر از زنان یائسه استفاده میشود و اگر خانمی هم یائسه نباشد، شرط عدم دخول گذاشته میشود تا عده به آن تعلق نگیرد.»
- زمانی که از او در مورد قیمتهای مندرج در سایت سوال پرسیده میشود، با تاکید خاصی از آن به عنوان مهریه یاد کرده و ادامه میدهد: «مرکز ما به خاطر معرفی و ارتباط مراجعهکننده با خانم 40 هزار تومان دریافت میکند که خودمان هم قبول داریم رقم بالایی است و سعی در کاهش آن داریم. اما خانمهایی که با ما همکاری میکنند مهریههای مختلفی را با توجه به ویژگیهای که برخوردار هستند مد نظر دارند که از 40 هزار تومان شروع میشود تا ساعتی 100 هزار تومان.»
- مدیر این سایت، این اقدام را به خاطر اینکه طبق اصول و شرع اسلام است در راستای بحث خانه عفاف میداند و در خصوص تعداد مراجعان میگوید: «استقبال از این کار بالا بوده و تماسهایی که با مرکز گرفته میشود بسیار زیاد است. گاهی اوقات ما را کلافه میکنند، اما میتوان گفت در روز برای 20 مراجعهکننده قرار ملاقات صورت میگیرد. اکثر ملاقاتکنندگان در رنج سنی 23 تا 28 سال هستند و اغلب تهرانی یا دانشجو در تهران هستند، هرچند که میهمان از شهرستان هم داریم.»
- او از همکاری چهار خانمی که هم از لحاظ اعتقادی و هم از لحاظ سلامت تاییدشده هستند سخن گفت و در رابطه با چگونگی آشنایی با آنها توضیح میدهد: «این خانمها توسط دفاتر ازدواج و طلاق به ما معرفی میشوند. به خاطر تعداد اندکشان ما با مشکلاتی مواجه شدهایم و از دفاتر خواستهایم اگر موردی سراغ دارند به ما معرفی کنند و در سایت خودمان اعلام کردهایم که اگر زنی مطلقه است و شرایط آن را دارد برای رضای خدا و رفع مشکل جوانان با ما همکاری کند. به خاطر همین تعداد کم خانمها و تقاضاهای بسیار، یکی از خانمها تا مدتها وقت ندارد و برای خانمهای دیگر نیز باید چند روز دیگر وقت داد.»
- «این خانمها مشکلات مالی و نیاز جنسی دارند، اما بیشتر به خاطر مسائل مالی با ما همکاری میکنند هرچند که برخی از آنها با وجود اینکه کارمند بوده و در سن یائسگی هستند به خاطر اعتقادات و کمک به جوانان با ما همکاری کرده و بعضا قرار ملاقات در منازل خودشان است. آنها فرزندان بزرگسال دارند که بیخبر از این موضع هستند.»
- «ما کار خلاف شرع و قانون انجام نمیدهیم و نیتمان خیر است و معتقدیم که خدا هم در این راه ما را کمک خواهد کرد. اما متاسفانه اینگونه مسائل در جامعه ما فرهنگسازی نشده و برخوردهای بدی با موضوع میشود. مردم بین این کار و کار حرام زنا تفاوتی قائل نمیشوند و ما را به برخی مسائل متهم میکنند. از این توهینهای بسیاری که به ما میشود بیزارم و نگرانی در مورد فیلتر کردن سایت یا برخورد قضایی ندارم چرا که طبق دین و شرع عمل میکنم، ضمن اینکه از مشاورههای حقوقی هم بهرهمند هستیم.»
- «اکثرا خانمها فقط یکبار صیغه این مردان میشوند به همین دلیل بیش از 60 الی 70 درصد از مردان مراجعهکننده با خانمهای دیگر مرکز نیز قرار ملاقات گذاشته و صیغه یکدیگر میشوند.»
- «این کار از نظر مردم و مسئولان مخالفان بسیاری دارد و اگر هم میخواستیم در سطح شهر تراکت پخش کنیم قطعا با عرف جامعه تناقض پیدا میکرد و مشکلاتی بوجود میآورد. اما استفاده از اینترنت به خاطر فراگیری آن بسیار راحتتر است. به طور مثال در حال حاضر که با شما صحبت میکنم 180 نفر آنلاین در این سایت هستند.»
- «کار من برای رضای خداست و مطمئن هستم که ما را کمک میکند. در این مسیر نه تنها پشیمان نیستم بلکه عزمم نیز جدیتر شده است.»
ادامه خبر...
روزنامه جمهوري اسلامي در آستانه بيست و سومين سالگرد رحلت بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي حضرت امام خميني رضوانالله تعالي عليه با آيتالله هاشمي رفسنجاني ، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفتوگو كرده است.
بخشهايي از سخنان هاشمي رفسنجاني در اين گفتوگو به اين شرح است:
- ساير موفقيتهايامام را من مرهون دانش ايشان ميدانم. ايشان مسائل خاص روحي داشتند، عرفان بالا و هوش سرشار داشتند....كسي در دانش ايشان ترديد نميكرد. ما در آن موقع كه ميخواستيم جدي درس بخوانيم، درس علماي ديگر هم ميرفتيم، درس ايشان براي ما خيلي تفاوت داشت به همين دليل شاگردان ايشان را اگر درست شناسايي كنيم، جزو درسخوانهاي حوزه بودند....امام خميني حقيقتاً عارف بودند.
- ايشان(حضرت امام ره ) قبل از اينكه وارد مبارزه بشوند، زمينهاي براي اين گونه مسائل( حكومت اسلامي) ديده نميشد. به محض اينكه وارد مبارزه شدند، يعني از سال ۴۱ به بعد. آدم خيلي ميفهميد كه ايشان نظر دارد. ولي اينكه بحث مستقل بكنند نكردند. نميدانم چرا ايشان بحث مستقل تا قم بودند نكردند. خيلي فرصتي هم نشد. بين زندان و تبعيد امام مقطع كوتاهي بود و دراين مقطع كوتاه امكان اين بحثها نبود. مبارزه در اول جنبة تشكيل حكومت نداشت، ولي مبارزه با فساد دربار و شاه و حكومت پهلوي و دفاع از اسلام بود...وقتي كه بحثهاي سياسي مطرح ميشد ايشان به هيچ وجه در جلساتي كه خصوصيتر بود و بحثهاي اساسي ميشد، ايشان قبول نداشت كه درجامعه اسلامي چنين دولتي باشد. ايشان چيز ديگري را ميخواستند. فضاي حوزه اين طور بود كه حتي براي امام حسين(ع) بحث اينكه امام حسين(ع) دنبال حكومت بودند، زياد نبود، خيلي كم بود. ولي وقتي آقاي آقاشيخ نعمتالله صالحي نجفآّبادي آمد و كتاب شهيد جاويد را نوشت و ثابت كرد كه امام حسين(ع) براي تشكيل حكومت اسلامي قيام كرد سخت بود بپذيرند. فضاي حوزه، اين فضا نبود. وقتي بعدها فضا مناسبتر شد و ايشان هم در نجف بودند، تصميم گرفتند اين بحث را باز كنند.
-كارهاي كوچكي كه گروههاي مسلح ميكردند، ( امام)مفيد نميدانستند و هيچ وقت ما نديديم كه تجويز كنند براي اين كارها. بلكه ما نفياش را هم ديدهايم. مواردي هم خود ايشان نفي ميكردند و ميگفتند كه فلان ارتشي آمد و گفت كه ما دسترسي داريم به دربار و ميتوانيم فلان كار را بكنيم. ايشان تأييد نكردند.
-من سر اين موضوع( ترور منصور) خيلي بازجويي شدم. يكي از بازجويان من سرهنگ مولوي بود كه رئيس ساواك تهران بود. ميآمد از من بازجويي ميكرد و مرا شكنجه هم ميكرد. خود مولوي يكي از اتهامات من را فتوي گرفتن از آيتالله ميلاني براي ترور منصور ميدانست. يا پول گرفتهاي دادهاي به اينها. من اينها را در خاطراتم آوردهام. عين صحبت سرهنگ مولوي را آوردهام، ولي بين ما چنين چيزي نبود..... آنهايي كه اين كار را كردند نزديك به امام بودند، اما اجازهاي در كار نبوده.
- من برداشتم از امام اين بود كه همة لوازم يك رهبر سياسي، اجتماعي، شرعي و رهبر حكومت اسلامي به معناي صحيح را ايشان در وجودشان دارند. اين را ريز كنيم تحليل تاريخي امام خيلي زياد ميشود. امام خيلي خوب مسلط بود. از زمان مشروطه به بعد را خوب مسلط بودند. از لحاظ شجاعت، ايشان يك ذره هم از غير خدا نميترسيدند. من هيچ وقت در وجود ايشان نگراني از ساير مسائل نديدم. در بدترين شرايط و سختترين شرايط، ايشان اوضاع عادي زندگيشان ادامه داشت و اداره ميكردند. در انجام وظائف اسلامي و ديني خودشان هيچ حاضر نبودند معامله كنند. واقعاً قاطع بودند. هوششان خيلي بالا بود. با كسي كه كمي صحبت ميكردند متوجه ميشدند طرفشان چه كسي است. جريانهاي سياسي را خوب تشخيص ميدادند. اخلاصشان كه عامل اصلي موفقيت شان بود، واقعاً بالا بود. اخلاصشان در حد اعلاي انسانهاي موحد بود. قاطعيت ايشان هم خيلي معروف است. اگر كسي با ايشان مباحثه ميكرد و ايشان را قانع ميكرد با قاطعيت از نظر خود برميگشتند. و يك شوخي هم از قول ايشان نقل شده كه مرد آن است كه از قولش برگردد. مسئله اصلي كه عبور كرديد و مسئلهمردم بود. امام مرتب به ما نصيحت ميكردند كه با مردم باشيد، مردم را هوشيار كنيد، مردم را آگاه كنيد. تعبيرهايي هم داشتند كه مردم ولي نعمت ما هستند. اين بعد امام را بايد خيلي برجسته بكنيم. تكيه بر مردم و جلب نظر مردم آن هم به شيوه آگاهانه.
- گاهي سئوال ميكرديم كه امام زمان(عج) يا موارد ديگري در مسائل به شما(حضرت امام ره) كمك ميكنند؟ ايشان جواب منفي ميدادند. قبول نداشتند اين حرفها را كه از راههاي غير متعارف چيزي گرفته شود. بالاخره امام يك مجتهد هوشيار نابغه و همه جانبهنگر بودند. عرفان امام به طور طبيعي به اخلاص كشيده ميشد. عرفان با اخلاص تقريباً متلازم است. اگر عرفان قوي باشد، آدم هيچ وقت در اخلاص لنگ نميزند.
- يك نكته در مورد امام، نوآوريهاي امام است....اولين نوآوردي فقهي امام در بحث فقه اين بود كه ايشان مسئله زمان مكان را تاثيرش را در اجتهاد محرز گرفتند و اين باعث ميشود كه ما اجتهاد پويايي داشته باشيم. چون زمان و مكان هميشه مساوي نيست و متفاوت هستند...مسئله دوم كه ايشان كار بزرگي در فقه كردند، اين است كه مجمع تشخيص مصلحت نظام را تاسيس كردند، آن هم نه برمبناي سياسي بلكه بر مبناي خود فقه، هنگام تعارض مصالح با هم يا هنگام تعارض مصلحت و مفسده، مصلحت را در نظر ميگيرند و فتوي ميگيرند. از قديم هم در فقاهتها بوده، ولي ايشان آوردند و شكل ساختاري به آن دادند و در قانون اساسي هم ثبت شد و حل مشكلات را هم ميكند....سوم اين است كه ايشان مسئله پرداختن به حكومت اسلامي را بسيار جدي گرفتند. با مبارزهشان و افكارشان. اين هم در بين فقهاي گذشته كم نظير بوده. حتي مشروط هم كه انجام شد، علماي بزرگي بودند كه باعث شدند مشروطه بودجود بيايد آنها داعيه حكومت اسلامي نداشتند....مسئله چهارمشان هم همين ولايت فقيه است كه مبناي حكومت شد. البته اين بحث سابقه دارد. كساني مثل مرحوم نراقي رويش بحث جدي كردهاند. البته اكثر علما مخالفت ميكردند. آنها ولايت فقيه را در حدود ديگري ميديدند. ولي زياد هستند در تاريخ كه اين جور گفتهاند. ولي امام خميني اين را زنده كردند. بحث را مبسوط كرد. اثبات كرد و سپس عمل كرد و به اينجا رساند....ما هميشه بحث تقيه را داشتهايم. شما از زمان ائمه هم كه نگاه كنيد تا حالا، يكي از مسائلي كه بوده برخي از مبارزات را به خاطر تقيه انجام نميدادند. امام آمدند در مبارزه وقتي به جايي رسيد گفتند تقيه حرام است و بلغ ما بلغ حدي برايش تشكيل ندادند....در مورد شطرنج و موسيقي كه خيلي حساسيت در كشور بود. يك رنگي در صدا و سيما پيدا ميشد دردسر ميآفريد. ما خودمان در زندان پيش از پيروزي انقلاب كه با هم بوديم و راديو هم داشتيم راديو را روشن ميكرديم. آرم اخبار راديو كه پخش ميشد برخي از اقايان علما كه آنجا بودند راضي نبودند. ما آرم خبر را كم ميكريم و وقتي آرم آهنگين خبر تمام ميشد، و خبر شروع ميشد راديو را بلند ميكرديم. اينقدر محدود بود. خوب امام با فتوي خودش اين محدوديتها را از بين برد. فتوايي كه در مورد سريال پاييز صحرا دادند مشهور است.... براي سرود آقاي مطهري خودشان نشستند و به دقت گوش دادند و نظر و فتوي دادند.
- امام در زمان مناسبي طلوع كردند و خوب وظيفه شان را انجام دادند و با عظمت از دنيا رفتند. به قول خودشان با دلي آرام و قلبي مطمئن عروج كردند و انشاءالله خداوند ايشان را پذيرفته باشد در جوار اولياء و انبياء
- انقلاب ايران به رهبري امام خميني نشان داد كه با حضور انبوه مردم بزرگترين قدرتهاي ديكتاتوري شكسته ميشوند. امروز اين مسئله آسانتر است، آن موقوع فضا بسته بود. خبرها بيرون نميرفت. دنيا حمايت نميكرد. صدا و سيماهاي دنيا اخبار را كمتر پخش ميكردند. خودمان هم چيزي نداشتيم. اين كار عظيم كه اتفاق افتاد واقعاً يك نمونه بود. غربيها هم اگر چه خوششان نميآمد، ولي تحليلهايشان از اين بعد براي شناخت انقلاب اسلامي مهم بود. گاهي هم مسخره ميكردند. اين سابقه هنوز در خاطره مردم دنيا هست. به هرحال اين تجربه ايران را داشتند( موضوع بيداري اسلامي). تحليلهاي اجتماعي - سياسي هم روشن بود. مردم تأثيرگذار بودند. اين عوامل باعث شد انقلاب بشود. من خودم احساسم اين است كه غربيها خيلي به اين موضوع كمك كردند. در مصر، تونس، در يمن، در ليبي خيلي كمك كردند. شايد دليلش هم اين است كه آنها هم فهميدهاند كه حكومتهاي ديكتاتوري فايدهاي ندارند و بايد برچيده شوند، چون مردم وابستگي زننده را ديگر برنميتابند. همه عوامل شايد مهمترين دليلي كه اين انقلابها را انجام داد، انفجار اطلاعات بود. رسانههاي مجازي بودند و سيستم اينترنت و ماهوارهها و سايتها بود. ضمناً تحصيلات مردمي هم موثر بود. الان ديگر در كشورهايي مثل مصر و تونس و ليبي و يمن ديگر اكثريت مردم با بيسوادها نيست.موج مردمي در اين كشورها موج واقعي بود. ديكتاتورهايي مثل بن علي و مبارك و قذافي و عليعبدالله صالح به اندازه كافي بيريشه بودند. حركت كامكلاً طبيعي بود و موانع زياد نبود.
- ۵۰ درصد مردم مصر در انتخابات شركت نكردهاند. اين براي من يك پديده عجيب و غريب است كه مردمي كه اينقدر از ديكتاتوري رنجيده بودند و حالا يك فضايي باز شده و بايد يك كسي را انتخاب كنند، نميآيند. ما خيال ميكرديم ۸۰، ۹۰ درصد در انتخابات مصر شركت ميكنند. انتخاباتشان هم آزاد بود كسي نتوانست اعتراض بكند.
- قطعا غربيها متمايل به روي كار آمدن يك حكومت مذهبي در مصر نيستند. مگر اينكه بترسند اگر مذهبيها روي كار نيايند دوباره اكثريت جامعه مصر ناراضي بشوند و اين نارضايتي دوباره در مصر انقلاب بوجود بياورد. امنيت، استمرار پيدا نميكند. چيزهاي ديگري پديد ميآيد. زياد اغراق نكنيم كه مصر اوضاع خوبي ندارد. آمدن احمد شفيق نميتواند زياد مهم باشد. معمولي است. مگر در خود ايران در انقلاب خودمان آقاي نبيصدر راي نيآورد؟ آقاي بنيصدر در بطن انقلاب نبود، ولي وقتي از پاريس آمد به ايران، با اكثريت قاطع رئيسجمهور شد. اينجا هم آن موقع اگر شخصي مثل امام نبود و بحران را مهار نميكرد، ممكن بود مسير به غلط پيش برود. در جاهاي ديگر هم اگر پشت انقلاب نيروي قوي مثل امام كه از لحاظ معنوي در مردم قدرت بالايي دارند نباشد، يا از لحاظ مادي نباشد، به مشكل ميخورند. ما ميدانيم همه مردم يك جور فكر نميكنند. جوانها يك چيز ميخواهند. خانمها خواستههاي ديگري دارند، تجار چيز ديگري ميخواهند. من هنوز وضع غير عادي در مصر و تونس و اين جور جاها نميبينم. يمن كه فعلا چيزي معلوم نيست. در ليبي هم مردم پيروز نشدند، ناتو پيروز شد. در ليبي اگر ناتو حاضر نميشد، نيروهاي قذافي مردم را ميزدند. اگر مردم ليبي به اين رشد رسيده بودند كه انقلاب خودجوش ميكردند وضع فرق ميكرد، اما پيروزي ليبي به ناتو بستگي داشت. الان هم ليبي را تا حدودي ناتو حفظ كرده است. در مجموع حركتها كند شده است، به همين ادله اما متوقف نشده، دير يا زود جاهاي ديگر هم اين حركات و انقلابها شروع خواهد شد. - همه چيز بستگي به تحركات خارجي ندارد. عدم پختگي و عدم وجود مديريتي مثل امام خميني باعث مشكلات امروز مصر است. اگر امام خميني در انقلاب ما وجود نداشتند، ما هم از ناحيه افراط كاريها ضربات شديدي ميخورديم. انقلاب ما به آساني متلاشي ميشد. فراموش نكنيد كه ما در تهران جنگ مسلحانه شديد داشتيم. مگر كم بود؟ ۵۰۰ هزار نفر ريخته بودند خيابان. ما در مجلس محاصره شده بوديم و صداي تيرها ميشنيديم. كردستان اون جوري شده بود. تركمن صحرا اون جوري. خرمشهر اون جوري. آذربايجان با آن عظمتش آن مسائل پيش آمد. اين شخصيت امام خميني بود كه اين مشكلات را بتدريح و اساسي مهار كردند. شما هم مطمئن باشيد هر انقلابي كه اتفاق بيفتد، مردمي هم باشد، بعدش بايد انتظار اينگونه چيزها را داشته باشيم، مگر اينكه يك جريان نيرومند و فرد نيرومندي افراطگريها را مهار كند.
- اين جا به جا شدنها( در اروپا ) را نميشود گفت كه سرنوشتها را عوض ميكند. همين آقاي اولاند كه به پيروزي رسيده در عمل به بسياري از سياستهاي سرمايهداران پايبند است. منجمله درباره ايران. وزير خارجه آقاي اولاند بعداز مذاكرات بغداد حرفهايي كه زده، عين حرفهاي آمريكاييها است. در يونان هم هميشه تفكر سوسياليستي وجود داشته است. مردم يونان هميشه افكار ضد سرمايهداري داشتهاند. اما همه اينها نميتواند تبديل به يك تغييرات اساسي بنيادي شود. اينها همه جابجايي است. در آلمان هم همينطور است. بقيه كشورها هم همينطور است. در هيچ يك از اين كشورها تغييرات بنيادي و ماهيتي رخ نخواهد داد.البته سياستهايشان تعديل ميشود.
- من فكر ميكنم اگر شيعيان عراق با تدبير و اتحاد كار كنند وضعش روز به روز بهتر ميشود شيعيان در عراق با حداقل ۶۰ درصد اكثريت را دارند. اين مهم است. سابقه مبارزاتي مردم شيعه از بقيه خيلي بيشتر است. شيعيان عراق خيلي مظلوم هستند. آوارگي كشيدند. سنيها هم قبلا حاكم بودند. البته بعضي شان با صدام مخالف بودند. كردها هم نگاه ميكنند ببينند با كداميك بايد كار كنند. كردستان گوشهاي از عراق است و ملت كردستان جمعيت زيادي از عراق نيست. كردها را تا چند وقت پيش ما ميديديم، ترديد نداشتند كه سرنوشتشان با شيعه يكي است. شيعيان بايد اين اكثريت را حفظ كنند. به جان هم نيفتند. طائفهگري نكنند. طائفه گري ديني به راه نيندازند. آينده عراق خيلي خوب ميشود، اگر شيعهها متحد شوند.
- بالاخره ما بايد يك حسن نيتي از آمريكائيها ببينيم( در موضوع مذاكرات ۱+۵). اگر آنها بخواهند در عين خصومت از مذاكره هم استفاده كنند جواب نميدهد، معكوس جواب ميدهد، واقعا اگر يك روز آمريكا حسن نيت نشان دهد وضع فرق ميكند. به فرموده امام اگر آمريكا آدم بشود، آن وقت ميتوانيم مشكلات را حل كنيم، قرار نيست تا قيامت با آمريكا قهر باشيم. الان آمريكائيها از موضع تحريم و فشار ميخواهند كار بكنند. در مذاكره هم آنها دست بالا دارند. تحريمها را كردهاند. فشارها را بر ما آوردهاند. تحريمهاي سازمان ملل را اعمال كردهاند. حالا وقتي مينشينيم براي مذاكره ميگويند شما اين كار را بكنيد تا ما تحريمها را كم كنيم. اين كه مذاكره نيست!
- در مورد اين مذاكرات(بغداد) بعد از اسلامبول با اظهاراتي كه ايرانيها و غربيها كردند يك خوش بيني كاذبي درست شد. هم ما ميخواستيم در داخل كشورمان اميدي پيدا بشود و هم غربيها نياز دارند به خاطر مشكلات فراوان اقتصادي كه دارند نياز به آن صحبتها داشتند. لذا هر دو تلاش كردند كه بگويند فضا فضاي مثبتي است و اميد ايجاد كنند. اما در بغداد معلوم شد اينطوري نيست. هنوز اطلاعات زيادي نداريم و ارزيابي كار آساني نيست. آنچه فعلا معلوم است آنها با حربه تحريم پيش ميايند و ميگويند ما با تحريم توانستهايم ايران را به نرمش در مذاكرات بكشانيم. البته ايران هم نشان داده كه از اين تحريمها و تهديدها از ميدان به در نميرود. بنابراين بايد كمي صبر كنيم تا اطلاعات واقعي به دستمان برسد.
- ما يك دولتي را ميپسنديم كه خيلي عالمانه، مدبرانه، با اعتدال عمل كند و از نيروهاي بخشهاي مختلف جامعه از نيروهاي كارآ و غيرباندي و جامع كشور استفاده بشود. من الآن روي شخص خاصي نظر ندارم.
- اينجا يك مسئله مهمي براي نظام مطرح است و رهبري روي آن تكيه دارد و آن اين است كه آنها (غرب) ميخواهند سلطه شان را در ايران تحكيم كنند و ما را تسليم كنند. ميخواهند ابهت انقلاب و نظام اسلامي را بشكنند. ما بايد بهانه را از دست آنها بگيريم. به هر حال رسيدن به انرژي صلح آميز هستهاي نياز روز است و نميشود ايران به اين عظمت از دستيابي به انرژي صلح آميز هستهاي محروم باشد. دست ايران در انرژي هستهاي نبايد خالي باشد.
- نظرم در اقتصاد اسلامي وقتي كه بحث ميكردم هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب و هم در خطبههاي نماز جمعه، نظر خودم اقتصاد مختلط بوده. من به اقتصاد اعتدالي رسيده بودم با منابعي كه رويش كار كرده بودم و تاريخ اقتصاد را مطالعه كرده بودم. يعني اينطور نيست كه همه چيز در اختيار دولت باشد مثل كمونيستها و اينطور هم نبايد باشد كه همه چيز دست مردم باشد و دولت فقط تماشاچي باشد من به اينجا رسيده بودم.
- اين سياست هدفمندي را هم كه قبلاً مجلس تصويب كرده و در سياستهاي كلي برنامه توسعه نظام هم هست و رهبري هم تصويب كردهاند و اصل ۴۴ قانون اساسي هم بر اين مبنا است. شيوه اجرايي كه الآن دردست دولت است اشكال پيدا كرده. اگر همان جوري كه سياست رهبري بود و سياستهاي كلي بود و مجلس هم در برنامه چهارم تصويب كرده بود، اجرا ميشد به نظرم اين اتفاقات نميافتاد و برنامه اجرا ميشد
در حالی که پس از برکناری متکی در سفر ماموریتی به سنگال که تا مدتها بحث و جدل حول محور آن ادامه داشت،برکناری مشابه دیگری این بار در صندوق توسعه ملی رخ داد. در حالی روز گذشته برخی منابع آگاه از انتصاب فرزین به عنوان رئیس هیات عامل و مدیر عامل صندوق توسعه ملی در جلسه روز پنج شنبه ۴ خرداد هیات امنای صندوق خبر دادند که در همان روز روابط عمومی صندوق توسعه ملی اقدام به برگزاری نشست خبری رحیم قربانی رئیس هیات عامل و مدیر عامل کرد که این نشست امروز از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محل این صندوق در میدان امام خمینی (توپخانه سابق) برگزار شد.
رحیم قربانی امروز در حالی در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا درست است آقای فرزین به عنوان مدیرعامل جدید صندوق توسعه ملی برگزیده شده است،با تعجب گفت که روز پنج شنبه به جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی که بالاترین رکن این صندوق است دعوت نشده و خبری از جلسه ندارد .
قربانی اضافه کرد: در حال حاضر (روز دوشنبه ۸ خرداد ۹۱ ساعت ۱۰ تا ۱۲) هنوز به عنوان رئیس هیئت عامل و مدیرعامل صندوق توسعه ملی هستم و مانند روز گذشته و روزهای گذشته هفتههای پیش با شما صحبت میکنم و برای من روز اول و آخر هیچ فرقی ندارد و وظایف خودم را انجام میدهم.
مدیرعامل صندوق توسعه ملی این نکته را هم یادآور شد که هنوز هیچ ابلاغی مبنی بر تغییر از مدیرعامل صندوق توسعه ملی به دستش نرسیده اما اگر قرار باشد عوض شود هر کسی بیاید با کمال میل میپذیرد.
امروز دوشنبه ۸ خرداد پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری خبری بر خروجی خود قرار داد که طی آن محمدرضا فرزین با حکم محمود احمدینژاد رئیس جمهور به عنوان رئیس هیئت عامل و مدیرعامل صندوق توسعه ملی انتخاب شده و از زحمات رحیم قربانی در مدیریت عاملی صندوق توسعه ملی تشکر کرد.
به گزارش فارس، تغییر ناگهانی مدیران در دولت کنونی به یک رویه تبدیل شده به گونهای که ناگهان دو نفر در مدیریت یک مجموعه مانند صندوق توسعه ملی واقع میشوند و گرچه در حکم از مدیران قبلی تشکر میشود اما خبر برکناری این مدیران از رسانهها به گوش آنها میرسد که این مسئله وجهه خوبی برای مدیران ندارد.
این در حالی است که قانون مدیریت خدمات کشوری در فصلهای مفصل و مسکوتی که از آن تحت عنوان حکمرانی خوب یاد میشد، دولت را مکلف به ارائه دلیل مدرک برای عزل و نصب مدیران میکرد.
وضعیت امروز همچنین خاطره عزل مدیرعامل اسبق بانک صنعت و معدن را در ذهن زنده میکند که روز قبل خبرنگاران به نشست خبری وی دعوت و در روز نشست وی برکنار شد.
از این گونه ناهماهنگی ها در مدیریت دوگانه بسیار میتوان یاد کرد.مانند تغییر قبلی رئیس سازمان حج و زیارت توسط وزارت ارشاد، مدیریت دوگانه پست بانک و مدیریت دو نفره در سایپا در گذشته که این مسائل به اعتماد عمومی نسبت به مدیران دولتی و ثبات مدیریت خدشه وارد میکند.
این در شرایطی است که مقام معظم رهبری دیروز جملهای حکیمانهای از سیاستنامه خواجهنظامالملک درحدود ۸۰۰ سال پیش مطرح کردند که در آن آمده بود: «زنهار از این که دو کار به مردی سپاری، مردی و کاری» و مقام معظم رهبری این جمله را نیاز امروز مدیریت کشور عنوان کردند که هر فرد در یک مسئولیت قرار گیرد، اما در روند اجرایی کشور افراد زیادی مشاهده میشوند که ۳ یا ۴ شغل رسمی دارند در حالی که بسیاری از افراد با کفایت و صلاحیت و جوانان فارغالتحصیل دانشگاهی با رتبههای قابل توجه دنبال یک شغل آبرومندانه میگردند.