انتقادها به عملکرد صداوسیما درخصوص پخش مستند «بیراهه»، رسانه ملی را به واکنش واداشت تا محمد حسین رنجبران (مدیرکل صداوسیما) در دفاعی تمام قد از پخش این مستند، این اقدام صداوسیما را در راستای روشنسازی افکار عمومی و خانوادهها بداند. حمید شکری خانقاه ( استاد ارتباطات) درباره این اقدام صداوسیما در برخورد با یک دختر نوجوان و پخش اعتراف تلویزیونی در قالب یک برنامه مستند، از لزوم تغییر رویکرد کلی صداوسیما سخن گفته و تاکید کرده است که این سازمان باید نگاههای جناحی خود را کنار بگذارد. اقدام صداوسیما ضد منافع ملی بود به گزارش راک نیوز،حمید شکری خانقاه در گفتوگویی با ایسنا با این مقدمه سخنان خود را آغاز کرد که «رسانه ملی، رسانهای است که مختص تمام اقشار جامعه است؛ یعنی تمام جناحها و اقشار مختلف میتوانند صدایشان را از این رسانه به گوش مردم برسانند. بر همین اساس طبق مجوزی که به سازمان صداوسیما داده شده است، این رسانه باید در راستای اهداف حاکمیت، دولت و منافع ملی قدم بردارد و به غیر از این موارد حق هیچ کار دیگری را ندارد.» این مدرس دانشگاه با بیان اینکه «صداوسیما درباره برخی از موضوعات گزینشی عمل میکند»، اظهار کرد: وقتی صداوسیما برخی از موضوعات را با اهداف جناحی یا سیاسی پخش میکند و عدهای را هم مورد عتاب و خطاب قرار میدهد، غیرقانونی عمل کرده است. جامعه کنونی درگیر «بافت موقعیت ارتباطی هشدار» است. بافت موقعیتی ارتباطی هشدار یعنی وضعیتی که فضای گفتمانی جامعه ابهامآلود و پر از تردید است ... در چنین موقعیتی بافت انتقال پیام و زبان گفتگو باید بر امیدآفرینی و شفافیت نسبت به آینده متمرکز باشد. او با اشاره به واکنشها و انتقادهای مطرح شده درباره مستند «بیراهه» و پخش اعتراف تلویزیونی از یک دختر نوجوان، بیان کرد: قطعا تمام این واکنشها درست بوده است. صداوسیما حق چنین کار غیراخلاقی و نسجیدهای را نداشت. این اقدام صداوسیما نه تنها به شفافیت نیانجامید بلکه ابهامها را هم چند برابر کرد. وقتی که جامعه درگیر چندین موضوع از جمله فساد، اختلاس و تجاوز به کودکان است، پخش اعتراف از یک دختر نوجوان کار درستی نیست. حتی برخی از روحانیون هم این کار تایید نکردند. باید به این نکته توجه کرد الان کسی در تایید رقص سخن نمیگوید بلکه همه این حرفها درباره تقبیح این کار صداوسیما است. شکریخانقاه اظهار کرد که این اقدام صداوسیما باعث شد که سوالات زیادی در ذهن مردم ایجاد شود؛ سوالاتی همانند اینکه چرا صداوسیما درباره موضوع تجاوز به کودکان برنامه نمیسازد؟ چرا هیچگاه درباره اختلاسگران میلیاردی اعتراف تلویزیونی نگرفت؟ آیا الان تنها مشکل نظام رقص چند نوجوان در اینستاگرام است؟ او با اشاره به انعکاس این عملکرد صداوسیما در رسانههای خارجی، این اقدام را نسجیده، غیرحرفهای و ضد منافع ملی دانست و تاکید کرد: این حرکت صداوسیما باعث ضعف ما در رسانههای خارجی شد. بسیاری از رسانههای خارجی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. حمید شکریخانقاه همچنین با بیان اینکه «صداوسیما بیش از تغییر مدیریت نیاز به تغییر رویکرد دارد»، گفت: تغییر مدیریت یک نوع واکنش آنی و هیجانی به افکار عمومی است؛ این در حالی است که باید رویکرد صداوسیما عوض شود. در سالهای اخیر شاهد بودیم مدیریت این سازمان عوض شد، ولی در رویکرد آن تغییر چندانی ایجاد نشد. اگر مدیر عوض شود در واقع به افکار عمومی احترام گذاشته میشود، اما باید به فکر راهکار بلندمدت بود. ما باید در رویکرد صداوسیما تغییر داشته باشیم؛ یعنی همگرایی صداوسیما با حاکمیت، دولت و مردم. او با بیان اینکه «امروز صداوسیما دست یک تفکر خاص اقلیت است و برای اکثریت جامعه نسخه میپیچد» به واکنش دفاع مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما از مستند «بیراهه» اشاره کرد و گفت: حمایت روابط عمومی از این مستند و متهم کردن افکار عمومی تنها باعث شد که ابهامها چندین برابر شود. اکنون فضای جامعه دستخوش بحرانهای هیجانی افکار عمومی و ناامیدی است. کشورهای خارجی از یک طرف و برخی از جناحهای داخلی از دیگر سوی به این التهاب دامن میزنند. برای آرامسازی فضای ملتهب جامعه ما نیاز به روابط عمومی همراه داریم و رفتار ارتباطی مدیران ارشد بایستی بر مدیریت احساسات و کلمات جامعه متمرکز باشد. همراه کردن افکار عمومی یعنی توجه به دغدغههای آنان و توجه به این دغدغههای ارتباطی جلب اعتماد و حمایت مردم را به دنبال خواهد داشت. همراهی و مشارکت فعال مردم با ارائه برنامههای ارتباطی زود بازده و تمرکز بر نشان دادن «نتایج» اقدامات مدیران در بافت موقعیت ارتباطی هشدار الزامی و اجتنابناپذیر است.
» اخبار مرتبط:
» اشتراک گزاری خبر