مشروح اخبار


» جیمی به خیلی از ما مردم جامعه امروز شباهت ندارد؟



چرا دیوار جیمی را کوتاه می بینیم؟! به او فحش می­دهیم؟ تهدیدش می کنیم و به او سنگ می زنیم؟ مگر کم­اند کسانی که در پست­های کلان مدیریتی کشور تکیه زده اند، در حالی که الفبای آن را هم نمی­دانند، چه بسا وزیر، وکیل، استاد، روانشناس و تحلیلگر جیمی شده در جامعه داریم

راک نیوز(علی ضامنی پور/دکتری رسانه) - این روزها پسر جوانی با نام مستعار «جیمی جامپ» در شبکه های اجتماعی چشم وبگردها از جمله لرهای جنوب را به خود مشغول کرده، جیمی« قهرمان خود خوانده ای» که برای همه ایرانیان و گاه برای مردم دنیا دعای خوشبختی میکند، به هر جا که می رود چشمه ای از خود نشان می دهد، از درد گرفتن پایش تا مسافرت هایش! جیمی از پله های هواپیما که بالا می رود، تصور می کند راه ترقی را دارد می رود! چند سال پیش بازی فوتبال دو تیم لیگ برتری را به هم ریخت، دو ماه پیش هم کنسرت موسیقی را تا مرز آشوب پیش برد. او به سبک برای مردم دعا می­کند، سبکی که احتمالاً از گزارشگران ورزشی وام گرفته است. وقتی دوربین را نزدیک چهره­اش می گیرد و به لنز آن می نگرد، برای ما تصویرش واضح­تر می شود، او دنبال چیزی می­گردد، ترس و حیرت او از این جهان پیچیده و در هم ریخته در آنی از لحظه آشکار می­شود.

 سؤال این است که آیا این تصویر آشنا نیست؟! این حیرت و ترس و سرگشتگی؟! این تصویر ساده، مسخره و دلقک را کجا دیدیم؟! گویی قبلاً هم بوده! گویی او را جای دیگری هم دیده ایم! شاید هم اندکی خود ما باشد، نکند جیمی خود ما باشد!

او خود ما نیست!؟ جیمی به خیلی از ما مردم جامعه امروز شباهت ندارد؟

 چرا! او خود ما است. او صادقانه ابتذال ما را به تصویر کشیده است و هر روز بخشی از آن را به نمایش می گذارد. او ابتذال شبکه های اجتماعی نیست، بلکه به ساده ترین شیوه «آن ابتذالی که همه به دنیال آنیم» را به تصویر کشیده است. جیمی به وسیله رسانه بالا آمده و نیز به روابط بالا و پایین «نه» گفته است. مادامی که شبکه­های اجتماعی جریان دارد؛ جیمی هم هست! جیمی صدایی است که خاموش نخواهد شد، او «رسیدن» را دور زده است، و در این «دور زدن و نرسیدن»، بیش از 60 هزار او را دنبال می کنند. 

اگر او دیوانه است؟ پس ما چرا دنبال دیوانه­ها حرکت می کنیم؟ بسیاری از ما آدم های محافظه کاری هستیم و ترس از بی آبرویی داریم و گرنه در وجود خود یک «جیمی خفته» داریم که اجازه بیدار شدن به آن را نمی دهیم. جیمی به لذت رفتن به سوی «ابتذال ما» پاسخ می دهد، به خوشی­های لحظه­ای، به «دم» را به ابتذال گذرانیدن، به بی­مزگی رفتاری ما، به حس «دیده شدن» ما پاسخ داده است! جیمی ساده­ترین شیوه، بی پرده­ترین و نزدیک­ترین تصویر به خود «مبتذل» ما است. این است که درست در همان لحظه ای که از او متنفر می­شویم به او می خندیم. 

پس چرا به جیمی تاخته ایم؟

جیمی هویتی نامتمایز، شکل گرفته از بیرون(رسانه ها به خصوص)، آلت دست دیگران، شکل گرفته بر اساس رسانه ها و تهی از درون است که صورتک را درآورده است. می دانیم که در زبان لاتین personality یعنی «نقاب». پس شخصیت معادل نقابی است که افراد به صورت می زنند تا در موقعیت های مختلف رابطه برقرار کنند، و خود را پشت این نقاب پنهان کنند. جیمی آن personality را برداشته و بدون هیچ نقابی یا به عبارتی، بدون هیچ شخصیتی با مردم حرف می زند؛ مردمی که نقاب به چهره زده اند.

 نسل جوان امروز، وقتی که وارد شبکه های اجتماعی می­شود، در غیاب دوربین­های نظارتی خود را آشکار می­کنند و نقاب را از چهره برمی­دارند، تا در جایی بیرون از «بایدها و نبایدها» و در فضایی خالی از «دردهای واقعی رفتن و نرسیدن» با لذت­های آنی خود رابطه برقرار کنند، اینجاست که جیمی به شکلی ابتذالی، مسخره، سطحی و بدون دستکاری، این خواسته را به نمایش می­گذارد.

او نمادین است، نماینده یک تیپ هویتی است؛ هویتی که در آن افراد کتاب نمی­خوانند، تاریخ نمی­دانند، برای کارهایشان برنامه ندارند، مأیوس و دل­خسته به صفحه هایی به اندازه یک کفت دست پناه برده­اند، «آد­م­هایی که مصرف می­کنند، پس زنده اند» و دیگر هیچ. جیمی روایت می­کند برای زنانی که در جامعه سرمایه داری ایران به ساده ترین تعریف فرو افتاده اند، برای جوانانی بیکاری که در این فضای گنه­آلود سیاست و اقتصاد، رسیدن به معنای ساده ترین شکل هم برایشان آرزو شده است.

 او روایت­گر لشکری از آرزومندان دو دهه­ 60 تا 80 است که البته در زمانی نزدیکتر، دهه 90 هم به آن­ها اضافه می­شود. او سه نسل را به جایی می برد، جایی ناشناخته، صحرایی پر از رفتارهای بی­ریشه. اندکی بالاتر از دیگران می­ایستد،آینه را نشانشان می­دهد، آنچه در این آینه دیده می­شود «جماعتی جیمی شده» است. او در پایان خود را تکثیر می­کند.

 جیمی وجه مشترک ابتذال همه ما است، این جوان شوریده که دچار جنون شده، خود ما است، همه ما در نهادمان یک جیمی داریم. که در بسیاری از شرایط به ما دستور می­دهد، او تمثال آن ابتذال ما است.

 

جیمی چنین نمی­خواست و بلد نبود که چنین کند، این ما هستیم که نشانه­ها را به او آموختیم. جیمی به واسطه دیگران و اطرافیانش این الفبا را یاد گرفت و به این وادی رسید. دیگران در «حس دیده شدن» او دمیدند. چون دیگران آرزو داشتند دیده شوند ولی ترس آن را داشتند.

 جوان امروز« انسان از بیرون هدایت شده» دیوید رایزمن است

 دیوید رایزمن اندیشمند آمریکایی یک تقسیم بندی به لحاظ تاریخی و از منظر ارتباطی دارد، خلاصه اینکه او می­گوید دوره اول، دوره انسان سنت راهبر است، هر چه سنت بگوید او بی چون و چرا اطاعت می­کند. بر اساس روایت سنت به دنیا می آید، زندگی می­کند و می­میرد. انسان دوره دوم، دوره رنسانس، دوره خردگرایی دوره نوزایی و از 500 سال به این سو است؛ چون کتاب می خواند، بحث و گفتگو می کند، تعقل می ورزد، انسان درون راهبر است و بر اساس تعقل و خرد تصمیم می­گیرد. اما انسان دوره جدید؛ انسان برون راهبر است، رسانه­ها به او می­گویند، چگونه و از چه طریقی و به چه موضوعاتی فکر کند، انسانی که چشم به رسانه ها دوخته است؛ این انسان پاره پاره شده است، او چیزی غیر از رسانه و آنچه رسانه نمایش می­دهد، نیست. نه می­بیند و نه نمی­داند، افسون شده، از خود بیگانه، بی هویت و عروسک خیمه شب بازی شده­ای است که هر روز به دنبال خویش می گردد و نمی­یابد. جوان امروز، انسان دوره شبکه های اجتماعی است، افسون شده است، رسانه­ها «چیزخورش کردند» او نه دامنه لغات خوبی دارد، نه ضرب المثل می­داند، نه پدیده­ها را عمیق می­کاود، نه تنه اش را به تنه روزگار می­زند.

 در سطح دیگری از تحلیل «جیمی جامپ» این سوال مطرح می شود که شاخ های مجازی چه کسانی اند، آیا اینان نیز کسانی اند که به قول اقبال «گوسفندند و نوا آموخته اند»

 «دنیا جهانبخت» چه می­گوید؟ او که چیزی نمی­گوید! «دنیا» تنها کاری که می­کند جسمش را به نمایش می گذارد. با همین نمایش ساده 12 میلیون را به دنبال خود کشانده است، این امر مگر غیر از ابتذال است!؟ همانگونه که دنبال کننده های او «خودِ جهانبختشان» را در او می جویند و دنبال می کنند، ما نیز جیمی خود را دنبال می کنیم.

 و آخر اینکه، بی خود به او تاخته ایم

 چرا دیوار جیمی را کوتاه می بینیم؟! به او فحش می­دهیم؟ تهدیدش می کنیم و به او سنگ می زنیم؟ مگر کم­اند کسانی که در پست­های کلان مدیریتی کشور تکیه زده اند، در حالی که الفبای آن را هم نمی­دانند، چه بسا وزیر، وکیل، استاد، روانشناس و تحلیلگر جیمی شده در جامعه داریم.

آیا ما در سیاست جیمی نداریم؟ در اقتصاد چه؟ در منصب­های دینی و فرهنگی چه؟ آیا ما در همه سطوح جامعه جیمی نساخته ایم؟ چه بسا کسانی که به نام مردم، به نام دمکراسی و به نام سیاست وارد عرصه های مدیریتی شده اند و دست کم خود یک جیمی اند.

 

جیمی به خیلی از ما مردم جامعه امروز شباهت ندارد؟

 



تاریخ انتشار : 2 دی 1400, 19:24



» اخبار مرتبط:

  • گفته های جالب جوان یاسوجی:حاضرم یارانه ام را بدهم قلعه نویی،بیایم استقلال!
  • جنجال رسوایی جنسی مجری معروف BBC
  • جیمی جامپ فوتبال ایران ،شاخ اینستاگرام کهگیلویه وبویراحمد
  • بانوی کهگیلویه‌ی کتاب«دوئل» اثر «آنتوان چخوف» را ترجمه و چاپ کرد+تصویر
  • فیلترینگ «لاین»، «واتس آپ» و «تانگو» تا ساعاتی دیگر
  • » اشتراک گزاری خبر

    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    این آقای جیمی نادانسته ویاناخواسته نمادتعریف یک قوم شده قومی که غیرتمندوسلحشور بوده وهست قومی که دارای یک پیشینه ی تاریخی وفرهنگیست واکنون دستخوش رفتارهای ناهنجار پدیده شوم ونکبتی بنام مصطفی آبسالان (جیمی جامپ)شده است،رفتارهای او هرچند کلیشه ای وغیرعقلانیست اما او حامل گفتمان وفرهنگ یک استان است ودیدگاه مردم ایران در مورد او فراتراز بازیهای کودکانه وابلهانه اوست، چیزی که مردم استان را نگران کرده است رفتارهای نسنجیده اوست وقتی به ناگاه کنسرت یک شهررا بهم میزند این رفتار چه چیزی را میرساند یا نه واقعا وقتی در میدان بازی فوتبال باعث قطع بازی میشود چه رسالتی را دنبال میکند وآیا میشود گفت بدنبال توجه وکسب توجه است،خیر راه بیان وبه بیانی شاخ شدن فضای مجازی ایجاد لبخند وطرح طنز است تا اینکه باین سری رفتارها هویت قومی یک شهرستان بلکه استان را زیر سوال ببرد،هیچکدام از رفتارهای جیمی در قاموس یک روانشناس قابل قبول نیست،کسب توجه به قیمت تحریف قداست فرهنگی وقومی ان هم درشرایط کنونی که هرنوع رفتار نسنجیده ای پای مردم بلکه فرهنگ قومیتی نوشته خواهدشد،رفتارهای ابلهانه وخارج از ادب این جوان ناپخته وخام بیشتر سوء استفاده از مردم استان کهگیلویه وبویراحمد ودر واقع این ژست های غیرمعقول حتی شخصیتهای ماندگار قومیتی را به شکل فجیعی زیرسوال میبرد،نمونه این رفتار خوردن آش باگچ بوده که هیچ وجه ای جز تخریب ومضحکه عام وخاص شدن را دربر ندارد،این رفتارها زبان ولهجه قومی وجغرافیایی را زیرسوال میبرد وبعنوان یک برند تعریف شده از نحوه بیان ناقص کلمات ونداشتن توانایی در الفاظ فارسی زبان لری را به چالش میکشد وجز تحقیر قوم لر درمیان سایراقوام ایرانی برداشت دیگری از رفتارهای غیرعادی او نخواهدشد،بارهاشاهد آن بودیم که مورد تمسخر سایرین شده ایم وجیمی را بعنوان مشت نمونه خروار محسوب وضربات محلکی که برپیکره اقتدار قوم لر گردیده را در اجتماع شاهد بودیم که زیان بیان حرفا او به این شکل ناهنجار جزسرافکندگی مردم استان وشهریاسوج دستاورددیگری تاکنون نداشته واماجای بسی تاسف است که متولیان نظم وامنیت از یک طرف ومسئولین فرهنگی استان چرا درمقابل این حرکات ناشایست سکوت اختیارکرده اند واقعأ باید خون گریست که فرهنگ ما توسط یک فردکه اختلالات روانی ورفتاری دارد در نظر مردم دنیا در رسانه ها وفضای مجازی اینگونه زشت وناپسند جلوه میکند وزیرسوال میرود،افسوس
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟