مشروح اخبار


» واکنش به خبر مذاکره طالبان و ایران



سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در حاشیه هفتمین همایش امام‌خمینی(ره) و سیاست خارجی که صبح امروز در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره...

سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در حاشیه هفتمین همایش امام‌خمینی(ره) و سیاست خارجی که صبح امروز در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تحولات ترکیه گفت: ما این موضوع را یک مساله داخلی ترکیه می دانیم و امیدوار هستیم که با درایت و هوشمندی رهبران ترکیه با آرامش و به دور از هرگونه خشونتی حل و فصل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تحولات در ترکیه ممکن است باعث تغییر موضع ترکیه در قبال سوریه شود، گفت: من در این باره اظهارنظر نمی کنم و همانطور که گفتم این یک موضوع داخلی ترکیه است.

عراقچی در پاسخ به برخی اظهارنظرهای مقامات کشورهای غربی درباره انتخابات ایران خاطر نشان کرد: در جای خود در قبال همه اظهارنظرهای بی پایه موضع گیری کرده‌ایم و اکنون هم اعلام می کنیم که اجازه دخالت در امور داخلی ایران را نمی دهیم و اعلام می کنیم که همه کسانیکه اظهارات بی پایه و بی اساسی کرده اند باید شناخت خود را از جمهوری اسلامی ایران و سازوکارهای انتخاباتی و نظام انتخاباتی و قانون اساسی ایران بالا ببرند و از ادعاهای مغرضانه پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ادعاهایی که با اغراض سیاسی باشد و دخالت در امور داخلی ایران به حساب می آید را مسلما پیگیری می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دعوت نامه کتبی اجلاس ژنو به ایران رسیده است، گفت: کنفرانس بین المللی که قرار است در ژنو برگزار شود، هنوز جزئیات آن مشخص نشده، دولت روسیه تلاش هایی را انجام می دهد، ما از تلاش های دولت روسیه و از هر ابتکاری که منجر به رسیدن به یک راهکار سیاسی در موضوع سوریه باشد، حمایت می کنیم.

عراقچی افزود: قبل از اینکه مساله دعوت کشورها در اجلاس ژنو مطرح باشد اکنون موضوعات دیگری در خصوص ژنو در دست پیگیری و بررسی است، در خصوص ژنو گروه‌های معارضه هنوز نتوانستند به جمع بندی برسند و برای شرکت خود بهانه های مختلفی را می‌آورند، دستور کار اجلاس نیز هنوز مشخص نیست و ما امیدوار هستیم رایزنی هایی که صورت می‌گیرد، به سرانجام برسد، اگر از جمهوری اسلامی دعوت شود، ما قطعا با دیدگاه مثبت بررسی خواهیم کرد؛ چراکه اعتقاد داریم هر ابتکاری در موضوع سوریه باید یک ابتکار فراگیر باشد و با حضور همه کشورهایی که می توانند اعمال تاثیر داشته باشند، برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اجلاسی که اخیرا در تهران با حضور 40 کشور و چندین سازمان بین المللی برگزار شد، نشان داد که جمهوری اسلامی ایران یک کشور تاثیرگذار است و جامعه بین المللی به نقش جمهوری اسلامی ایران توجه می کند. راه حلی که ما از ابتدا برای موضوع سوریه ارائه کرده بودیم که رسیدن به یک راه حل سیاسی از طریق گفتگوهای ملی بین دولت و معارضین واقعی بود، مورد توجه بیشتری از سوی جامعه بین الملل قرار گرفته و امیدواریم منجر به یک راهکار سیاسی که مورد پذیرش همه باشد، بشود.

وی در خصوص پیگیری پرونده ارباب سیر اظهار داشت: حکمی که برای آقای ارباب سیر صادر شده، حکم ناعادلانه ای است و ما این را در ادامه همان سناریویی که طراحی کرده بودند و با یک داستان مضحک سعی کردند جمهوری اسلامی ایران را متهم کنند، می دانیم و آقای ارباب سیر قربانی مظلوم این سناریو شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد تحریم هایی که اخیرا آمریکا بر علیه ایران اعمال کرده نیز گفت: تحریم یک امر یک جانبه، غیرقانونی و کاملا منسوخی است و تجربه نشان داده که هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه به ابعاد و پیچیدگی های مشکل می افزاید.

عراقچی تاکید کرد: ما از اینکه آمریکایی ها و برخی از کشورهای دیگر کماکان به این روش غلط خود ادامه می دهند واقعا متاسف هستیم و تجربه نشان داده که این رفتار تاثیری در مواضع جمهوری اسلامی ایران ندارد و تاثیری هم در حل مشکل ندارد. تحریم ها بخشی از راه حل برای حل موضوع هسته ای ایران نیستند. اضافه کردن تحریم تنها به ابعاد مشکل اضافه می کند و امیدواریم این راه حل منسوخ و شکست خورده را کنار بگذارند.

وی در خصوص انتشار خبری مبنی بر سفر گروهی از طالبان به ایران بیان کرد: این اخبار را تایید نمی کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در این باره که اعلام شده بود قرار است کمیته پیگیری مذاکرات دولت و معارضه سوریه در نشست سال گذشته ایران در هفته جاری به تهران سفر کنند، گفت: سال گذشته ما جلسه ای را از گروه های معارض دولت سوریه و بخشی از دولت سوریه در ایران تشکیل دادیم و بیش از 140 نفر از شخصیت های مختلف سوری و نمایندگانی از گروه های مختلف معارضه در این اجلاس شرکت داشتند که منجر به تشکیل یک کمیته پیگیری بین خود آنها شد که این کمیته پیگیری جلسات مختلف و تماس‌های مختلفی را با مقامات سوریه و مقامات خارجی و... داشته اند و قرار است در ادامه رایزنی ها و مشورت های خود به ایران سفر کنند.

عراقچی در پاسخ به این سوال که در رسانه های انگلیسی به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه خبری مبنی بر قطع روابط تجاری ایران و کانادا منتشر شده است، گفت: دولت کانادا اعلام کرد که روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران قطع می کند، آنچه گفتم این بود که ما روابط تجاری و اقتصادی فوق العاده ای نداشتیم، قطع شود و این یک حرکت نمایشی از طرف دولت کانادا بود و به اعتقاد ما این به نوعی فرافکنی مشکلاتی است که دولت کانادا اکنون با آن در خصوص مشکل حکم دانشگاه فدرال کانادا در مورد صحت تقلب در انتخابات کانادا را تایید کرد، است و دولت کانادایی که مدعی حقوق بشر و دموکراسی است، اکنون متهم به انتخابات متقلبانه شده است و ما این موضوعات را فرافکنی در همین راستا می دانیم اینکه ما روابط اقتصادی با کانادا را قطع کرده باشیم، اینطور نیست.

وی در رابطه با سفر رئیس جمهور به روسیه نیز اظهار داشت: نشست سران کشورهای تولیدکننده گاز که معروف به اوپک گاز است قرار است در تیر ماه در روسیه برگزار شود. از رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت شده است اینکه ایشان شرکت کنند یا خیر، در حال بررسی است و هنوز تصمیم نهایی در این باره صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره که آیا در این اجلاس درباره سوریه نیز صحبت می شود، بیان کرد: طبعا در همه اجلاس های بین المللی کشورهایی که علاقه مند هستند، در خصوص سایر موضوعات نیز صحبت خواهند کرد، موضوع سوریه اکنون به طور طبیعی یکی از موضوعات جدی بین المللی و به ویژه مورد بحث بین ایران و روسیه است و بخصوص اگر فرصتی پیش بیاید در این باره صحبت خواهند کرد.



تاریخ انتشار : 13 خرداد 1392 23:31



» اخبار مرتبط:

  • تبادل پيام میان ایران و آمریکا درباره سوریه
  • سفر بدون ویزای ایرانیان به گرجستان لغوشد.
  • در قبال مردم سوریه مسئولیت داریم
  • تحریم​های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران و سوریه
  • سفارت کانادا در تهران بسته شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler