مشروح اخبار


» دستگیری قاتل فراری پس از ۳۲ سال



پس از آنکه هفته گذشته یک پرونده قتل با گذشت اولیای دم در دادگاه کیفری استان بوشهر مختومه شد، چهارشنبه یازدهم بهمن ماه نیز هم اولیاء دم یک شهید، با گذشت از قصاص یک متهم گذشتند
راک نیوز -  متهم «م.ح» در سال ۱۳۵۹ طی یک درگیری در کوه‌های خاییز تنگستان، مرتکب قتل شهید ماشاالله (جاوید) کازرونی شده بود.

به دلیل متواری شدن متهم، در سال ۱۳۶۹ به صورت غیابی حکم به اعدام متهم صادر شد تا این‌که در خردادماه سال جاری، با دستگیری متهم و درخواست دادخواهی، نهایتا پرونده به دادگاه کیفری استان بوشهر ارجاع شد و در این فاصله اولیای دم شهید کازرونی همزمان با ایام میلاد حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع) و در آستانه دهه فجر، ضمن حضور در دادگاه رضایت بی قید و شرط خود را اعلام کردند.

متهم که هم اینک در سن ۷۴ سالگی به سر می‌برد، به همراه وکیل خود در دادگاه حاضر شد و از این اقدام انسان دوستانه خانواده شهید کازرونی تشکر کرد.

مراسم گذشت اولیاء دم از قصاص، با حضور جمع کثیری از بزرگان و ریش سفیدان شهرستان تنگستان و دشتستان و خانواده‌های طرفین در حضور «آرامی» قاضی دادگاه کیفری استان بوشهر برگزار شد.

قاضی آرامی طی سخنانی در این مراسم، گفت: با توجه به گذشت اولیای دم و زمان وقوع حادثه که قبل از حاکمیت قانون حدود - قصاص و دیات مصوب ۱۳۶۱ بوده، لذا بر مبنای قانون اساسی سال ۱۳۵۸ با مراجعه به منابع معتبر فقهی و بر مبنای نظر مشهور فقها که حکایت از حق‌الناس بودن قصاص دارد و با گذشت اولیای دم، قصاص منتفی می‌شود، لذا این پرونده با توجه به گذشت اولیای دم با صدور قرار موقوفی تعقیب مختومه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، هم چنین همزمان با برگزاری مراسم گذشت پرونده شهید کازرونی، پرونده قتل دیگری با حضور اولیای دم مقتول و اعلام گذشت آنها نسبت به متهم، وی از قصاص نجات یافت.

در این پرونده که متهم «الف.ب» در تیر ماه سال ۸۵ خواهرزاده خود «خ.ح» را در شهرستان دشتستان به قتل رسانده بود، با صدور حکم قصاص و قطعیت آن در دیوان عالی کشور پرونده، آماده اجرای حکم بود که اولیای دم مقتول با اعلام رضایت خود، به قاتل زندگی دوباره بخشیدند.

این سومین پرونده‌ای بود که در طول یک هفته اخیر با گذشت اولیاء دم باعث آزادی سه محکوم به مرگ شد



تاریخ انتشار : 15 بهمن 1391 03:26



» اخبار مرتبط:

  • نجات مرد دو زنه از چوبه دار
  • قتل مرد بیگناه سر سفره افطار
  • محیط بان متهم به قتل بخشیده شد
  • پدر «ستار بهشتی» تقاضای قصاص داد
  • قدیمی ترین زندانی زن 20 تیر محاکمه می شود / 19 سال در انتظار حکم قطعی
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام