مشروح اخبار


» برای کاهش سردردهای میگرنی چه کار کنیم ؟



نوشین یمانی، متخصص مغز و اعصاب، فلوشیپ سردرد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما گفت: میگرن سردردی است که ارتباط تنگاتنگ با تغییرات هورمونی دارد،

همشهری آنلاین: متخصص مغز و اعصاب گفت: استرس و اضطراب شایع‌ترین عامل سردردهای میگرنی هستند. درصد زیادی از افراد مبتلا به میگرن، از اختلالات اضطرابی رنج می‌برند که نیاز به مداخلات درمانی دارد.

 

نوشین یمانی، متخصص مغز و اعصاب، فلوشیپ سردرد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما گفت: میگرن سردردی است که ارتباط تنگاتنگ با تغییرات هورمونی دارد، پیش از بلوغ شروع میگرن در بین دخترها و پسرها برابر است اما پس از بلوغ در دختران، به دلیل تغییرات هورمونی، این آمار  شایع‌تر می‌شود، معمولاً در دوره قاعدگی، زمان استفاده از داروهای هورمونی و همچنین در دوران یائسگی سردردها تشدید می‌شوند.


کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که باد سرد چه اثری در شروع سردرد دارد؟ گفت: از جمله سردرد هایی که در فصل سرما بسیار شایع هستند، سردردهای میگرنی است که برب اثر مواجهه با هوای سرد ایجاد می‌شود، البته بیماری سینوزیت هم می‌تواند در فصل سرما باعث سردرد شود.

وی ادامه داد: سینوزیت به دلیل عفونت در مجاری تنفسی و سینوس‌ها بروز می‌کند، در این زمان عفونت باعث بسته شدن مجاری سینوس‌ها و عدم تخلیه ترشحات سینوس می‌شود که منجر به فشار در سینوس‌ها و درد می‌شود، افتراق سینوزیت و میگرن کار راحتی نیست.

 

ببینید | راه های درمان سینوزیت چیست؟ | علائم سینوزیت را بشناسید مهمترین علت میگرن را بشناسید | چند توصیه ساده برای کاهش سردردهای میگرنی

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: سردردهای میگرنی به صورت مزمن وجود دارند و بیمار چندین سال با این بیماری درگیر است و حالت تهوع و حساسیت به نور نیز تجربه می‌شود.

 

یمانی در پاسخ به این سوال که سردردهایی که نیمه شب یا صبح زود بیمار را از خواب بیدار می‌کنند، چه ماهیتی دارند؟ گفت: به دلیل اینکه در طول شب فشار داخل مغز به بیشترین میزان خود می‌رسد، پیگیری از نظر وجود تومورهای مغزی ضروری است، البته خواب نامناسب، افزایش فشار خون، تنفس نامناسب حین خواب و همچنین میگرن می‌تواند از جمله دیگر دلایل این سردرد باشد.

این فلوشیپ سردرد در پاسخ به این سوال که آیا رژیم‌های لاغری می‌تواند باعث سردرد شود؟ گفت: گرسنگی‌های طولانی مدت و کم آبی بدن می‌تواند باعث سردرد شود؛ بنابراین رژیم های لاغری باید حتما تحت نظر متخصص تغذیه انجام گیرد.

 

وی در خصوص ارتباط بین تنش‌ها و میگرن گفت: استرس و اضطراب شایع ترین عامل سردردهای میگرنی هستند، درصد زیادی از افراد مبتلا به میگرن، از اختلالات اضطرابی رنج می‌برند که نیاز به مداخلات درمانی دارد. از دیگر عوامل محرک میگرن، به محرک‌های غذایی مانند شکلات، آجیل ، پنیر، غذاهای کنسروی و فرآوری‌شده وهمچنین غذاهای تند اشاره کرد.

این فلوشیپ سردرد در خصوص استفاده از بوتاکس درمانی در میگرن گفت: از جمله درمان‌های کاهنده دردهای میگرنی، تزریق بوتاکس است. تزریق بوتاکس میگرن با بوتاکسی که در موارد زیبایی استفاده می‌شود، تفاوت دارد و در نواحی پیشانی، شقیقه‌ها، پشت سر و... تزریق می‌شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص دردهای میگرنی در بارداری گفت: در این دوران توصیه می‌شود با اصلاح سبک زندگی، مانند خواب منظم، کنترل سطح استرس و اضطراب و همچنین تغذیه سالم، این سردردها را کنترل کنیم. مصرف مسکن‌های ساده در سه ماهه دوم بارداری بلامانع است.

یمانی در پاسخ به این سوال که آیا میگرن درمان قطعی دارد؟ گفت: متاسفانه میگرن، درمان قطعی ندارد و توصیه می‌شود با توجه و توصیه به درمان‌های موثر، شدت و تعداد سردردها را کاهش داد. در صورت بروز سردردهای خفیف و متوسط از مسکن‌های مانند استامینوفن، ژلوفن یا ناپروکسن استفاده شود و در صورت بروز دردهای شدید از داروهای مختص میگرن استفاده کنند.

 

این متخصص مغز و اعصاب گفت: توصیه می‌شود در ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اول شروع سردرد میگرنی، از مسکن‌ها استفاده شود، فرد با ترک محیط کار و قرار گرفتن در یک محیط آرام و تاریک استراحت کند و پس از از بین رفتن علائم سردرد مجدداً به محیط کار بازگردد.



تاریخ انتشار : 30 مهر 1401 11:12



» اخبار مرتبط:

  • چرا سرمان تیر می‌کِشد؟
  • ریفلاکس معده چیست و چه علائمی دارد؟
  • بسته سلامت؛ آیا دیابت قابل پیشگیری است؟
  • استرس در کودکان موجب اختلال در فرآیند رشد جسمانی و روانی آنها می شود
  • میگرن را بیشتر بشناسیم
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام