مشروح اخبار


» مشروح جلسه علنی۲۹ دی ماه مجلس؛ از تعیین تکلیف شوراهای حل اختلاف تا تاکید رئیس مجلس بر رعایت حقوق قانونی نمایندگان



نمایندگان مردم در نشست علنی ۲۹ دی ماه مجلس ضمن بررسی لایحه شوراهای حل اختلاف، ساختار و تشکیلات شوراهای حل اختلاف را تعریف و وضعیت رئیس و کارکنان این شوراها را مشخص کردند.

به گزارش راک نیوز؛زنگ آغاز نشست علنی 29 دی ماه 99 قوه مقننه رأس ساعت 8 و 5 دقیقه توسط دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور 195 نفر از نمایندگان به صدا درآمد. (اینجا بخوانید)

دکتر محمدباقر قالیباف پیش از آغاز نشست علنی امروز (دوشنبه 29 دی ماه)، فرا رسیدن سالروز شهادت جوانان مومن، مجاهد و پاک باز فدائیان اسلام به ویژه شهید نواب صفوی را به ملت عزیز، خانواده های محترم و همرزمان این شهیدان عزیز تسلیت و تعزیت گفت و سپس مطابق دستورکار صحن علنی مجلس، بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه دوفوریتی شوراهای حل اختلاف به عنوان نخستین دستورکار منتخبان ملت قرار گرفت. (اینجا بخوانید)
تصویب کلیات لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف
پس از ارائه گزارش از سوی سیدکاظم دلخوش اباتری سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در خصوص این لایحه، محمدرضا صباغیان بافقی  به عنوان مخالف و صدیف بدری به عنوان موافق کلیات لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف نظرات خود را بیان کردند. (اینجا بخوانید)
محمدرضا صباغیان بافقی نماینده بافق و مهریز به عنوان مخالف کلیات این لایحه پیش از آغاز اظهارات خود طی تذکری با استناد به بند 4 ماده 161 آئین نامه داخلی خطاب به قالیباف رئیس مجلس، گفت: این گزارش باید براساس این ماده در سیستم نمایندگان بارگذاری می‌شد تا ما فرصت ارائه پیشنهادات خود را داشته باشیم اما تا شب گذشته این لایحه بارگذاری نشده بود، بنابراین نمایندگان از حق خود محروم شدند.
تاکید قالیباف بر ضرورت رعایت ماده 161 آیین نامه داخلی مجلس
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی موارد در آئین نامه داخلی مجلس ذکر نشده و تنها به عنوان یک روال انجام شده است بنابراین قرار نیست یک روال اشتباه ادامه پیدا کند، براساس بند 4 ماده 161 آیین نامه تنها حداقل پیش از آغاز مذاکرات، لایحه باید پیشنهادات نمایندگان چاپ و توزیع شود.
وی تاکید کرد: براین اساس دیشب پیشنهادات نمایندگان در مورد این لایحه چاپ و توزیع شده و حداقل اکنون 60 صفحه پیشنهادات وجود دارد.
صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان موافق کلیات لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف، تصریح کرد: این لایحه، یک لایحه راهبردی و بسیار خوب برای رفع مشکلات مربوط به دادنامه ها میان شاکی و متشاکی است که با توجه به تجارب شوراهای حل اختلاف تدوین شده است.
نهایتا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف با 209 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند و بررسی جزئیات از سوی مجلس آغاز شد.
تشکیل شوراهای حل اختلاف تخصصی برای رسیدگی به دعاوی فنی و صنفی/تعریف ساختار و تشکیلات «شورا» در لایحه
در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با تصویب ۳ ماده از لایحه دوفوریتی شوراهای حل اختلاف، ساختار و تشکیلات «مرکز» و «شورا» را در این لایحه مشخص کردند. (اینجا بخوانید)
شرایط ریاست شوراهای حل اختلاف استان، شهرستان و بخش مشخص شد
همچنین در جریان بررسی لایحه یاد شده نمایندگان با ماده4 این لایحه نیز موافقت کردند که بر اساس آن، ریاست شوراهای حل اختلاف استان بر‌ عهده یکی از معاونان قضائی رئیس کل دادگستری استان و ریاست شوراهای حل اختلاف در حوزه قضائی شهرستان و بخش بر‌ عهده رئیس حوزه قضائی مربوط یا یکی از قضات شاغل در آن حوزه قضائی است که با معرفی رئیس کل دادگستری استان و ابلاغ رئیس مرکز منصوب می شود. (اینجا بخوانید)
طبق ماده 5 این لایحه نیز هر شعبه شورا دارای رئیس، یک نفر عضو اصلی و حسب مورد یک‌نفر عضو علی‌البدل است که جلسات شورا با حضور دو نفر رسمیت می یابد.
استخدام کارکنان تمام وقت شورای حل اختلاف ظرف مدت ۳ سال
منتخبان ملت در مجلس یازدهم در راستای پیگیری مطالبات مردمی و کمک به امنیت اشتغال افراد شاغل در شوراهای حل اختلاف با ماده 5 مکرر این لایحه با 138 رأی موافق، 67 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که نقطه عطفی در این لایحه بشمار می رود. (اینجا بخوانید)
در واقع نمایندگان مجلس شرایط جذب کارکنان تمام وقت شورای حل اختلاف که واجد شرایط استخدام هستند با اولویت سابقه اشتغال را تعیین کردند که مطابق این تصمیم قوه مقننه، مرکز شوراهای حل اختلاف مکلف است ظرف مدت سه سال کلیه کارکنان تمام وقت شورای حل اختلاف (اعم از اعضاء و سایر کارکنان) را که واجد شرایط استخدام هستند و تا قبل از 1398/12/29در شورا اشتغال داشته اند با اولویت سابقه اشتغال بیشتر، به صورت پیمانی یا قرارداد کار معین از طریق آزمون داخلی، به استخدام مرکز درآورد.
در این میان علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در اخطاری با استناد به اصل (75) قانون اساسی در خصوص ماده 5 مکرر، گفت: ماده (5) مکرر را کمیسیون قضایی به لایحه مذکور اضافه کرده و رئیس کمیسیون باید توضیح دهد که با توجه به اینکه این ماده دارای بار مالی است آیا با دولت در این رابطه هماهنگی‌ها انجام شده؛ این ماده مغایر اصل (75) قانون اساسی است و توسط شورا رد می‌شود.
هرچند این اخطار مطابق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به رأی گذاشته شد اما اکثریت نمایندگان با آن مخالفت کردند و این اخطار رأی نیاورد.
تعیین شرایط عضویت در شوراهای حل اختلاف
همچنین نمایندگان مردم در مجلس، 14 بند و 3 تبصره مربوط به شرایط عضویت در شوراهای حل اختلاف شهر و روستا را مشخص کردند که متدین به دین مبین اسلام، تابعیت جمهوری اسلامی‌ایران، التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ولایت مطلقه فقیه، اشتهار به دیانت و امانت و صحت عمل از جمله این شرایط است. (اینجا بخوانید)
دعاوی غیرقابل طرح در شوراهای حل اختلاف مشخص شد
نمایندگان در ادامه بررسی لایحه شوراهای حل اختلاف دعاوی غیرقابل طرح را در این شوراها تعیین کردند که بر اساس آن اختلاف در اصل نکاح، اصل طلاق، بطلان نکاح، فسخ و انفساخ نکاح، بذل مدت و انقضای آن، رجوع، نسب، ولایت قهری، قیمومیت حتی با توافق طرفین قابل طرح در شورا نیست. (اینجا بخوانید)
منع عضویت قضات و کارشناسان رسمی نیروهای نظامی در شوراهای حل اختلاف با تصمیم مجلس
مطابق ماده 7 این لایحه، قضات، کارکنان دادگستری، وکلای دادگستری(اعم از وکلای عضو کانونهای وکلاء یا مرکز وکلای قوه قضائیه)، کارشناسان رسمی دادگستری و نیروهای نظامی ‌و انتظامی‌ و اطلاعاتی اعم از نیروهای وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، حراست‏ و حفاظت دستگاه‏های اجرائی، صاحبان امتیاز خدمات الکترونیک قضائی و سردفتران، داوران و میانجی­گران در زمان اشتغال، حق عضویت در شورا را ندارند که این موضوع با 185رای موافق از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد. (اینجا بخوانید)
انجام رسیدگی به دعاوی مالی زیر ۵۰ میلیون تومان در شورای حل اختلاف
براساس ماده 11 لایحه شوراهای حل اختلاف تصویب شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کلیه دعاوی مالی راجع به اموال منقول تا نصاب پانصد میلیون (500.000.000) ریال، جهت حصول صلح و سازش، ابتدا به شورای حل اختلاف ارجاع می ‏شود. (اینجا بخوانید)
عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و همچنین سیداحسان خاندوزی نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در جریان بررسی ماده 11 لایحه شوراهای حل اختلاف با استناد به اصول 34 و 159 قانون اساسی اقدام به بیان اخطار کردند که دکتر محمدباقر قالیباف طرح این اخطارها را وارد ندانست.(اینجا بخوانید)
تذکر آیین نامه ای نماینده خمینی شهر/ تاکید رییس مجلس بر رعایت حقوق قانونی نمایندگان
در جریان بررسی ماده 13 محمدتقی نقدعلی ، نماینده مردم خمینی شهر در تذکری با استناد به ماده 22 آیین نامه داخلی گفت: رویه ای که آقای امیرآبادی فراهانی برای پیشبرد تصویب این لایحه در پیش گرفتند، درست است اما در برخی موارد که مخالف صحبت نمی کند، به عنوان عدم وجود مخالف رد می شوند، اما در برخی مواردی که خودشان مخالف هستند، قانون را زیرپا گذاشته و این اقدام درست نیست، بنابراین از رئیس مجلس تقاضا داریم که رویه ای واحد در این رابطه در پیش گرفته شود؛ نمایندگانی هستند که از آغاز مجلس تاکنون صحبت نکرده اند.(اینجا بخوانید)
محمدباقر قالیباف نیز در پاسخ به تذکر این نماینده تصریح کرد: اظهارات شما در رابطه با نوبت بدهی مخالفان درست است و براساس آیین نامه باید وقت در اختیار مخالفان قرار داده شود در جریان بررسی لایحه شورای حل اختلاف مشاهده کردید که اینجانب از هیات رئیسه خواستم اگر مخالفانی وجود دارد وقت برای طرح اظهارات به آنها داده شود.
تنفس نیم ساعته مجلس برای رعایت پروتکل های بهداشتی
بر اساس این گزارش، پس از فعالیت 2 ساعته نمایندگان در صحن علنی امروز، رئیس مجلس شورای اسلامی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور مقابله با بیماری کرونا، به مدت ۳۰ دقیقه در صحن علنی تنفس اعلام کرد. (اینجا بخوانید) نشست علنی نمایندگان در خانه ملت مجددا ساعت 10 و 49 دقیقه به ریاست سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس  آغاز شد. (اینجا بخوانید)
تذکرات کتبی؛ تاکید بر رفع مشکلات معیشتی
در ادامه این جلسه علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رئیسه مجلس، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد؛ در این تذکرات بر رفع مشکلات معیشتی مردم، اصلاح ساختار بودجه و تسریع در اتمام پروژه‌های نیمه تمام حوزه‌های انتخابیه تاکید شد.(اینجا بخوانید)
ایراد  نطق میان دستور نمایندگان
گفتنی است؛ حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه جلسه امروز صحن، اسامی پنج نفر از نمایندگان را به عنوان ناطقان میان دستور قرائت کرد. (اینجا بخوانید)
ملک فاضلی نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان به عنوان ناطق اول با اشاره به وجود نیروی انسانی توانمند و متعهد منابع سرشار، مرز فوق العاده آبی و خاکی در سیستان و بلوچستان بر لزوم اختصاص بودجه‌ای متناسب به سیستان وبلوچستان با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان تاکید کرد. (اینجا بخوانید)
پرویز اوسطی نماینده قروه و دهگلان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به عنوان دومین ناطق میان دستور نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از از بی‌توجهی به ظرفیت بی‌نظیر معادن استان کردستان، گفت: تحریم‌های ظالمانه‌ مدعیان دروغین دموکراسی از یک سو و نبود استراتژی و راهبرد مشخص برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی و غلبه فضای سیاست زده و شعاری در کنار شرایط سخت کرونایی از سوی دیگر، سفره و معیشت مردم را لرزان و مشکلات اقتصادی مردم را افزایش داده لذا توجه به پیام تاریخی رهبری مبارزه قاطع و نظامند با فساد و ویژه خواری، رانت خواری، نفوذ و سوداگری در همه ابعاد آن راهی مطمئن برای برون رفت از مشکلات جاری و رسیدن به شکوفایی اقتصادی خواهد بود. (اینجا بخوانید)
عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان و کوار و خرامه نیز به عنوان سومین ناطق میان دستور با انتقاد از بی‌توجهی دلتمردان نسبت به وضعیت معیشت و زندگی مردم، گفت: مردم امیدشان به دستگاه عدلیه است، لذا از رییس قوه قضاییه می‌خواهیم تا به اصلاح ساختارهای داخلی و مبارزه با فساد ادامه دهد. وی همچنین ضمن محکومیت تحریم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای تولید واکسن کرونا، افزود: امنیت و سلامت مردم غیرقابل معامله است. (اینجا بخوانید)
هاجر چنارانی نماینده نیشابور و فیروزه در توضیح نطق اضطراری خود با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت:  ترامپ،کسی که برای سرزمین ایران نسخه‌ها پیچید و اندیشه شوم داشت دیدیم که  به تاریخ پیوست. وی در نطق خود همچنین متذکر شد که رویکرد امنیتی و اقتصادی دولت به قاچاق باید به رویکرد اجتماعی – فرهنگی تغییر کند. (اینجا بخوانید)
فرهاد بشیری نماینده پاکدشت به عنوان پنجمین ناطق با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت تدابیر و راهکارهای لازم برای بازگرداندن ارزش پول ملی را پیش‌بینی کند، گفت: بیش از این نگذارید فشارهای وارده موجب شکستن استخوان‌های اقشار ضعیف جامعه به ویژه حقوق ‌بگیران، کارمندان، کارگران و سایر صنوف شود. (اینجا بخوانید)
اعلام وصول 4 طرح، 1 لایحه و سوال ملی از وزیر نفت
بر اساس این گزارش سیدناصر موسوی لارگانی در ادامه جلسه امروز مجلس چهار طرح، یک لایحه و سوال ملی نماینده تهران و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر نفت درخصوص اقدامات وزارت نفت برای احقاق حق ملت ایران در پرونده قرارداد گاز فیمابین ترکمنستان و ایران را قرائت کرد. (اینجا بخوانید)
تذکرات شفاهی نمایندگان به رئیس‌جمهور و وزرا
در ادامه نشست علی نیک زادثمرین دیگر نایب رئیس مجلس که ریاست ادامه جلسه را عهده دار شد، از  فیروزجائی عضو هیات رئیسه مجلس خواست که اسامی نمایندگان برای ایراد تذکرات شفاهیشان را قرائت کند که بر این اساس محمود عباس‌زاده  در تذکر خود خطاب به وزیر کشور، گفت: یکی از سازوکارهای توسعه متوازن ارتقا در تقسیمات کشوری است، لذا پیشنهاد می‌کنم روستاهای بالای ۲ هزار نفر جمعیتِ شهرستان مشکین شهر را به شهر ارتقا دهید. وی همچنین از فعالان سیاسی و دلسوزان کشور با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، خواست که اصل مشارکت حداکثری مردم را در رأس راهبردهای رقابتی خود قرار دهند. (اینجا بخوانید)
کمال حسین پور نماینده پیرانشهر و سردشت نیز طی تذکری خطاب به علی‌عسگری رئیس سازمان صدا و سیما از توهین به اقوام اصیل ایرانی در برنامه‌های صدا و سیما انتقاد کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود فرمودند که توهین به اقوام و مذاهب گوناگون در کشور خط قرمز نظام است؛ پس چرا به توصیه‌های حکیمانه رهبری عمل نمی‌کنید. وی همچنین در تذکری خطاب به وزیر نیرو با اشاره به مشکلات سدهای حوزه انتخابیه‌اش از اردکانیان خواست تا به شایعات ساخت سد دیگری در این منطقه پایان دهد. حسین‌پور در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور، مشکلات معیشتی مردم را متذکر شد و گفت: چند دقیقه از دفتر کار خود بیرون آمده و ببینید که چه فشار کمرشکنی بر دوش مردم سنگینی می‌کند، هر روز و هر ساعت قیمت کالاهای اساسی در حال افزایش است. (اینجا بخوانید)
علی اصغر خانی نماینده مردم شاهرود و میامی در تذکر خود خواستار تجدیدنظر در احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه با اولویت توجه به مناطق محروم شد. (اینجا بخوانید)
محمدمهدی فروردین  نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیر وکارزین در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور و وزرا، گفت: بازار را رها کرده‌اید و قیمت‌ها روز به روز نرخ صعودی دارد. وی همچنین خواستار رفع مشکلات حوزه انتخابیه خود، اجرای طرح همسان‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی، رفع محرومیت یا کاهش سنوات محروم بودن دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی و معافیت باشگاه‌های ورزشی از پرداخت مالیات با توجه به شیوع ویروس کرونا شد. (اینجا بخوانید)
سارا فلاحی  نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان نیز در تذکر شفاهی، گفت: دستگاه قضا شمشیرش را محکمتر بر پیکر250 بدهکارارزی فرود آورد و محکم‌تر از آن، بر پیکر 20 مسئولی که پشت این 250 مزدور اقتصادی قرارگرفته اند، فرود آورد و مطمئن باشند که مردم پشت شمشیر عدالت خواهانه این دستگاه خواهند ایستاد. (اینجا بخوانید)
غلامعلی کوهساری نماینده مردم رامیان و آزادشهر در تذکر شفاهی خود، حادثه آتش سوزی جنگل‌های گلستان را یادآور شد و گفت: علی رغم حوادث طبیعی رخ داده در سال جاری، شورای عالی مدیریت بحران کشور از ابتدای آغاز مجلس یازدهم تشکیل جلسه نداده است. کوهساری در این تذکر به پرداخت ناعادلانه حقوق و بیمه معلمان خریدخدمات، ضرورت تامین علوفه دامداران شهرستان‌های حوزه انتخابیه خود و اجرای عادلانه نظام پرداخت پرستاران اشاره کرد. (اینجا بخوانید)
سیدمهدی فرشادان  نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران نیز در تذکر شفاهی خود ضمن انتقاد از اهانت به قوم کرد در صدا و سیما، خطاب به رئیس این سازمان، گفت: متاسفانه برخی مدیران بی سواد صدا و سیما در چند سال اخیر به جای پرداختن به مقدسات، ارزش ها و باورهای ما کردها بدون هیچ واهمه ای موجب آزردگی خاطر کردها شده اند. (اینجا بخوانید)
پایان نشست 29 دی ماه
در نهایت، علی نیک زادثمرین زنگ پایان نشست علنی امروز (دوشنبه، 29 دی ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 12 و 11 دقیقه به صدا درآورد. نیکزاد زمان برگزاری جلسه بعدی را روز سه‌شنبه سی‌ام دی ماه رأس ساعت 7:45 صبح اعلام کرد. (اینجا)/
پایان پیام



تاریخ انتشار : 29 دی 1399 14:36



» اخبار مرتبط:

  • با موافقت نمایندگان؛ شرایط عضویت در شوراهای حل اختلاف مشخص شد
  • انحلال 3 شورای شهر در استان بوشهر ! ؛ تصمیم هیات حل اختلاف استان بوشهر
  • موفقیت تاجگردون در جمع‌آوری امضاء برای مسکوت ماندن لایحه CFT
  • احمدی نژاد نیامد، یک نماینده: زنگ بزنید تا بیاید!
  • اتفاقی که برای اولین بار رخ داد: کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق رد شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام