مشروح اخبار


» سهم کم استان‌های نفت خیز از بودجه ۱۴۰۰/ ضایع شدن حق مناطق نفتی به دلیل مغایرت یکی از بندهای بودجه با قانون اساسی



یکی از شاخص‌های مد نظر مجلس شورای اسلامی برای توزیع اعتبارات، شاخص «معکوس درآمد سرانه» است که به ضرر استان‌های نفتی و محرومی همچون بوشهر و خوزستان است.


به گزارش راک نیوز از مرکز استان خوزستان؛  در هفته‌ای که گذشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی کار بررسی بودجه سال آینده را آغاز کردند و یکی از موضوعات  مورد بررسی توزیع بودجه استان‌ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بود.

در این جلسات نمایندگان شاخص‌هایی را به منظور توزیع عادلانه بودجه‌های استانی از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده تعیین کردند.آنها بر اساس بند هفت این طرح دولت را مکلف کردند در تنظیم و تصویب لایحه بودجه سنواتی، توزیع عادلانه بودجه استان‌ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص‌های جمعیت، محرومیت، معکوس درآمد سرانه، نرخ بیکاری و همچنین لحاظ مساحت در توزیع اعتبارات داخل استان مدنظر قرار دهد.

سهم کم استان های نفت خیز از بودجه

در حالی این بند از طرح به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است که استان‌های نفت‌خیز همچون بوشهر و خوزستان بیشترین میزان درآمد را برای کشور دارند ولی بر اساس این طرح، سهم کمتری از بودجه خواهند داشت.

یکی از شاخص‌های این طرح، معکوس درآمد سرانه است و بر این اساس استان‌های با درآمد سرانه بالا از بودجه کمتری برخوردار می‌شوند. با توجه به اینکه درآمد سرانه بر اساس تقسیم میزان درآمد هر استان بر جمعیت آن محاسبه می‌شود، استان‌هایی همچون بوشهر و خوزستان با بیشترین درآمدها کمترین سهم را خواهند داشت.

صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بیشترین ضرر و زیان را به اهالی اطراف خود وارد می‌کنند و با آلودگی زمین، هوا،‌ آب و... زندگی را برای مردم سخت کرده‌اند و حق این مردم نیست که سهمی کمتر از اهالی دیگر استان‌ها داشته باشند.

در همین حال نیز دو تن از نمایندگان استان و استاندار بوشهر در مصاحبه ها و نطق های خود این موضوع را بی عدالتی خوانده و خواستار اصلاح آن شدند.
چند روز پیش استاندار بوشهر در گفت وگو با خبرنگاران اصلاح ساختار بودجه را بی‌مهری‌ تاریخی به مردم این استان خواند و از مجلس شورای اسلامی خواست از لحاظ رویکردی که منجر به کاهش نیمی از بودجه استان بوشهر جلوگیری کنند.

نماینده مردم بوشهر،گناوه و دیلم هم در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل مغایرت یکی از بندهای بودجه ۱۴۰۰ با اصول قانون اساسی و نادیده گرفتن حق استان‌های میزبان صنایع نفت و گاز،شماری از نمایندگان خواستار بازگشت بودجه از شورای نگهبان به صحن علنی مجلس هستند.

عبدالکریم جمیری در گفت وگو با ایلنااعلام کرد: یکی از شاخص‌هایی که در بند ۷ ماده واحده احکام اصلاحی ساختار بودجه ۱۴۰۰ آمده است، معکوس درآمد سرانه است که به منظور توزیع عادلانه بودجه استان‌ها در مجلس شورای اسلامی مصوب شد.

جمیری ادامه داد:  این بدان معنی است که استان‌های با درآمد کمتر سهم بیشتری از بودجه داشته باشند، ولی ضرر آن برای استان‌های نفت خیزی چون بوشهر و خوزستان بسیار بیشتر از سودی است که ممکن است عاید آنها شود.



تاریخ انتشار : 29 آذر 1399 09:54



» اخبار مرتبط:

  • انحلال 3 شورای شهر در استان بوشهر ! ؛ تصمیم هیات حل اختلاف استان بوشهر
  • 70 درصد از کارمندان دولت حقوق زیر 25 میلیون ریال دریافت می‌کنند
  • تعیین تکلیف پاداش پایان خدمت معلمان در مجلس
  • تاجگردون : شفافیت مالی اولویت‌ اصلی لایحه بودجه سال ۹۷
  • خبر خوش درباره افزایش حقوق کارمندان دولت
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler