مشروح اخبار


» سد آبریز کهگیلویه یکی از اقتصادی ترین طرح های آبی کشور است



نماینده مردم کهگیلویه بزرگ :شروع عملیات اجرایی سد آبریز تا پایان سال جاری/سد آبریز یکی از راه های برون رفت کهگیلویه بزرگ است

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد موحد اظهار داشت؛ یکی از راه‌های برون رفت کهگیلویه بزرگ و کشاورزی این حوزه احداث سد آبریز است که می تواند کمک بزرگی به این منطقه کند.

نماینده مردم کهگیلویه بزرگ گفت؛ در پی تقاضایی که جهت سفر به حوزه انتخابیه داشتم همچنین همکاری و مساعدت مجموعه وزارت نیرو این سفر انجام گرفت.
 حجت الاسلام موحد ابراز کرد؛ امیدوارم این بارقه امیدی که در مردم با این سفر بوجود آمد به منصه ظهور برسد وشاهد اجرایی شدن این سد باشیم.
وی افزود: احداث سد آبریز برای نجات مردم حوزه انتخابیه در کنار جاده دهدشت به پاتاوه و جهت برون رفت این حوزه است که انشاالله شاهد باشیم این مظلومیت با عنایت خدا وتوجهات رهبر معظم انقلاب رخت برکند.
نماینده کهگیلویه بزرگ تصریح کرد؛ این سد درمرحله کارشناسی است و کارهای اولیه انجام گرفته است انشاالله با همکاری وزارت نیرو و سازمان برنامه بودجه تا پایان سال جاری این پروژه اجرایی خواهد شد.
حجت الاسلام موحد افزود: همه مجموعه وزارت نیرو از جمله شخص وزیر، استاندار محترم و امور اب با همدلی و هم گرایی تاکنون همراهی داشتند.
بهروز مرادی در این بازدید اظهار داشت؛ مطالعات زمین شناسی سد آبریز انجام شده است امیدواریم مطالعات زیست محیطی این سد تا پایان سال جاری به اتمام برسد.
معاون وزیر نیرو عنوان کرد: امیدواریم با معماری اجرایی و طراحی مدلی که برای منابع مالی این سد در دست داریم با همکاری بانک ها بتوانیم بحث تامین مالی این سد را حل کنیم.
مرادی افزود؛ با اخذ مجوزات زیست محیطی عملیات اجرایی این سد آغاز خواهد شد همچنین این طرح ۲۰ هزارهکتار اراضی کشاورزی همچنین آب شرب وصنعت را در برخواهد گرفت.
وی با بیان اینکه هنوز مبلغ برآوردی پروژه مشخص نیست عنوان کرد؛ با توجه به مشارکت بخش عمومی وخصوصی واینکه بتوانیم از منابع مالی بانک ها و بخش عمومی استفاده کنیم اون وقت مشخص خواهد شد هزینه های طرح را چقدر بخش خصوصی و بخشی را دولت پوشش خواهد داد.
محمد کهریزی گفت: در محل سد در دست مطالعه آبریز هستیم که متجمع است مشتکل از سد، سامانه انتقال، نیروگاه و شبکه های آبیاری و زهکشی می باشد.
مجری طرح های انتقال آب شرکت ملی آب بیان داشت: این سد یکی از اقتصادی ترین طرح های آب کشور است، که ارتفاع سد 150 متر، طول تاج 370متر، حجم دریاچه 150 میلیون مترمکعب و سد بتنی غلطکی rss می باشد.
وی افزود: این سد شامل بیست کیلومتر خط انتقال و یک نیروگاه 30 مگابایتی در  میان راه بر روی سامانه انتقال است و انتهای مسیر انتقال دشت های دهدشت و چرام که حدود 22 هزار هتکار را تحت پوشش قرار می دهد.
کهریزی بیان داشت: یک شاخص خوب این سد حداقل خسارت است که حدود 200 هکتار زمین و اراضی در دریاچه سد قرار می گیرد که باید تعیین تکلیف شوند.
مجری طرح های انتقال آب شرکت ملی آب تصریح کرد: 150 میلیون متر مکعب تخصیص آب کشاورزی می باشد،15میلیون متر مکعب تخصیص آب شرب شهرهای دهدشت و چرام است.
وی در پایان گفت: یکی از امتیاز مهم این پروژه شرایط گردشگری این مجموعه است که در کنار جاده پاتاوه دهدشت قرار گرفته است و ان شاءالله زودتر بتوانیم مطالعات این پروژه رو به پایان برسانیم تا زودتر به مرحله اجرا برسد.



تاریخ انتشار : 14 مهر 1399 18:27



» اخبار مرتبط:

  • در دیدار نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی با وزیر نیرو چه گذ ...
  • انتقاد نماینده کهگیلویه از روند لاک‌پشتی پروژه انتقال آب به ۶ هزار هکتار ار ...
  • پیشرفت 90 درصدی سد کوهبرد کهگیلویه
  •  » آینده روشن کشاورزی در کهگیلویه و چرام ؛ آبیاری ۲۰هزار هکتار از اراضی که ...
  • آینده روشن کشاورزی در کهگیلویه و چرام ؛ آبیاری 20هزار هکتار از اراضی کهگیلو ...
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler