مشروح اخبار


» ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد برای جذب ایران‌گردان و جهان‌گردان



کارشناسان می گویند: «به دلیل شرایط آب و هوایی و امنیت خوب در این استان و امکان برپایی چادر، کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند مقصد گردشگرانی باشد که در جست‌و جوی‌کسب تجربه‌های تازه با هزینه‌های کم هستند. »

راک نیوز- براساس آمار رسمی سالانه سه میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری این استان بازدید می‌کنند که ۹۰ درصد از آنان، ایران‌گردان هستند.

اقلیم چهار فصل، رودخانه‌های خروشان،آبشارها، چشمه‌سارها و بقعه متبرکه بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در کنار جاذبه‌های تاریخی باعث شده این دیار بتواند گردشگران با سلیقه‌های متفاوت را جذب کند.

کارشناسان می گویند: «به لحاظ بی‌اثر بودن آثار تحریم‌ها بر رونق گردشگری، این صنعت می‌تواند راهگشای رونق اقتصادی و ایجاد

فرصت‌های شغلی در این استان کمترتوسع‌ یافته در دوران پساکرونایی باشد.»

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری با ظرفیت جذب جهان‌گرد

شهر تاریخی دهدشت که در اسناد تاریخی، بلاد شاپور نام دارد به‌عنوان بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین

جاذبه‌های جهان‌گردی کهگیلویه و بویراحمد است.

بافت قدیمی دهدشت در گذشته دور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شد و در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.بافت تاریخی دهدشت شامل دو هزار خانه، سه مسجد، سه حمام، هفت امام‌زاده، کاروانسرا و بازار بزرگ است. در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد. این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

پل بریم

پل بریم که به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته است در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بود.

این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شهر باشت، در محدوده روستای چم بلبل و حدود ۹۰ کیلومتر با یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد فاصله دارد. این پل که یکی از ۱۰ پل تاریخی موجود در کهگیلویه و بویراحمد است، با شماره ۴۴۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و سالیانه میزبان هزاران گردشگر است.

تنگ سولک

۱۳ نقش برجسته و کتیبه بر روی پنج قطعه سنگ جداگانه حجاری شده یادگار دوره اشکانی در تنگ سولک شهرستان بهمئی وجود دارد.

راه سنگ‌فرش اسب‌رو، چشمه گُوَردَک و درختان سرو جلوه‌ای خاص به این اثر بخشیده است. نقوش برجسته  تنگ سولک صحنه‌های گوناگونی از آیین‌های باشکوه باستانی، نمادهای دینی، رزم‌های سواره و پیاده‌نظام ،تاج‌گذاری و گرفتن حلقه قدرت در حضور خدایان، شکارشاهی، خوش‌آمدگویی و دیگر جلوه‌های زندگی اشرافی را در دل کوهستان به‌نمایش گذاشته است.

تنگ سولک در غرب تنگ بجک و در نزدیکی شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد و در حدود ۴۵ کیلومتری غرب بهبهان قرار دارد و در سال ۱۳۱۶ به ثبت ملی رسیده است



تاریخ انتشار : 31 شهریور 1399 13:24



» اخبار مرتبط:

  • بافت تاریخی دهدشت ساماندهی می شود/جزییات
  • شمار گردشگران کهگیلویه و بویراحمد از مرز یک میلیون نفر گذشت/ حمایت میراث فر ...
  • ثبت 25 اثر تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی
  • آشنایی با شهر تاریخی بلاد شاپور (هفت گنبد) - کهگیلویه و بویراحمد
  • مرمت و بازسازي کارونسراي بافت تاريخي دهدشت
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler