مشروح اخبار


» نگریستن به عاشورا از منظر و ارتفاعی بالاتر و والاتر بدون گریستن



شعاع ِ ژرف و جهانگیر ِعاشورا را با تلقی ها، تفسیرهای شخصی، سلیقه ای وجناحی
محدود و محصور نگردانیم .

راک نیوز-مرحوم علامه محمدتقی جعفری می گویند: حاضر بودم تمام زندگی ام راببخشم تا فردی مثل 《《ویکتورهوگو 》》درباره ی امام حسین ( ع) بنویسندوحرف بزنند.این عبارت را فردی مینگارند که خودبه مقام سخن آشناست و ازسخنوران نامدار ومحبوب مشرق زمین است .

بله ! عاشورا ، زیباترین منظره ی عبرت ها ، آموزه ها و درس هاست . متضمن حقایق و نکات بسیارگرانبهاست .

حرف ، حرف ِ کم آبی و تشنگی نیست . فرات یک اِلِمان ، نشانه و آدرس است .یک کُد و سند ِ جغرافیایی برای حمایت و حفاظت از مرزها،پیام ها و پیامدهای تاریخ است .این فرات همه ی عاشورا نیست .رود ِ عظیم و خروشان ِ عاشورا ، اندیشه ایست زلال تر ، جاری تر و سیراب کننده تر از فرات و تمامی رودخانه های جهان،که هر روزبیش ازپیش در زمین ِ قلبها جاری و ساری میشود .

آزاده بودن ، آزاده زیستن و آزاده اندیشیدن ، نورانی ترین مشعل ِ افراخته و افراشته بربلندترین برج ِ عزاداری دنیا ، یعنی ؛ عاشوراست .

درعاشورا ، سخن از آزادگان وآزاداندیشانی است که ازحکم ِ حاکمان ِ باطل ِ نام طلب و نان طلب تمکین نمی کنند.یاران ِ سیدالشهدا جیره گیر ،جیره خوار و جرعه نوش ِ قدرت نبوده اند . بلکه جرعه نوشان عزت و آزادگی در برابر ِ ظلم ِ ظالم و دفاع از مظلوم بوده اند.

یکرنگی ، دفاع از مظلوم و پاسداشت حق الناس ، مقدمه و پیش شرط پذیرش در کاروان ِ اصلاحات حسینی است .حتی اگراین مظلوم مسلمان نباشد و یک جهود و کافر باشد .

شعاع ِ ژرف و جهانگیر ِعاشورا را با تلقی ها، تفسیرهای شخصی، سلیقه ای وجناحی
محدود و محصور نگردانیم .

یک مداح برای اثربخشی پیام راستین عاشورا ، ابتدا باید قبل از داشتن صدای مناسب، آواز خوب و دلنشین ، اهل کتاب ، تحقیق ، پژوهش باشد . عاشورا ، بحث ِ شخصی ، فردی و جدال ِ قبیله ای نیست . یزید ، نماینده ی یک جریان فکری است .خودرای ، مستبد و آزادی ستیز است . مداح باید در نوحه سازی های خویش ، نسبت ما را باتاریخ و بااندیشه ی حسین ( ع) تشریح و تبیین نماید.دراین گریه کردن ها ، بایستی میوه ی آگاهی خلق و تولید شود.

عزادار سیدالشهدا باتاریخ روبه روست . تاریخی که اوج ِصف آرایی حق و باطل را مقابل هم دیده است .تاریخی که تمثال حقیقت است .
عاشورا یک داستان و فیلم نامه نیست که مداح یا سخنران به زعم و سلیقه ی خویش نقش و جایگاه عناصر داستان ، کاراکترها ، دیالوگ ها ، شخصیت ها و ژانرهارا مشخص و جابه جا سازد و آغاز و پایان آن را به اختیار تغییر دهند...

احساس ، عاطفه و اشک جنبه ی فرعی و ظاهری قیام عاشورا را دربرمی گیرد .
بینش و ذهن ِ مخاطب و عزادار ِ امروزی آشنا با مراجع ، منابع ، اینترنت و فضای مجازی رسوا کننده نمی تواند درمورد ِعاشورا با انبوهی از روایات پراکنده ، بی ربط و غیرقابل توضیح وتوجیه روبه رو گردد...
‌‌مداح، بایستی به این نکته توجه عمیق داشته باشد که رویه ی اصلی عاشورا، رعایت ِ حق الناس و وحدت بخشی بوده است نه اختلاف افکنی . یادمان باشد از سر بی اطلاعی به مرزهای حق و باطل آسیب نرسانیم .نوحه باید آبادکننده و اگاه کننده ی اذهان و دلها باشد.

اگرکنش و واکنش ِ عاشورا درست تحلیل و بررسی گردد ، برای یک عمر بیداری بشرکافی است و گاندی آزاده چه خوب پیام عاشورا را درک نموده است که می گویند: اگرهندوستان بخواهدیک کشورپیروزگردد ، باید از سرمشق امام حسین پیروی کند.

درپایان با توجه به روزهای سخت ، صعب و کشنده ی کرونایی در کشور وجهان ضروری است که اشاره ی داشته باشم



تاریخ انتشار : 1 شهریور 1399 08:25



» اخبار مرتبط:

  • مراسم احلی من العسل در قلعه رئیسی برگزار شد
  • رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان کهگیلویه: مراسم عاشورای حسینی با حضور 4 ...
  • امام جمعه گچساران: اخلاص و بصیرت رمز ماندگاری واقعه عاشوراست
  • دشمن را جذب کنیم نه دوست را دشمن
  • اس ام های جدید تاسوعا و عاشورا
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler