مشروح اخبار


» حضور ابوالمشاغل دولت نهم در دولت دهم



پاسخ این سوال که چرا دولت دهم در حالی که حدود10 ماه به پایان فعالیت آن باقی مانده است اقدام به تغییر سخنگوی سیاسی خود و انتصاب مجدد الهام به عنوان سخنگو می‌کند کمی پیچیده است و شاید جواب این پرسش را باید مربوط به مسائلی عنوان کرد که در حال حاضر بین دولت و برخی از نهادها وجود دارد و دولت احساس می‌کند که باید از سخنگویی کارکشته که شناخت نسبتا خوبی از رسانه‌ها با توجه به تجربیاتش دارد استفاده کند،

الهام 53 ساله و یکی از حامیان گفتمان انتخابات سال 84 بعد از سه سال بار دیگر به کسوت سخنگویی دولت بازگشت.
به گزارش ایسنا، صبح امروز در جلسه هیات دولت در حالی که الهام در جلسه هیات دولت حضور داشت، اعضای دولت تصمیم گرفتند که بار دیگر الهام را به عنوان سخنگوی هیات دولت انتخاب کنند و در واقع رحیمی که پیش از این به عنوان سخنگوی سیاسی دولت انتخاب شده بود از این سمت کنار کشید ولی حسینی سخنگوی اقتصادی دولت همچنان در کسوت خود باقی ماند.
این خبر را بعد از جلسه هیات دولت، سعیدلو معاون بین‌الملل رییس‌جمهور و کسی از سال 84 با الهام و احمدی‌نژاد کار کرده به خبرنگاران گفت ولی خود الهام که گویی از اعلام این خبر از سوی سعیدلو شوکه شده بود و حتی به کنایه همراه با خنده در واکنش به این موضوع که سعیدلو این خبر را اعلام کرده گفت گویا آقای سعیدلو سخنگو هستند. ولی در آخر احمدی‌نژاد به صورت ضمنی سخنگویی الهام را تایید کرد و در پاسخ به این سوال که آیا الهام به عنوان سخنگوی دولت انتخاب شده است گفت ان‌شاءالله‌ همین‌طور است.
پاسخ این سوال که چرا دولت دهم در حالی که حدود10 ماه به پایان فعالیت آن باقی مانده است اقدام به تغییر سخنگوی سیاسی خود و انتصاب مجدد الهام به عنوان سخنگو می‌کند کمی پیچیده است و شاید جواب این پرسش را باید مربوط به مسائلی عنوان کرد که در حال حاضر بین دولت و برخی از نهادها وجود دارد و دولت احساس می‌کند که باید از سخنگویی کارکشته که شناخت نسبتا خوبی از رسانه‌ها با توجه به تجربیاتش دارد استفاده کند، از طرف دیگر رحیمی معاون اول رییس‌جمهور با توجه به مشغله‌های کاری که داشت در طول سه سالی که به عنوان سخنگوی سیاسی دولت مشغول به کار شده بود چندان فرصت نیافت به این مسوولیت عمل کند. البته در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم را نیز نباید فراموش کرد و شاید دولت تصمیم گرفته با توجه به انتخابات نقش فعال‌تری در عرصه رسانه در جهت دفاع از عملکرد خود و بیان کرده‌هایش داشته باشد.
بر اساس این گزارش، اگر بخواهیم مروری بر نگاه احمدی‌نژاد و دولت‌های وی به امر سخنگویی داشته باشیم باید گفت دولت احمدی‌نژاد در هنگامی که بر روی کار آمد چندان اعتقادی به داشتن سخنگو نداشت و حاشیه‌های جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه نیز کمتر برگزار می‌شد و در واقع احمدی‌نژاد معتقد بود بهترین سخنگوی دولت وی با ملت، عملکرد دولت در بطن کشور است. ولی بعد از مدتی با توجه به فشار و درخواست رسانه‌ها برای ایجاد کانالی رسمی جهت ارتباط بیشتر بین دولت و رسانه‌ها در پاییز سال 84 احمدی‌نژاد، رییس دفتر خود را و کسی که در پیروزی وی در انتخابات بسیار موثر بود به عنوان سخنگوی دولت انتخاب کرد.
الهام به علت مشغله‌های کاری زیادی که داشت -چنانچه به عنوان ابوالمشاغل دولت نهم نیز در رسانه‌ها مطرح بود -و خود نیز گویی با این صفت کنار آمده بود به صورت مرتب و هفتگی نمی‌توانست جلسات سخنگویی را برگزار کند و بعضا با این گله خبرنگاران مواجه می‌شد که چرا جلسات سخنگویی دولت به صورت منظم انجام نمی‌شود.
الهام در سال 85 نیز علیرغم مسئولیت‌هایی که داشت، پس از فوت کریمی‌راد وزیر دادگستری دولت نهم با رای مجلس هفتم و در کنار حفظ دیگر مسئولیت‌ها به عنوان وزیر دادگستری یا به قول خودش حماله اللوایح انتخاب شد.
الهام در کنار اینکه در دولت حضور داشت، به عنوان حقوقدان شورای نگهبان نیز در این شورا مشغول به کار بود و بعضا این موضوع باعث گله‌ها و انتقاداتی از سوی منتقدین به دولت و شورای نگهبان نیز می‌شد و همین موضوع باعث شد که الهام از مسئولیت‌هایش در دولت خداحافظی کند.
داستان بر این قرار بود که مجلس هفتمی‌ها طرح ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل برای حقوقدانان شورای نگهبان را از تصویب گذراندند و برخی از آنها علت در دستور قرار دادن این طرح در مجلس را نیز چندشغله بودن الهام عنوان کردند. این طرح پس از یک رفت و برگشت به شورای نگهبان و مجلس، ‌در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و این باعث شد که الهام در روزهای پایانی عمر دولت نهم بین دو گزینه حضور در شورای نگهبان و دولت، گزینه اول را انتخاب کند و با دولت خداحافظی کند.
او در جریان مراسم خداحافظی‌اش با خبرنگاران دولت که در باشگاه نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شده بود به تجربیات سخنگویی‌اش اشاره کرد و در مورد خداحافظی‌اش از دولت با لحن طنزآمیز گفت زحمت زیادی برای من کشیده شد، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس هفتم و مجلس هشتم زحمت کشیدند، قانون تصویب کردند، نباید قانون نادیده گرفته شود چرا برای تصویب این قانون زحمت زیادی کشیده شده است. من قبلا نیز گفتم که نیازی به این زحمت‌ها نیست و شما بفرمایید ما تقدیم می‌کنیم. وقتی این قانون تصویب شد یکی دیگر از اعضای شورای نگهبان که دیدگاه متفاوتی نیز با من دارد و این قانون شامل حال وی نیز شده است، به من گفت خون ما بر گردن شماست و من نیز به وی گفتم من از همان ابتدا اعلام کرده بودم که حاج رسول منم اما گوش نکردند.
الهام در زمانی که سخنگوی دولت بود ضمن اینکه همواره از احمدی‌نژاد و گفتمان وی دفاع می‌کرد، یکی از مواردی که بعضا با آن به صورت حاشیه‌ای مواجه بود سخنان جنجالی فاطمه رجبی همسرش بود به نحوی که او بعضا مجبور می‌شد در جلسات سخنگوی دولت در مورد اظهارات همسرش به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد ولی گویی در دوره کنونی با چنین چالشی مواجه نیست چرا که همسر وی در دو هفته گذشته اعلام کرده که قصد ندارد افکار خود را دیگر منتشر کند و به گفته برخی از رسانه‌ها گویی او از عرصه سیاست خداحافظی کرده است.
در ابتدای تشکیل دولت دهم برخی تحلیل‌گران معتقد بودند که اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان سخنگوی دولت انتخاب خواهد شد ولی او در 21 /10/ 88 در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خبر داد که دولت دارای دو سخنگو در حوزه مسائل اقتصادی و سیاسی خواهد بود. او حسینی و رحیمی را سخنگویان جدید دولت معرفی کرد، دو سخنگویی که چندان در طول این چند سال اقدام به برگزاری جلسات سخنگویی نکردند گرچه وضعیت حسینی در این ارتباط اندکی بهتراست و اقدام به برگزاری چندین جلسه با عنوان سخنگویی دولت کرده است.
در اوایل تشکیل دولت دهم، الهام رسما هیچ مسئولیتی در دولت بر عهده نداشت و پس از مدتی نیز زمان عضویتش در شورای نگهبان نیز به اتمام رسید و در اواسط عمر دولت دهم، احمدی‌نژاد در حکمی وی را به عنوان مشاور حقوقی خود معرفی کرد و اکنون نیز به عنوان سخنگوی دولت منصوب شده است.
غلامحسین 53 ساله که استادیار گروه جزا و جرم‌شناسی دانشکده حقوق دانشگاه تهران نیز است و سابقه سخنگویی شورای نگهبان و قوه قضاییه را نیز دارا می‌باشد چندی پیش به همراه برخی از وزرای برکنار شده دولت نهم و دهم اقدام به تاسیس جبهه پایداری کرد و در جریان انتخابات مجلس نهم نیز حامی کاندیداهای این جبهه بود ولی بعد از مدتی فعالیتش در این جبهه کم‌رنگ‌تر شد و از بین دو گزینه حضور در دولت و عضویت در شورای مرکزی جبهه پایداری، حضور در دولت را انتخاب کرد چرا که بنا بر مصوبه جبهه پایداری، اعضای شورای مرکزی این جبهه نباید در مسئولیت‌های اجرایی حضور داشته باشند.
حال با توجه به اینکه الهام دارای مسئولیت چندانی نه در دولت و نه در شورای نگهبان است، انتظار می‌رود که جلسات سخنگویی وی به صورت مستمر برگزار شود.



تاریخ انتشار : 11 آبان 1391 03:45



» اخبار مرتبط:

  • توصیه‌ رئیس جمهور به شورای نگهبان
  • نظر جبهه پایداری درباره ردصلاحیت لنکرانی
  • بنی‌صدر آقازاده بود احمدی‌نژاد آهنگرزاده است
  • پاسخگوي بي‌خبر آمد!
  • الهام سخنگوی دولت شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler