مشروح اخبار


» بیماری آنفولانزا در کهگیلویه و بویراحمد مهار شد



سرپرست دانشگاه کهگیلویه و بویراحمد از مهار بیماری آنفولانزا در این استان خبر داد و گفت: ۷۲۵ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری در بیمارستان‌ها بستری شدند.


به گزارش راک نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دکتر پرویز یزدان‌پناه اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی‌ها و  تلاش‌های انجام شده مجموعه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیماری آنفولانزا در این استان کنترل شد و 725 فرد بستری شده در بیمارستان‌ها بهبود یافتند.

وی با بیان اینکه موج دوم بیماری آنفولانزا  اواخر دی‌ماه آغاز می‌شود، عنوان کرد: از هم اکنون تدابیر لازم برای مقابله با موج دوم این بیماری اندیشیده شده و البته انتظار می‌رود مردم خود پیشگیری‌های لازم را داشته باشند.

دکتر یزدان‌پناه با تشریح راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزا، تصریح کرد: آنفلوانزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی بوده که قسمت فوقانی و تحتانی دستگاه تنفس را درگیر می‌کند و اهمیت بیماری در سرعت انتشار همه گیری وسعت و تعداد مبتلایان به آن است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این ویروس شامل سه گونه A، B، C بوده که مهم ترین راه‌های انتقال بیماری ذرات تنفسی در هوا و سطوح آلوده به ترشحات فرد آلوده است و از زمان ورود ویروس به بدن و تا شروع علائم بیماری 1تا3روز طول می‌کشدو یک روز قبل از شروع علائم تا 7 روز بعد از شروع علائم بیماران می‌توانند بیماری را به افراد سالم انتقال دهند.

دکتر یزدان‌پناه ابراز کرد: علائم بیماری شامل تب،آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد، سردرد،سرفه، بی حالی،دردهای عضلانی، اختلال در تنفس،تغیر رنگ پوست به خاکستری، کم اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، خواب طولانی و زود رنجی است.

وی ادامه داد: علائمی شامل تب بیشتر از سه روز، حال عمومی بد، نشانه‌های تنفس مشکل دار، درد و احساس فشار در قفسه سینه، درد بسیار شدید ماهیچه‌ها، سرگیجه شدید، اختلال در سطح هوشیاری، کم آبی شدید، استفراغ‌های شدید مداوم، اگر در فرد ایجاد شد فرد بابد بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

دکتر یزدان‌پناه بیان کرد: کودکان زیر پنج سال بخصوص زیر دو سال، سالمندان بالای 65سال، خانم‌های باردار، افراد دارای بیماری‌های مزمن مثل (فشار خون بالا، قلبی، ریوی،کلیوی، کبدی،کم خونی داسی شکل، عصبی، عصبی ماهیچه‌ای،چاقی بسیار شدید و کوکانی که به صورت طولانی آسپرین مصرف می‌کنند گروه‌های در معرض خطر این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه درمان در اکثر بیماران درمان حمایتی بوده که شامل کنترل تب با داروهای تب بر، نوشیدن مایعات فراوان، استراحت کامل در منزل است، افزود:داروهای ضد ویروس فقط در گروه‌های پرخطر و با تجویز پزشک صورت می‌گیرد و آنتی بیوتیک‌ها هیچ اثری در درمان بیماران آنفلوانزا ندارند ولی اگر عفونت ثانویه مثل سینه پهلو، پنومونی،عفونت گوش را درگیر گرد می‌توان استفاده کرد.

دکتر یزدان‌پناه گفت: مهم ترین راه‌های پیشگیری از بیماری نیز شامل تزریق واکسن آنفلوانزا، عدم تماس با افراد آلوده، استراحت کامل بیماران در منزل، عدم رفتن بیماران به محل کار و مدرسه، عدم مراجعه بیماران به امکان پرجمعیت، شتشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، استفاده از دستمال کاغذی هنگام سرفه و عطسه و مصرف مایعات گرم توسط بیماران است.



تاریخ انتشار : 24 آذر 1398 23:38



» اخبار مرتبط:

  • زخم معده، علل و راه های درمان آن/ شیوع بالای زخم معده در مردان/ آیا زخم معد ...
  • مشاهده موارد مشکوک به بیماری آنفلونزای نوع «A» در گچساران "
  • بیماری آنفلوانزا در استان فارس 3نفر را به کام مرگ کشاند
  • موج آنفولانزا به شیراز رسید: ابتلا 25 نفر از مردم استان فارس به آنفولانزا/ ...
  • هشدار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره فراگیری آنفلوآنزای خوکی
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler