مشروح اخبار


» بی رحم تر از سیل ؛ تاراج منابع طبیعی به بهای ناچیز



این روزها مراتع استان کهگیلویه وبویراحمد خصوصا در حوزه سردسیر مملو از طبیعت گردانی  هست که با تمام اهل وعیال و حتی دوستان وخویشاوندان با خودرو به دل کوه و دشت زدند تا در غارت گونه های گیاهی از همسایه خود عقب نمانندبگونه ای که اگر شمارش روزها را فراموش کرده باشی تصور می کنی امروز 13 فروردین یا همان سیزده بدر است .

اگرچه مرگ ومیرهای سال گذشته میل به خرید قارچ کوهی را تا حدودی کاهش داده است اما،ریواس، بیلهر، موسیر،جاشیر،چویل وکنگر در صدر گونه های گیاهی هستند که لذت نبرده از بهار قربانی مطامع همسایگان انسانی خود می شوند.

این روزها مراتع استان کهگیلویه وبویراحمد خصوصا در حوزه سردسیر مملو از طبیعت گردانی  هست که با تمام اهل وعیال و حتی دوستان وخویشاوندان با خودرو به دل کوه و دشت زدند تا در غارت گونه های گیاهی از همسایه خود عقب نمانندبگونه ای که اگر شمارش روزها را فراموش کرده باشی تصور می کنی امروز 13 فروردین یا همان سیزده بدر است .

به این خیل نامهربان با مراتع، باید مسافرانی را اضافه نمود که بادیدن این همه جمعیت در دامن مراتع که بیلچه به دست در حال بیرون آوردن گونه های کنگر وبیلهر از دل خاک هستنند .

اتفاقی که آنقدر درد آور است و نگران کننده تا جائیکه به هر عاشق و دلسوز طبیعتی اجازه نمی دهد از حال وهوای این روزهای سال وتماشای فرش سبز زمین لذت ببرد.

کافی است از مسیر دهدشت به یاسوج یا سپیدان به یاسوج از جاده قدیم و یا محورهای شهرستان دنا عبور کرده باشید، حتما خواهید دید خیلی را که یا درحال قلع وقم کردن گونه های گیاهی هستندیا در کنار روستاها و توقف گاها به ارزان ترین قیمت درحال فروش کنگر وبیلهر هستند.

اگرچه تورم ،بیکاری ،فشار های اقتصادی ، گرانی ها و لذت استفاده از گونه های گیاهی ارگانیک می تواند از جمله توجیهات هجوم آورندگان به عرصه طبیعت باشد اما بنظر میرسد نقش منابع طبیعی در این روزها چه از نظر حضور فیزیکی و چه از نظر آموزش صحیح درنحوه برداشت گونه های گیاهی کاملا کم رنگ است .

باید بپذیریم که برداشت بهارانه این گونه های گیاهی در مناطق سردسیری امری اجتناب ناپذیر است ،امادراین عرصه برای فرهنگ سازی ومراقبت از طبیعت علاوه بر گشت زنی های منابع طبیعی آموزش و فرهنگ سازی حلقه گمشده ای است که تاکنون از منابع طبیعی استان دراین زمینه گزارش عملکردی دراختیار عموم قرار نگرفته است.

بهرحال آنچه این روزها بر منابع طبیعی استان می گذرد چیزی کمتر از سیل ویرانگر یا تاراج قوم مغول با فرهنگ و هنر این مملکت نیست.

بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی مانند پوشش گیاهی، آب و خاک اساسی ترین بخش اقتصاد ملی ایران را با مشکل مواجه کرده است این درحالی است که برای رشد مجدد درخت و جنگل صدها سال و برای جایگزینی خاک از بین رفته هزاران سال زمان لازم خواهد بود.
بهره برداری از طبیعت باید با استفاده از روش هایی انجام شود که کمترین میزان تخریب را بر این محیط ها تحمیل کند و تا مرزی انجام پذیرد که طبیعت توان بازسازی منابع خویش را پیدا کند.

 

کافی است متولیان فقط هیمن نکته را یادآوری کنند که در پی برداشت های غیر اصولی در طی دهه های گذشته ،درحال حاضر آیا در مناطق گرمسیری از گونه گیاهی کنگر چیزی به جای مانده است ؟!.



تاریخ انتشار : 26 فروردین 1398 11:57



» اخبار مرتبط:

  • جان باختن کارمند منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه براثر عارضه قلبی
  • دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد:" بيلهر"بيماري زاست
  • توقف محموله ای ازبیلهر به مقصد کردستان!
  • سرزمین هزار چشمه ایران در خطر انقراض + تصاویر
  • کوه دیل در چنگ آتش
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler