مشروح اخبار


» آه از رفتگان بی‌برگشت ؛ به یاد هنرمندان درگذشته سال 97/از کی عطا طاهری تا خشایار الوند



نام هنر و یاد هنرمند هرگز به سر نخواهد آمد؛ حتی اگر روزگار غدار سرود فرود را برای او سر دهد یا دست اجل گلوی زندگی اش را بفشارد.


سال 97 درحالی روزهای پایانی را درگاهنامه خود خط نخورده تماشا می کند که جامعه هنری کشور محروم از تماشای هنرنمایی تعدادی از هنرمندان برجسته است.
درگذشت بعضی از این هنرمندان که نام و آوازه‌ای جهانی داشتند؛ مانند عزت الله انتظامی چنان ضربه‌ای بر پیکره هنر این سرزمین وارد کرد که سال‌ها باید بگذرد تا شاید استعدادی چون او باز بر صحنه تئاتر و بر پرده سینما ظاهر شود و به همین مناسبت هنوز و همچنان اینجا و آنجا از آنان شنیده می‌شود؛ اما بعضی همانطور که رسم روزگار است در سکوت دنیای فانی را به سوی سرای باقی ترک کردند. 
به گزارش راک نیوز از مرکز استان فارس ؛ داریوش شایگان، نویسنده، فیلسوف و مترجم نام‌آشنا که از اوایل بهمن 96 به دلیل سکته مغزی در بستر بیماری بود، دوم فروردین درگذشت.
درگذشت وی شمار زیادی از کتابخوانان و روشنفکران ایرانی را غمناک کرد، با تسلیت‌های زیادی همراه بود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای وی نوشت: هویت ایرانی ـ شرقی در زیست ‌بوم جهان مدرن، دغدغه جدی داریوش شایگان بود. او به خاطره ازلی پیوست، اما دل‌ نگرانی ‌های او با ما است. 
کی عطا طاهری بویراحمدی کنشگر سیاسی، نویسنده و تاریخ‌نگار ایرانی ساکن یاسوج نیز دیگر چهره‌ای بود که 9 فروردین 97 درگذشت و یک شنبه همین هفته به همت خانه قلم برای وی بزرگداشتی  در تهران برگزار گردید.
قاسم افشار، خبرخوان تلویزیون و چهره‌ای که صدای ماندگارش در گوش ایرانیان جاخوش کرده بعد از مدتی بی‌خبری و دوری از دوربین، 6 اردیبهشت دنیای فانی را ترک کرد. 
اما عرصه موسیقی در بهار 97 هنرمند مطرح دیگری را نیز از دست داد، ناصر چشم آذر موسیقی‌دان، آهنگساز و تنظیم‌کننده که صدها قطعه موسیقی گوش نواز ساخته بود 14 اردیبهشت به دلیل سکته قلبی درگذشت. حسین شهاب بازیگر سینما و تلویزیون نیز که از تیر ماه 96 به علت بیماری ریوی در بیمارستان بستری بود، 28 اردیبهشت فوت کرد. ناصر ملک مطیعی بازیگر نام‌آشنای دهه‌های 40 و 50 خورشیدی نیز بعد از مدتی بیماری 4 خرداد و صدرالدین شجره هنرمند حوزه دوبله، بازیگری تلویزیون، سینما و تئاتر نیز 30 خرداد از میان ما رفتند. 
ماه دوم تابستان برای علاقه‌مندان به سینما بسیار سخت گذشت؛ ماهی که در بیست و ششمین روز آن دو هنرمند معاصر و مطرح حوزه سینما درگذشتند. عزت الله انتظامی که به نام آقای بازیگر شناخته می‌شد. وی نخستین بازیگر ایرانی بود که از یک جشنواره بین‌المللی جایزه گرفت. درگذشت انتظامی در 94 سالگی و بعد از مدتی بیماری در 26 مرداد، واکنش و تسلیت چهره‌های مختلف هنری و مسئولان از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز در پی داشت. هنرمندان سینما و تلویزیون هنوز از خبر درگذشت انتظامی ناراحت بودند که خبر رسید ضیاءالدین دری کارگردان که مدتی برای عمل پیوند کبد در شیراز به سر می‌برد بعد از جراحی و به علت عوارض عفونی بعد از عمل نیز درگذشته است.
 17 مهر 97 یک چهره دیگر تلویزیونی را از ایرانیان گرفت؛ بهرام شفیع که از اواسط دهه 50 خورشیدی در برنامه‌های مختلف ورزشی به عنوان مجری و تهیه کننده حاضر بود در این روز دچار حمله قلبی شد و به رغم تلاش پزشکان درگذشت.
درگذشت پیام صابری چهره‌پرداز، بازیگر و کارگردان سینما و همسر زیبا بروفه 18 آذر 97 در سن 45 سالگی که ناگهانی هم بود با واکنش ها و تسلیت فراوان چهره‌های سینما همراه شد.

حسین محب اهری، از همکاران اسبق ایرنا، چهره تلویزیونی در دهه 70 خورشیدی و بازیگر سینما و تئاتر نیز 26 دی بعد از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با سرطان درگذشت. 
خشایار الوند فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون و به ویژه در زمینه آثار طنز، برادر سیروس الوند کارگردان سینما به طرز ناگهانی و در سن 51 سالگی بر اثر ایست قلبی 9 اسفند در خانه خود فوت کرد تا  تقویم 97 برای خودش روزهای تیره وتلخ بخودش کم ندیده باشد .



تاریخ انتشار : 23 اسفند 1397 20:48



» اخبار مرتبط:

  • فوری / هنرمند معروف سینما و تلویزیون در گذشت/شوک به جامعه هنری ایران
  • بازیگرمعروف سینما وتلویزیون درگذشت +عکس
  • ارجمند بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون امروز (یکشنبه) براثر سکته قلبی در س ...
  • یک بازیگر جوان تئاتر و سینما درگذشت +عکس
  • بازیگر سریال «امام علی(ع)» درگذشت
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام