مشروح اخبار


» کشف استخدام‌های رابطه‌ای در شهرداری به راحتی امکان‌پذیر نیست/ با کسانی که در گذشته با روابط فامیلی استخدام شده‌اند، برخورد نمی‌شود



ما در پاسخ به اعتراض هیات تطبیق توضیح دادیم که تبصره این بند این نگرانی را رفع می‌کند، چراکه در این تبصره آمده است که بستگان می‌توانند شغل مورد علاقه خود در شهرداری را به دست آورند، اما این کار باید از طریق آزمون‌های فراگیر و رسمی‌ انجام شود و روش‌های دیگر از آن جهت ممنوع شده که اعمال نفوذ ناشی از جایگاه صورت نگیرد.

به گزارش راک نیوز به نقل از ایلنا، بهاره آروین (رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران)  درباره مصوبه مدیریت تعارض منافع شهرداری تهران گفت: این مصوبه شورای شهر تهران با اعتراض هیات تطبق مستقر در فرمانداری تهران به یکی از بندها مواجه شده بود و به هیات حل اختلاف رفته بود، اما خوشبختانه هیات حل اختلاف، نظر شورای شهر را تایید کرد و اکنون مصوبه به معاونت‌های ذی‌ربط شهرداری ابلاغ شده است.

رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران افزود: من حتی از شهردار محترم تهران خواستم با توجه به اینکه برخی بندهای این مصوبه همه کارکنان شهرداری را در بر می‌گیرد، تدبیری اتخاذ کند تا این مصوبه به اطلاع همه کارکنان شهرداری برسد و خوشبختانه اخیرا معاونت برنامه‌ریزی شهرداری در نامه رسمی و از طریق اتوماسیون اداری این مصوبه را به اطلاع همه کارکنان رسانده است.

وی با اشاره به بندی که مورد اعتراض هیات تطبیق بود، بیان کرد: در مصوبه شورای شهر پیش‌بینی شده بود، استخدام بستگان مدیران ارشد شهرداری و اعضای شورای شهر حین تصدی مسئولیت توسط آنان ممنوع است. البته در تبصره این بند پیش‌بینی شده بود که اگر این بستگان از طریق آزمون‌های رسمی‌ وارد شهرداری شوند، مشمول این بند نمی‌شوند. اعتراض هیات تطبیق این بود که این نوع ممنوعیت ممکن است با یکی از اصول قانون اساسی که بر مبنای شایسته‌سالاری است و براساس آن هر فردی می‌تواند، شغل مورد علاقه خود را انتخاب کند، در تعارض باشد.

تلاش برای کشف استخدام‌های رابطه‌ای

آروین ادامه داد: ما در پاسخ به اعتراض هیات تطبیق توضیح دادیم که تبصره این بند این نگرانی را رفع می‌کند، چراکه در این تبصره آمده است که بستگان می‌توانند شغل مورد علاقه خود در شهرداری را به دست آورند، اما این کار باید از طریق آزمون‌های فراگیر و رسمی‌ انجام شود و روش‌های دیگر از آن جهت ممنوع شده که اعمال نفوذ ناشی از جایگاه صورت نگیرد. بنابراین هیات حل اختلاف هم نظر شورای شهر تهران را تایید و اعلام کرد که این بند تعارضی با آن بند قانون اساسی ندارد و اتفاقا در جهت تحقق شایسته‌سالاری است.

رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در خصوص روند اجرایی و نظارت بر تحقق مصوبه مدیریت تعارض منافع شهرداری گفت: این مصوبه یک سری ممنوعیت‌ها و یک سری شفافیت‌ها دارد. ما سعی کردیم از طریق ایجاد شفافیت، نظارت همگانی را محقق کنیم که بعد بتوانیم تخلفاتی را که در خصوص نقض ممنوعیت‌ها صورت می‌گیرد، از طریق نظارت همگانی پیگیری کنیم؛ چراکه کشف این نوع روابط و استخدام‌های رابطه‌ای ممکن است به راحتی امکانپذیر نباشد و ما سعی کردیم از ظرفیت نظارت همگانی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در مصوبه مدیریت منافع شهرداری تهران تاکید شده است که استخدام‌های جدید شهرداری باید به اطلاع عموم برسد و از سوی دیگر مشخصات مدیران هم باید در دسترس عموم قرار داشته باشد.

سازمان بازرسی روابط سببی و نسبی کارکنان را باید رصد کند

آروین خاطرنشان کرد: البته نهادهای نظارتی شهرداری تهران و به‌ خصوص سازمان بازرسی ناظر بر حسن اجرای مصوبه مدیریت تعارض منافع شهرداری تهران است و با توجه به اینکه از افراد هنگام استخدام و مدیریت مدارکی دریافت می‌شود که روابط سببی و نسبی از آنها قابل استنتاج است، سازمان بازرسی موظف است این موضوع را رصد کند که خلاف مصوبه اتفاق نیفتد.

وی افزود: ولی در عین حال ما تلاش کرده‌ایم از پتانسیل نظارت همگانی هم از طریق شفافیت‌بخشی به استخدام‌های جدید و انتشار عمومی‌اطلاعات مدیران استفاده کنیم و اگر در این مورد رابطه‌ای مشاهده شد، باید به دستگاه نظارتی شهرداری تهران اطلاع داده شود.

رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران با بیان اینکه شهروندان می‌توانند با سامانه نظارت همگانی 1888 تماس بگیرند، گفت: لینک سامانه نظارتی 1888 بر روی وبسایت شفاف قرار دارد، اما سعی می‌کنیم آن را در همه زیرصفحات این وبسایت هم قرار دهیم تا شهروندان پس از مراجعه به اطلاعات کارکنان و مدیران شهرداری در وبسایت شفاف اگر تخلفی را مشاهده کردند، به سامانه نظارتی 1888 اطلاع دهند.

آروین در پاسخ به این پرسش که با آن دسته از کارکنان شهرداری که از بستگان مدیران ارشد شهرداری یا اعضای شورای شهر هستند و پیش از تصویب و ابلاغ طرح مدیریت تعارض منافع استخدام شده‌اند، چگونه برخورد می‌شود، بیان کرد: مصوبه مدیریت تعارض منافع مثل هر قانون دیگری و طبق قواعد حقوقی عطف به ماسبق نمی‌شود. ما این ممنوعیت را گذاشته‌ایم و امیدوارم بتوانیم پس از این آن را اجرا و نهادینه کنیم.

ارتقای مدیریتی بستگان اعضای شورا و مدیران شهرداری فقط با اطلاع شورا

وی اضافه کرد: اعلام کرده‌ایم که اگر بستگان اعضای شورای شهر و مدیران ارشد شهرداری در این مجموعه حضور دارند، ارتقای آنان به سمت‌های مدیریتی باید حتما به اطلاع شورای شهر تهران برسد تا از این طریق بتوانیم احتمال تعارض منافع را کاهش دهیم. این موضوع در مصوبه مدیریت تعارض منافع آمده است.

رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا آماری از افراد مشغول در شهرداری که از بستگان مدیران ارشد شهرداری و اعضای شورای شهر هستند وجود دارد، گفت: گزارشی در این مورد نگرفتیم، چراکه احصا و شمارش اینگونه افراد آسان نیست و شاید کارآمدترین کار همان شیوه نظارت همگانی باشد. ضمن اینکه قرار نشده در خصوص افرادی که پیش از تصویب قانون استخدام شده‌اند و با مدیران ارشد شهرداری و اعضای شورای شهر ارتباطات سببی و نسبی مندرج در مصوبه را دارند، ممنوعیتی اتفاق بیفتد و به همین دلیل تاکنون چنین گزارشی تهیه نشده است، اما احتمال می‌دهیم در ادامه انتشار اطلاعات کارکنان و مدیران شهرداری، نظارت همگانی بتواند روابط سببی و نسبی را شناسایی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به همه تماس‌هایی که با سامانه 1888 گرفته می‌شود، رسیدگی خواهد شد، گفت: اکنون حجم داده‌های وبسایت شفاف بالا رفته و به همین دلیل ما در کمیته شفافیت شورای شهر با سازمان بازرسی شهرداری تهران جلسه‌ای تشکیل دادیم و بر اهمیت رسیدگی به این موارد تاکید کردیم. ضمن اینکه سعی می‌کنیم یک رونوشت از گزارش‌ تخلفاتی که در مورد اطلاعات وبسایت شفاف به 1888 رسیده در شورای شهر دریافت کنیم تا هیچ پیامی‌ بدون رسیدگی نماند. این را در دستور کار کمیته شفافیت داریم که حتما پیام‌هایی که در مورد اطلاعات وبسایت شفاف در سامانه 1888 ثبت می‌شود، مورد رسیدگی قرار گیرند.



تاریخ انتشار : 5 اسفند 1397 07:17



» اخبار مرتبط:

  • سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرد؛44 نفر از مدیران شهرداری تهران بزودی از شه ...
  • پاسخ به ابهام "بازنشستگی" مدیران شهرداری/ "افشانی" در شهرداری تهران می ...
  • استخدام‌های بی‌قاعده نباید خدمات را تحت‌الشعاع قرار دهد
  • انتصاب در شهرداری یاسوج
  • بازداشت یکی از مدیران ارشد شهرداری تهران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام