مشروح اخبار


» به بهانه سالروز شهادت سردار خط شکن،«شهید عنایت‌الله بازگیر»



در 20 بهمن ماه 1364 اروند خروشان در عملیات والفجر 8 با جانفشانی سرداران دلاوری چون شهید عنایت‌الله بازگیر تسلیم اراده رزمندگان شد.


به گزارش راک نیوز، در دوران هشت ساله دفاع مقدس بزرگ مردان عرصه نبرد حق علیه باطل عملیات و فداکاری‌های بسیاری انجام دادند که هر کدام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در تاریخ پر افتخار ایران اسلامی ماندگار شد.

روز 20 بهمن ماه 1364 سالروز رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس در عملیات غرورآفرین «والفجر8» است به دست  یگان‌های عملیاتی از بسیج،سپاه و ارتش جمهوری اسلامی در جبهه اروند رود است.

عملیات والفجر۸ با هدف فتح‌ شهر مهم‌ فاو، قطع‌ ارتباط‌ دریایی‌ عراق‌ با خلیج‌ فارس‌ و تهدید شهر بصره‌ عراق‌ باعث شد تا دشمن به اروند خروشان در برابر اراده رزمندگان اسلام سرخم کند.

سردار شهید عنایت‌الله بازگیر از جوانان غیور دهدشت که همراه با نیروی تحت امرش مأموریت اصلی خود را که شکستن خطوط مقدم دشمن و پاکسازی منطقه  بوده را به پایان رسانیده، با اعلام سردار نبی رودکی فرماندهی لشکر۱۹ فجر مبنی بر اینکه در یکی از محورها به علت وجود موانع زیاد و آتش پر حجم دشمن امکان پیشروی وجود ندارد و نیروهای عمل کننده  تلفات زیادی را متحمل شده‌اند، مأموریت عبور از خط و آزادسازی محور را به عهده می‌گیرد و با سازماندهی مجدد گردان و به عهده گرفتن فرماندهی آن ، عبور از سخت‌ترین محور که مقاومت دشمن در مقابل  رزمندگان آن را به یکی از محورهای بسیار حساس تبدیل کرده به عهده می‌گیرد.


دشمن با استفاده از انواع سلاح نیم سنگ مثل تیر بار و دوشیکا و استقرار این ادوات بر روی ساختمان‌های مشرف به منطقه تعداد زیادی از رزمندگان را به شهادت رسانیده و یا زخمی کرده در این اوضاع شهید بازگیر با درک صحیح  از موقعیت منطقه و اینکه در صورت وارد عمل کردن گردان، امکان از دست دادن تعداد زیادی از نیروها وجود دارد خود به اتفاق چند از نفر نیروی زبده از جمله آقای علیمردان روستاد از فرماندهان گروهان غواصی که با منطقه آشنایی بیشتری دارد، جهت از میان برداشتن موانع پیشرو وارد عمل می‌شوند، و با پیشروی در عمق محور و نزدیک شدن به ساختمان‌هائی که رزمندگان  از آنجا  مورد هدف قرار می‌گرفتند، در نزدیک‌ترین نقطه ممکن استقرار می‌یابند.

فرماندهی که تا کنون به همراه نیروهایش جنگیده و تا عمقی از خاک عراق به سختی نفوذ کرده، با روحیه‌ای سرشار از شجاعت از دیگران  سبقت گرفته  و دست به آرپی چی می‌برد و موشکی برای شکار تیر بار دشمن در قبضه می‌گذارد و با دلاوری مثال زدنی، ماشه آرپیچی را می‌چکاند.

با انهدام اولین سنگر دشمن صدای الله اکبر رزمندگان به هوا بلند می‌شود،بلافاصله برای شلیک دومین موشک آماده می‌شود لیکن فرماندهی که چنین دلسوز  و فداکار در جلوی  نیروهایش حرکت می‌کند، به ناگاه از ناحیه قلب مورد اصابت تیر مستقیم  دشمن قرار می‌گرفته و به دیار معبود می‌شتابد.

سردار شهید بازگیر از معدود فرماندهانی است که چنین فداکارانه جان خود را در طبق اخلاقی گذاشته تا نیروهایش به راحتی از محور عبور کنند.

شهادت او روحیه‌ای سرشار از خشم و اراده‌ای مصمم  را در میان رزمندگان بوجود آورد و نیروها با عزمی راسخ به ادامه عملیات و پیشروی در محوری پرداختند و گردان‌ها هر لحظه به خط الحاق نزدیک‌تر شده و موانع باقی مانده را از سر راه برداشتند و سرانجام پس از چند ساعت از شروع عملیات شهر فاو به تصرف رزمندگان اسلام  افتاد و این در حالی بود که سرداران دلاوری همچون بازگیر با ایثار و فداکاری و نثار خون خود  موجبات این پیشروی و فتح عظیم را فراهم آوردند.

سردار شهید عنایت الله بازگیر در موقعیتی که می‌توانست نیروهای تحت امرش را از طریق بیسیم هدایت کند جلودار می‌شود و جان خودرا فدا می‌کند تا نیروهایش با سلامت و اطمینان خاطر بیشتری به عملیات ادامه دهند.



تاریخ انتشار : 20 بهمن 1397 23:55



» اخبار مرتبط:

  • برگزاری یادواره شهدای عملیات بیت‌المقدس در «دهدشت»
  • گذری برزندگی سردار شهید عنایت الله بازگیردر آستانه روز شهادت/تصاویر
  • عزت و افتخار بدست آمده در فتح خرمشهر نتیجه اراده انسان های مسلمان
  • حضور محسن رضایی در مراسم سالگرد شهیدی از "چین"
  • عملیات‌هایی که با نام مقدس حضرت ‌زهرا(س) آغاز شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler