مشروح اخبار


» آرامگاه رئیس علی دلواری مبارز دلیران تنگستان کجاست ؟+تصاویر



قیام مردم تنگستان به رهبری وی روی هم هفت سال طول کشید و در این مدت دلیران تنگستانی دو هدف عمده را دنبال می‌کردند، پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن.

رئیس‌علی دلواری در سال ۱۲۶۱ خورشیدی برابر با ۱۸۸۲ میلادی (۱۲۹۹ قمری) در روستای دلوار از توابع تنگستان متولد شد (دلوار امروزه شهری در شهرستان تنگستان از توابع استان بوشهر است). مادر رئیس علی بنام شهین اهل تنگستان و پدرش زائر محمّد از کدخدایان اهل دلوار بود که بعدها به «معین‌الاسلام» ملقّب شد. با شروع نهضت مشروطیت، رئیس‌علی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطه‌طلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد

دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود. وی نقشی کلیدی در قیام جنوب داشت. قیام مردم تنگستان به رهبری وی روی هم هفت سال طول کشید و در این مدت دلیران تنگستانی دو هدف عمده را دنبال می‌کردند، پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن.

 

رئیس‌علی با همراهی دیگر مشروطه‌خواهان بوشهر را از حاکمیت استبداد محمدعلی شاه قاجار خارج کرد. در سال ۱۲۸۷ خورشیدی/ ۱۹۰۸ میلادی به درخواست ملاعلی تنگستانی و سید مرتضی مجتهداهرمی که مخالف استبداد محمدعلی شاه بود، بوشهر را تصرف کرد و حدود ۹ ماه شهر را در کنترل داشت.

 

جنگ میان دلیران تنگستان به رهبری رئیسعلی از یک سو و نیروهای بریتانیا و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به‌طور پیاپی و پراکنده تا شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی ادامه یافت و انگلیسی‌ها نتوانستند بر رئیسعلی و یارانش برتری یابند. رئیسعلی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی به نام غلامحسین تنگکی،از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی کشته شد. تاریخ شبیخون مذکور و کشته شدن رئیسعلی دلواری در همه منابع، شب ۲۳ شوال ۱۳۳۳ قمری برابر با ۳ سپتامبر ۱۹۱۵ میلادی نقل شده‌است، که می‌تواند با ۱۲ شهریور تقویم خورشیدی برجی رایج آن زمان برابر بوده باشد. (برابر با برابر با ۱۱ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی)

 

پیکر او ابتدا در نزدیکی حرم امامزاده‌ای در روستای «کله بند» به خاک سپرده شد. اما به موجب وصیت خود رئیس‌علی، پس از انتقال پیکر او را در جوار حرم علی بن ابی‌طالب در وادی‌السلام دفن کردند.

 

به گزارش  گروه معارف راک نیوز ؛ بسیاری از ایرانیانی که برای سفر زیارتی به شهر نجف سفر می کنند به دنبال پیدا کردن آدرس قبر این مجاهد مشروطه خواه هستند اما پیدا کردن یک آرامگاه در وادی السلام که1486 هکتارمساحت دارد و بیش از 5 میلیون قبر در آن جای دارد کارسختی است، اما یکی از خبرنگاران راک نیوز که در سفر پیاده روی اربعین به شهر نجف مشرف شده بود با پیگیری های خود توانست آدرسی از این آرامگاه بدست آورد تا با بازنشر آن هموطنان عزیز ایرانی به سهولت بتوانند مزار این مبارز مشروطه خواه وشهید راه وطن را پیداکنند.

 

براساس این گزارش وقتی از درب اصلی وادی السلام یعنی از سمت حرم امیرالمومنین وارد آن می شوید ابتدا مغازه های دست فروشی را می بینید که باید از آنها عبور کنید تا  اینکه سمت راست به یک ساختمانی کوچک باگنبدی متمایز از دیگر بناهای قبرستان ضریح کوچکی را در خود جای داده است که داخل آن قبور مطهر حضرت هود (ع) و حضرت صالح (ع ) قرار دارد می رسید. 

آرامگاه رئیس علی دلواری  مبارز دلیران تنگستان کجاست ؟+تصاویر

اگرقصد زیارت قبور این 2 پیامبر را دارد می توانید پس از زیارت دوباره از مسیر ی که وارد محدوه این قبور شدید برگردید وبه خیابان وادی السلام برسید و راه خود را مستقیم ادامه دهید
برای رسیدن به قبر رئیس علی دلواری باید خیابان اصلی را بعد از قبور مطهر دوپیامبر ادامه دهید تا اینکه پانصد متر جلو تر سمت چپ شما یک تابلویی می بینید که بر روی آن نام وتصویر استاد العرفا "سید علی قاضی طباطبایی " است که هم اکنون مرقد منورش زیارتگاه خاص و عام در وادی السلام است .پس از ان نیز باید همین مسیر خیابان اصلی را ادامه دهید تا حدود 500متر جلوتر باید وراد کوچه ای در سمت چپ شوید که احتمالا در سر کوچه بنری باشد که با نشان فلش مسیر قبر رئیس علی را نشان می دهد

 آرامگاه رئیس علی دلواری  مبارز دلیران تنگستان کجاست ؟+تصاویر

وقتی کمی جلوتر می روید یک ساختمان کوچک در دوطرف این کوچه قرار دارد که باید از آن نیز عبور کنید و کوچه را تا نیمه جلو روید درمسیر  چندین سنگ نوشته  در سمت راست خواهید دید که بر روی آنها نام تعدادی از ایرانیان متوفی در این قبرستان ذکرشده است

آرامگاه رئیس علی دلواری  مبارز دلیران تنگستان کجاست ؟+تصاویر
آرامگاه رئیس علی دلواری  مبارز دلیران تنگستان کجاست ؟+تصاویر
 
چندین قدم جلوتر سپس در سمت چپ شما بر روی دیوار نوشته ای با یک فلش مشکی مسیر بین قبور برای پیدا کردن این قبر را مشخص میکند.

آرامگاه رئیس علی دلواری  مبارز دلیران تنگستان کجاست ؟+تصاویر

پس از دیدن نوشته مطابق با تصویر بالا وارد این بخش از قبرستان می شوید کمی جلوتر که می روید یک بنر می بینید که  روی یک نیمه دیوار قرار گرفته است

آرامگاه رئیس علی دلواری  مبارز دلیران تنگستان کجاست ؟+تصاویر

قبر رئیس علی دلواری برای بازسازی و ساخت بارگاه بر روی آن تغییراتی صورت گرفته است در زمان تهیه این گزارش اسکلت بتونی بر روی محدوده قبر بنا شده است .

آرامگاه رئیس علی دلواری  مبارز دلیران تنگستان کجاست ؟+تصاویر

آرامگاه رئیس علی دلواری  مبارز دلیران تنگستان کجاست ؟+تصاویر

آرامگاه رئیس علی دلواری  مبارز دلیران تنگستان کجاست ؟+تصاویر

 



تاریخ انتشار : 11 آبان 1397 20:35



» اخبار مرتبط:

  • جزئیات بیشتر از نجات 35 کوهنورد یاسوجی در ارتفاعات خاییز بوشهر+عکس
  • امام جمعه بوشهر: مرمت مزار شهید رئیسعلی دلواری در نجف اشرف به زودی آغاز می‌ ...
  • رئیس علی دلواری اصالتی نورآبادی دارد یاکهگیلویه وبویراحمدی یا...
  • ناگفته‌های رئیسعلی از زبان آخرین همسرش/سرداری که هنوز انگلیسی‌ها از نامش می ...
  • "رئیسعلی دلواری"در راه "لندن"
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler