مشروح اخبار


» تیمارداری و رها سازی یک بهله پرنده نادر در کهگیلویه وبویراحمد



مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از تیمارداری و رها سازی یک بهله پرنده نادر در کهگیلویه وبویراحمد خبر داد.

به گزارش راک نیوز , عقاب پرپا پرنده ایست مهاجر که زیستگاه  اصلی آن شمال , اما در فصل پاییز و زمستان در جنوب کشور دیده می شود.

پوشیده بودن پاهای این پرنده از پر , وجود خال سفید رنگی درپشت کتف بال آن, از نشانه های بارز این پرنده محسوب می شود.

عقاب پرپا جزء خانواده قوشیان ,  از گونه ی عقابها و از پرندگان مورد حفاظت و حمایت سازمان محیط زیست به شمار می رود  که در چرخه طبیعت نقش بسزایی  دارد.


برخلاف عقابها که لانه سازی آنها معمولا در صخره ها و درجنگل ها دیده می شود درنواحی کم درخت , دشت باز و وسیع لانه سازی و زیست می کند چون قدرت مانور آنها در دشتهای باز است.


محسن جعفری نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در دومین روز از آبانماه 97در خصوص کشف این پرنده گفت: طی تماس تلفنی چوپانی با مسئول منطقه حفاظت شده خائیز مبنی بر کشف یک بهله پرنده در جاده بهبهان - اهواز که قادر به پرواز نیست مامورین یگان حفاظت محیط زیست خائیز به محل اعزام و دراین راستا عقاب پرپایی را کشف و ضبط می نمایند که قادر به پرواز نبود.


وی افزود: درمعاینات اولیه هیچ گونه آثاری از گلوله و یا شکستگی بال در پرنده مشاهده نشد, به همین خاطر  این احتما ل وجود داشت که بدلایلی از جمله نا آشنایی به منطقه در تامین غذا و یا بر اثر ارتزاق دچار مسمومیت اولیه شده باشد.

این مقام مسئول  با اشاره به اینکه عقاب پرپا در طول روز کاملا" مشغول پرواز و تنها در شب استراحت می کند گفت : پس از تامین مکان مناسب ,  غذا و تیمارداری یک هفته ای وضعیت جسمانی آن بهبود و پس از تائید دامپزشکی در مکان مناسب رها سازی شد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به زمان و مکان مناسب برای رها سازی  و طریقه گرفتن این پرنده اشاره کرد و گفت: بمنظور داشتن زمان کافی برای آشنایی به منطقه اول صبح  بهترین زمان رها سازی این گونه است و توجه داشته باشیم رها سازی در مکانی صورت گیرد که طعمه و آب برای پرنده مهیا باشد.   


وی در پایان ضمن تشکر از هدایت االه دیدبان مسئول منطقه حفاظت شده خائیز در نگهداری و تیمار داری این پرنده گفت: بدلیل شروع مهاجرت پرندگان ممکن است مردم با چنین صحنه هایی مواجهه شوند از مردم تقاضامندیم در اسرع وقت موضوع را به ادارات محیط زیست شهرستانی اطلاع رسانی نمایند.



تاریخ انتشار : 2 آبان 1397 13:52



» اخبار مرتبط:

  • دستگیری 15نفر متخلف سهره طلایی طی یک هفته گذشته در کهگیلویه و بویراحمد
  • رهاسازی 8بهله پرنده شکاری در طبیعت کهگیلویه
  • حادثه دردناک زیست محیطی در شهرستان رستم؛مرگ3500پرنده نایاب بدست زنبورداران! ...
  • عقاب "مارخور "توسط شهروند کهگیلویه وبویراحمدی در حله استان بوشهر راهسازی ...
  • کشف یک بهله عقاب نادر آسیایی در دهدشت
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler