مشروح اخبار


» به بهانه برگزاری نمایشگاه آثار یک هنرمند گمنام در یک شهر دور افتاده



قصد مقایسه‌ای در میان نیست، اما خلق صحنه‌هایی از زندگی، کار، عشق و کوچ از طریق کنار هم گذاشتن چند تکه سنگ که سال‌ها در مسیر رودخانه و رهگذار آدمی افتاده بودند، کاری است که طی یک مکاشفه درونی و از یک ذهن خلاق و هنرمند برمی‌آید.

راک نیوز /این که ذهن خلاق یک هنرمند بتوان از دل طبیعت اثری هنری را کشف کند و بیرون بکشد، کارش را تا حد یک مکاشفه بالا می‌برد. مکاشفه آنگونه که عرفا معتقدند کار روح است، نه جان. بدون تردید اگر میکل آنژ از دل قطعه سنگی مرمری که به نوشته تاریخ چهل سال در گوشه ای افتاده بود، مجسمه اعجاب برانگیز داود را می‌تراشد، اگر چه با دستانش انجام می‌پذیرد، اما روح او است که طی مکاشفه‌ای سراسر رنج و سرمستی در این قطعه سنگ دمیده شده و داود را به جهان تقدیم می‌کند.

قصد مقایسه‌ای در میان نیست، اما خلق صحنه‌هایی از زندگی، کار، عشق و کوچ از طریق کنار هم گذاشتن چند تکه سنگ که سال‌ها در مسیر رودخانه و رهگذار آدمی افتاده بودند، کاری است که طی یک مکاشفه درونی و از یک ذهن خلاق و هنرمند برمی‌آید.

این روزهای نمایشگاهی از تابلوهای سنگی «هادی پناهی دژکوه» جوان هنرمندی در شهر دهدشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد برپا شده است که حاصل کار این هنرمند با تکه‌هایی از سنگ است.

او که برادرزاده حسین پناهی، شاعر، بازیگر و کارگردان فقید تئاتر، تلویزیون و سینماست، در بازی سنگی خود رگه‌هایی از حسین پناهی را در خود دارد.

مرد و زنی زیر یک چتر، مرد و زنی که در شبی پرستاره روبه ماه ایستاده‌اند. از آن جمله است.

هادی پناهی در تابلویی دیگر چند گربه سنگی را رو به پرنده‌ای به تصویر می‌کشد و طنز ملایمی را در این تابلوی سنگی خود به تصویر کشیده است.

کار با سنگ آنچنان که هادی پناهی انجام داده اگرچه تازه نیست و مختص او نیست، اما محتوای این تابلوهای سنگی منحصر به خود اوست.

این هنرنمایی سنگی انعکاسی از زندگی در روستاها و شهرهایی است که با جغرافیای او نزدیکی بیشتری دارند.

در این نمایشگاه که دور از مرکز کشور در شهری دورافتاده و از سوی هنرمندی گمنام برپا شده است، اگرچه کارهایی نازل هم دیده می‌شود و اگر چه تا رسیدن به یک سبک دلخواه و اختصاصی او، راهی دراز در پیش است، اما بدون تردید آغازگر تحولی است که در پایان راه به یک سبک که با نام هادی پناهی عجین شده باشد، منتهی می‌شود. شاهد این مدعا این که در همین نمایشگاه، آثاری دیده می‌شود که به هنر مدرن نزدیک می‌شود.

با این همه او در اولین روزهایی که کار با سنگ را تجربه می‌کند، به خوبی در کالبد سخت این سنگ‌ها، به کشفیاتی دست یافته است که آن‌ها را به موادی برای خلق یک اثر هنری تبدیل می‌کند. و همین تفاوت نگاه یک هنرمند با رهگذران عادی است که بارها همین قلوه سنگ‌ها را با دست و پا به این طرف و آن طرف پرت کرده‌اند.

او اگر چه از پایتخت و محروم از امکانات نمایش (مانند گالری‌ها و نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها) دور است و همین موقعیت، هنر او را پنهان نگاه می‌دارد، اما طبیعتی که او را احاطه کرده می‌تواند بزرگ‌ترین منبع الهام برای او باشد تا در دل سنگی سر یک گربه را پیدا کند و از چند قلوه سنگ کشیده، چشم و گوش و دهان انسانی برآورد.

فضل الله یاری روزنامه‌نگار

لازم به ذکر است نمایشگاه اثار سنگی هادی پناهی دزکوه در نگار خانه مجتمع فرهنگی هنری شماره یک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه برپا می باشد.



تاریخ انتشار : 5 شهریور 1397 11:25



» اخبار مرتبط:

  • همایش بزرگداشت «حسین پناهی» در شهر سوق برگزار شد
  • مسئولانی که برای حسین پناهی و فرهنگ و هنر دغدغه‌ای ندارند
  • رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه خبرداد:یادمان حسین پناهی برگزارمی ...
  • برگزاری یادمان حسین پناهی در مهر ماه
  • تندیس حسین پناهی در شهر سوق رونمایی شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler