مشروح اخبار


» پایگاه پژوهشی بلادشاپور در شهر دهدشت افتتاح شد+جزییات بیشتر



در آیین افتتاح پایگاه پژوهشی بلاد شاپور در دهدشت اظهار داشت: با راه اندازی این طرح، بافت قدیم دهدشت از بلاتکلیفی خارج و دوباره احیای خواهد شد. وی بیان کرد: راه اندازی این طرح سبب تخصص اعتبارات از سوی مسئولان برای احیای و مرمت نیز خواهد شد.


به گزارش راک نیوزمحمود باقری روز سه شنبه در آیین افتتاح پایگاه پژوهشی بلاد شاپور در دهدشت اظهار داشت: با راه اندازی این طرح، بافت قدیم دهدشت از بلاتکلیفی خارج و دوباره احیای خواهد شد.

وی بیان کرد: راه اندازی این طرح سبب تخصص اعتبارات از سوی مسئولان برای احیای و مرمت نیز خواهد شد.

باقری عنوان کرد: برای تجهیز و راه اندازی پایگاه پژوهشی بلاد شاپور سه میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است. بافت قدیم شهر دهدشت مرکز بلادشاپور یکی از بزرگترین یادمان های تاریخی متعلق به دوره صفویه است که به لحاظ اهمیت این بافت و بناهای ارزشمند آن نیازمند توجه بیشتر است.

تاکنون 20 درصد از زمین های اطراف بافت تاریخی معادل 20 هکتار تملک شده است.

فرماندر کهگیلویه نیز بافت تاریخی دهدشت را هویت تاریخی استان دانست و گفت: در صورت احیای و مرمت علاوه بر اشتغالزایی نقش مهمی در توسعه صنعت تورسیم این شهرستان خواهد داشت.

علی پوزش با تاکید بر توجه ویژه مسئولان استانی در احیای و تملک زمین های حاشیه اطراف بافت تاریخی دهدشت افزود: احیای این بافت به رونق و توسعه استان نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وی اظهار کرد باید از ظرفیت های بافت تاریخی دهدشت در همه زمینه ها به نحو احسن استفاده شود.

بافت قدیمی بلاد شاپور که در گذشته با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل گوناگون تخریب شده و هم اینک تنها 35 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

بافت تاریخی دهدشت به شماره 3/1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.



تاریخ انتشار : 2 خرداد 1396 13:34



» اخبار مرتبط:

  • مسئول پایگاه پژوهشی بافت تاریخی دهدشت منصوب شد+زمان معارفه
  • بهره برداری از مرمتکاری کاروانسرا و حمام شهر تاریخی "بلاد شاپور
  • مرمت و بازسازي کارونسراي بافت تاريخي دهدشت
  • راه‌اندازی نخستین بازارچه صنایع دستی در کاروانسرای دهدشت
  • مسابقه عکس بلاد شاهپور/دانشگاه آزادبرگزار میکند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler