مشروح اخبار


» هشدار استاندارخوزستان در پي كم شدن آب مارون وزهره!



غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان پنجشنبه شب در سومین نشست شورای حفاظت از منابع آب با محوریت حوضه های مارون و زهره، که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، نسبت به گسترده شدن اختلافات در تقسیم آب هشدار داد و گفت: در صورتی که مسئولان و نخبگان از هم اکنون ...


به گزارش راك نيوز از خوزستان ؛ بحران آبی در رودخانه های مارون- جراحی و زهره همچنان ادامه دارد به طوری که سومین نشست شورای حفاظت از منابع آب به کاهش تنش در حوضه این 2 رودخانه اختصاص یافت.
خشک شدن رودخانه زهره نیز در روزهای اخیر باعث اعتراض وتجمع کشاورزان هندیجانی در انتهای این حوضه شده است.
استاندار خوزستان پنجشنبه شب در سومین نشست شورای حفاظت از منابع آب با محوریت حوضه های مارون و زهره، که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: هم اکنون در تمام شهرستان ها با مشکل تامین آب کشاورزی مواجه هستیم اما وضعیت در حوضه های مارون- جراحی و زهره، به ویژه در انتهای هر دو حوضه در شهرستان های شادگان و هندیجان بحرانی تر است و باید سعی کنیم در شرایط و محدودیت های موجود، همه به یک نسبت از آب استفاده کنند.
غلامرضا شریعتی با تاکید بر رعایت عدالت در توزیع آب در حوضه های مارون- جراحی و زهره افزود: تامین آب کشت های دائم در اولویت است بنابراین برنامه ریزی به صورتی باشد که آب نخیلات شادگان تامین شود.
وی با بیان اینکه در هندیجان با تامین آب شرب نیز با مشکل مواجه هستیم، نسبت به گسترده شدن اختلافات در تقسیم آب هشدار داد و گفت: در صورتی که مسئولان و نخبگان از هم اکنون برای مدیریت برداشت آب در خوزستان همکاری نکنند، در آینده مشکلاتی مشابه اختلاف بین مردم خوزستان و استانهای همجوار بر سر منابع آب، به شهرستان ها خوزستان هم کشیده می شود. 

شریعتی با بیان اینکه نیروی انتظامی نیز در اجرای برنامه توزیع آب همکاری می کند اظهار کرد: با دادگستری خوزستان نیز مذاکره برای اختصاص شعب ویژه در شهرستان ها برای رسیدگی به پرونده ها و همکاری در این زمینه انجام می شود.

به گزارش راك نيوز  رودخانه مارون  از رودخانه‌های جنوب غربی ایران است، که از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد و با عبور از بهبهان، در استان خوزستان جریان می‌یابد و به نام رود جراحی، به تالاب شادگان و در فصل‌های پرآب، به خلیج فارس می‌ریزد.

و رودخانه زهره نيز از کنار شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد عبور می کند که پس از ریخته شدن رودخانه های بابا منیر و هفت قنات در آن به سردشت(زیدون) بهبهان در استان خوزستان وارد می شود و با گذشتن از روستای سریره به سمت شهرستان هندیجان در جنوب تغییر مسیر داده و با گذشتن از این شهرستان به خلیج فارس می ریزد

گفتني است در طي ماه هاي گذشته خبر احداث مارون 2 بر روي اين رودخانه با انتقاد مسئولان ومردم محلي در برخي از شهرستان هاي خوزستان همراه بوده است!



تاریخ انتشار : 10 دی 1395 22:08



» اخبار مرتبط:

  • دعواي خوزستاني ها برسرمنابع كهگيلويه وبويراحمد/پاسخ جهاد کشاورزی بهبهان به ...
  • چالش آبی دو استان کهگیلویه وبویراحمد وخوزستان +واکنش معاون مطالعات سازمان ...
  • اجازه انتقال آب به بوشهر نمی دهیم
  • مخالفت سازمان محیط زیست با احداث سدهای شیو و شبلیز کهگیلویه و بویراحمد
  • مطالعات تکمیلی سد مارون دو تاپایان سال 91انجام میپذیرد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler