مشروح اخبار


» معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد :برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب به بخش خصوصی واگذار شود



رضا خردمند، توضیح داد: اما متأسفانه نبود مکان مناسب برای این رویداد فرهنگی در برخی استان‌ها به‌ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد، معضل جدی محسوب می‌شود. نمایشگاه استانی کتاب کهگیلویه و بویراحمد، هر سال در مصلای استان برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل بالا بودن رقم اجاره‌بها قادر به برپایی نمایشگاه در این مکان نیستیم.


 نمایشگاه‌های استانی کتاب هرساله به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و همکاری ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار می‌شوند.

به گزارش راک نیوز از یاسوج ؛ بدون تردید برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب این امکان را در اختیار مردم به‌ویژه آن‌هایی که در مناطق دوردست کشور زندگی می‌کنند، می‌گذارند تا با آثار نویسندگان حوزه‌های مختلف آشنا و از تازه‌های کتاب مطلع شوند. اما نمایشگاه‌های استانی کتاب با همه فوایدی که دارند مورد نقد بسیاری از اهالی کتاب قرار گرفته‌اند. به این منظور «ایبنا» می‌کوشد در قالب سلسله گفت‌وگو با مدیران استانی، ناشران، کتابفروشان و دست‌اندرکاران برپایی این نمایشگاه‌ها، دیدگاه‌های مختلف اعم از موافقان و مخالفان برپایی این رویدادهای فرهنگی را بررسی کند.

رضا خردمند، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با  «ایبنا» در این‌باره اظهار کرد: ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب و نمایشگاه‌هایی که در ابعاد محدود در شهرستان‌ها برپا می‌شوند، به جهت تأثیر مثبت در سرانه مطالعه و فراهم آوردن زمینه دسترسی آسان به تازه‌های نشر، بر همگان واضح و مبرهن است.

وی توضیح داد: اما متأسفانه نبود مکان مناسب برای این رویداد فرهنگی در برخی استان‌ها به‌ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد، معضل جدی محسوب می‌شود. نمایشگاه استانی کتاب کهگیلویه و بویراحمد، هر سال در مصلای استان برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل بالا بودن رقم اجاره‌بها قادر به برپایی نمایشگاه در این مکان نیستیم.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم تا بتوانیم با توجیه و قانع کردن مسئولان مصلی، نسبت به برپایی نمایشگاه در این مکان اقدام کنیم، گفت: هر سال از نمایشگاه کتاب این استان استقبال چشمگیری می‌شود؛ این موضوع نشان می‌دهد مردم به برپایی نمایشگاه کتاب علاقه‌مندند.

خردمند ضمن تأکید بر حمایت بیشتر مسئولان برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب در زمینه افزایش بُن کتاب، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب به بخش خصوصی (اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان‌ها) واگذار شود. در این‌صورت، هم هزینه‌های بخش دولتی کاهش می‌یابند هم ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها فرصت بیشتری برای رسیدگی به سایر امورات فرهنگی خواهند داشت.

وی گران شدن کتاب را از جمله معضلات حوزه نشر برشمرد و گفت: همین موضوع باعث شده مردم چندان رغبتی به حضور در نمایشگاه‌های کتاب نداشته باشند. بنابراین شایسته است مبلغ بُن کتاب نمایشگاه‌ها افزایش یابد تا قدرت خرید مردم هم افزایش یابد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت اجرای برنامه‌های جنبی در نمایشگاه‌های استانی، افزود: این برنامه‌ها بدون تردید هم بر پُربارتر شدن محتوای نمایشگاه‌ها تأثیر دارد و هم با جذب مخاطبان خاص خود، بر تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه‌ها می‌افزایند. همچنین با برپایی این برنامه‌ها، مردم با فعالیت‌های فرهنگی استان آشنا می‌شوند.

وی با بیان این‌که مسیر ترقی کشور بیش از آن‌که از طریق ساختمان‌سازی و جاده‌سازی هموار شود از طریق مطالعه کتاب فراهم می‌شود، عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم در صورت امکان، نمایشگاه‌های استانی کتاب دو بار در سال (هر شش ماه یکبار) برگزار شوند. در این‌صورت دانشجویان، طلاب و استادان دانشگاه‌ها و حوزه به کتاب‌های موردنیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند.

خردمند با بیان این‌که وقتی مردم یک کشوری کتابخوان باشند، فرهنگ آن کشور نیز ارتقا می‌یابد، گفت: از مسئولان فرهنگی کشور درخواست داریم به موضوع کتاب و دسترسی آسان به این کالای فرهنگی بیش از پیش توجه کنند، چراکه کشوری که اهل کتاب نباشد، دچار عقب‌ماندگی فرهنگی و به‌مراتب گرفتار عقب‌ماندگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌شود.



تاریخ انتشار : 30 مهر 1395 12:39



» اخبار مرتبط:

  • 12بهمن آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استانی دریاسوج+جزئیات
  • نمایشگاه صنایع‌دستی استان‌های سراسر کشور در یاسوج برگزار می‌شود
  • گشایش نمایشگاه کتاب امسال یاسوج با حضور معاون وزارت ارشاد
  • مجوز ترانه‌های “حبیب” صادر شد
  • تخفیف 40 درصدی در سیزدهمین نمایشگاه کتاب کهگیلویه وبویراحمد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler