مشروح اخبار


» «استانی‌شدن انتخابات مجلس»؛ فراموشی مناطق محروم یا تقویت نظام حزبی



نخستین بار مجلس پنجم به بررسی استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت و پس از آن تا مجلس دهم همواره یکی از پرحاشیه ترین بحث های خانه ملت بوده است به همین منظور خبرنگار تسنیم برای بررسی بیشتر این طرح به گفت‌و‌گو با نمایندگان کنونی و سابق مجلس و کارشناسان سیاسی پرداخته است.


نمایندگان در نشست روز یکشنبه نهم آذر مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی فوریت طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی با یک فوریت این طرح با 133 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند تا بار دیگر بحث استانی شدن انتخابات مجلس در صحن علنی مطرح شود.

نخستین بار مجلس پنجم به بررسی استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت و پس از آن تا مجلس دهم همواره یکی از پرحاشیه ترین بحث های خانه ملت بوده است به همین منظور خبرنگار تسنیم برای بررسی بیشتر این طرح به گفت‌و‌گو با نمایندگان کنونی و سابق مجلس و کارشناسان سیاسی پرداخته است.

سید سعید زمانیان با اشاره به اینکه استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی از دوره‌های قبلی مجلس مطرح بوده ولی اکنون یک فوریت این طرح به تصویب رسیده، اظهار داشت: کلیات این طرح مورد موافقت قرار گرفته ولی جزئیات نیاز به بررسی دارد و به ریز مسائل نیازمند توجه بیشتری است.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی، استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس را گامی موثر برای جلوگیری از جزیره‌ای عمل نمودن دانست.
وی استانی شدن انتخابات مجلس را در رفع مسائل و مشکلات مختلف موثر دانست چراکه بخشی‌نگری از سطح مجلس را حذف کرده و با افزایش وسعت حوزه‌های انتخابیه، از فردی شدن تبلیغات جلوگیری کرده و کاهش وابستگی قومی و قبیله‌ای را به‌‌دنبال دارد.

جعفر قادری تقویت نظام حزبی در کشور، کمرنگ شدن تعلقات محلی در انتخاباب، انتخاب افراد توانمند به عنوان نماینده مردم، افزایش هماهنگی نمایندگان استان‌ با یکدیگر و ثبات رای در بین نمایندگان را از جمله مزایای مهم طرح استانی شدن انتخابات مجلس دانست و اظهار داشت: با اجرای این طرح مجلس شورای اسلامی بیشتر به مسائل کلان و مهم می‌پردازد.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه مزایایی طرح استانی شدن انتخابات مجلس بیشتر از معایب آن است، گفت: اجرای این طرح سبب تقویت نظام حزبی در کشور می‌شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مزایای این طرح را بیشتر از معایبش عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از معایب آن این است که افراد گمنام و مستقل از جناح‌ها و جریانات سیاسی، شانس کمتری برای انتخاب شدن دارند همچنین سرکشی و حضور نمایندگان در روستاها و مناطق دورافتاده کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه استان‌های دارای تنوع مذهبی و قومی از این شکل انتخابات باید مستثنی شوند تصریح کرد: از دیگر معایب این طرح این است که بخش وسیعی از وقت نمایندگان صرف کارهای تبلیغی و رسانه‌ای شده و برگزاری انتخابات برای کاندیداها پرهزینه می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجلس گذشته روی این طرح وقت زیادی گذاشته شد و در کنار آن چند طرح دیگر برای تقویت نظام حزبی، واگذاری بخشی از وظایف نمایندگان و مجلس به شورای عالی استان‌ها، برقراری نظام انتخابات تناسبی به عنوان طرح‌های مکمل مطرح شد که هیچکدام به سرانجام نرسید و همه زحمات نادیده گرفته شد.

وی با اشاره به رای آوردن یک فوریت این طرح در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: هرچند یک فوریت این طرح رای آورده اما به شخصه به تصویب کلیات و جزییات این طرح خوشبین نیستم.

قادری در توضیح طرح استانی شدن انتخابات مجلس بیان کرد: در این طرح حوزه‌های انتخابیه حذف نمی‌شوند و افراد متولد و یا ساکن هر حوزه انتخابیه در همان حوزه ثبت نام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح مردم هر حوزه هم به کاندیداهای حوزه خود و هم به کاندیداهای سایر حوزه‌های استان رای می‌دهند افزود: در بین کاندیداهای انتخابی هر حوزه آن شخصی که در استان بالاترین رای را آورده به عنوان نماینده مردم انتخاب می‌شود برای مثال در یک حوزه شهرستانی که باید یک نماینده انتخاب کند از بین دو نفری که بیشترین رای را در شهرستان دارند، فردی به عنوان نماینده شهرستان انتخاب می‌شود که در استان بیشترین رای را دارد.



تاریخ انتشار : 15 آذر 1393 19:54



» اخبار مرتبط:

  • درصورت تصویب این طرح،اکثر کاندیداهای انتخابات درکهگیلویه وبویراحمد انصراف م ...
  • طرح دوفوریتی نمایندگان برای استانی شدن انتخابات مجلس
  • استیضاح وزیر آموزش و پرورش کلید خورد
  • والده آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد درگذشت
  • مجلس نهم به هیئت رئیسه‌ای قوی‌تر نیاز دارد/سید علی محمدبزرگواری
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler