مشروح اخبار


» 6 میلیون مولتی میلیاردر در ایران شناسایی شدند!



در حالی قانون بودجه سال 93 دولت را مکلف به حذف دهک‌های پردرآمد یارانه‌بگیر از طریق شناسایی نیازمندان دریافت آن کرده است که حدود 8 ماه از سال می‌گذرد. بر این اساس این روزها انتقادات مجلس‌نشینان از عدم اجرای این بخش مهم فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شدت گرفته است.


در حالی قانون بودجه سال 93 دولت را مکلف به حذف دهک‌های پردرآمد یارانه‌بگیر از طریق شناسایی نیازمندان دریافت آن کرده است که حدود 8 ماه از سال می‌گذرد. بر این اساس این روزها انتقادات مجلس‌نشینان از عدم اجرای این بخش مهم فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شدت گرفته است.

بر اساس تکلیف قانون بودجه سال 93 دولت مکلف به حذف دهک های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی است؛ به عبارت دیگر مجلسیان، دولتمردان را مکلف به شناسایی خانواده های نیازمند دریافت یارانه نقدی کرده اند.

از سوی دیگر تعلل دولت برای اجرای این برنامه و شناسایی افرادی که نیازی به یارانه نقدی دولت با توجه به کمبود منابع مالی تامین یارانه نقدی 76 میلیون متقاضی ندارد، اخیرا باعث انتقاداتی از سوی مجلس نسبت به عدم اجرای این تکلیف قانونی شده است.

این در حالی است که وزیر اقتصاد چندی پیش از نهایی شدن شناسایی 10 میلیون نفر از اغنیا و ثروتمندان به منظور حذف یارانه نقدی آنها خبرداده و اعلام کرده بود که این افراد به زودی و آرام آرام از فهرست یارانه بگیران حذف می شوند و لیست جدید یارانه بگیران به زودی نهایی می شود.

البته علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از شناسایی اغنیا طی ماه‌های آتی خبر داد و گفت: تا پایان سال تصمیم‌گیری‌ها بر اساس شناسایی خانوارها انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یارانه نقدی پردرآمدها در آینده نزدیک حذف خواهد شد، گفت: یکی از مشکلاتی که در بخش یارانه‌های نقدی با آن روبه‌رو هستیم ضعف در شناسایی خانوارهاست که قرار شده بانک اطلاعاتی با همکاری دستگاه‌ها تشکیل شود و به‌طور حتم ظرف ماه‌های آتی درصد خطاها کاسته خواهد شد و در این صورت می‌توانیم تعداد دقیق نیازمندان و افرادی را که باید به آنها یارانه تعلق گیرد، شناسایی کنیم.

ربیعی ادامه داد: در گذشته به‌دلیل فقدان بانک اطلاعات به تمامی مردم یارانه تعلق می‌گرفت اما با تشکیل بانک اطلاعات این مشکل برطرف خواهد شد و تا پایان سال تصمیم‌گیری‌ها بر اساس شناسایی خانوارها انجام می‌گیرد ضمن اینکه ما نمی‌خواهیم بی‌عدالتی با تصمیم‌گیری‌های‌مان همراه شود.

6 میلیون مولتی میلیاردر شناسایی شدند


وی در عین حال با اعلام اینکه 5 تا 6 میلیون فرد پُردرآمد داریم که میزان ثروت آنها با میزان ثروت پولداران یا ثروتمندان در کشورهایی مثل آمریکا چندان تفاوتی ندارد، گفت: ما در اجرای برنامه یارانه 7 میلیون نفر فقیر را شناسایی کرده‌ایم؛ ضمن اینکه در آینده‌ای نزدیک میزان این 7 میلیون نفر به 10 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

همچنین احمد میدری، معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل کمیته شناسایی خانوارها خبر داده و اعلام کرده است: این وزارتخانه بر اساس بانک اطلاعاتی پیشنهاداتی را به مجمع سازمان هدفمندی یارانه ها می دهد؛ البته با تشکیل بانک اطلاعاتی صرفاً بحث شناسایی و حذف یارانه‌بگیر پردرآمد را دستور کار نداریم.

براین اساس رئیس جمهور دستور داده است که وزارت تعاون ظرف دو ماه، دستگاه‌هایی که می‌توانند در تشکیل بانک اطلاعاتی همکاری داشته باشند را معرفی کند و به تأیید هیئت دولت برسد. شاید این دستور آغازی برای اجرای جدی تکالیف یارانه ای دولت بر اساس قانون بودجه باشد.

پیش از این معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه هنوز به راهکاری برای حذف یارانه اقشار پردرآمد نرسیده‌ایم، برهمین اساس دولت به مدت طولانی یارانه‌ای را که دیگران بنا گذاشته‌اند، باید پرداخت کند و چاره‌ای جز آن ندارد، گفت: هم اکنون روشی که برای ارائه یارانه و شناسایی اقشار پردرآمد دولت می تواند اتخاذ کند، آن است که خود افراد یارانه بگیر را طبقه بندی کرده و یارانه آنها را حذف کند در حالی که ممکن است افرادی حذف شده که سطح درآمدی آنها کمتر از باقی ماندگان در لیست دولت باشد.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: دغدغه اصلی دولت این است که بتواند به بهترین راهکار برای حذف دریافت یارانه بگیران پردرامد دست یابد و هر وقت به این راهکار برسد و از آن اطمینان لازم داشته باشد که افراد یارانه بگیر حذف شده، سطح درآمدی بالاتری از مشمولان دریافت یارانه دارند، حتما این کار را صورت خواهد داد.

رئیس جمهور هم چندی پیش درباره برنامه دولت برای ساماندهی پرداخت یارانه نقدی گفت: امروز برای ما روشن است که عده‌ای از مردم که یارانه دریافت می‌کنند، به این مبلغ نیاز ندارند و بنا بر قانون می‌توان یارانه آن‌ها را قطع کرد، مشکل ما شناسایی این افراد است. برای شناسایی افراد نیازمند یا دهک‌های بالای درآمدی تنها یک راه وجود دارد که من تاکنون با آن موافقت نکردم و آن سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم است.



تاریخ انتشار : 23 آبان 1393 20:06



» اخبار مرتبط:

  • زمان واریز یارانه شهریور اعلام شد
  • چه کسانی این ماه یارانه نمی گیرند؟
  • تنها گزینه سامانه رفاهی" انصراف از دریافت یارانه" شد
  • اهدا کارت به انصراف دهندگان از یارانه
  • میزان یارانه نقدی مرحله دوم چقدر است؟
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler